شنبه, 15 ارديبهشت 1403

 



كاربيني روابط عمومي افكار سنجي

1.1

مقدمه
روابط عمومي به عنوان قلب تپنده سازمانها  و نهادها  عمل مي کند و به عنوان چشم بيناي ادارات مطرح مي شود.ومبرهن است که پويايي روابط عمومي موجب رشد و بالندگي مجموعه ها و ادارات و مراکزمي گردد. حال در اين مقاله به بحث پيرامون يکي از ابزارهاي مديريت روابط عمومي اشاره مي نمائيم.

مديران روابط عمومي مي توانند با تعامل سازنده وکارآمدبا اين ابزارها به مرز شکوفايي برسند چون رسانه ها هستند که در اکثر مواقع افکار عمومي را مد يريت کرده و به چالش مي کشند.

روابط عمومیمجموعه‌ای از اقدامات و کوششهای حساب‌شده‌ای است که هر سازمان برای برقراری ارتباط موثر و هدفمند با گروه‌هایی که با سازمان در ارتباطند انجام می‌دهد.

معرفی مرکز مطالعات تکنولوژي دانشگاه صنعتي شريف

مرکز مطالعات تکنولوژي دانشگاه صنعتي شريف، از سال 1377 در حوزه مطالعات اقتصادي، صنعتي و تکنولوژيکي فعاليت خود را آغاز نموده و در حال حاضر در دو حوزه تخصصی ذيل خدمات خود را ارائه مي نمايد:

-q                روابط عمومي "

روابط عمومی کار روبه‌رو شدن واحد را با مخاطبان از طریق پرداختن به موضوعات و مطالب و اخباری دارد که به منافع مشترکشان مربوط است. سخنرانی در کنفرانس‌ها، کار با رسانه‌ها، ارتباطات بحران، اشتغال به امور اجتماعی از طریق رسانه‌ها و كار تبلیغات مي پردازد و برای ساختن روابط تفاهم‌آمیز با کارکنان، مشتریان، سرمایه‌گذاران، رأی‌دهندگان و عموم مردم در فعاليت است . کارکنان روابط عمومی واحد مطالب خود را بطور شفاف مي نويسند و در مورد آن صحبت مي كنند تا بتوانند چگونه و  به چه  شکلی و با تجزیه و تحلیل امور مبتلابه سازمان و واحد به رفع و رجوع مسائل بپردازند.

راهبـرد ها و شرح وظايف مركز روابط عمومي

 

حوزه هاي عمل:

· ارتباطات و اطلاع رسانی

· تبلیغات و امور فرهنگي

· انتشارات و مستند سازي

· مراسم و تشريفات

· افكارسنجي و ارتباطات مردمي

· پژوهش و برنامه ريزي

         راهبـردها:

الف) ایجاد بستر ذهنی و اطلاعاتی برای اجرای بهينه سیاستها و برنامه های مركز مطالعات

ب) معرفی برنامه ها و فعالیتهای مركز مطالعات در دو سطح عمومی و اختصاصی،

ج) بستر سازي فرهنگي و تبليغي برای اجرای بهتر سیاست ها و برنامه های مركز مطالعات

و) کمک به عمومی تر شدن «گفتمان پيشرفت علم و فناوری» در جامعه .

شرح وظايف به تفكيك حوزه هاي عمل :

· ارتباطات و اطلاع رسانی

  1. دريافت اخبار و اطلاعات مركز مطالعات  به‌منظور تنظيم گزارش، خبر،سياستهاي خبري و تبليغاتي و اجراي طرحهاي ارتباطي و انتشاراتي
  2. برنامه ريزي و اجراي فرآيند اطلاع رساني فعاليتهاي مركز مطالعات  از طريق رسانه هاي اينترنت ،
  3. بررسی و گزارش اخبار هاي استخدامي و مطالب منعكس شده مرتبط با مركز مطالعات  .
  4. مدیریت پایگاههای اطلاع رسانی الکترونیکي(وب سایت ها).
  5. شناسایی، ارتباط گيري و بهره مندي از توانمندي هاي كارجويان يا كارفرمايان  
  6. تهيه و تدوين ، بيانيه‌ها، اطلاعيه‌ها، آگهي‌ها و پيام هاي واحد
  7. اقدام در جهت تنویر افكار عمومی از طریق ارسال جوابیه، اصلاحیه و تكذیبيه به مطالب خلاف واقع.

· تبلیغات و امور فرهنگي

  1. معرفی توانمندی ها و فعالیتهای بخشهای مختلف مركز مطالعات با استفاده از دانش‌ نوین و شیوه‌های مناسب تبلیغاتی و نمایشگاهی.
  2. برنامه ریزی و اجرای فعالیتهای فرهنگی و فوق برنامه برای کارکنان مركز مطالعات  (تقویت فرآیندهای درون سیستمی).
  3. برنامه ریزی و اجرایامور فرهنگی، اطلاع رساني و تبلیغاتیهمايش
  4. اجرا و ارائه خدمات و برنامه‌هاي فرهنگي تبليغي و هنري در قالبهاي گوناگون به همكاران
  5. مشاركت موثر در برنامه‌ريزي و اجراي امور تبليغاتي، اطلاع رساني، انتشاراتي و فرهنگي همايش ها، نمايشگاه ها و جشنواره ها

· افكارسنجي و ارتباطات مردمي

  1. نظرسنجی از جامعه هدف در خصوص اقدامات و فعالتیهای حوزه هاي مختلف مركز مطالعات ار طريق سايت
  2. ایجاد سیستم پاسخگویی به مراجعان غیر حضوری در سايت  با استفاده از ايميل
  3. هماهنگی امور روابط عمومی واحد هاي تابعة مركز مطالعات
  4. بررسي ديدگاهها و سنجش افكار عمومي مردم ، مخاطبان و خدمات گيرندگان و ارائه نتايج حاصل به مسئولان سازمان به‌منظور اتخاذ روشهاي اجرايي مطلوب و تدوين طرح ها و برنامه‌هاي اجرايي و ارتباطي مناسب
  5. پيگيري انجام به موقع وعده هاي مسؤولان سازمان و انعكاس نتايج حاصل

· پژوهش و برنامه ريزي

  1. برنامه ريزي و به روز رساني فعاليت هاي روابط عمومي، آموزش مستمر همكاران و واحد هاي تابعه.
  2. برنامه‌ریزی در جهت برگزاری جلسه با واحدهاي آموزشي
  3. تحلیل محتوی مطالب منتشره در رسانه‌ها و نشریات تخصصی و تهیه و تنظیم گزارشهای تحلیلی مربوطه.
  4. پيگيري امور قراردادهای منعقده در روابط عمومی و نظارت بر حسن انجام آنها.

برگزاري دوره ها و کارگاه هاي آموزشي تخصصي و کاربردي

این دوره­ها با استفاده از اساتید و مشاوران داخلی و بین­المللی و همچنین موسسات و شرکت­های معتبر، به دو صورت  ذیل برگزار و ارائه می­گردند:

     متمرکز:

این دوره­ها بسته به نیازهای روز سازمان­ها و شرکت­ها در زمان مشخص و در محل دانشگاه یا مکان دیگر بصورت متمرکز برای شرکت کنندگان سازمان­های مختلف برگزار می­گردد.

      در محل (In-house):

این دوره­ها برای سازمان­ها و شرکت­های متقاضی متناسب با نیاز آنها در زمان و محل مورد نظر آنها برگزار می­گردد.

دوره­های آموزشی قابل ارائه

در حال حاضر این دوره­ها حوزه­های مختلف از قبیل معدن، صنعت، مدیریت، HSE، فناوری اطلاعات، طراحی و مدیریت گردهمایی­های سازمانی را پوشش می­دهند که اهم دوره­های هر حوزه به شرح ذیل می­باشند:

حوزه معدن

حوزه صنعت

q    مبانی GIS (سیستم اطلاعات جغرافیایی)

q    تعمیر و نگهداری ماشین آلات معدنی

q    مسئولین فنی در معادن

q    نرم افزارDatamine

q    آشنایی با قوانین معادن و نظام مهندسی معدن و دستورالعمل ها

q    کارآفرینی در معدن و صنایع معدنی

q    تهیه و بررسی طرح های بهره برداری معادن

q    اصول طراحی معادن روباز

q    معدن از اکتشاف تا بهره برداری

q    روشهای نوین معدنکاری

q    تهیه وبررسی طرح های اکتشافی

q    تعیین سیستم موقعیت جهانی (GPS) (عملی)

q    آشنایی با ماشین آلات معدنی

q    ارزیابی اقتصادی پروژه های معدنی

q    بررسی و ارزیابی ذخایر معدنی

q    حفاری عمومی

q    پیشروی در معادن

و ...

 

q     برنامه ریزی، نگهداری و تعمیرات پیشگیرانهPM

q     اپراتوری جرثقیل

q     کاتالوگ خوانی و استفاده ازمتون فنی

q     ترانسفورماتورهای قدرت

q     شناخت و کاربرد انواع نوار نقاله

q     تست های غیر مخرب NDT

q     اصول مهندسی نورد

q     فیلترهای روغن و هوا

q     متالوژی جوشکاری فولادها

q     نقشه خوانی برق صنعتی

q     اصول عیب یابی موتورهای الکتریکی

q     نقشه خوانی هیدرولیک

q     برق صنعتی

q     PLCS7

q    و ...

حوزه HSE

حوزه فناوری اطلاعات

q    دوره­های آموزشی NEBOSH

q    دوره­های آموزشی IOSH

q    سيستم­هاي مديريت ايمني و بهداشت حرفه­اي(18000 OHSAS )

q    مديريت ايمني، بهداشت و محيط زيست (HSE)

q    طرحمديريت اضطراري و مديريت بحران (EMP)

$1q    دوره­های آتش­نشانی

q    ايمنی فنی در معادن

q    ايمنی در معادن زير زمينی

q    حوادث شغلی و نحوه کنترل آن در معادن

q    ايمنی ماشين آلات ابزار و حفاظها

q    ايمنی جوشکاری و برشکاری

q    نقش سرپرستان در پيشگيری و کاهش حوادث شغلی

q    باز آموزی بهداشت مواد غذايی ،آشپزخانه و رستوران

q    مديريت شرايط اضطراری در محيط کار

q    روش­هاي شناسايي خطرات وارزيابي و ريسك­هاي  HSE

q    مديريت ايمني فرآيند(PSM)

q    فرهنگ ايمني و راهكار­هاي ارتقاي آن در سازمان­ها

q    مديريت كيفيت جامع در ايمني  (TQM)

$1q    گزارش­دهي، تحقيقات و تجزيه و تحليلحوادث

q    آشنايي با ارگونومي و عوامل انساني

q    آشنايي با عوامل رواني محيط كار

q    ايمني و حفاظت در عمليات ساختماني

q    ايمني بالابرها و جرثقيل­ها

q    ايمني در آزمايشگاه

q    اصول تهويه صنعتي

q    ايمني سيستم­هاي تحت فشار

و ...

q    مدیریت فناوری اطلاعات

q    مهارت­های ICDL

q    بانک­های اطلاعاتی

q    زبان­های برنامه­نویسی

q    طراحی صفحات وب

q    مدیریت و امنیت شبکه

$1q    e-learning

q    دوره کاربردی استفاده سودمند از اینترنت برای مدیران و کارمندان

و ...

نمونه های  همايش، کنفرانس و نمايشگاه هاي تخصصي برگزار شده توسط مرکز

$1q       همايش و نمایشگاه تخصصی تکنولوژي، صرفه‌جويي انرژي و حفاظت محيط زيست، سال 84

$1q       همايش سوخت مطلوب، سوخت جايگزين، سال 85

$1q       هم‌انديشي هاي طرح ايده‌پردازي نانو، سال 86

$1q       برگزاری نمایشگاه بخش ويژه صنعت در نمایشگاه بین المللی نانوفناوری، سال 88

$1q       نمایشگاه تخصصی تجهیزات مدیریت شهری، سال 89

$1q       کنفرانس بین المللی توسعه نظام تامین مالی در ایران، سال 87 و 88

$1q       کنفرانس بین المللی مدیریت شهری با رویکرد توسعه پایدار، سال 89

$1q       همایش بین المللی صنعتی سازی مسکن، سال 89

$1q       همایش خدمات ارزش افزوده تلفن همراه، اسفند 89

نمونه ­های  کتاب ها و بسته هاي آموزشي منتشر شده توسط مرکز

     
     

برگزاري آزمون هاي استخدامي براي سازمان ها

این مرکز کليه فرايندهاي استخدامي لازم در هر يک از مراحل:

$1q       قبل از برگزاري آزمون

$1q       حين برگزاري آزمون

$1q       و بعد از برگزاري آزمون

را به روش کاملاً سيستماتيک انجام مي دهد که شرح آن­ها در ادامه آمده است.

فرایندهای قبل از برگزاري آزمون

$1q   دريافت نيازهاي استخدامي شركت­ها

$1q   انعقاد قرارداد جهت برگزاري آزمون

$1q   تهيه پيش­نويس آگهي استخدام با هماهنگي درخواست­كننده

$1q   چاپ آگهي در روزنامه­هاي كثير­الانتشار (حداقل سه نوبت در هر يك از روزنامه­هاي محلي و سراسري و ...)

$1q   ثبت نام اينترنتي همزمان با انتشار اولين آگهي

$1q   بررسي شرايط داوطلبين ثبت نام شده پس از پايان ثبت نام

$1q   هماهنگي با اساتيد منتخب جهت طراحي سوالات

$1q   انعقاد قرارداد جهت تهيه محل برگزاري آزمون

$1q   تكثير سوالات آزمون

$1q   چاپ پاسخنامه داوطلبين واجد شرايط

$1q   ارسال سوالات و پاسخنامه­ها به محل آزمون با رعايت جوانب ايمني

$1q   بازديد از مكان برگزاري آزمون

$1q   الصاق برچسب صندلي

$1q   مشخص نمودن حوزه­هاي داوطلبين

$1q   تكميل فرم صورت جلسه فك پلمپ

فرایندهای حين برگزاري آزمون

$1q   فك پلمپ سوالات و پاسخنامه­ها

$1q   تحويل سوالات و پاسخنامه­ها از محل قرنطينه به رابطين

$1q   توزيع سوالات و پاسخنامه­هاي داوطلبين

$1q   تطبيق عكس داوطلبين

$1q   جمع­آوري پاسخنامه­هاي داوطلبين غايب

$1q   جمع­آوري كارت ورود به جلسه آزمون داوطلبين

$1q   شمارش پاسخنامه­ها

$1q   پلمپ پاسخنامه­ها و سوالات

$1q   صورت جلسه پلمپ سوالات، حاضرين، غائبين و متخلفين احتمالي

$1q   تحويل و ارسال سوالات به مرکز

فرایندهای بعد از برگزاري آزمون

$1q   تصحيح پاسخنامه هاي داوطلبين از طريق دستگاه Score

$1q   اعلام نتايج آزمون در سايت مرکز حداكثر 2 هفته بعد از آزمون بر اساس توافق با كارفرما 2 تا 4 برابر ظرفيت

$1q   رسيدگي به اعتراضات احتمالي داوطلبين

$1q   اعلام زمانبندي جهت حضور داوطلبين براي مصاحبه علمي

$1q   برگزاري مصاحبه علمي و تخصصي در زمان مقرر بر اساس فرمت توافقي

$1q   اعلام نتايج به كارفرما (افراد اصلي و ذخيره)

$1q   اعلام نفرات پذيرفته شده در مرحله گزينش جهت انجام معاينات طب صنعتي

نويسنده : آمنه ابراهیم نژاد

این کاربر 1 مطلب منتشر شده دارد.

نظرات  

 
#1 رجب علی سالاریان 1392-03-18 10:04
سلام.کپی است ولی مطالبش خوب بود
 

به منظور درج نظر برای این مطلب، با نام کاربری و رمز عبور خود، وارد سایت شوید.