جمعه, 14 ارديبهشت 1403

 



گزارش کاربینی امیرحسین حسین زاده- کتابخانه عمومی شقایق

بسمه تعالی
مرکز آموزش علمی کاربردی فرهنگ و هنر واحد 13
دفتر ارتباط با صنعت و کار آفرینی (هماورد مهارتی)

عنوان شغل : معلم آموزش و پرورش

آیا شغل شما با رشته تحصیلی شما مرتبط است؟ نوع ارتباط آن را بنویسید؟

بله . چون از طریق ارتباط با خود دانش آموز و اولیا آنها به دنبال حل مشکلات درسی و اخلاقی آنها هستم.

مشخصات محیط کار مورد بازدید:

آدرس: تهران- بزرگراه رسالت- خیابان هنگام- پارک شقایق- کتابخانه عمومی شقایق

دارای 464متر زیربنا در یک طبقه و دارای یک مخزن اصلی کتابخانه - 2 سالن مطالعه مجزا برای خواهران و برادران – 2نمازخانه مجزا برای خواهرانوبرادراندر این کتابخانه 4000جلد کتاب در زمینه های علمی، داستانی، رمان، کودک، دفاع مقدس، کتابهای کمک درسی در مقاطع و رشته های تحصیلی مختلف و نشریات (روزنامه –فصل نامه-ماهنامه و ..)می باشد.

نام سازمان و یا شرکت بازدید شده:

کتابخانه عمومی شقایق وابسته به شهرداری تهران

فعالیت اصلی شرکت بازدید شده چیست؟

1.    دفتردارى

2.    گردآورى اطلاعات بودجه

3.    گردآورى آمارها

4.    تهيه نمودارها و جدول هاى جريان امورادارى

5.    خريد وسايل و تجهيزات

6.    نظارت بر اموال

7.    جمع دارى و صورت بردارى از اموال و تجهيزات

8.    حفظ اسناد و پرونده هاى ادارى

9.    نظارت بر ارسال مواد و منابع براى شعبه

10.  نظارت بر مرسوله هاى پستى

11.  انجام مكاتبات جارى

12.  دريافت و تكثير دستورالعمل ها و بخشنامه ها

13.  پاسخ گويى به مراجعان

14.  تهيه ميكروفيلم

15.  تهيه فتوكپى

16.  نظارت و مراقبت شبكه برق و تاسيسات كتابخانه

17.  امور چاپ (فهرست برگه ها) و اداره چاپگرهاى كتابخانه

18.  امور عمومى كامپيوترها و اجراى برنامه هاى غيرحرفه اى

رشته تحصیلی شما چه نقشی در این شرکت دارد؟

رشته امور فرهنگی در جهت شناساندن ميزان فعاليت هاى كتابخانه نقشى حياتى دارد. اثر بخشى كتابخانه تا حد زيادى به شناخته شدن سياست ها و هدف ها و خدماتش بستگى دارد. بدين جهت, اداره خوب كتابخانه مستلزم وجود برنامه ریزی دقیقی است تا نشان دهد كه كتابخانه چگونه و با چه فعاليت ها و خدماتى ـ كه طبعاً در كتابخانه هاى مختلف متفاوت است ـ نياز مراجعان را بر مى آورد.

نوع سازمان چیست؟

عمومی - زیر نظر شهرداری تهران

تاریخچه تاسیس:

سال 1384 هجری شمسی

مراحل انجام کار در این موسسه چگونه است؟

1. اداره عمومى, يعنى (انجام كار توسط ديگران). 
2. مديريت كاركنان
3. ایجاد واحد روابط عمومى, در جهت شناساندن ميزان فعاليت هاى كتابخانه نقشى حياتى دارد.
4. انتخاب مواد, اعم از كتاب, نشريه و ساير مواد.
5.فهرست نويسى و رده بندى, پردازش هاى اصلى اى هستند كه به يارى آنها مواد كتابخانه سازمان و انتظام مى يابند و در دسترس مراجعان قرار مى گيرند.
6. عضوپذيرى و امانت
7.كمك به مراجعان
8. رسيدگى به قفسه ها و فهرست ها, از جمله وظايف ضرورى كتابخانه است. وجود نظم و ترتيبى معقول و منطقى در مخزن كتابخانه و انتظام فهرست آن راهى اساسى براى وصول به دو هدف عمده كتابخانه يعنى سهولت و سرعت بازيابى اطلاعات است.
9. خدمات رايانه اى, در كتابخانه هاى امروز ضرورتى ناگزير است. سى دى ها, دى وى دى ها, و شبكه هاى اطلاع رسانى گسترده اى نظير اينترنت رسانه هايى گسترده و سريع الحصول براى ارائه اطلاعات ـ و به ويژه اطلاعات
تازه جهان ـ در كتابخانه هستند.
رشته تحصیلی شما در این محیط کار چه نقشی دارد؟

ارتباط رشته تحصیلی مدیریت امور فرهنگی صرفا در زمینه رشد فعالیتهای فرهنگی در کتابخانه ها و مراکز فرهنگی می باشد.

چه توانمندی های شخصیتی وجسمی برای احراز شغل مرتبط بارشته تحصیلی شما متصور است؟

داشتن تحصیلات عالیه در رشته مدیریت امور فرهنگی لازمه داشتن استعداد،علم در زمینه های فرهنگی ،علاقمندی ومهارت های علمی ،اخلاقی،اجتماعی و...میباشد.

شرایط شغل های مرتبط با رشته تحصیلی خود را از لحاظ موارد زیر توضیح دهید

1.    سختی و پیچیدگی

2.    قوانین و مقررات انجام کار

3.    مباحث ایمنی و بهداشت

4.    مباحث فرهنگی و اجتماعی (جاذبه و انگیزه های شغلی)

1.     رشته مدیریت جز مشاغل پر مسئولیت به شمار می آید چون یک مدیر می بایست بین قسمتهای مختلف یک سازمان هماهنگی ایجاد کند و به علم مدیریت آگاهی کافی داشته باشد و از منابع موجود بیشترین بهره برداری را نماید و نقاظ ضعف و قوت یک سازمان را شناسایی کرده و در جهت رفع ضعفها و بهبود نقاط قوت تلاش نماید.

2.     یک مدیر خوب می بایست برای اداره سازمان خود قوانین و مقررات منسجمی را وضع نماید و همه افراد را به پیروی از این قوانین رهنمون سازد.

3.     یک مدیر خوب می بایست فضای آرام و امنی را در اختیار سایر کارکنان خود قرار دهد تا ازاین طریق بر میزان بهره وری سازمان افزوده گردد چرا که کارکنان یک سازمان همواره می بایست احساس امنیت شغلی داشته باشند.

4.     حضوردر جلسات، مراسم ها، همايش‌ها ، فراهم نمودن زمينه‌هاي لازم برای انجام بهتر امور،اخذ شكايات و درخواستهاي مردمي و پيگيري به منظور پاسخگوئي مناسبو تشکیل کلاسها و دوره های آموزشی تکمیلی برای کارکنان.

اشخاص ديدگاه‌شان نسبت به یک مدیر موفق متفاوت بوده لذا برخی افراد مایلند در قبال كارشان پاداش دريافت كنند يا رتبه شان ارتقاء پيدا كند و تعدادي اعتقاد دارند كه با يك مدير روشنفكر و فعال كار كردن به آنها انگيزه مي‌دهد.


شغلهاي مرتبط با رشته تحصيلي شما در خارج از كشور چه جايگاهي دارد؟

مدیریت در تمامی سازمانها در سایر نقاط دنیا از اهمیت زیادی برخوردار است چرا که مدیر دارای نقش محوری و نظارتی و ایجاد انگیزش میان کارکنان را داراست و همواره حرکت یک مجموعه به سمت موفقیت یا افول با میزان صلاحیت مدیریت آن مجموعه مشخص می گردد.

تاریخچه مشاغل مرتبط با رشته تحصیلی شما در ایران وجهان چگونه است؟

محققان و تاریخ نگاران با بررسی اسناد تاریخی به این نتیجه رسیده اند که مدیریت اساسا یک واژه ایرانی-عربی بوده و مختص ایرانیان است! یعنی بحث مدیریت ابتدا در ایران مطرح و سپس به اقصاء نقاط عالم گسترش یافته است!!

تاريخچه مديريت در جهان را معمولا به مديريت پروژه‌هاي عظيمي همچون ساخت اهرام مصر، ديوار چين و يا بنا نهادن تخت جمشيد به دستور داريوش مربوط مي‏دانند. هر يك از اين پروژه‌ها از جمله پروژه‌هاي بزرگ و پيچيده تاريخ بشريتند كه با كيفيت استاندارد بالا و بكارگيري نيروي عظيم انساني ساخته شده‏اند. يك مدير پروژه وقتي به شهر اسرارآميز هخامنشيان سري مي‏زند و در هر گوشه‏اي از آن به نقوش هنرمندانه برجسته باستاني برخورد مي‌كند بدون شك دچار حيرت مي‏گردد كه چگونه چنين پروژه عظيمي قريب دو هزار و پانصد سال پيش با چنين كيفيت منحصر به‏ فردي ساخته شده كه علي‌رغم ويراني و به آتش كشيده شدن پياپي توسط اسكندر و تسخير كنندگان پس از او، همچنان به عنوان نماد حيرت‌انگيز پروژه ايراني از آن ياد مي‏شود.

مشاغل مرتبط وهمگون با رشته تحصیلی خود را نام ببرید؟

سازمانهای زیر نظر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی- سازمان وابسته به شورای انقلاب فرهنگی- معاونت فرهنگی آموزش و پرورش- معاونت فرهنگی وزارت علوم و بهداشت- سازمان تبلیغات اسلامی- سازمان اوقاف و امور خیریه - سازمان میراث فرهنگی و گردشگری و مدیریت امور فرهنگی شهرداری ها.

خصوصیات هر یک از مشاغل مرتبط با رشته تحصیلی خود را بیان کنید؟

در تمامی مشاغل ذکر شده،ایجاد ارتباطات،تبادل نظر با کارشناسان ومدیران درون و برون سازمانی،بررسی وپیشنهاد سیاست ها،خط مشی ها و...در زمینه مدیریت امور فرهنگی وروابط عمومی.

چه تجهیزاتی مورد نیاز شغل مرتبط بارشته تحصیلی شماست؟

کامپیوتر، دوربین عکاسی، فیلمبرداری، ضبط صوت، تلفن، نمابر، پرینتر، دستگاه اسکن

به نظر شما حوزه کارآفرینی و ایجاد شغل جدید در رشته تحصیلی شما چگونه ایجاد میشود؟

ایجاد بستری مناسب برای شناسایی ومعرفی کار آفرینان

تشویق و حمایت از مدیران کارآفرین

دادن وام های با بهره کم جهت ایجاد موسسات فرهنگی و آموزشی

توسعه مراکز کارآفرینی در موسسات فرهنگی



به نظر شما چه مهارت هایی در آینده پس از گذراندن دروس رشته به دست خواهید آورد؟

مهارت های مدیریتی ، نحوه برخورد با کارکنان ، چگونگی استفاده بهینه از امکانات و سرما یه های انسانی ،شناسایی فرصت های مناسب،توجه به ارزش های فرهنگی موجود،توجه به هنجار های فرهنگی.

آیا علاقه به ایجاد کار وحرفه مطابق با رشته تحصیلی خود دارید؟

بله، در صورت وجود زمینه کاری مرتبط با رشته مورد نظر و حمایت های قانونی و دولتی




hosseinzadeh3hosseinzadeh2
1 copy
نويسنده : امیرحسین حسین زاده

این کاربر 2 مطلب منتشر شده دارد.

به منظور درج نظر برای این مطلب، با نام کاربری و رمز عبور خود، وارد سایت شوید.