شنبه, 15 ارديبهشت 1403

 



روابط عمومی در جمعیت هلال احمر

1388

تاریخچه جمعیت هلال احمر:

جمعیت شیر و خورشید سرخ ایران در سال 1301 خورشیدی تاسیس گردید و در سال 1303 خورشیدی توسط کمیته بین المللی صلیب سرخ و فدراسیون بین المللی جمعیت های صلیب سرخ و هلال احمر به رسمیت شناخته شد و با ایجاد شعبه های مختلف در کلیه شهرها فعالیت خود را به صورت مستقل و زیرنظر هیئت مدیره آغاز کرد. نیازهای مالی آن به طور عمده از سوی مردم و افراد خاص و موقوفهها تامین می شد و با وجود نوپا بودن درهمان سال ها به فعالیت های خیریه بسیاری پرداخت و به ایجادزایشگاه، مطب هایی که خدمات رایگان ارائه می دادند و نیز به مشارکت در فعالیت های آبرسانی، احداث جاده های شویه و کمک به بهداری ارتش اقدام کرد. تا زمان وقوع انقلاب اسلامی در سال 1357این جمعیت توانسته بود در سراسر کشور500 بیمارستان و مرکز درمانی با مجموع 15000 تخت بیمارستانی، چندین مرکز جوانان و کودکان، پرورشگاه، آموزشگاه پرستاری، مراکز دارویی و جاده ای،امداد هوایی و دریایی و بانکخون تاسیس کند و تجهیزاتی نظیر 5 فروند هواپیما، 1 کشتی بیمارستانی،5 فروند چرخبال و بیش از 2000 ناوگان حمل و نقل زمینی را در اختیار داشت. در حال حاضر بیشتر فعالیت های جمعیت حول محور امدادرسانی به آسیب دیدگان حوادث طبیعی و ساخته دست بشر متمرکز شده و در جوار آن با تاسیس مراکز درمانی و توانبخشی و همچنین تولید دارو و اداره امور جوانان و داوطلبان، در سایر زمینه های مرتبط نیز به صورت یک موسسه خیریه خدمت می کند و با کمک شعب استانی و ارتقاء تجهیزات امدادي در بخش ناوگان هوايي و زميني به عنوان بزرگترین سازمان امدادی کشور محسوب می شود.

روابط عمومی جمعیت هلال احمر از چه زمانی شروع به کار کرد:

در گذشته امور مربوط به روابط عمومی از ناحیه دفتر ریاست جمعیت پی گیری و اجرا می شد. ولي اين نياز احساس شد كه با هويت بخشيدن به بخش روابط عمومي بتواند فعاليتها و عملكرد جمعيت هلال احمر را هرچه بهتر اطلاع رساني نموده و در مواقع حادثه بعنوان سخنگوي هلال احمر در جلوگيري از شايعات ، جذب كمكهاي مردمي ، اطلاع رساني دقيق و بموقع نقش موثري را ايفا نمايد بهمين منظور در ساختار جدید با عنوان اداره كل روابط عمومی از اوایل دهه هفتاد در چارت سازمانی هلال احمر رسما جایگاه پیدا کرد.

اداره ارتباطات و سمعي و بصري :

مسئول ارتباط با رسانه ها كه در چارت سازماني در زيرمجموعه اداره ارتباطات و سمعي و بصري روابط عمومي قرار مي گيرد فعاليتهاي زير را برعهده دارد :

اهم فعاليتهاي اين شغل :

-     برگزاري كنفرانس هاي خبري

-     پوشش هاي خبري ديدارهاي رئيس جمعيت هلال احمر با مهمانان خارجي و داخلي

-     هماهنگي براي حضور مسئولان جمعيت هلال احمر در شبكه هاي راديو و تلويزيون

-     هماهنگي براي مصاحبه مسئولان با خبرگزاري هاي درون مرزي و برون مرزي

-     ارسال دعوت نامه براي پوشش خبري همايش و برنامه هاي هلال احمر

-     تهيه و توليد اخبار از فعاليتهاي هلال احمر

-     ارسال اخبار براي رسانه ها و پيگيري جهت پخش اخبار (28 رسانه)

-     ويرايش و ارسال اخبار سازمان هاي تابعه به مدير سايت جهت درج در سايت جمعيت هلال احمر

-     تنظيم پيامك از برنامه هاي خبري

-     پيگيري نحوه انعكاس جايگاه جمعيت هلال احمر در افكار عمومي و رسانه ها و ارسال جوابيه در صورت نياز

-     ارتباط مستمر با خبرنگاران حوزه و اطلاع رساني در خصوص آخرين اخبار حوزه جمعيت هلال احمر

-     اعزام خبرنگاران به استان هاي ديگر (درصورت وقوع زلزله و يا برنامه ويژه)

امكانات و تجهيزات در اختيار اين بخش :

-     دسترسي به اينترنت : در بسياري از موارد اخبار براي خبرنگاران ايميل مي شود و همچنين براي چك كردن مداوم سامانه ، پايش اخبار و نحوه پوشش اخبار و رصد رسانه هاي آنلاين و چك كردن ايميل اخبار سازمان ها .

-     دسترسي به فكس مودم و فكس دستي براي ارسال نامه ها و دعوت نامه و اخبار به رسانه ها .

-     دسترسي به اسكنر براي اسكن برخي نامه هاي و دعوت نامه ها و اخباري كه به صورت اينترنتي ارسال مي شود.

-     دسترسي به تلفن خط آزاد براي تماس با موبايل خبرنگاران و ارتباط مستمر با آنها

جايگاه اين شغل در جمعيت هلال احمر :

بطور كلي با توجه به اينكه اين شغل حلقه واسط ميان جمعيت هلال احمر و رسانه ها مي باشد از اهميت زيادي برخوردار است چرا كه انعكاس مثبت و ارسال اخبار مربوط به تمام فعاليتهاي داوطلبانه ، امدادي و... در سطح وسيع از طريق اين شغل انجام مي گيرد . خصوصاًً در زمان وقوع زلزله كه رسانه ها بيشتر در پي كسب آخرين اخبار و ارتباط با مسئولان مربوطه هستند اين شغل اهميت دوچندان پيدا مي كند و بايد هماهنگي ها و پاسخگويي به نحو احسن انجام شود تا رسانه ها نيز تصوير درست و مثبت از فعاليتهاي جمعيت هلال احمر را نشان دهند در غير اينصورت ممكن است بسياري از تلاش هاي امدادگران از ديد رسانه ها مغفول بماند .

مسائل جانبي (ايمني – اقتصادي و...) :

از نظر ايمني و اقتصادي اين شغل همانند پست هاي سازماني در نظر گرفته مي شود در صورتي كه در بيشتر مواقع بدليل پوشش خبري ديدارهاي رئيس جمعيت و يا پوشش ساير برنامه ها زمان و وقت بيشتري صرف مي شود و همچنين در زمان وقوع زلزله و يا حوادث همچون گروگانگيري هفت عضو هلال احمر در ليبي كاركنان اين بخش بايد تا دير وقت در اداره بمانند و پاسخگوي خبرنگاران باشند و آخرين اخبار را مخابره كنند به همين دليل در بيشتر مواقع نمي توان پيش بيني از روند ادامه كار داشت و همواره با آماده باشند و اين امر استرس و خستگي را بهمراه دارد .

نشست خبري :

اينجانب جهت جمع آوري اطلاعات در مورد درس كاربيني به دستور مديركل روابط عمومي جمعيت هلال احمر مستقيماً بر روند برگزاري نشست خبري چه قبل از آن و حين آن قرار گرفتم كه به شرح ذيل مي باشد :

با توجه به برگزاري اجلاس جمعيت هاي صليب سرخ و هلال احمر منطقه خاورميانه و شمال آفريقا (منا) از تاريخ اول تا چهارم ارديبهشت ماه در تهران تدارك خبري اين برنامه مهم از مدت ها قبل صورت گرفت با توجه به هماهنگي ها در تاريخ 27/1/92 نشست خبري معاون امور بين الملل و حقوق بشردوستانه و رئيس ستاد برگزاري اين اجلاس برگزار شد كه در ابتدا دعوت نامه هاي اين نشست از سه روز قبل آماده ، تاييد و براي اصحاب رسانه هاي داخلي و خارجي ، شبكه هاي برون مرزي و... ارسال شد . دعوت نامه مجدداً يك روز قبل براي اصحاب رسانه بصورت فكس و ايميل ارسال شد و پيگيري هايي براي حضور آنها انجام گرفت . همچنين يك روز قبل با ارسال پيامك از سامانه پيامكي جمعيت هلال احمر بار خبرنگاران مراتب اهميت و تاريخ و زمان برگزاري نشست مورد تاكيد قرار گرفت .

در روز كنفرانس نيز اطلاعاتي مختصر از اجلاس (بصورت كاغذ در حين برگزاري كنفرانس در اختيار خبرنگاران قرار گرفت و با حضور رئيس ستاد برگزاري كنفرانس آخرين و مهمترين اطلاعات مربوط به كنفرانس گفته شد . طبق روال برگزاري نشست خبري ، ليستي از مهمانان و خبرنگاران تهيه شد همچنين ليستي از افرادي كه سوال داشته تهيه شد تا با قرائت نامشان سوال اختصاصي خود را بپرسند در ادامه خبرنگاران به طرح سوالات خود مبني بر اهداف كنفرانس آتي و برنامه هاي آن پرداختند و رئيس ستاد برگزاري كنفرانس هم به سوالات پاسخ دادند . بعد از پايان كنفرانس خبري خبر برگزاري نشست و تشريح كامل آن تهيه و براي رسانه هايي كه حضور نداشتند ارسال شد و پيگيري هاي لازم جهت پخش آن صورت گرفت .خبر همچنين به مدير سايت داده شد تا همراه گزارش تصويري تهيه شده بر روي سايت جمعيت هلال احمر قرار بگيرد . همچنين چند پيامك با محوريت صحبت هاي معاون امور بين الملل و حقوق بشردوستانه و رئيس ستاد برگزاري كنفرانس تهيه و با تاييد مديركل روابط عمومي براي افرادي كه شماره آنان در سامانه پيامكي جمعيت ثبت شده است ارسال شد.

نويسنده : محمد مهدی رجبی

این کاربر 1 مطلب منتشر شده دارد.

نظرات  

 
#1 رجب علی سالاریان 1392-03-18 11:40
خوب بودسالاریان
 

به منظور درج نظر برای این مطلب، با نام کاربری و رمز عبور خود، وارد سایت شوید.