شنبه, 15 ارديبهشت 1403

 



کانون اصلاح وتربیت در یک نگاه

بسمه تعالی

درس :کاربینی

حوزه کاربینی :کانون اصلاح وتربیت استان تهران

دانشجو رشته مدیریت امور فرهنگی دانشگاه علمی وکاربردی فرهنگ وهنر واحد 13

زینت سادات خضر میر عبدالحی

2 copy copy copy

                       

کانون اصلاح و تربیت دریک نگاه

کانون اصلاح وتربیت تهران در سال 1347 به منظور جدا سازی بزهکاران نوجوان وبزرگسال تاسیس وآغاز به کار کرد .با بررسی تاریخچه آن به این نتیجه میرسیم که اندیشه ساماندهی این اقدام متناسب با نیاز جامعه واطفال بزهکار بوده است .

کودکان ونوجوانان معارض قانون به خاطر رفتار یا انجام اعمالی به تشخیص دادگاه صالح به کانون اصلاح وتربیت تحویل میشوند . این مرکز در ورود مددجو وصدور حکم آزادی نقشی ندارد ودادگاه آن را تبیین مینماید . براساس ماده 19 آئین نامه قانون ومقررات سازمان زندانها واقدامات تامینی وتربیتی،کانون اصلاح وتربیت مرکزی است جهت نگهداری ،اصلاح وتربیت ،تهذیب اطفال غیر بالغ وبزهکارانی که کمتر از 18 سال سن داشته باشند .یکی از مهمترین آثار تاسیس کانون اصلاح وتربیت جداسازی مجرمین زیر 18 سال از مجرمین بزرگسال است . پس از آن اقدامات وفعالیتهای اصلاحی وتربیتی است .کانون در زمینی به مساحت 40 هزار متر مربع در شمال غربی تهران واقع شده است ودارای محل اسکان ،ساختمان اداری ، روانشناسی ، مددکاری ، بهداری ، آشپزخانه ، سالن غذا خوری ، سالن ملاقات ، کارگاههای فنی وحرفه ای ، آموزشگاه، کتابخانه ، ورزشگاه واستخر میباشد .

 

1-اقدامات وفعالیتهای عمرانی (ساخت ،بازسازی،تعمیرات اساسی)

ازجمله فعالیتهای مهم در عرصه چگونگی برخورد با کودکان معارض با قانون ، تاسیس کانون اصلاح وتربیت ویژه دختران است که تا پیش از آن مددجویان دختر زیر 18 سال در زندان های بزرگسال نگهداری میشدند .

کانون دختران ظرفیت بیش از 50 نفر مددجو را داراست ، وبصورت «خوابگاهی»طراحی شده است که در ساخت آن از مهندسین معمار وطراحان مجرب بهره گرفته شده است ،

از جمله تاسیسات تعبیه شده در این مرکز عبارت است از:خوابگاه ، بخش پذیرش و تشخیص ، سرویسهای بهداشتی ، کارگاههای فنی وحرفه ای ، گلخانه ، واحد مددکاری ، روانشناسی وفرهنگی جهت رسیدگی به مشکلات حقوقی ، روانی وآموزشهای رسمی وغیر رسمی برای مدجویان .وهمچنین سعی شده است تمام آنچه که برای نگهداری وآموزش مددجویان دختر الزامی بنظر میرسد در این مجموعه فراهم گردد.

از سوی دیگر با توجه به عمر 45 ساله کانون ومحدودیتها ومشکلاتی که به اختصار توضیح داده شد امکان رسیدگی به تاسیسات زیر بنایی وروبنایی این مرکز وجود نداشت تااینکه از سال 78 اقدام همه جانبه ای در جهت بازسازی وتعمیرات اساسی ، در بخش موتور خانه های کوچک وفرسوده وتبدیل آن به دو موتور خانه مرکزی جهت استفاده مشترک هر دو قسمت کانون (دختران وپسران ) ، لوله کشی سرد وگرم در حجم بسیار وسیعی در حدود 55000 متر مربع ، ایجاد کانالهای آدم رو جهت نقص احتمالی ، کابل کشی کل مجموعه از طریق کانالهای مذکور ، جداسازی آب آشامیدنی از آب چاه ، تجهیز مجموعه کانون دختران وپسران به سیستم اطفاء حریق استاندارد صورت گرفت .

 

ازجمله اقدامات اساسی دیگر میتوان به موارد ذیل نیز اشاره کرد .

1-مرمت وبازسازی ساختمانهای کانون با قدمتی بالای 30 سال

2-در نظر گرفتن فضای مجزاء ومجهز برای جدا سازی کودکان زیر سن بلوغ جهت جلوگیری از تبعات منفی نگهداری کودکان با بزرگسالان .

3- احیاء وبازسازی ، مرمت وتعمیرات بنیادی در بخشهای فرهنگی ،خوابگاههای مددجویان ، آشپزخانه ، واحد مددکاری وروانشناسی ، بهداری وسالن ملاقات .

4-ساخت ورزشگاهی مجهز وچند منظوره که امکانات 10 رشته ورزشی از جمله کشتی ،فوتسال ،هند بال ،بسکتبال ، پینگ پنگ، والیبال ، ژیمناستیک ، بدنسازی ،بدمینتون و...در آن فراهم شده است .

5-ایجاد فضای سبز با وسعتی نزدیک به 6000 متر مربع که در روحیه مددجویان تاثیر بسزائی داشته است .

6-ایجاد فضایی باز در مدیریت سیستم ،بطوریکه امکان فعالیت سازمانهای غیر دولتی وکانون های مستقل مردمی را نیز فراهم کرده واز سویی دیگر با همکاریهای بین سازمان ونهادی گامهای موثری جهت گرفتن حقوق کودکان آسیب دیده برداشته است .

شایان ذکر است که از نقطه نظر آسیب شناسی اجتماعی ،کانون اصلاح وتربیت حلقه میانی فرآیندی است که کودکان ونوجوانان بصورت در حال گذر در آن بسر میبرند .

حلقه نخستین خانواده ، مدرسه وگروههای همسالان است که در صورت عدم کار آیی کودک سر از کانون در خواهد آورد وپس از پشت سر گذاشتن فرآیند آموزشی داخل کانون ، در صورت عدم نظارت ، مجددآ به همان سیکل معیوب باز خواهد گشت .

 

2-اقدامات تامینی

پذیرش وتشخیص : از دیگر کارهای ریشه ای تغییر وتحول بنیادین در نگرش شهر وروشهای رفتاری با مددجویان کودک ونوجوان بوده است که به همین منظور ساز وکار مربوطه تقویت وتعریف دوباره شده بدین ترتیب که مددجو در بدو ورود به کانون در واحدی به نام پذیرش وتشخیص اسکان موقت داده میشوداین واحد اولین نقطه برخورد نوجوان با محیط کانون است .

به همین دلیل یکسری از فعالیتها وآموزشهایی که مددجو را آماده ورودبه کانون می سازد در این بخش انجام میپذیرد که به ترتیب عبارتند از :

الف:مصاحبه ای بسیار مختصر در حد مشخصات شخصی ، علایق ،تحصیلات ومحل زندگی

ب :ارائه کیفی حاوی وسایلی همچون حوله ، مسواک ، خمیر دندان ، مهر نماز ،کتاب ،خودکار و....

ج: پخش فیلمی از تمامی قسمتهای کانون همراه با مصاحبه مدیر کانون ومسئولین هر قسمت که به اختصار وظایف خود وتکالیف مددجویان را متذکر می شوند (هدف از اینکار ایجاد فضای َآرام وخارج از اضطرب است تا مددجو گام به گام خود را با وضعیت جدید تطبیق دهد)

د: برگزاری هر روزه ورزش صبحگاهی همراه با تمرینات ذهنی با هدف نظم پذیری وآرامش

ه : ارجاع به واحد اجرای احکام وانگشت نگاری ، جهت تعیین هویت

و:ارجاع به واحد روانشناسی ومددکاری جهت تکمیل پرونده شخصیتی واجرای تستهای ریون وآیزینگ

ز: ارجاع به واحد بهداری ، پیرایشگری جهت ویزیت وتشکیل پرونده پزشکی واصلاح مو

واحد پذیرش وتشخیص تقریبآ هر مددجورا 4 الی 7 روز نگه داشته سپس با توجه به سن ونوع جرم به یکی از خوابگاه 14 تا 18 ساله می فرستد .

خوابگاه ومحل نگهداری دخترات وپسران واطفال زیرسن بلوغ (کمتر از 14 سال ) وبخش نگهداری موقت(جدید الورود)‌وبخش نگهداری مجرمین خطرناک ومددجویان مختلف بصورت مجزا میباشد .

محل نگهداری اطفال بر اساس تشخیص شورای طبقه بندی وانضباطی تعیین میشود .اعضای شورای فوق عبارتند از : 1-مدیر کانون 2-رئیس اداره قضائی 3- رئیس اداره فرهنگی 4- روانشناس 5- مسئول خوابگاه 6- مددکار اجتماعی 7-قاضی ناظر بر امور قضائی کانون .

 

 .ملاقات :

هر مددجو هفته ای یکبار به مدت 30 دقیقه با مدیریت واحد مددکاری در اتاقهای مجزا با خانواده بدون مامور مراقب دیدار حضوری دارد .

-خانواده ها در سالن ملاقات توسط مددکاران ، روانشناسان ، مسئولین قضائی وبرگه های اطلاع رسانی که متناسب با مشکلات اطفال تهیه شده است مورد مشاوره ، راهنمایی ودانش افزائی قرار میگیرند.

 

  3- اقدامات تربیتی واصلاحی

روانشناسی : تمامی مددجویان در بدو ورود توسط کارشناسان وارد روانشناسی مورد معاینه واجرای تستهای (ریون آیزینگ) قرار گرفته وچنانچه مدد جویی در معرض خطر بیماری روانی باشد تحت نظر قرار گرفته ودر صورت لزوم جهت درمان به مراکز درمانی بیرون اعزام خواهد شد .نکته قابل توجه ارتباط دادگاههای اطفال با واحد روانشناسی است بدین معنا که روانشناسان پس از مشاوره چنانچه تشخیص دهند که جرم وقوع یافته از وضعیت روانی مددجو نشآت گرفته نظر خود را به دادگاه ذیصلاح اعلام کرده ،که بعضآ باعث آزادی مدد جویان نیز شده است .از دیگر فعالیتهای واحد روانشناسی بر گزاری دوره های منظم گروه درمانی وخانواده درمانی است که حتی الامکان مشکلات روانی مددجویان بصورت ریشه ای مورد در مان قرار گیرد لازم به ذکر است نسبت روانشناسان به مددجویان یک به 25 می باشد.

مددکاری : واحد مددکاری از جمله عناصر باز تعریف شده ایست که در ساز وکار جدید غیر از امور محوله به آن فعالیت هایی چون تصدی گری سالن ملاقات نیز مشغول است . هدف ازاین کار ،الف) کاهش بکار گیری نیروی انتظامی حداقل در اموری که به مددجو وخانواده اش مرتبط است ب) نزدیکتر کردن مددکاری به خانواده مددجویان در راستای حل معضلات خانوادگی وراهنمایی در پیگیری معضلات حقوقی وقضائی می باشد .

در حال حاضر نسبت مددکاران 1 بر 25 میباشد که ار حد استاندارد جهانی فراتر است.

(قابل ذکر است از جمله طرحهای در دست پیگیری ، 1- خروج نیروهای انتظامی از کانون واستفاده از از نیروئهای مراقب 2- کوتاه کر دن دیوارها وخارج شده از فضای فیزیکی بسته وهمچنین حذف لباس فرم مددجویان می باشد )

 

فرهنگی :

واحد فرهنگی به عنوان بدنه اصلی آموزش مددجویان عمل نموده واقدامات این واحد عبارتند از :

-تاسیس مجتمع آموزشی کانون ایران در سه مقطع تحصیلی وهنرستان ،کار ودانش زیر نظر آموزش وپرورش منطقه 5 تهران ورسمی نمودن مدرسه کانون در آموزش وپرورش

-دایر نمودن کلاسهای نهضت سواد آموزی

- تدریس مهارتهای زندگی اجتماعی وکلاسهای اخلاق تحت عنوان آموزش عمومی برای کل مددجویان

- ایجاد مجتمع کارگاهی فنی وحرفه ای زیر نظر سازمان فنی وحرفه ای شامل رشته های کامپیوتر ،برق ،نجاری، پیرایشگری،معرق کاری، منبت کاری، کشت وکار گلخانه ای،سفالگری، سفال ساقه گندم وعروسک سازی ،مکانیکی ،تعمیر موبایل

- تاسیس باشگاه سر پوشیده ورزشی با امکانات نسبتآ مکفی وآموزش در رشته های هند بال،فوتبال، کشتی، بسکتبال،والیبال، تنیس روی میز وبرگزاری مسابقات در این رشته ها در دو بخش درون سازمانی وبرون سازمانی با آموزشگاههای منطقه

-آموزش دینی واخلاقی وتقویت باورهای مذهبی

-برگزاری مراسم ملی ومذهبی به منظور تقویت مهارتهای اخلاقی واجتماعی

-نگارش وانتشار نشریات داخلی با نام خانه ما (پسران) وشاید بهاری دیگر (دختران) به منظور بیان مشکلات وارائه نظر وشکوفائی استعدادهای نهفته آنان

-آموزش نقاشی ، موسیقی ، بازیگری برای تهییج وتخلیه هیجانی ، پرورش وکشف استعدادهای هنری ، تقویت اعتماد بنفس وخود باوری .

-تجهیر کتابخانه وسالن مطالعه با امکانات وکتابهای مناسب ومتنوع

-تشویق وترغیب مددجویان به مطالعه با استفاده از نگهداری کتاب به صورت سیستم باز معرفی کتاب ، قصه خوانی ودعوت از نویسندگان ، شعراومترجمین کتاب

- برگزاری وشرکت در نمایشات مختلف هنری

 

اقدامات رفاهی

-      برگزاری اردو های تفریحی زیارتی وسیاحتی در سراسر کشور از قبیل جنگل دریا-کوه-آثار باستانی ودیدار از مناطق دفاع مقدس

-      - برگزاری رفابتهای ورزشی بین مددجویان ونوجوانان شهر به منظور رقابت سالم وایجاد نگرش مثبت جامعه

-      استفاده از امکانات استخر ، ورزشگاه ، نمایش فیلم سینمائی ، بوستان کانون ، خرید از فروشگاه ، استفاده از وسایل ارتباط جمعی و...

شورای شهر :

از ابتکارات بسیار خلاقانه که تمرین جدی ایست در جهت دموکراسی ومسئولیت پذیری ،‌شورای شهر است .این شورا در حقیقت بازوی قوی مدیریت کانون است ، که در زمینه تصمیم گیری ومسایل اجرایی پایاپای سیستم اداری حرکت می کند .شورای شهر کانون هر سه ماه یکبار انتخابات برگزار کرده واز میان منتخبین شهردار تعیین می کند .

این شورا دارای پنج کمیته بنامهای 1- کمیته ورزشی 2- کمیته انضباطی 3- کمیته فرهنگی 4- کمیته خدماتی 5- کمیته بهداشتی می باشد که بصورت منظم تشکیل جلسه داده ودر امور اجرایی با مدیریت داخلی همکاری مینماید .

 

مدیریت داخلی :

مسئول رسیدگی به امور خوابگاهها ومددجویان در پوسته داخلی مدیر داخلی است (کانون به دو قسمت اصلی تقسیم میشود

الف : پوسته خارجی که تقریبآ تمام واحدهای اداری در آن قراردارد ومددجویان حق ورود به این قسمت ر ا نداشته مگر با مجوز

ب: پوسته داخلی که محل نگهداری کل مددجویان بوده وآنان در ساعات هوا خوری در این قسمت آزادانه به تفریح یا ورزش می پردازند .)

کلام آخر

مجموع فعالیتها وتحولاتی که در روند صعودی کانون مشاهده میشود در نتایج وتحلیلهای آماری بدست آمده نمایان است .امروزه می توان با افتخار بیان کرد که یکی از پارامترهای تاسیس کانون های اصلاح وتربیت در کشور گونه برداری وانتقال تجربیات کانون اصلاح وتربیت تهران است . به معنای دیگر کانون تهران استاندارد تاسیس کانونهای دیگر در سطح کشور است .طبق آمار تهیه شده از هیئت خارجی که کانون بازدید داشته که تمامی آنان از فعالیتهای انجام شده اظهار خرسندی نموده وبه زعم گروهی از بازدید کنندگان کانون اصلاح وتربیت تهران در حد واندازه های جهانی ظاهر شده است .در مورد آمار سابقه داران یا برگشتی مددجویان پسر بایستی گفت که آمار 18٪در سال 1377 به 5٪در سال 1391 کاهش یافته است .از دیگر آیتم هایی که بارشد کمی وکیفی تاسیسات ،فضای فیزیکی وتحول در روشهای رفتاری وبا مددجویان رابطه مستقیم داشته نسبت آمار خود زنی در سالهای گذشته میباشد که بصورت فاحشی کاهش یافته است این موفقیت چشمگیر در جهت مهار اختلالات روحی وروانی مددجویان می باشد ،البته کاهش آمار خودزنی به عوامل بسیاری از جمله رشد کمی وکیفی آموزشهای فنی وحرفه ای ، اشتغال زرایی، کاهش روند بیکاری ، بالا رفتن سطح تحصیلات کارکنان ،ارتقاء سطح بهداشت عمومی ، بالا رفتن سطح تسهیلات رفاهی ، رسیدگی سریعتر وعادلانه تر دادگاههای وابسته است که بررسی عوامل خود مقاله ای مستقل را می طلبد .

5

 

7

8

11

 

در آخر از استاد گرامی به علت نقصان در اطلاعات وعکسها عذر می خواهم زیرا بایستی اعلام کنم کلیه اطلاعات محرمانه می بوده واینجانب توانسته ام گوشه ای از آن را محض آشنائی عنوان نمایم .

نويسنده : زینت سادات خضر میر عبدالحی

این کاربر 1 مطلب منتشر شده دارد.

به منظور درج نظر برای این مطلب، با نام کاربری و رمز عبور خود، وارد سایت شوید.