یکشنبه, 16 ارديبهشت 1403

 



روابط عمومی بیمه آسیا

 

    

[Type the document subtitle]

[Type the abstract of the document here. The abstract is typically a short summary of the contents of the document. Type the abstract of the document here. The abstract is typically a short summary of the contents of the document.]

 

استاد سرکار خانم میرزایی

تهیه و تنظیم : مجید خسروی مهینی

نام درس : کاربینی

رشته : روابط عمومی

بهار 1392



فهرست

 

مقدمه........................................................................................................................ 4

 

تبليغات جيست؟......................................................................................................... 5

 

تاريخچه فعاليت شركت بيمه آسيا.................................................................................. 6

 

معرفي دفتر روابط عمومي بيمه آسيا............................................................................... 8

 

نمودار سازماني روابط عمومي بيمه‌آسيا ......................................................................... 8

 

نظام هاي تبليغاتي و ابزارهاي مورد استفاده در فعاليت‌هاي تبليغاتي بيمه آسيا.................... 11

 

تبليغات و رابطه تبليغ با نوع فعاليت در بيمه آسيا............................................................ 20

 

شناخت مشتري و جمع آوري اطلاعات در بيمه آسيا  ..................................................... 20

 

راهكارهاي توليد ايده‌هاي تبليغاتي در بيمه آسيا............................................................. 21

 

نقش ابزارهاي تبليغاتي و تأثيرپذيري آن‌ها توسط مخاطبان............................................ 21

 

تعيين اهداف و راهبردهاي تبليغاتي در بيمه آسيا ............................................................ 22

 

ويژگي‌هاي روانشناختي تبليغات در بيمه آسيا................................................................. 22

 

نوسعه نيافتگي بيمه در ايران ........................................................................................ 23

 

رقبا........................................................................................................................... 24

 

هدف تبليغاتي ........................................................................................................... 25

 

پيام تبليغاتي............................................................................................................... 26

 

مشكلات و موانع پيش روي تبليغات در شركت بيمه آسيا................................................. 27

 

راهكارها جهت بهبود تبليغات در بيمه آسيا ................................................................... 27


 

 

مقدمه

 

همه جا هستند، هر جا که باشی به سراغت می‌آیند. توی حیاط، لای در، هنگام عبور از پیاده رو، در بزرگراه‌، لای صفحه‌های روزنامه‌، مجله‌ و در تمام وسایل دیداری و شنیداری رنگ و وارنگ، بزرگ و کوچک، هر روز و هر ساعت، وقت و بی‌وقت، تمام نشدنی و گره خورده در تمام تار و پود زندگی!

 

امروزه ما در عصر ارتباطات به سر می‌بریم. دورانی که مشخصه بارز آن تلاش برای باورهای همگانی است. زمانی که با حضور شبکه‌های ماهواره‌ای و کامپیوتری فاصله نقاط کره زمین نامفهوم شده است، به طوری که در هر دقیقه هزاران کالای نو در سطح جهان وارد بازار می‌شود که تکمیل‌تر و کارآمدتر از قبل بوده است و تولید کنندگان می‌کوشند تا بازارهایی برای محصولات خود پیدا کنند، همچنین تخصصی شدن مشاغل، شهروندان را بیش از گذشته به دریافت انواع خدمات از سوی مجموعه‌ای از مؤسسه‌های متنوع وابسته کرده است. این روزها کمتر کسی ممکن است یک مهندس «همه کاره» برای زندگی شخصی خود باشد. مفهوم خود کفایی و خود اتکایی هر روز بیشتر از گذشته معنای واقعی خود را از دست می‌دهد. در واقع لزوم فراگیری آموزش‌های تخصصی برای انجام تعهدات شغلی، نیازی است که روز به روز پیچیده‌تر می‌شود و فرصت انجام امور شخصی و هرچند کم ارزش روزانه را از ساکنان شهرهای بزرگ سلب می‌کند. اینجاست که آگهی‌های تبلیغاتی می‌آیند و آنها را برای انجام ساده‌ترین تا پیچیده‌ترین امور روزمره مخاطب خود قرار میدهند.


تبلیغات چیست؟

 

تبلیغات جمع «تبلیغ» به معنای «رسانندگی» است و در مفهوم جامع رساندن پیام به دیگران از طریق برقراری ارتباط به منظور ایجاد تغییر و دگرگونی در دانش، نگرش و رفتار مخاطب می‌باشد.

 

تبلیغات در تحولات عمومی جهان، در همه فعالیت‌های بشری اعم از علمی، فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی، سیاسی، شخصی و جمعی تأثیر عمده‌ای دارد. سالیانه میلیاردها دلار در سراسر جهان به طور رسمی و علنی صرف تبلیغات می‌شود. امروزه یکی از شاخص‌های تضمین سوددهی واحد‌های تولیدی و بنگاههای تجاری ارائه طرح‌های موفق تبلیغات است. در میان همهمه و غوغای مبادلات و معاملات تجاری تصور فروش کالایی بدون در نظر گرفتن امکانات و تسهیلات تبلیغاتی بیشتر به افسانه می‌ماند تا به حقیقت.

 

گرچه از پیدایش انسان اجتماعی، تبلیغات نیز به صورت ساده و ابتدایی به وجود آمده و رشد کرده است اما نفوذ بسیار با اهمیت و دگرگون ساز و حساس تبلیغات در دنیای معاصر، حکایت از اهمیت سرشار آن دارد.

 

تاریخچه تبلیغات

 

از برخی تصاویر روی دیوار غارها گرفته تا بنرهای امروزی، تبلیغ مقوله‌ای نیست که چندان جدید باشد و مربوط به سالهای اخیر گردد بلکه ریشه در زندگی اجتماعی انسانها داشته است. با این همه آنچه ما تحت عنوان تبلیغات نو و جدید می‌شناسیم، ریشه در اواخر قرن نوزدهم و اوایل قرن بیستم دارد. تبلیغات به شکل امروزی مانند بسیاری از رسوم دیگر وارد تجارت و کسب و کار شد و رفته رفته توسعه یافت ، چرا که لزوم آن احساس می‌شد.

 

بعد از انقلاب صنعتی، بدلیل بالا رفتن حجم تولیدات، دیگر فروش مقوله راحتی نبود. زیرا اولاً بدلیل تولید انبوه، تمایز در بین محصولات تولیدی از میان رفت و بیشتر محصولات، استاندارد و یک شکل شدند. ثانیاً به علت زیاد شدن فاصله بین تولید کننده و مصرف کننده، اطلاعات محصولات و خدمات مانند گذشته به سهولت در اختیار مصرف کنندگان قرار نمی‌گرفت لذا نیاز به کانال ارتباطی جدیدی احساس شد.

 

با اختراع ماشین چاپ و سپس رادیو، تلویزیـون، اینترنت و دیـگر رسانه‌های جمعی، تبلیغات رشد بیشتری یافت. رشد صنعت تبلیغات تا آن حد بوده است که امروزه بخش مهمی از فعالیتهای سازمانها را در برگرفته و از تبلیغات به عنوان یکی از عوامل کلیدی موفقیت سازمان‌ها و شرکتهای تولیدی و خدماتی نام برده می‌شود.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

تاريخچه فعاليت شركت سهامي بيمه آسيا

 

شركت سهامي بيمه آسيا در تيرماه سال 1338 به منظور انجام انواع معاملات بيمه‌اي و عمليات بازرگاني تأسيس شد. اين شركت در همان تاريخ ذيل شماره 6795 در اداره ثبت شركت‌ها به ثبت رسيده است. بر اساس مصوبه شوراي انقلاب اسلامي و لايحه قانوني ملي شدن مؤسسات بيمه و مؤسسات اعتباري، مصوب سال 1358شركت سهامي بيمه آسيا از تاريخ 4/4/1358 ملي اعلام شد.

 

در اوايل سال 1360 به دليل عدم اجازه فعاليت‌ به برخي از شركت‌هاي بيمه مصوب 13/9/1367 مجلس شوراي اسلامي و بنا به پيشنهاد وزارت امور اقتصادي و دارايي، اساسنامه اين شركت در جلسه مورخ 15/9/1368 به تصويب وزيران رسيد. اين اساسنامه موجب شد تا تسهيلات مطلوبي براي كليه فعاليت‌هاي شركت فراهم شود. بر اساس مصوبه جديد، موضوع فعاليت شركت بيمه آسيا عبارت است از:

 

$11-           انجام انواع عمليات مربوط به امور بيمه‌هاي بازرگاني در رشته‌ بيمه‌هاي اشياء، مسئوليت و اشخاص

 

$12-           قبول بيمه هاي اتكايي از موسسات بيمه داخلي و خارجي

 

$13-           واگذاري بيمه هاي اتكايي از موسسات بيمه داخلي و خارجي

 

همچنين شركت سهامي بيمه آسيا به منظور توسعه فعاليت‌هاي خود در سراسر كشور و تأمين نيازهاي
بيمه اي هم‌ميهمان عزيز، مبادرت به تشكيل سرپرستي‌هاي سيزده‌گانه نموده است كه هر يك از آنها نيز چند شعبه را تحت پوشش دارد.

 

در حال حاضر 13 سرپرستي، حدود 150 شعبه و اداره پرداخت خسارت و افزون بر 2500 نمايندگي حقيقي و حقوقي در بيش از 275 شهر كشور، شبكه فعاليت شركت بيمه آسيا را تشكيل مي‌دهند.

 

 

 

موضوع فعاليت شرکت بيمه آسيا عبارت است از:

 

$11.      انجام انواع عمليات مربوط به امور بيمه هاي بازرگاني در رشته بيمه هاي اشياء، مسئوليت و اشخاص

 

$12.      قبول بيمه هاي اتکايي از مؤسسات بيمه داخلي و خارجي

 

$13.      واگذاري بيمه هاي اتکایی از مؤسسات بيمه داخلي و خارجي

 

 

 

انواع بيمه‌هاي ارائه شده در شركت سهامي بيمه آسيا:

 


معرفي دفتر روابط عمومي بيمه آسيا

 

 

 

اين دفتر به عنوان قطب اصلي تبليغاتي بيمه آسيا مي‌باشد و به طور كلي مي‌توان گفت قسمت اعظم تبليغات بيمه آسيا از طريق اين دفتر انجام مي‌شود. البته طيف وسيعي از تبليغات نيز توسط نمايندگان در سطح كشور نيز انجام مي‌شود كه بنا به محدوده عملياتي خود در سطح شهر و يا استاني كه در آن قراردارند تبليغات خود را انجام مي‌دهند.

 

مدير دفتر

دبيرخانه دفتر

نمودار سازماني روابط عمومي

معاون

 

 

 

اداره تبليغات و امور فرهنگي

اداره ارتباطات

اداره انتشارات

 

 

 

 


 

 

شرح وظايف مديريت روابط عمومي

 

$1Ø       برقراري ارتباط متقابل بين بيمه آسيا با مردم و سازمان‌ها

 

$1Ø       تقويت ارتباط بين بخش‌هاي مختلف شركت

 

$1Ø       انعكاس و شفاف‌سازي هدف‌ها، سياست‌ها و عملكرد شركت از طريق رسانه‌هاي جمعي

 

$1Ø   تقويت ارتباط بين مديريت و بدنه شركت با هدف شفاف‌سازي،‌ ايجاد روحيه تفاهم، تعلق پذيري، مسئوليت پذيري و . . . از طريق شبكه اطلاع‌رساني در گستره فعاليت شركت

 

$1Ø       مديريت و پاسخگويي به نيازهاي اطلاعاتي مردم و سازمان‌ها

 

$1Ø       تهيه، تنظيم و اجراي برنامه‌هاي جامع تبليغاتي و اطلاع‌رساني شركت

 

وظايف مدير روابط عمومي

 

$1Ø       سازماندهي، برنامه‌ريزي و هماهنگي منابع انساني، مالي و تجهيزات

 

$1Ø       ايجاد وحدت رويه و هدايت مجموعه روابط عمومي بر مبناي وظايف محوله

 

$1Ø       حضور در جلسات سياست‌گذاري و برنامه‌ريزي شركت

 

$1Ø   تديون و ارائه برنامه‌هاي جامع تبليغاتي و اطلاع رساني به شوراي تبليغات و شوراي طرح و برنامه و نظارت بر حسن اجراي آن

 

$1Ø       هماهنگي و پيگيري كليه امور مربوط به شوراي تبليغات به عنوان دبير شوراي تبليغات

 

وظايف معاون روابط عمومي

 

$1Ø       مشاركت در سازماندهي، برنامه‌ريزي و هماهنگي منابع انساني، مالي و تجهيزات

 

$1Ø       مشاركت در ايجاد وحدت رويه و هدايت مجموعه روابط عمومي بر مبناي وظايف محوله

 

$1Ø       مشاركت در تدوين برنامه‌هاي جامع تبليغاتي و اطلاع رساني

 

$1Ø       حمايت از فعاليت ادارات زير مجموعه در جهت اجراي هر چه بهتر وظايف محوله

 

$1Ø       نظارت بر امور پرسنلي، دفتر و بايگاني

 

وظايف دفتر روابط عمومي

 

$1Ø       انجام امور دبيرخانه و بايگاني

 

$1Ø       حروف چيني حوزه مديريت روابط عمومي

 

$1Ø       جمع‌داري اموال و امور مشابه


شرح وظايف اداره تبليغات و امور فرهنگي

 

$1Ø       سياست‌گذاري و تعيين خط مشي تبليغاتي و اطلاع رساني شركت و ارائه آن به شوراي تبليغات جهت بررسي و تصويب

 

$1Ø       تدوين برنامه سالانه تبليغاتي و اطلاع رساني با همكاري ساير ادارات و ارائه آن به شوراي تبليغات جهت تصويب

 

$1Ø       اجراي مصوبات شوراي تبليغات و نظارت بر حسن اجراي آن در چارچوب برنامه

 

$1Ø   اجرا و مشاركت در اجراي فعاليت‌هاي فرهنگي سازمان از جمله مراسم،‌ همايش‌ها، نمايشگاه‌ها و مسابقات با هماهنگي ساير بخش‌هاي فرهنگي سازمان از جمله شوراي امر به معروف و نهي از منكر و پايگاه مقاومت بسيج

 

$1Ø       همكاري و هماهنگي با ادارات دفتر در اجراي فعاليت‌هاي مشترك مانند برپايي نمايشگاه‌ها، سمينارها، امور فصلنامه، خبرنامه و ساير نشست‌ها

 

 

شرح وظايف اداره انتشارات

 

$1Ø       اجرا و نظارت بر امور انتشاراتي شركت

 

$1Ø   سازماندهي و نظارت بر تهيه مطالب، ارزيابي، حروف‌چيني، ويرايش، چاپ و توزيع اقلام انتشاراتي شامل انتشارت منظم (خبرنامه، فصلنامه، انوال ريپورت و . . .) و غير منظم (كتاب، ويژه‌نامه و . . .)

 

$1Ø       همكاري و هماهنگي با ادارات دفتر در اجراي برنامه‌هاي مشترك

 

شرح وظايف اداره ارتباطات

 

$1Ø       ايجاد و ارتقا ارتباط متقابل بين بيمه آسيا با مردم و سازمان‌ها

 

$1Ø       ايجاد و تقويت ارتباط بين بخش‌هاي مختلف شركت در حوزه اطلاع رساني

 

$1Ø       انعكاس و شفاف‌سازي هدف‌ها،‌سياست‌ها و عملكرد شركت از طريق رسانه‌هاي جمعي در قالب‌هاي خبر، گزارش و . . .

 

$1Ø       شناسايي نياز‌هاي اطلاعاتي مردم و سازمان‌ها و انعكاس آن به مسئولان

 

$1Ø       مديريت تشريفات و مراسم برون سازماني

 

$1Ø       همكاري و هماهنگي با ادارات دفتر در اجراي فعاليت مشترك

 

$1Ø       ايجاد و تقويت ارتباط بين مركز و استان‌ها از طريق رابطين روابط عمومي در سرپرستي‌ها و شعب مستقل


نظام‌هاي تبليغاتي و ابزارهاي مورد استفاده در فعاليت‌هاي تبليغاتي بيمه آسيا

 

 

 

 

 

$11-               تبليغات و اطلاع رساني در صدا و سيما

 

$1§         توليد و پخش تيزرهاي تلويزيوني و راديويي

 

$1§         توليد و پخش برنامه‌هاي مشاركتي تلويزيوني و راديويي

 

براي مثال برنامه به سوي فردا كه به منظور اطلاع رساني در كليه رشته‌ها ي بيمه‌اي در چند شب متوالي از تلويزيون پخش گرديد.

 

 

$12-           تبليغات و اطلاع رساني در مطبوعات

 

$1§           درج آگهي‌هاي تبليغاتي در روزنامه‌ها و مجلات پر تيراژ به مناسبت هاي مختلف

 

 

 

 

روزنامه هاي عصر اقتصاد، حيات روز، تفاهم، حياط نو، صبح اقتصاد، پول، ايران و همشهري

تخفيف به مناسبت دهه مبارك فجر

 

 

روزنامه هاي ايران، دنياي اقتصاد و همشهري

 

 

$1§         درج آگهي در روزنامه‌ها و مجلات پرتيراژ

 

اطلاعيه ورود بيمه آسيا به بورس

 

 

 

 

روزنامه هاي ايران، بورس، جام جم، اقتصاد پويا، تفاهم، ابتكار، جهان اقتصاد و ابرار اقتصادي

 

 

 

 

$13-          تبليغات و اطلاع رساني در فضاي مجازي

 

$1§         ارسال پيام‌هاي تبليغاتي از طريق سامانه SMS

 

$1§         درج آگهي‌هاي تبليغاتي در سايت‌هاي پربيننده

 

 

 

 

 

 

 

$14-          تبليغات محيطي

 

           شامل درج بنرهاي تبليغاتي در تابلوها و بيلبوردهاي سطح شهر، مراكز خريد، فرودگاه‌ها و جاده‌هاي پر رفت و آمد.

 

 

 

$15-          تبليغات چاپي

 

$1§         چاپ سر رسيد و تقويم روميزي

 

 

$1§         چاپ بروشور به منظور معرفي خدمات بيمه‌اي شركت

 

 

 

 

 

 

 

 

$1§         كتابچه معرفي شركت به زبان هاي فارسي و انگليسي

 

 

 

 

 

 

 

 

$1§         چاپ پوستر

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

$1§         چاپ فصلنامه

 

 

 

 

 

 

$16-          همايش و سمينارها

 

برگزاري يا شركت در سمينارها و همايش‌هاي علمي و اطلاع رساني در جهت شناساندن خدمات

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

$17-          هداياي تبليغاتي

 

شامل خريد و توزيع انواع هداياي تبليغاتي در سطوح عادي، متوسط و عالي براي اهدا به بيمه‌گزاران

 

نشاني روابط عمومي بيمه آسيا:

 

تهران، خيابان طالقاني، تقاطع سپهبـد قـرنـي، ضـلـع شـمـال غـربي تـقاطع، شماره 104، طبقه هشتم

 

تلفن: 7ـ 88900076

 

نمابر: 88900078


تبليغات و رابطه تبليغ با نوع فعاليت در بيمه آسيا

 

         

 

اساس نگارش آگهي‌ها يكسان است و به طور كلي يكي از چهار رسالت اصلي زير را بر عهده دارند:

 

$11-                به منظور فروش مستقيم محصول

 

$12-                به منظور راهنمايي خريدار

 

$13-                به منظور ارائه تصوير ذهني از كمپاني

 

$14-                به منظور معرفي كالا

 

محصولات عموماً فيزيكي و يا خدماتي مي‌باشند. در محصولات فيزيكي مخاطب با ديدن و يا لمس كردن كالا در مورد خريد آن تصميم‌گيري مي‌نمايد اما با توجه به اينكه نوع فعاليت در شركت بيمه آسيا فعاليت‌ خدماتي مي‌باشد و (پايه فروش خدمات، آگاهي و اطلاع رساني درست است) لذا بر اين اساس در شركت بيمه آسيا بيشتر از تبليغات سمعي و بصري، برند سازي و معرفي برند به مخاطب و ايجاد تصوير ذهني از شركت  در مخاطب، استفاده مي‌شود.

 

شناخت مشتري و جمع آوري اطلاعات در بيمه آسيا

 

          فروشندگان خدمات بيمه‌اي بايد شناخت كاملي نسبت به مشتريان خود داشته باشند. كليه افراد جامعه، سازمان‌ها و شركت ها به دليل ماهيت و نوع خدمات شركت‌هاي بيمه‌اي از مشتريان بالقوه شركت‌هاي بيمه‌اي هستند كه بايد با انجام فعاليت‌هاي تبليغاتي و اطلاع رساني به مشتريان بالفعل تبديل شوند.

 

دسته دوم مشتريان بالفعل شركت هستند كه استراتژي بازاريابي بيمه آسيا ارتباط مداوم و پايدار از طريق نمايندگان و يا به شكل مستقيم و  معرفي خدمات جديد شركت با آنان مي‌باشد. به منظور ايجاد رابطه وفادارانه بين شركت و مشتريان در اين زمينه بيمه آسيا با ارتباط با مشتريان با ويژگي‌ها و خصوصيات اخلاقي و انتظارات مخاطبين بيشتر آشنا شده و با استفاده از شيوه‌هاي رفتاري مخاطبان هر چه بيشتر آن‌ها را به سوي خود جذب مي‌نمايد.

 

 

 

راهكارهاي توليد ايده‌هاي تبليغاتي در بيمه آسيا

 

         

 

ايده‌هاي تبليغاتي در بيمه آسيا معمولاً‌از دو روش كلي پيروي مي‌كند:

 

اول: ايده‌هايي كه در داخل خود مجموعه روابط عمومي و توسط كارشناسان و با تبادل نظر و ابتكار پرسنل روابط عمومي با توجه به شناخت مجموعه از نيازهاي جامعه  طراحي و تدوين مي‌شود.

 

دوم: سپردن كار به شركت‌هاي متخصص تبليغاتي خارج از شركت و يا گرفتن مشاوره از ساير مجموعه‌ها و شركت‌هاي تبليغاتي متخصص در اين زمينه و انجام كار مشترك  با اين شركت‌ها مي‌باشد.

 

نقش ابزارهاي تبليغاتي و تأثيرپذيري آن‌ها توسط مخاطبان

 

همانگونه كه قبلاً اشاره شد به دليل نوع فعاليت خدماتي شركت بيمه آسيا نقش ابزارهاي سمعي و بصري به ويژه تلويزيون در تبليغات بسيار مؤثر است امروزه تلويزيون در جامعه ما به شكل يك نياز ضروري در آمده و اكثر افراد و خانواده‌ها وقت زيادي را صرف ديدن تلويزيون مي‌كنند و به دليل آنكه مخاطبان تلويزيون قشرهاي مختلفي از جامه را تشكيل مي‌دهند لذا همين امر موجب شده تبليغات در تلويزيون تأثيرگذارتر از ديگر تبليغات باشد.

 

تعيين اهداف و راهبردهاي تبليغاتي در بيمه آسيا

 

برنامه‌هاي تبليغاتي بيمه آسيا منطبق با برنامه‌ها و سياست‌هاي كلان شركت برنامه‌ريزي مي‌شود و هر ساله بنا به موقعيت و شرايط شركت برنامه‌ها و اهدافي را جهت تبليغات و اطلاع رساني به اجرا مي‌گذارد. اما هدف كلي از تبليغات در شركت بيمه آسيا تلاش براي كسب سهم بيشتر از بازار بيمه و افزايش پرتفوي بيمه‌اي و حضور پر رنگ در عرصه رقابت در بازار كشور با توجه به شرايط جديد شركت كه در حال گذر از سيستم دولتي به خصوصي شدن مي‌باشد ترسيم شده‌است.

 

 

 

 

 

ويژگي‌هاي روانشناختي تبليغات در بيمه آسيا

 

با توجه به اينكه بيشتر افراد در جامعه با خدمات بيمه‌اي آشنا نيستند بنابراين ابتدا بايد مرحله اطلاع رساني به نحوي مطلوب انجام پذيرد تا تبليغات اثر بهتري بر مخاطب خود داشته باشد. متأسفانه در كشور ما اين سياست اعمال نشده و سازمان‌هاي متولي امر بويژه بيمه مركزي ايران در اين امر توفيق چنداني نداشته است به همين دليل شركت‌هاي بيمه‌اي از جمله بيمه آسيا تبليغات خود را بر روي گروه‌هاي خاصي از مخاطبان و نوع خاصي از بيمه‌ها متمركز مي‌كنند.

 

به همين منظور بيمه آسيا با توجه به جوان بودن جمعيت كشور و متفاوت بودن نيازهاي جوانان با افراد سالمند برنامه تبليغاتي خود را به سوي انواع بيمه‌هاي مورد نياز جوانان كه بيشتر از جنس بيمه‌هاي عمر و پس انداز مي‌باشد سوق داده است.


توسعه نيافتگي بيمه در ايران

 

 

 

بازار بيمه ما بيش از دو دهه در انحصار چند شركت دولتي بوده كه تعداد آن‌ها از انگشتان يك دست تجاوز نمي‌كردند، در حالي كه امروزه در دنيا به ازاي هر يك ميليون نفر جمعيت حضور يك شركت بيمه توجيه پذير است. در قالب انحسار دولتي شركت‌هاي بيمه ما به شدت درگير روزمرگي بودند و اداره پرتفوي مي‌نمودند. بيش از 50 درصد آن اتومبيل بوده است كه آن هم از خلاقيت، نوآوري و تربيت نيروي انساني متخصص و ماهر كه بتواند انواع محصولات مودر نياز جامع را تأمين كند به دور بوده است.

 

ما جمعيت جواني داريم. جوانان نيازهايشان با افراد سالمند متفاوت است. انواع بيمه‌هاي مورد نياز جوانان كه بيشتر از جنس بيمه هاي عمر پس‌اندازي و با سرمايه‌گذاري است در دهه‌هاي مختلف درآمدي به اين عزيزان عرضه نكرديم.

 

اكثريت فروشندگان بيمه اعم از بازاريابان، نمايندگان و كارگزاران بيمه كه قشر زحمتكش و درحقيقت صف خط مقدم جبهه فروش بيمه را تشكيل مي‌دهند آموزش‌هاي لازم و مكمل را نديده‌اند. تحول در صنعت بيمه بدون در اختيار داشتن فروشندگان حرفه‌اي و عرضه انواع محصولات امكان‌پذير نيست. بيمه يك رشته بازرگاني خصلتاً طولاني مدت است. از نوع اجتماعي آن حمايتي است و در نوع بازرگاني آن نيز جنبه تعاوني آن غلبه دارد. به همين دليل سرمايه‌گذاري و سود شركت‌هاي بيمه را ارگان نظارتي و كنترلي كه در ايران بيمه مركزي است كنترل و نرخ‌هاي بيمه را متناسب با آن جهت تعديل به شوراي عالي بيمه پيشنهاد مي‌نمايد. از چند سال پيش كه شركت‌هاي بيمه خصوصي وارد عرصه فعاليت بيمه در ايران شده‌اند انتظار تحول و فراگير شدن تدريجي بيمه در بين اقشار جامعه انتظار زيادي نيست.

 

وضعيت اطلاع رساني در صنعت بيمه

 

با وجود گذشت بيش از 70 سال از شروع فعاليت‌هاي بيمه در كشور، همچنان اين صنعت در جامع از اقبال كمي برخوردار است و اين نوع فعاليت در مقايسه با ساير فعاليت‌هاي مشابه پولي و بانكي،‌ نوپا به نظر مي‌رسد.

 

به طور كلي وضعيت بيمه در هر كشوري ارتباط مستقيم با وضعيت اقتصادي آن كشور دارد. ركود اقتصاد كشور پس از پيروزي انقلاب اسلامي و وقوع جنگ تحميلي و اعلام تحريم‌هاي گسترده اقتصادي عليه ايران، تأثير منفي بر اقتصاد كشور نهاد و بالطبع، باعث تضعيف صنعت بيمه شد.

 

از سوي ديگر افزايش حوادث و ريسك در كشور و به ويژه در بخش جاده‌اي و خصوصاً بيمه شخص ثالث، باعث شده است كه ركود دو چندان در صنعت بيمه بوجود آيد.

 

در كنار اين مشكلات، اطلاع رساني در صنعت بيمه به دليل نداشتن متولي مشخص، بسيار ضعيف بوده‌است. مي‌توان گفت، درحال حاضر مردم با بسياري از خدمات بيمه‌اي آشنايي‌ ندارند و اين موضوع، روند تبليغات بيمه‌اي را بسيار سخت كرده‌است. با افزايش شركت‌هاي بيمه‌اي خصوصي اين نقيضه بيشتر خودنمايي مي‌كند.

 

رقباي شركت بيمه آسيا

 

 

 

 
 

 

 

 

 

 

 

 

در حال حاضر در سطح كشور حدود 20 شركت فعال بيمه اي وجود دارد، كه هر كدام با دارا بودن سهمي از بازار بيمه‌اي به عنوان رقيبي براي بيمه آسيا محسوب مي‌شوند.

 

اقدامات قابل توجهي جهت آزادسازي و رفع انحصار از فعاليت هاي صنعت بيمه به عمل آمده است. شكي نيست كه اين قبيل اقدامات در راستاي اصلاح و بهبود ساختار صنعت بيمه و با هدف گسترش و تعميم رقابت در بين شركت هاي بيمه صورت مي گيرد.

 

حدود 12 درصد از بازاربيمه كشور و 24 درصد از بازار بخش خصوصي متعلق به بيمه آسيا است که با توليد بيش از 10هزار ميليارد ريال حق بيمه‌ در سال، بزرگ‌ترين شرکت بيمه خصوصي در ايراناست.

 

هرچندبازار بيمه رقابتي شده اما اين رقابت موجب کاهش حق بيمه‌ها وسوق دادن بعضي ازشرکت‌هاي بيمه‌اي به ارائه نرخ‌هاي غيرمنطقي شده است که البته بيمه آسيا تمايلي به رقابت براساس نرخ حق بيمه ندارد و با طراحي بيمه‌نامه‌هاي جديد درصدد دسترسي بهبازار بکر بيمه کشوراست.

 

از تبعاتآزادسازی غیر اصولی می‌توان به نرخ‌شکنی و رقابت ناسالم بیمه‌گران و آسیب دیدن برخیشرکت‌ها که محاسبه صحیح ریسک انجام نمی‌دهند.

 

با توجه به اينكه نرخ تورم درکشور بالا است، بيمه آسيا تلاش کرده است تا بيمه‌نامه‌هايي طراحي کند که اين نرخرا هم پوشش دهد. پتانسيل بالاي بيمه‌هاي عمر در کشور ازيک سو و باوربيمه‌گذاران به سودمند بودن اين بيمه‌نامه‌ها موجب شد تا سهم بيمه‌هاي زندگي ازپرتفوي بيمه آسيا به 11درصد برسد که مي‌توان اين رقم را تا 50 درصد افزايش داد.

 

در خصوص چگونگي فعاليت بيمه آسيا در بازار کنوني وبهبود جايگاه آن  مي‌توان يادآورشد، با توجه به اينكه شركت بيمه آسيا يكي از شركت‌هايپذيرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران است استراتژي معيني را براي تامين منافعسهامداران خود تهيه کرده كه اساس آن حفظ رتبه و سهم خود در بازار بيمه كشور با درنظر داشتن منافع كليه ذي‌نفعان است.

 

تمرکز بيمه آسيا بيشتربر توسعه بيمه‌هاي زندگي است و دراين رابطه بيمه‌نامه‌هاي جديدي نيز طراحي شده کهدر آينده‌اي نزديک به بازار عرضه خواهد شد.

 

هدف تبليغاتي بيمه آسيا

 

بيمه آسيا در سال 1390 با فروش -/000ر000ر000ر000ر1 تومان بزرگترين شركت بيمه خصوصي و دومين شركت بيمه‌اي كشور با بيش از 11% از كل سهم بازار بوده‌است. اين شركت در نظر دارد با انجام كارهاي تبليغاتي ضمن حفظ جايگاه خود در صنعت بيمه فروش خود را تا پايان سال 1391 به -/000ر000ر000ر200ر1 تومان رسانده و سهم خود را در بازار بيمه كشور به 13% درصد افزايش دهد.

 


پيام تبليغاتي بيمه آسيا

 

ايجاد حس امنيت و آرامش در مخاطب

 

  نماد آرامش و اطمينان

 

مشكلات و موانع پيش روي تبليغات در شركت بيمه آسيا

 

$11-    اولين و اساسي‌ترين مشكل گران بودن تبليغات در كشور ماست.

 

$12-    بوركراسي اداري براي اجرا و پيشبرد فعاليت‌هاي تبليغاتي در شركت طولاني مي‌باشد.

 

$13-    عدم شناخت كافي و نبود فرهنگ استفاده از بيمه در جامعه.

 

راهكارها جهت بهبود تبليغات در بيمه آسيا

 

 

راهكار اول:

 

بايد توجه داشت كه «هر مشتري يك نيازمند است و با خريد خدمات بيمه‌اي به آسايش و آرامش مي‌رسد» و با توجه به اين اصل كه (بيمه فروختني است نه خريدني) بنابراين بازاريان بايد مشاورين خبره‌اي باشند و بهترين كيفيت را به مشتريان ارائه دهند در اين راستا پيشنهاد مي‌شود كه شركت متناسب با امكانات فرهنگ و سطح درآمد هر استان فعاليت‌هاي تبليغاتي خود را از مركز به مراكز استان‌ها و شهرستان‌ها انتقال دهد و هر استان با توجه به بافت جمعيتي استان از ابزارهاي تبليغاتي متناسب همان استان كه بيشتر اثرگذار است استفاده نمايد. مطمئناً با شناختي كه مسئولين مراكز استان‌ها از فرهنگ، عادات و آداب و رسوم منطقه خود دارند مي‌توانند با برنامه‌ريزي مناسب و هزينه كمتر نتيجه مطلوب‌تري را كسب كنند. براي مثال امروزه هنوز مراكز و مناطقي در بعضي از استان‌هاي كشور داريم كه به شكل سنتي و كدخدامنشي اداره مي‌شود و صرف هزينه‌هاي تبليغاتي گران قيمت براي اين مناطق هيچ مفهومي ندارد بلكه با انجام رايزني با بزرگان، ريش سفيدان و مشاوره‌هاي مستمر و تاثيرگذار با افراد با نفوذ در اين مناطق مي‌توان با كمترين هزينه به نتيجه مطلوب دست يافت.

 

 

راهكار دوم:

 

تحقيقات ثابت كرده افراد به گفته‌ها و حرف هاي افراد ثالث در مورد يك محصول اعتماد بيشتري دارند و در مقابل تبليغات مستقيم جبهه‌گيري مي‌كنند و حس مثبتي نسبت به آن ندارند و با توجه به اينكه اكثر مردم در كشور ما نسبت به خدمات بيمه‌اي اطلاعات درست و جامعي ندارند لذا يكي از موثرترين و بهترين نوع تبليغات براي شركت‌هاي بيمه جلب رضايت مشتريان و اشاعه آن از راه تبليغات دهان به دهان است، لذا با توجه به اينكه بيمه آسيا هزينه‌هاي زيادي صرف تبليغات (بويژه در شهرستان‌ها) مي‌نمايد مي‌تواند با پرداخت به موقع خسارت و ارائه خدمات مطلوب رضايت مشتريان خود را جلب نمايد تا مشتريان رضايتمندي خود را به ديگران اعلام نمايند و در نتيجه ذهنيت بسيار مثبتي از بيمه آسيا در بين افراد ساخته خواهد شد كه خود بهترين و پايدارترين نوع تبليغ است.

 

         

 

 

نويسنده : مجید خسروی مهینی

این کاربر 1 مطلب منتشر شده دارد.

نظرات  

 
#1 رجب علی سالاریان 1392-03-18 12:10
کپی است .گزارش نیست
 

به منظور درج نظر برای این مطلب، با نام کاربری و رمز عبور خود، وارد سایت شوید.