شنبه, 15 ارديبهشت 1403

 



کاربینی - روابط عمومی شهرداری منطقه 17 تهران


0

در اين مقاله روابط عمومي تعريف مي شود و وظايف و اصول آن شرح داده مي شود. هم چنين تاريخچه روابط عمومي ارائه شده و كاربردهاي روابط عمومي مورد بررسي قرار مي گيرد. در پايان روابط عمومي در ايران از ابعاد مختلف بررسي مي گردد.

1 .مقدمه

بى شك روابط عمومى، مانند ساير رشته هاى علوم انسانى مورد غفلت قرار گرفته است و توسعه روزافزون و ارتباط و اطلاعات در كشور ها، نتوانسته در آن تأثيرى داشته باشد. حتى كشور در حال توسعه ما نيز چنين وضعى دارد. مشكلات و ناكارآيى ادارى در كشور ما پديده نو و جديدى نيست و سال هاست كه سازمان هاى مربوطه، براى اصلاح ساختارى آنها مطالعه و برنامه ريزى مى كنند، هر چند تاكنون اقداماتى نيز به عمل آمده است. در عصر ارتباطات و اطلاعات در موقعيتى كه جامعه متحول ما رو به سوى تكامل دارد و مدنيت را جست وجو مى كند، روابط عمومى از اجزا و عناصر اصلى ارتباطات است و در ايجاد بستر هاى مشاركت ذهنى و عينى نقش نهادى و بنيادى دارد، زيرا جنس و ماهيت مجموعه وظايف و فعاليت هاى آن به طور عمده، (ارتباطى، تعاملى و تبادلى) است. امر مشاركت با مقوله اطلاع رسانى كه از مهمترين رويكرد هاى روابط عمومى است آغاز مى شود و بسيارى ديگر از كارهاى اجراى تحقق مشاركت از جمله تمهيدات ترغيبى، همان امور رايج كاربردى روابط عمومى است.

مقتضى نيست كه ارتباطات مردم با سازمان ها سرد و عارى از مهر و رغبت باشد، بجاست، كه با انجام مطالعات و بررسى هاى لازم اساساً معلوم شود كه سازمان هاى ما واقعاً به چه رويه و رويكردى براى تعامل با مردم نياز دارد؟ يكى از عواملى كه در سرنوشت هر گروه و فرد اهميت و ارزش دارد و آنها را براى رسيدن به هدفشان يارى مى دهد، كيفيت رابطه آنها با افراد و مؤسساتى است كه با آن سر و كار دارند.

همچنين، نقش عمده روابط عمومى، كاهش و نزديك كردن اذهان عمومى به واقعيت در سازمان هاست.
توانايى شناخت و اقدام آگاهانه، كاربرد اقدامهاى روابط عمومى را افزايش داده و منجربه تحرك و كارايى آنها خواهد بود. چنانچه به مهمترين عامل اجتماعى مؤثر، در روابط اجتماعى تبديل شده و انتظار و نقش هاى برشمرده در وظايف آنها، آن مهم را پشتيبانى خواهد كرد. درنتيجه آمار سازنده و مرتبط با شرايط به وجود خواهد آمد.

هراندازه ارتباط در روابط عمومى، بطور مفيد، مستقر و شكل مؤثرى گسترش يافته باشد، همان اندازه آن فرد، گروه و مؤسسه در دستيابى به اهداف خود موفق تر مى شوند. امروزه، دستگاه هاى دولتى روز به روز وسيعتر، وظايف آنها سنگين تر و پيچيده تر مى شود، اين روند فعاليت گوناگون آنها را متحول كرده و ميان مردم و دولت و نيز اركان دولتى روابط نزديكتر برقرار مى شود. با توجه به وظايف كلى روابط عمومى در حقيقت مى تواند، در حكم واسطه ميان دولت و مردم نقش قابل قبولى ايفا كند. آنها مى توانند، با تنظيم برنامه دقيق به سؤال ها و شك ها و ترديد ها پاسخ بدهند.

در ايران، روابط عمومى در دستگاه هاى دولتى زودتر از مؤسسات خصوصى ايجاد شد اما موانع كار مسئولان روابط عمومى هاى دولتى، بيشتر از موانع مأموران مؤسسات غير دولتى است. به همين خاطر روابط عمومى هاى دولتى بايد توجه داشته باشند، مردم براحتى و چندان آمادگى ذهنى براى باور تلقينات و تفاسير آنان را نخواهند داشت. البته اين ديرباورى، اختصاص به مردم ما نداشته بلكه در اكثر كشور ها عموميت دارد، آنها ناچارند با توجه به اين امر مهم برنامه و فعاليت هاى خود را تنظيم كنند.

متصديان روابط عمومى، بايد داراى معلومات وسيعى بوده و از استدلال و كيفيت منطق و تشكيلات مخالف و موافق سازمان متبوع خود آگاه باشند تا بتوانند برنامه هاى خود را تنظيم كنند و فعاليت مخالفان را كم اثر كرده و پيام سازمان خود را به گوش آنها و اكثر مردم برسانند.

2 .تعريف روابط عمومى

اصطلاح روابط عمومى، ترجمه واژه انگليسىpublic Relations براى نخستين بار در آمريكا در اتحاديه راه آهن به كار برده شد و در ايران نخستين بار در شركت نفت به كار رفته و دفترى در آن شركت ايجاد شد. روابط عمومى را در زبان عربى (العلاقات العامه) ترجمه كرده اند.

تعاريف گوناگونى از روابط عمومى از سوى صاحبنظران، كارشناسان و مؤلفان كتاب هاى اين رشته بيان شده است از جمله: ركس هارلو از پيشقدمان روابط عمومى در جهان مى گويد: روابط عمومى دانشى است كه به وسيله آن سازمان ها آگاهانه مى كوشند، بر مسئوليت اجتماعى خويش عمل كنند تا بتوانند، تفاهم و پشتيبانى كسانى را كه براى توسعه اهميت دارد، به دست آورند. در اين باره انجمن روابط عمومى آلمان مى گويد: روابط عمومى، تلاش آگاهانه و قانونى به منظور تفاهم و استقرار اعتماد و شناخت متقابل با عموم، براساس تحقيق علمى و عملى صحيح و مستمر، ميسر است. انجمن جهانى روابط عمومى نيز گفته: روابط عمومى بخشى از وظايف مديريت سازمان است و عملى ممتد، مداوم و طرح ريزى شده است كه از طريق آن افراد و سازمان ها مى كوشند تا تفاهم و پشتيبانى كسانى را كه با آنها سرو كار دارند، به دست آورند.

3 .تاريخچه روابط عمومى

از ابتداى تاريخ بشر تاكنون همواره افراد هوشمندى بوده اند، كه اين شناخت را در جهت ارتقاى خود با ديگران به كار گرفته اند و نوعى روابط عمومى را در كارهايشان اعمال كرده اند.در تمامى دوره هاى دموكراسى از جمله از جمهورى روم گرفته تا نظام كنونى، رساله ها، مقاله ها، سخنرانى ها و ديگر قالب هاى خطابه به قصد سلطه به افكار عمومى به كار گرفته شده اند.

البته كشور ها و نهاد هاى غير دموكراتيك هم، اين ابزار ها را به خدمت گرفته اند، اما در جايى كه امكان بحث و انتقاد وجود ندارد، امكان تعالى به سوى گفت و شنود نيز كه ما آن را وظيفه روابط عمومى در مسئولانه ترين و جامع ترين شكل اجتماعى اش مرتبط مى دانيم، نمى تواند وجود داشته باشد. به طور مسلم فعاليت هاى روابط عمومى هميشه دو طرفه است اما در جامعه دموكراتيك افراد درتغيير، تفسير و بحث درباره پيام هايى كه دريافت مى دارند، آزادانه مى توانند در صورت تمايل با پيام هاى دريافتى مخالفت كرده و عكس العمل دلخواه خود را نشان دهد.

نحوه بسيار خوب آن استفاده از مهارت هاى روابط عمومى براى پيشبرد در دموكراسى جريان انقلاب آمريكاست (توماس پين و ساموئل آرانه) دو تن از مبلغان بزرگ نويسندگان، سخنرانان، مناظره گران و سازمان دهندگان اين انقلاب بودند. براى توجه افكار عمومى حتى وقايع و مراسم جديدى را خلق كردند.
تكيه انگليسى ها به قدرت و برترى نظامشان، ناديده گرفتن افكار عمومى و عدم مقابله با انقلابيون عواملى بودند كه به اين مبلغان كمك كرد. در پيشبرد جنبش هاى اجتماعى و نهضت هاى اجتماعى و نهضت هاى اصلاح طلبانه قرن ۱۹ يكى از مشهورترين آن نهضت جمع آورى اعانه و بسيج افكار عمومى و القاى بردگى سياه پوستان بود. بعد از دهه ۱۹۳۰ در بنگاه هاى تبليغاتى پررونق هاليوود كه به كمال خود رسيد، در شيوه زندگى آمريكايى كه بتدريج مديران اقتصادى گسترده ترى را به فعاليت هاى روابط عمومى عرضه داشت، دگرگونى هايى رخ داد كه گرايش عمده اجتماعى در قرن ۱۹ (صنعتى شدن، شهرنشينى و نوسازى) با تكامل پيشرفت روابط عمومى، پيوند تنگاتنگ داشته است. مى توان گفت، اصطكاك ناشى از مقابله يغماگران و روزنامه نگاران افشاگر موجب ايجاد جرقه اى شد كه روابط عمومى نوين را پديد آورد و مردم فهميدند كه قدرت اعتراض به عمليات استثمار گرايانه تجارى را دارند.

روابط عمومى به مفهوم يك حرفه، در قرن بيستم در آمريكا به وجود آمد با عنوان دفتر تبليغاتPublicity Bureauيا دفتر مطبوعاتPress Bureauناميده شد. پس از انقلاب صنعتى و پيشرفت صنعت و تكنولوژى، منجر به ايجاد دفاتر روابط عمومى به خاطر نياز به آگاه سازى و ايجاد برقرارى ارتباط شد. پس از آن نخستين شركت روابط عمومى توسط(Ivy Ledbetter Lee)خبرنگار روزنامه(New York World)در شهر نيويورك تأسيس شد.

با آغاز قرن بيستم، فعاليت ها و راهبردهايى براى پيشبرد امور اتخاذ شد. از تغييرات اجتماعى گرفته تا سرگرمى كه به عنوان بخشى از مفهوم جامع روابط عمومى به حساب مى آيد.
در جنگ جهانى اول با وارد شدن آمريكا به جنگ، متخصصان روابط عمومى فعاليت هاى گسترده اى را شروع كردند، به طورى كه روزنامه نيويورك تايمز، اين جنگ را نخستين جنگ (آژانس هاى مطبوعاتى) لقب داد. بعد از جنگ جهانى اول رونق اقتصادى در آمريكا موجب توسعه پژوهش بازار و راهبردهاى پيچيده ترى براى آموزش مصرف كنندگان در تميزكالا ها شد.

(لى و برينز) و ديگران در اين دوران روابط عمومى را رسماً به عنوان يك شغل مطرح كردند و خود را رسماً مشاوران روابط عمومى خواندند. در سال ۱۹۲۹ به لحاظ ركود اقتصادى، بازار بورس شكست خورد، پيامدهاى آن انگيزه هاى مورد نياز روابط عمومى را براى اين كه از آوازه گرى و انتشارات صرف فراتر رود و يك ارتباط متقابل راستين ميان كسب و كار و مخاطب بر قرار كند، پديد آورد. روزولت رئيس جمهورى اسبق آمريكا در برنامه هاى خود به يك روابط عمومى قوى نياز داشت. بويژه اين كه دولت نيز به اين نتيجه رسيده بود، كه براى تقويت سياست خود بايد از روش هاى روابط عمومى بهره بردارى كند.

در طول جنگ جهانى دوم، يك اداره بزرگ به نام اداره اطلاعات جنگ تشكيل شد. اين اداره محل آموزش هاى مهمى براى دست اندركاران روابط عمومى سال هاى بعد شد. اين اداره تنها به خاطر گستردگى رشد، موجب شد كه فنون و روش هاى روابط عمومى در ابعاد وسيع ترى شناخته شود و مفهوم روابط عمومى در ميان ساير مؤسسات دولتى و غير دولتى مورد توجه قرار گيرد.

در اواسط ۱۹۵۰ در قلمرو روابط عمومى، پيشرفت هاى فوق العاده اى صورت گرفت. فنون و روش هاى آن در بخش غير انتفاعى، بيش از اين مؤسسات را در شناساندن خدمتشان به مردم و جمع آورى كمك هاى مالى حمايت كرد.
روابط عمومى، در زمينه سياسى نيز روز به روز به صورت ابزار مهمى در آمد و به نامزدهاى انتخاباتى در آمريكا كمك كرد، (راچه) مدرس روابط عمومى آمريكا بر آن شد كه روابط عمومى در پاسخ به مسائل پيچيده گسترش يافته و به صورت يك حرفه در آيد. در جهان مملو از پيام هاى گوناگون و در هم تنيده، به كسى نياز است كه اين پيام ها را تفسير و طبقه بندى كند و رابط ميان گروه هايى باشد كه زبان و ارزش هاى مختلفى دارند و سرانجام تعامل عملكرد روابط عمومى عنصرى ناميده شد كه گذار به سوى (سرمايه دارى رفاه) در قرن بيستم را يارى كند.

در چنين اوضاع، روابط عمومى در مقام يك «وظيفه مديريت» پديدار شد، وظيفه اى كه به نحوى بى بديل صلاحيت آن را دارد، كه ميان مخاطبان گوناگون جامعه پيشرفته ما از حق اظهارنظر برخوردار شده اند.

پيدايش روابط عمومي نوين در جهان

اصطلاح روابـط عمومي به مفهوم كنوني نخستين بـار در سال1897 در سالنامه يـك مؤسسه راه آهن آمريكا مطرح شد و فعاليت آن بـه شكل كنوني اززماني آغاز شد كه مؤسسه هاي اقتصادي ودولتها افكارعمومي رادرسرنوشـت خود مؤثردانسته ودريافتند كه فقط ازطريق روابط عمومي است كه مي توان اذهان عمومي را مجذوب كرده و به فعاليت خود رونق بخشند. در سال 1964 ميلادي فاينانشنال تايمز از(روابـط عمومي) به عنوان صنعتي بـزرگ نام بـرد .

هم اكنون روابط عمومي بويژه دررشتـه هايي مانندعلوم اجتماعي و مديريـت مقام والايي كسب نموده وبـه عنوان يكي از شعب تخصصي علوم اجتماعي در دانشگاهها تدريس مي شود. هرچند روابط عمومي پيشينه اي به اندازه كل تاريخ دارد اما ابزارهايي كه در اين جهت مورد استفاده قرارگرفته شاهد تغيير وتحولاتي عميق بوده است .بخصوص بعد از جنگ جهاني اول تـوجه خاصي به روابط عمومي علمي شد ودر سالهاي بـعد از جنگ دوم جهاني به اين اهميت افزوده شد .

با نگاهي اجمالي بـه تاريخ روابط عمومي مي توان گفت :

آغازروابـط عمومي بـه شكل سيستماتيك در سالهاي 1900 به بعد شكل گرفت .

مرحله اول از 1900 تا 1914 ميلادي بود ودراين سالها از يـك سو فساد ماموران مقامات دولتـي آمريكا موجب شد كه جامعه درصدد رسوايي آنها بر آيد و از سوي ديـگر سازمانها ومؤسسات تلاش مي كردند با انتشار مطـالبي در روزنامه ها اعمال واقدامات خود را در نـظرمردم بـا آب و تاب بيشتـري منعكس نمايند .

مرحله دوم به سالهاي 1918-1914 ميلادي بر مي گردد ، دراين سالها دولت آمريكا درگير مسائل جنگ جهاني اول بـود وسعي مي كرد تا مقاصدجنـگي وخواستهاي خودراتوسط روابـط عمومي مرتبط با مردم قراردهد .

مرحـله سوم دوره تـكامل روابـط عمومي در آمريكا بـه شـمارمي رود و بـه سالـهاي 1929 1918 برمي گردد . در ايـن سالها مؤسسات صنعتي بـراي معرفي خود بـه انتشار مطالب وسيـع ، گسـترده و دامنه داري دست زدندزيرا براي آنها در جنگ اول به اثبات رسيده بود كه ارائه مطالب درباره موضوعي خاص درصورتي كه از روي واقع بيني و بصيرت باشد افكار عمومي را تغيير داده و درجهت مثبت يا منفي سوق مي دهد .

( ليوي لي )خبرنگار اقتصاد مطبوعات آمريكا نخستين كسي بـود كه دفتر روابط عمومـي را به شيوه نوين امروزي درشهر نيويورك درسال 1906 تاسيس كرد وازهمين روبـه پـدر روابط عمومي درسراسرجهان معروف است واصول تكنيكي راكه امروزه كارشناسان روابط عمومي بـه كار مي بـرند ابداع نمود واعتماد داشت تبليغ و انتشار مطالب درباره شخص يـا سازماني در صورتي كـه با عمل صحيح تاييد و پشتيباني نشود بي فايده خواهد بود .

انجمن روابط عمومى در ايران

نخستين انجمن روابط عمومى در ايران با كمك و پشتيبانى شركت ملى نفت ايران و رئيس روابط عمومى اين شركت، در اسفند ۱۳۴۶ تأسيس شد و به عضويت انجمن جهانى روابط عمومى در آمد كه هدف اين انجمن شناساندن فلسفه و روح روابط عمومى و تبيين آن در جامعه و بالا بردن ارزش كيفى فعاليت آنها در زمينه برقرارى ارتباط و امكان تبادل تجارب ميان آنهاست.

روابط عمومى پس از انقلاب اسلامى

پس از انقلاب اسلامى، دفاتر عمومى به جهت نياز و ضرورت و اطلاع رسانى و جبران كمبود فعاليت تبليغاتى، دست اندركاران را واداشت تا براى تجديد حيات و فعال كردن روابط عمومى ها، اقدام هايى را به اجرا در آورند. نخستين همايش در اين باره به همت وزارت ارشاد اسلامى در چهارم شهريور ۱۳۶۳ با شركت رؤساى روابط عمومى واحد هاى دولتى به مدت سه روز برگزار شد. در اين همايش با تشكيل كميسيون هايى، هدف و جايگاه، اصول وظايف روابط عمومى را تدوين و به اين همايش پيشنهاد كرد.

عوامل روابط عمومى مؤثر در كشور

وجود روابط عمومى مؤثر و كارا در هر كشورى، بستگى به برداشت و اطلاع همگانى از جمله مديران سازمان ها از روابط عمومى، ميزان مهارت تجزيه و تحليل و تسلط تخصصى مسئولان روابط عمومى، كيفيت رابطه بين رسانه هاى همگانى با روابط عمومى دارد.

انواع روابط عمومی

به طور کلی ، اشکال روابط عمومی را از بدو پیدایش تا کنون می توان به شرح زیر مشخص کرد:
۱- روابط عمومی سنتی :

دوره ای که روابط عمومی صرفا در داخل سازمان فعالیت می کند و کاری با محیط خارج از سازمان ندارد و سازمان خود را بی نیاز از ایجاد ارتباط با دنیای بیرونی می داند .
۲- روابط عمومی فنی ( تکنیک گرا) :

روابط عمومی در این مرحله به تصویر سازی مثبت از سازمان می پردازد و نقش او صرفا فنی است و برای رسیدن به مقصود خود ، از تکنیک های مختلف بهره می برد .

۳-روابط عمومی نامتقارن ( سازمان گرا) :

روابط عمومی در این مرحله ، تسهیل گر تصمیم گیری است و خود در جریان اتخاذ تصمیمات نقش ندارد ، صرفا اهداف سازمان رادر نظر می گیرد و به نتایج فعالیت های خود آگاهی ندارد.
۴- روابط عمومی متقارن :روابط عمومی در این مرحله ، تکامل بیشتری می یابد و به ماهیت واقعی خود نزدیک می شود و از شیوه هایی بهره می برد که هم منافع سازمان و گروههای مخاطب را تامین می کند و هم آن را در نقش راهبردی متجلی می سازد .

بنابر این مطالعه مراحل شکل گیری و تکامل روابط عمومی موید این است که روابط عمومی در حال حاضر در مسیر تکامل خود گام نهاده و تا حدود قابل توجهی هم رشد کرده است . جایگاه روابط عمومی ها

بی تردید ارائه الگوی مناسب برای توسعه روابط عمومی در ایران ، مستلزم بررسی و کنکاش در روابط عمومی و بهره مندی از جدید ترین نظریه های آن در جهان است که اگر با تجارب حرفه ای دست اندرکاران روابط عمومی و استفاده از مضامین مربوط به آن در منابع اسلامی و فرهنگ غنی ایرانی همراه شود ، می تواند الگوی ایده ال در ایران به دست بدهد .

این واقعیت از یکسو به عنوان یکی از مسایل روابط عمومی ایجاب می کند تا صاحبنظران با گام گذاردن در راه مفهوم سازی و نظریه پردازی ، نسبت به توسعه ادبیات روابط عمومی تلاش کنند . این تلاش زمانی ضرورت مضاعف پیدا می کند که روابط عمومی در ابتدای قرن بیست و یکم با تغییرات جدیدی روبرو شده و تحولات چندی را تجربه کرده است که شاید مرور آنها و تاکید بر این دگرگونی ها ما را در اتخاذ راهبرد های جدید در روابط عمومی کاربردی در هزاره سوم یاری دهد .

این تحولات باید روابط عمومی را هم در شکل و هم در محتوا متاثر سازد چراکه امروزه دیگر نمی توان آن را صرفا کارشناسان اداری ، تکنیسین ها و یا تسهیل گران ارتباطی دانست ، بلکه آنان ، متخصصان ارتباطی و استراتژیست های سازمان هستند که مسئولیت ایجاد و مدیریت ارتباط استراتژیک را بین سازمان و گروههای مخاطب به عهده دارند. متخصصانی که باید در شکل کارشان نیز ارتقاء ایجاد کنند و با کاستن از فعالیتهایی همچون تولید بریده جراید تاکید افراطی بر توجه به مطبوعات و نصب پوستر ، پلاکارد و... بر تحلیل و تفسیر در فعالیت های روابط عمومی ، حضور و عضویت در گروه تصمیم گیری سازمان تاکید کنند .

برخی از فعالیت های روابط عمومی مناطق۲۲ گانه
به قسمت های مختلفی تقسیم می گردد ، از جمله :

روشهای برقراری ارتباط

۱- برقراری ارتباط مردم با سازمان از طریق :

  1. تماسهای تلفنی : پاسخگوئی تلفنی به تماسهای شهروندان

II.تماسهای حضوری : پاسخگوئی به مراجعه حضوری مردم برای راهنمائی خواستن و کسب اطلاعات بیشتر به واحد روابط عمومی
III.
ملاقات با شهردار منطقه : هماهنگی جهت ملاقات شهروندان با شهردار منطقه ، پیگیری و حل مشکلات مطرح شده توسط آنان
IV.
مکاتبات : پیگیری نامه های ارسالی ، ارائه شده از طریق صندوق انتقادات ، پیشنهادات و غیره
V.
طرح تکریم : ارائه نقطه نظرات مردم با سازمان از طریق اعلام نظر در فرمهای مخصوص و پیگیری آن توسط واحد مربوطه تا حصول به نتیجه
VI.
ایمیل و اینترنت : دریافت پیام های مردمی از طریق ایمیل ، شبکه اینترنت و سایت منطقه (تعامل با واحد اینترنت)

۲- بر قراری ارتباط سازمان با مردم

I. طراحی و چاپ تراکت ، بروشور و دفترچه های راهنمای عملکرد واحدها
II.
طراحی و چاپ پوستر ، بنر و بیل برد های اطلاع رسانی
III
نصب اطلاعیه بر روی بردهای منطقه
IV.
پلاکارد نویسی در ابعاد و اشکال مختلف
V.
نظرسنجی : تنظیم پرسشنامه و جمع آوری آن و تنظیم مطالب دریافتی به منظور دستیابی به اطلاعات دقیق و بکارگیری روشهای صحیح
VI.
اینترنت : سایت منطقه با بروز رسانی اطلاعات و اخبار مربوط به منطقه شهروندان را در دسترسی آسان به این اطلاعات یاری می نماید (تعامل با واحد اینترنت).

۳- ارتباط با رسانه های جمعی

روابط عمومی شهرداری منطقه ۲۲ همچون سالهای گذشته با تکیه و تاکید بر اهمیت رسالت خطیر و والای رسانه ها و درراستای ایجاد حسن رابطه با آنها هرگزاز بکارگیری صحیح از این وسایل ارتباطی دریغ نورزند و در زمینه های مختلف اعم از ارسال خبر ، گزارش، هماهنگی جهت برگزاری مصاحبه و ارسال آگهی های مختلف همکاری لازم را با رسانه های مختلف داشته است
۴- تشکیل سمینار و افتتاحیه ها

روابط عمومی مناطق۲۲گانه با برنامه ریزی مناسب و تهیه متن و محتوای اصلی فهرست و موضوعات برنامه مورد نظر جهت تدارک مقدمات کار از جمله : وسایل آمد و شد مدعوین ، ترتیب استقرار آنها در مجلس، تعیین استراحتگاه و اقامتگاه احتمالی آنها ، تهیه برنامه هایی آرامش بخش ، مفرح و هنری برای ساعات به اصطلاح تنفس ، طراحی و چاپ پوسترها، پلاکاردها ، استندها و اطلاعیه های مناسب در محل تشکیل جلسات و احیانا کمیته های جنبی ، تهیه و توزیع دقیق فهرست برنامه ها ، نظارت در تهیه غذا و آشامیدنی های مورد نیاز ، ایجاد تسهیلات برای خبرنگاران و تصویربرداران تهیه جزوات ، مقالات و متون سخنرانی ها و هدایای زیبا و کوچک ، تهیه و نصب تابلو های راهنما در داخل و خارج از محوطه و... از جمله کارهایی است در برگزاری مراسم انجام می شود .

۵- بریده جراید :

دست یابی به اطلاعات اخبار ارسالی از سازمان به روزنامه ها و حتی اخبار منتشر شده توسط روزنامه ها از داخل و خارج سازمان است ( خبر ، گزارش ، مصاحبه و آگهی)

۶- انتشارات :

خطاطی ، نقاشی ، گرافیک ، پوستر ، بروشور ، استند ، بنر و موارد مشابه

۷- آرشیو اطلاعات :

داشتن آرشیو اطلاعات مربوط به سازمان همراه با عکس فیلم و خبر

۸- برقراری ارتباط با رسانه های دیداری و شنیداری :

برقراری ارتباط وسایل ارتباط جمعی برای انجام مصاحبه مسئول سازمان با صدا و سیما ، ارسال اخبار و گزارش وقایع منطقه

۹- افکارسنجی :

تهیه و توزیع و جمع بندی فرم های نظرسنجی در خصوص سنجش افکارعمومی می تواند عملکرد سازمان را به سوی بهتر شدن رهنمون نماید.

۱۰ -بر پائی نمایشگاه :

برپائی نمایشگاه جهت ارائه فعالیت های سازمان به مناسبت های مختلف


۱۱-جشن ها و مراسم :

بر پائی جشن ها و یا مجلس یا مناسبت های ملی ، محلی ، مذهبی ، جهانی و منطقه ای یکی دیگر از فعالیت های روابط عمومی است . همچون تشکیل سمینار ها و برگزاری مراسم افتتاحیه نیاز به انجام مقدمات و کارهای دارد طبق برنامه از قبل تعریف شده به مرحله اجرا گذارده خواهد شد .
۱۲- برگزاری جلسات سخنرانی :

دعوت از افراد متخصص و صاحب نام در برخی از مراسم و استفاده از صحبت های آنان در جهت پیشبرد اهداف سازمان

۱۳-مراسم اهداء هدایا و جوایز :

اهداء هدایا و جوایز که به مناسبت های مختلف برای پرسنل و مسئولین در نظر گرفته شده است .
۱۴- سمعی و بصری :

تهیه عکس و فیلم از مراسم ها ، مناسبت ها و پروژه های مختلف و تهیه فیلم های مستند و آلبوم عکس از فعالیت ها جهت استفاده در پوستر ، بروشور و...

وظایف روابط عمومی در شهرداری ها

نیاز به شناخت و درک متقابل به منظور تسریع در دستیابی به مقاصد و اهداف مدیریت شهریبه عنواناصل اساسی در مدیریت پذیرفته شده است.

این ارتباط که از آن به عنوانروابط عمومی یاد می شودیکی از مهم ترین و با ارزش ترین عوامل موثر در سرنوشت شهر ها محسوب می گردد.

لذا مدیران بههمین دلایل از چند دهه پیش به این طرف در تشکیلات خودشان اقدام به تاسیس دفتر یا واحدی تحتعنوان روابط عمومی نموده اند تا از طریق آن ارتباط مفید و موثر با شهروندان و کارمندان برقرار نمایند تا باآگاه کردن، تشویق و ترغیب آنان به اهداف مدیریت شهری سریعتر، راحت تر با هزینه کمتر جامع عمل بپوشانند.

در حقیقت روابط عمومی ها جایگاه بسیار موثر ی در مدیریت شهری دارند و در این مقاله کوتاهسعی شده است شرح وظایفی 20 گانه برای آن تدوین نمایم.

1- شناساندن اهداف،سیاست های و کارکردهای شهرداری به شهروندان

2- ایجاد حفظ و تقویت حسن شهرت، اعتبار و حیثیت برای شهرداری

3- ایجاد و تقویت رضایتمندی در شهروندان و سنجش مستمر آن

4- ایجاد و تقویت تفاهم بین کارکنان و مدیران

5- ایفای نقش ارتباطی بین مردم و شهرداری

6- زمینه سازی برای حضور شهردار در تجمعات مردمی،علمی و.....

7- نظر سنجی مستمر و گردآوری دیدگاههای مختلف شهروندان درباره شئون مختلف شهرداری و بهره گیری مطلوب از اطلاعات حاصله در جهتبهبود شرایط و عملکرد شهرداری

8- ایفای نقش سخنگویی برای شهرداری وارتباط مستمر با اصحاب رسانه ای

9- اطلاع رسانی جامع درباره شئون مختلف شهرداری در غالب های گوناگون

10- مشارکت و همکاری و زمینه سازی برای تصریح و تسهیل در تحقق اهداف

11- مشارکت در فرایند تصمیم گیریهای شهرداری

12- مشارکت در فرایند برنامه ریزهای شهرداری

13- توسعه فضای مردم سالاری در شهرداری

14- تقویت حس تعلق سازمانی در کارکنان شهرداری

15- نهادینه کردن رویکرد پژوهش مداری در روابط عمومی بر حسب ضرورت

16- ایفای نقش مشورتی برای مدیران شهرداری در سطوح مختلف

17- ایفای نقش مناسب در شرایط ویژه (مشارکت در مدیریت بحران)

18- مدیریت رویدادها و توجه و ایفای نقش موثر در مناسبتهای ملی و مذهبی

19- آگاهی مستمر محیطی و اشراف بر تحولات برون سازمانی و شناسایی و پیگیری مسائل مختلف شهری

20- افکار سنجی مستمر درباره جایگاه، اهداف و عملکرد شهرداری و بررسی نوع نگرش شهروندان نسبت به شهرداری

تمايز خدمات روابط عمومي شهرداري با شاخص تنوع و تعدد

    نصر نیوز: مدير روابط عمومي و بين‌الملل شهرداري تبريز گفت: به جهت تعدد و تنوع خدمات و كاركردهاي روابط عمومي شهرداري ، خدمات اين مجموعه متمايز و برجسته‌تر از ديگر روابط عمومي‌هاست.

به گزارش نصر نیوز، عمادي با تبريك 27 ارديبهشت ماه روز ارتباطات و روابط عمومي به فعالان بي‌ادعاي اين حوزه به ويژه فعالان روابط عمومي مجموعه بزرگ شهرداري تبريز خاطرنشان كرد: كثرت ، تنوع ، تعدد و هميشگي بودن وظايف ، خدمات و كاركردهاي شهرداري به عنوان خدماتي‌ترين و پروظيفه‌ترين دستگاه اجرايي كشور ، نقش و كاركردهاي روابط عمومي در اين مجموعه را نيز برجسته و پررنگ‌تر از ديگر واحدهاي مشابه در ديگر ادارات كرده و نگاهي گذرا به كاركردهاي اين مجموعه حساسيت و ظرافت‌هاي كاري روابط عمومي در شهرداري را به اثبات مي‌رساند.
مدير روابط عمومي و بين‌الملل شهرداري تبريز در ادامه تصريح كرد: ارتباط دوسويه و مستقيم با مردم ، تلاش براي اطلاع‌يابي و اطلاع‌رساني مداوم و لحظه به لحظه ، شناسايي و رصد چالش‌هاي فرا روي مديريت شهري و نيز مشكلات و مطالبات شهروندان ، برنامه‌ريزي براي توسعه و فراگيرسازي آموزش‌هاي شهروندي به منظور دستيابي به شهر و شهرونداني منضبط و متعهد ، تدوين و توزيع بسته‌هاي اطلاعاتي و نيز آموزشي از عملكرد ، اقدامات ، برنامه‌ها ، كاركردها و خدمات شهرداري ، جمع‌آوري و جمع‌بندي نظرات ، ديدگاه‌ها ، آراء ، انتقادات ، پيشنهادات و خواسته‌هاي شهروندان ، شناسايي تهديدها و فرصت‌ها و تلاش براي تبدل تهديدها به فرصت‌هاي توسعه از مهم‌ترين كاركردهاي روابط عمومي شهرداري تبريز به شمار مي‌رود.

عمادي در بخش ديگري از سخنان خود با اشاره به تعدد و تنوع وظايف و مسووليت‌هاي شهرداري در مديريت كلان شهري تصريح كرد: در حال حاضر مجموعه شهرداري تبريز با در اختيار داشتن بالغ بر 53 وظيفه و مسووليت بزرگ و كوچك نقش ويژه و محوري در اداره شهر و پاسخگويي به خواسته‌هاي شهروندان دارد و در همين راستا و به موازات مسووليت‌هاي شهرداري ، روابط عمومي نيز ناگزير از پي‌گيري اين وظايف و نظارت و پي‌گيري روند و چگونگي ارايه اين خدمات است.
وي در ادامه تلاش براي اطلاع‌رساني مستمر و پي‌گير از عملكرد و اقدامات مجموعه بزرگ شهرداري تبريز را يكي از اصلي‌ترين و مهم‌ترين وظايف و مسووليت‌هاي اداره روابط عمومي و بين‌الملل شهرداري تبريز اعلام و خاطرنشان كرد: در حال حاضر شهرداري تبريز به واسطه برخورداري از 10 منطقه شهرداري ، 8 معاونت و بالغ بر 20 سازمان و شركت و مديريت تابعه و در كنار آن وظايف متعدد و متنوع ، پركارترين و البته پرخبرترين دستگاه اجرايي و خدماتي استان به شمار مي‌رود و درسايه برقراري ، تقويت و تثبيت تعامل هدفمند و هم‌سو ميان رسانه‌هاي گروهي و مطبوعات به عنوان نمايندگان افكار عمومي توانسته است به توفيقات بزرگي در حوزه اطلاع‌رساني و انعكاس عملكردها و كاركردهاي سازماني دست يافته است.

عمادي در ادامه همچنين از تقويت و توسعه زيرساخت‌هاي اطلاع‌رساني در مجموعه شهرداري تبريز توسط اين اداره به عنوان بزرگ‌ترين و مهم‌ترين موفقيت‌ سال‌هاي اخير روابط عمومي شهرداري ياد و خاطرنشان كرد: راه‌اندازي خبرگزاري شهريار به عنوان ارگان اصلي اطلاع‌رساني مجموعه شهرداري و تبديل آن به يكي از فعال‌ترين و پركارترين خبرگزاري‌هاي استان ، راه‌اندازي و فعال‌سازي استوديو شهر به منظور ايجاد ارتباط دوسويه ميان شهروندان و مديران شهرداري ، افتتاح تلويزيون اينترنتي ، برنامه تلويزيوني گلشهر ، سامانه گزارش شهر ، تبليغات محيطي رسانه شهر ، تعامل گسترده با بيش از يكصد روزنامه‌ ، هفته‌نامه ، خبرگزاري ، پايگاه خبري و نشريات تخصصي از جمله اقدامات اداره روابط عمومي و بين‌الملل شهرداري تبريز طي سال‌هاي اخير به شمار مي‌رود.

وي در عين حال برگزاري صدها برنامه و مراسم مذهبي در مناسبت‌ها و آئين‌هاي مختلف را از ديگر بخش‌هاي عملكردي اداره روابط عمومي و بين‌الملل شهرداري اعلام كرد و افزود: فعاليت‌هاي متنوع فرهنگي نيز از مهم‌ترين بخش‌هاي عملكردي اين اداره به شمار مي‌رود كه برحسب ضرورت و وظيفه مورد توجه جدي روابط عمومي شهرداري است.

مدير روابط عمومي و بين‌الملل شهرداري تبريز مخاطب‌شناسي ، شناسايي نقاط ضعف و قوت دستگاه متبوع ، ارتباط هم‌سو و هدفمند با مردم و اصحاب انديشه و فكر ، تلاش براي كاستن و حذف گلوگاه‌هاي ايجاد نارضايتي نزد افكار عمومي ، تعامل و همكاري جدي با اصحاب رسانه ، اطلاع‌يابي مداوم از نيازها ، خواسته‌ها و مخاطبان دستگاه خدمات‌دهنده ، تلاش براي پاسخگويي موثر و كارگشا به نيازها و خواسته‌هاي مخاطبان ، بسترسازي براي نهادينه‌سازي فرهنگ نقدپذيري و اطلاع‌رساني همواره از اقدامات و عملكردهاي مجموعه تابعه را از ديگروظايف و كاركردهاي مجموعه تحت مديريت خود برشمرد.

وظایف روابط عمومی در مناطق شهرداری تهران من جمله منطقه 17

وظایف روابط عمومی در مناطق شهرداری تهران من جمله منطقه 17، مجموعه ای از فعالیتها شامل برقراری ارتباط با رسانه ها،سازمانها،عموم شهروندان ،ائمه جماعت ،شورایاران، همچنین اجرای تبلیغات،انتشارات،طراحی ونیز اجرای امور فرهنگی در راستای ارتقا فرهنگ شهروندی،برگزاری نمایشگاهها در ایام وبه مناسبتهای خاص،سنجش افکار ... می باشد،

سیاستهای حاکم بر انجام وظایف روابط عمومی

1- تهیه و تدوین برنامه و بودجه سالانه روابط عمومی با تعیین اولویتها و قراردادن در مسیر مراحل تصویب.

2- ایفای نقش سخنگویی و نمایندگی واحد مربوطه برای برقراری ارتباط با رسانه ها و ارایه اطلاعات به آنها.

3- ایفای نقش پاسخگویی به شهروندان به منظور رسیدگی و حل مشکلات ارباب رجوع.

4- مشارکت فعال و مستمر در نشستها و جلسات درون سازمانی برای آگاهی از سیاستها،خط مشی ها و برنامه ها و روند فعالیتها.

5- تلاش جهت برقراری ارتباط و ارتقای مناسبات واحد مربوطه با سایر واحدهای شهرداری و نهادها سازمانهای دولتی و غیردولتی در محدوده وظایف محوله.

6- تهیه و تنظیم گزارشهای ادواری (ماهانه،فصلی،سالانه) و ارایه به مدیریت واحد مربوطه و اداره کل روابط عمومی و بین الملل.

7- همکاری و هماهنگی با اداره کل روابط عمومی و بین الملل در تهیه خلاصه عملکرد سالانه شهرداری (کتاب سال)،برگزاری و شرکت در نمایشگاههای عمومی و تخصصی،جشنواره ها و نشستهای علمی و تخصصی درون و برون سازمانی و ایجاد و اداره نمایشگاههای کتاب و محصولات فرهنگی.

8- بررسی و تامین نیازهای فرهنگی،تبلیغاتی،انتشاراتی و پژوهشی در چارچوب سیاستهای ابلاغی.

9- ارایه پیشنهاد موضوعی ساخت آگهی رادیویی،تلویزیونی،مطبوعاتی به اداره کل روابط عمومی و بین الملل.

10- طراحی و برنامه ریزی برای تبلیغات درون سازمانی و برگزاری مراسم به مناسبتهای ملی و مذهبی.

11- اعلام نیازهای آموزشی به اداره کل روابط عمومی و بین الملل به منظور بهره گیری از برنامه های آموزشی آن اداره کل.

12-هماهنگی،همکاری و برقراری ارتباط مستمر و همه جانبه با مدیریت هماهنگی امور مناطق،سازمانها و شرکتهای تابعه در فعالیتهای مختلف.

13- تلاش جهت جلب رضایتمندی شهروندان و انتقال نظرات،پیشنهادها و انتقادات به اداره کل.

زیر مجموعه های اداره روابط عمومی:

  1. رصد و پایش رسانه ای

2.ارتباطات (درون سازمانی و برون سازمانی) و ملاقات مردمی

3.ارتباطات رسانه ای

  1. تکریم ارباب رجوع

5.تحریریه

6.سمعی و بصری

  1. چاپ و انتشارات و تبلیغات
  2. برگزاری مراسم و همایشهاو شرکت در مجامع
  3. دفتر ، امور مالی آگهی ها ومناقصات

وظایف اجرایی اداره روابط عمومی منطقه

1-تهیه وتولید خبر ومحتوا در خصوص عملکرد رده ها و بخش ها

2-پوشش خبری جلسات ومراسمات برگزار شده در منطقه

3-نظارت برروند تولید خبر واطلاع رسانی درنواحی

4- بارگذاری روزانه اخبار وگزارشات مکتوب وتصویری سطح منطقه درپرتال منطقه و شبکه داخلی شهرداری تهران

5- بارگذاری روزانه اخبار مهم درسامانه ارتباطات شهرداری تهران " سایت سما "
وخبرگزاری شهر

6- برقراری ارتباط با خبرنگاران ودبیران روزنامه ها ، خبرگزاریها و شبکه های های رادیو وشبکه های تلویزیونی وارسال اخبار مهم به صورت روزانه به رسانه ها

7- رصد ، پایش و تحلیل محتوای اخبار شهرداری منطقه مندرج دررسانه ها

8- برگزاری نشست های خبری وتورهای اطلاع رسانی برای خبرنگاران

9-دعوت از رسانه ها برای پوشش خبری رویدادهای مهم سطح منطقه

10-تهیه گزارش ومحتوا برای نشریات تخصصی شهرداری ( همگامان ، آرمان شهر ،
اقتصاد شهرو...)

11-مستند سازی ( تهیه عکس و فیلم از جلسات ، رویدادها وفعالیت های سطح منطقه )

12-تهیه وراه اندازی بانک عکس وفیلم

13-راهبری تبلیغات محیطی سطح منطقه با تهیه وطراحی شعارها وبنرها واستندهای تبلیغاتی

14-هماهنگی برگزاری مصاحبه نمایندگان رسانه ها با مدیران شهرداری منطقه

15-پاسخگویی وتهیه جوابیه برای رسانه ها در خصوص موضوعات مورد سوال

16-تهیه بریده جراید وبولتن های نوبه ای در خصوص جریان های خبری مرتبط با منطقه

17-ارسال آگهی مناقصات به روزنامه ها

18-تعامل با همشهری محله وارائه خط مشی های تبلیغاتی واطلاع رسانی مدیریت شهری ( ارسال خبر، هماهنگی مصاحبه ها)

19-طراحی وسفارش آگهی تبلیغاتی به نشریات

20-راه اندازی وبرگزاری جلسات شورای اطلاع رسانی منطقه به منظور برنامه ریزی ، هدایت وجریان اطلاع رسانی وتبلیغات در منطقه

21-اطلاع رسانی وارتباط با رسانه ها ونخبگان منطقه ای ، مدیران شهری از طریق سامانه sms

22-برنامه ریزی واجرای مراسمات وجلسات وافتتاحیه ها

23-تهیه پاسخ به نامه های تبریک وتسلیت وپیامهای مختلف شهردار منطقه

24-تهیه وتدوین بسته های تبلیغاتی اعم از بروشورها ، کاتالوگ های اطلاع رسانی برای شهروندان

25-مونتاژ ، میکس وتهیه فیلم مستند ، کلیپ وبسته مولتی مدیا

26-تشکیل کمیته نامگذاری درمنطقه وارسال پرونده های نامگذاری به شورای شهر برای تصویب و بروز آوری آخرین وضعیت نامگذاری معابر و دریافت درخواست های شهروندان وخانواده معظم شهدا ،

27-پاسخگویی به شهروندان وتعیین وقت ملاقات با شهردار برای شهروندان

28-برگزاری جلسات ملاقات مردمی ، پیگیری دستورات شهردار محترم وتهیه گزارشات مربوطه

29-اجرای نمایشگاهها ، برگزاری مسابقات تبلیغاتی اطلاع رسانی برای شهروندان

روابط عمومی در نواحی شهرداری تهران :

پس از اجرای طرح فاخر ناحیه محوری در سال 1387 و نظر به محول نمودن تمامی فعالیت های مربوطه به نواحی شهر تهران و نظارت و پیگیری از سوی شهرداران نواحی و اجرای برنامه ها و رفع نیازهای شهروندان در کلیه سطوح که پیش از آن توسط معاونت های مربوطه در منطقه صورت میپذیرفت ، نیاز به اطلاع رسانی و تهیه گزارشات اعم از : گزارشات مصور از فعالیت ها و عملکرد ادارات و همچنین تهیه گزارشات در قالب چاپ کتابچه ، ماهنامه و ... محسوس بود که در همین راستا در اواسط سال 1388 بنا به نیازهای مطروحه ، واحد روابط عمومی ( با عنوان رابط خبری ) شکل گرفت که در آن زمان این مسئولیت برعهده مدیر دفتر شهردار ناحیه بود که این امر تا کنون نیز ادامه دارد البته با اندکی تغییرات که در ذیل به آنها اشاره میگردد.

عملکرد روابط ناحیه در ابتدای آغاز فعالیت :

در ابتدای آغاز فعالیت واحد روابط عمومی در نواحی شهرداری تهران ، به فردی که این مسئولیت را برعهده داشت " رابط خبری " اطلاق میشد که منظور از آن این بود که فرد مورد نظر اطلاعات ناحیه را در قالب گزارشات مکتوب ( تایپ شده ) تهیه کرده و با ارسال آن از طریق پست الکترونیک ( ایمیل داخلی سایت شهرداری تهران ) جهت ستاد ناحیه محوری ، پس از بررسی و ویرایش و گلچین نمودن اخبار از نظر اهمیت خبر در سایت ناحیه محوری بارگزاری میشد که این موضوع از خلاقیت ها و نوآوری های لازم برخوردار نبود زیرا فرد نگارنده ( رابط خبری ) قدرت وانور و اجرای خلاقیت خود را نداشت.

پس از چندین ماه فعالیت پورتابل ستاد ناحیه متوقف شد که این موضوع برای نواحی بویژه رابطین خبری امری ناخوشایند بود زیرا تنها راه برقرای ارتباط با نواحی و سازمان ها و ارگان های دیگر شهرداری تهران ازین طریق میسر بود.

پس از این موضوع واحد روابط عمومی شهرداری ناحیه یک در اقدامی خود جوش نسبت به تهیه گزارشات ماهانه از عملکرد ادارات پرداخته و با حمایت شهردار محترم ناحیه و همکاری پرسنل نسبت به تهیه کتابچه ای اقدام نمود که این موضوع ضمن استقبال مسئولین منطقه ( لازم بذکر است

که گزارشات ماهانه در قالب لوح فشرده جهت شهردار ، قائم مقام و کلیه معاونین و ادارت تابعه منطقه ارسال میشد ) مورد بررسی و حمایت های ایشان قرار گرفت.

در ادامه سیاست های اطلاع رسانی و در راستای ارتقاء سطح گزارشات و برقراری ارتباط با سایر نواحی و مناطق شهرداری تهران ، واحد روابط عمومی ناحیه یک پیشنهاد ایجاد دسترسی و بهره بردن از امکانات ساب پورتال منطقه که در اختیار روابط عمومی منطقه بود را خواستار شد که این موضوع پس از بررسی و تست های اولیه در گزارش نویسی و تهیه گزارشات تصویری در سال 1389 امکان پذیر شد که این امر موجب تغییرات بسیار در روند رو به رشد واحد روابط عمومی در ناحیه یک شد.

پس از ایجاد دسترسی در سایت منطقه ، این واحد با تمام تلاش و همکاری سایر پرسنل نسبت به تهیه فرم های ویژه برای ادارت ناحیه و قسمت های تابعه آن ها اقدام نمود که این موضوع با مشارکت بسیار خوب همکاران نتایج بسیار خوبی را در تمامی زمینه ها اعم از : تهیه گزارشات مکتوب و تصویری محقق کرد.

در همین زمان بود که مرکز نظارت و پیگیری معاونت محترم امور مناطق شهرداری تهران اقدام به راه اندازی ساب پورتال اختصایی جهت نواحی 123 گانه شهر ترهان نمود که در این خصوص نیز همچون گذشته اخبار از طریق پست الکترونیک داخلی شهرداری تهران جهت کارشناسان آن مرکز ارسال و پس از پایش و درجه بندی در سایت مختص نواحی بارگذاری میشد که خوشبختانه و به لطف حمایت ها و همکاری کلیه پرسنل ناحیه ، واحد روابط عمومی ناحیه یک افتخار کسب بیش از 70 درصد از رتبه های اول ساعی و کوشا بودن ( همان رتبه نخست ) را تا پایان سال 89 به خود اختصاص داد که در سال 1390 نیز در گزارش مندرج در سایت امور مناطق ، واحد روابط عمومی شهرداری ناحیه یک افتخار کسب مقام اول در میان نواحی 123 گانه را به خود اختصاص داد.

از نکته های شاخص روابط عمومی شهرداری ناحیه یک امکان ایجاد دسترسی برای این واحد جهت بارگذاری مستقیم در سایت اصلی شهرداری تهران (www.tehran.iri) فراهم گردید که این امر ضمن همکاری با روابط عمومی منطقه امکان اطلاع رسانی بیشتر را به ناحیه یک میداد تا بتواند عملکرد مثبت ادارات خود را به سمع و نظر سایر همکاران در مناطق ، نواحی ، سازمان ها و ارگان های مربوطه قرار دهد.

پس از تمامی این امکانات و دسترسی ها و بنا به پیشنهاد این ناحیه مبنی بر ساخت و راه اندازی سایتی مجزا برای نواحی سه گانه منطقه هفده ، پیشنهاد مطروحه در معاونت برنامه ریزی و توسعه شهری مورد بررسی قرار گرفته و در دستور کار جلسات کمیته فنی و راهبردی منطقه مطرح شده که پس از جلب نظر و مساعدت مدیران محترم منطقه این امر محقق شده و شهرداری منطقه هفده افتخار راه اندازی اولین ساب پورتال اختصاصی نواحی را در شهرداری تهران به خود اختصاص داده است که این امر تاکنون نیز در مقایسات و مشاهدات به عنوان برترین و بهترین و فعالترین سایت اختصاصی فعالیت می نماید.

اهم فعالیت های واحد روابط عمومی شهرداری ناحیه یک منطقه هفده :

1 . تهیه و تنظیم گزارشات عملکرد ادارات ناحیه و بارگذاری در پورتابل ناحیه ( منطقه ).

2 . تهیه و تنظیم گزارشات عملکرد ادارات ناحیه و بارگذاری در سایت شهرداری تهران.

3 . حضور در جلسات ، ملاقات های مردمی ، ویژه برنامه ها و همایش ها و ... جهت تهیه و تنظیم گزارش و عکسبرداری و مستندسازی.

4 . تهیه و بارگذاری گزارشات تصویری از عملکرد ادارات در پورتابل ناحیه ( منطقه ).

5 . تهیه و بارگذاری گزارشات تصویری عملکرد ادارات و بارگذاری در سایت شهرداری تهران.

6 . هماهنگی ملاقات های مردمی با شهردار محترم ناحیه.

7. برنامه ریزی جهت برگزاری مراسمات و جشن ها در اعیاد و مناسبت های ملی و مذهبی

8 . تهیه و تنظیم گزارشات ماهیانه و مورد نیاز که از سوی معاونت ها و سایر واحدهای منطقه و مرکز خواستار آن هستند.

9 . حضور فعال در بازدیدهای میدانی و ملاقات های مردمی و جلسات شورایاری جهت ثبت گزارش و همچنین دریافت درخواست های مردمی و تنظیم آن جهت رویت و صدور دستور شهردار محترم ناحیه و ابلاغ آن به واحدها و ادارات مربوطه.

10 . بروزرسانی پورتابل ناحیه با همکاری سایت منطقه ( این موضوع با ارسال آمار و اطلاعات جدید و به روز شده به این واحد جهت بارگذاری در سایت ناحیه انجام میشود ).

11 . برنامه ریزی جهت زمان بندی جلسات شهردار محترم ناحیه.

12 . هماهنگی با اداره مالی و اداری جهت برگزاری مراسمات در سالن آمفی تئاتر ناحیه و همچنین تهیه ملزومات مورد نیاز اعم از : پذیرایی ، سخت افزاری و نرم افزاری در جلسات برگزار شده در ناحیه.

13 . رسیدگی به درخواست های شهروندان که از طریق صندوق نظرات و پیشنهادات ( تکریم ارباب رجوع ) تهیه و تنظیم میشود.

14 . رسیدگی به درخواست های شهروندانی که از طریق تماس های تلفنی مشکلات خود را مطرح مینمایند.

15 . برنامه ریزی جهت برگزاری مراسمات ویژه در مناسبت های مختلف جهت پرسنل ناحیه
( مراسم تقدیر از بانوان و آقایان در روز زن و روز مرد بمناسبت میلاد با سعادت حضرت فاطمه زهرا(س) و امیرالمومنین علی(ع) ، تقدیر از ایثارگران و جانبازان ناحیه ، تقدیر از پرسنلی که در واحد های خود بعنوان کارمند نمونه انتخاب شده اند بصورت ماهیانه ، برگزاری مراسم تقدیر از زحمات یکساله پرسنل در روزهای پایانی هرسال در سالن آمفی تئاتر ناحیه ، برگزاری مراسم افطاری ویژه شب های لیالی قدر و .. )

16 . تهیه و تنظیم گزارش جامع راهبردی در قالب کتابچه ( در این طرح برنامه های دوسالانه پیشنهادی ناحیه تهیه و جهت معاونت محترم برنامه ریزی و توسعه شهری ارسال گردید که در این خصوص کلیه نواحی و واحدهای تابعه منطقه با بهره گیری از مطالب جامع ارائه شده توسط این ناحیه اقدام به تهیه گزارش خود نمودند ).

17 . هماهنگی جهت برگزاری دیدارهای شهردار ناحیه با خانواده معظم شهداء ، آزادگان و جانبازان بصورت هفتگی.

18 . رسیدگی به وضعیت خانواده های نیازمند و هماهنگی در راستای کمک رسانی با مشارکت کسبه و معتمدین محلی به ایشان.

19 . برنامه ریزی و برگزاری جشنواره فرهنگی ورزشی ناحیه در سطح محلات چهارگانه ( این جشنواره برای اولین بار توسط ناحیه یک در منطقه هفده برگزار شده است ).

20 . هماهنگی با اعضاء تخصصی ستادبحران جهت حضور در جلسات و همچنین بروز رسانی و تبادل اطلاعات.

21 . نظارت بر تهیه و چاپ بروشور ، تراکت ، بنر ، بیلبرد و سایر تبلیغات محیطی همچون دیوارنویسی و نقاشی دیواری که بصورت مستقیم و یا غیر مستقیم با شهروندان در ارتباط است.

22 . تهیه و ارسال پیامک در مناسبت های مختلف جهت شورایاران ، اعضاء کانون ها و ستادهای مرتبط با شهرداری و شهروندان و فعالان برنامه های برگزارشده توسط ناحیه.

23 . تهیه پاسخ نامه به مجلات و روزنامه های کثیرالانتشار که مواردی را در حوزه فعالیت های ناحیه چاپ مینمایند.

24 . بررسی وضعیت پاسخ گویی و رسیدگی پرسنل ناحیه به شهروندان و ارباب رجوعان محترم.

25 . هم اندیشی با روسای ادارات ناحیه در راستای ارائه پیشنهاد تشویق پرسنل به شهردار محترم ناحیه با توجه به فعالیت های مثبت و ارزشمند همکاران.

26 . رسیدگی به وضعیت معیشت پرسنل و همکاران گرانقدر ( این واحد افتخار دارد که در حل برخی از مشکلات همکاران عزیز از طرق مختلف ارائه خدمات مینماید. )

27 . بررسی عملکرد ادارات ناحیه در جلسات شهردار و روسای ادارات که معمولاً در هرماه برگزار میشود.

28 . جمع آوری و تنظیم درخواست های پرسنل و ارائه آن به شهردار محترم ناحیه.

29 . تهیه و ارائه بانک اطلاعات ناحیه در قالب برنامهweb( که این موضوع مورد توجه کارشناسان و مدیران منطقه و همچنین بازرسین محترم مرکز قرار گرفته است. )

30 . از سایر برنامه های این واحد میتوان به تشکیل و راه اندازی ستاد مدیریت بحران ناحیه ، ستاد طرح تکریم ارباب رجوع ناحیه ، تهیه و تنظیم گزارشات آماری ویژه و تهیه بانک اطلاعات به روز شده ناحیه و بسیاری دیگر از موارد اشاره نمود که تمامی آنها پیش از ابلاغ منطقه تشکیل و آماده شده است که این موضوع جزئی از افتخارات واحد روابط عمومی و دفتر ناحیه یک میباشد.

لازم بذکر است که در بسیاری از موارد نیز ، گزارشات تهیه شده توسط این ناحیه ضمن برتری نسبت به دیگر نواحی و واحدها هم از نظر محتوا و هم از نظر طرح و استفاده از برنامه های جدید ، به عنوان الگو و مبنا مورد استفاده قرار میگیرد. با توجه به حجم بالای گزارشات ماهیانه ، سالیانه ، برنامه های راهبردی و سایر اقدامات این واحد ، برخی از این اقدامات در قالب لوح فشرده جهت استحضار بحضور تقدیم میگردد و گوشه ای از فعالیت های واحد روابط عمومی ناحیه یک بصورت مصور در صفحات بعدی به سمع و نظر شما میرسد.

 

 

 

گزارش عملکرد سال1390
شهرداری ناحیه یک منطقه هفده

 

تهیه و تنظیم : روابط عمومی شهرداری ناحیه یک منطقه هفده

 

نوع خبر

تعداد پیام

انتقاد

147

تقدیر و تشکر

37

جمع کل

184

 

پیام دهنده

تعداد پیام

شهروند

127

ناظر

57

زیر واحدها

تعداد پیام

خدمات شهری

96

فنی و ترافیک

41

شهرسازی و معماری

36

اجتماعی و فرهنگی

9

حوزه شهردار

2

جمع کل

184

 

 

 

 

 

 

 

 

 

جدول آماری پیام های دریافتی سامانه 137 شهرداری ناحیه یک در سال 1390

سهم پیام از کل (درصد)

تعداد پیام

موضوع پیام

ردیف

سهم پیام از کل (درصد)

تعداد پیام

موضوع پیام

ردیف

411

411

درخت

13

0.18

19

برف

1

479

479

شستشو

14

0.19

20

اتوبوس

2

505

505

حیوانات

15

0.22

23

ترافیک

3

539

539

مرمت و ترمیم

16

0.56

60

کارگران

4

632

632

ساخت و ساز

17

0.87

93

نصب علائم ایمنی

5

720

720

زباله و ضایعات

18

1.08

115

مزاحمت

6

796

796

لایروبی

19

1.44

154

پارکها و فضای سبز

7

780

780

نظافت

20

1.64

175

تفکیک و بازیافت

8

1176

1176

جمع آوری و نصب

21

1.65

177

آسیبهای اجتماعی

9

1557

1557

سدمعبر

22

2.18

233

تفغییر کاربری

10

1631

1631

آسفالت

23

3.73

399

آبگرفتگی و آب افتادگی

11

 

 

جمع ستون دوم

 

 

جمع ستون اول

10695 پیام

جمع کل تعداد پیام های دریافتی

تبلیغات محیطی


دیدار شهردار ناحیه با خانواده معظم شهداء ، ایثارگران و آزادگان

 
جلسات برگزار شده شهردار ناحیه با شورایاران محله های چهارگانه

 

 

 

 

نويسنده : مریم پهلوان نژاد چالشتری

این کاربر 1 مطلب منتشر شده دارد.

نظرات  

 
#1 رجب علی سالاریان 1392-03-18 10:34
سلام.خوب بود
 

به منظور درج نظر برای این مطلب، با نام کاربری و رمز عبور خود، وارد سایت شوید.