شنبه, 15 ارديبهشت 1403

 



کاربینی (روابط عمومی شهرداری منطقه 7)

 

 

بسمه تعالي

 

دانشگاه علمي و كاربردي واحد 13

 

 

نام درس :

كاربيني

نام استاد:

خانم مهارتي

 

نام دانشجو :

فاطمه حسيناي سليمي

 

 

 

 

 

 

 

 

مقدمه :

روابط عمومي دركشور ما از مرحله ابتدايي آن و روش مبتني برسنتي آغاز شده اما بدون ترديد مدون كردن آن درقالب يك رشته خاص به خودي خود حاصل نشده است و  رشد واعلاي آن مرهون زحمات  پيشگامان آن درايران زمين مي باشد .براي پي بردن به تاريخچه مختصر روابط عمومي ايران ،به مستندات موجود واظهارنظر دانشمندان علوم ارتباطات رجوع مي كنيم ،شايد پيشكسوتان روابط عمومي ايران را بهتر وبيشتر بشناسيم كه از كجا آغاز كرده اند وچگونه اين هنر ارزشمند رابنيان نهاده و چگونه به زمان بعد از خود منتقل كرده اند .

تاريخچه روابط عمومي در جهان

 

تاريخ اديان و مذاهب جهان مملو از روشهاي مختلف رهبران و پيشوايان ديني در تأثيرگذاري برافكار عمومي و جلب اعتماد و اطمينان در مردم است، بگونه‌اي كه پيامبران ديني را مي‌توان نخستين” افسران روابط عمومي“ ناميد. همزمان با ادامه حيات ديني در جهان، حيات فرهنگي ملتهاي مختلف نيز مملو از   نشانه هايي بوده كه به طريقي با فعاليتهاي روابط عمومي به معني اعم آن در رابطه بوده است.

اصطلاح”روابط عمومي“ براي نخستين بار در ايالات متحده آمريكا و در نوشته هاي اداره اتحاديه راه آهن ايالات متحده بكار برده شد و در دهه اول قرن بيستم نخستين دفاتر روابط عمومي در مؤسسه هاي اين كشور ايجاد گرديد.

در سال 1906 اولين شركت خصوصي كه تنها خدمات روابط عمومي را به مشتريـان خود ارايه مي‌كرد، بوجودآمد. نخستين شركت روابط‌عمومي‌ توســط ”ايوي‌لي“ فارغ التحصيل دانشگاه پرنيسون و خبرنگار اقتصادي در شهر نيويورك تأسيس شد. پس از اين شركت مؤسسه هاي ديگر نيز به تأسيس دفاتر روابط عمومي اقدام كردند و روابط عمومي به عنوان يك حرفه به وجود آمد و شناخته شد .

 

روابط عمومي در ايران ( قبل از انقلاب اسلامي )

روابط عمومي در ايران براي نخستين بار در سال 1330 در شركت نفت ايران ايجاد شد و مرحوم دكتر ”حميد نطقي“ استاد دانشكده علوم ارتباطات اجتماعي پايه گذار آن به شمار مي رود. تحول روابط عمومي تا آن اندازه بود كه ظرف حدود 20 سال انجمني به نام انجمن روابط عمومي ايران و چند مؤسسه مشاوره در روابط عمومي بوجود آمد و حتي دانشكده علوم ارتباطات اجتماعي اين رشته را در سطوح ليسانس تدريس كرد. از سال 1345 بود كه وزارتخانه ها به تدريج اداره اطلاعات، تبليغات و انتشارات را به نام روابط عمومي برگرداندند.

 

روابط عمومي در ايران ( پس از پيروزي انقلاب اسلامي )

دفاتر روابط عمومي پس از انقلاب تحت نام ”روابط عمومي و ارشاد اسلامي“ به طور اعم فعاليتهاي ارتباطي و روابط عمومي را انجام مي دادند.

در سال 1363 وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي سيمناري را با شركت روابط عمومي ها در تهران برگزار كرد كه در واقع زيربناي حركت روابط عمومي را براي تجديد حيات آن پي ريزي كرد .

در حال حاضر رشته روابط عمومي در دانشكده علوم اجتماعي دانشگاه علامه طباطبائي و دانشگاههاي علمي ـ كاربردي تدريس مي شود و ادارات كل روابط عمومي وزارتخانه ها و مؤسسات در مراكز استان نيز اقدام به تشكيل دوره هاي آموزشي روابط عمومي براي كارمندان خود كرده اند. ازسال 1368 نيز سازمان اموراداري و استخدامي كشور آيين‌نامه كاري دفاتر روابط عمومي را تصويب كرده است.

شرح وظایف روابط عمومی 

شرح وظايف روابط عمومي شهرداري ناحيه 1 منطقه 7

1-   ـ اداره ، هدايت و نظارت بر امور روابط عمومي.
ـ ارائه گزارش مطالب مهم و روزانه به شهردار.
ـ تنظيم و ترتيب جلسات ، شوراها و كميسيونهاي مختلف و تهيه و تنظيم صورتجلسات مربوطه.
ـ آگاه ساختن اقشار مختلف مردم از پيشرفت برنامه ها و فعاليتهاي شهرداري از طريق رسانه هاي گروهي و ساير مجاري مربوطه و نيز جمع آوري و انعكاس پيشنهادات و نظرات مردم به واحدهاي ذيربط به منظور بهره گيري مقتضي.
ـ بررسي مطالب مطروحه در رسانه هاي گروهي و مجامع عمومي در رابطه با فعاليتهاي شهرداري بمنظور اطلاع ، انعكاس و پاسخ گويي در صورت لزوم.
ـ تهيه و تنظيم خبر ، بيانيه ، اطلاعيه ، آگهي و پيامهاي شهرداري ترتيب نشر و انعكاس آن در رسانه هاي گروهي.
ـ فراهم نمودن زمينه هاي تبليغاتي لازم در راستاي تعظيم شعائر اسلامي و برگزاري

2-   مراسم مذهبي و ملي در شهرداري.

 

نمونه از خبر هاي تهيه شده ناحيه                    

  • عنوان پروژه : 24 متری احمدیه « معروف به یخسازی »
  • هدف از اجراء :با توجه به اجرای تونل قطار شهری و بن بست شدن شهرک احمدآباد صغاد
  • اجرای این خیابان باعث خروج از بن بست و امکان ارتباط اهالی شهرک و تردد با بلوار خلیج فارس و
  • خیابان احمدیه – بلوار شیرودی گردیده است.
  • مشخصات فنی – اجرایی: خاکبرداری 30000 مترمکعب – جدول گذاری 2000 متر –
  • زیرسازی 15000 مترمربع – آسفالت 15000 مترمربع.
  • هزینه اجراء :000/000/200/1 ریال
  • مدت زمان اجراء :6 ماه

 

 

 

 

نويسنده : فاطمه حسین نیای سلیمی

این کاربر 2 مطلب منتشر شده دارد.

به منظور درج نظر برای این مطلب، با نام کاربری و رمز عبور خود، وارد سایت شوید.