شنبه, 15 ارديبهشت 1403

 



کاربینی(مهدکودک)

  • رشته مديريت امور فرهنگي

با توجه به مرتبط بودن آن با روابط عمومي و كارهاي فرهنگي در هر اداره يا سازماني كه كار فرهنگي انجام مي شود مثل روابط عمومي ادارات يا آموزش وپرورش كه كار آموزشي و فرهنگي است - شهرداري -مهدكودكها- سرپرست خوابگاهها - شوراي هر استان - دانشگاهها فرهنگسراها

با توجه به رشته تحصيلي بنده كه مديريت امور فرهنگي است از مهد كودكي كه فرزندم را در آنجا مي گذارم طي رفتن به مهد كودك و ديدن كارهاي مربوط به مهد و انجام كارهاي مربوطه و تهيه گزارش كار بيني خود را گذرانده ام و مهد كودك را شرح وظايف كرده ام.

  • ابراز و تجهيزاتي كه در مهدكودك و مرتبط با كار آنها است

شامل عكس و اسلايد و كتاب و نوارهاي ويديويي و سي دي آموزشي و كارتوني و مشاهده عيني مثل برگ درختان كه زرد شده است و مي ريزد.

  • سختي كاردر مهد كودك مربوط به نحوه مراقبت از بچه هاست كه با توجه به امانت بودن آنها در طي چند ساعتي كه در مهد كودك هستند مربيان بايد مراقبت بهتري از بچه ها داشته باشند و از نظر پيچيدگي كار مهد كودك با توجه به مقطع سني مختلف بچه ها از نظر يادگيري يكسان نيستند بعضيها سريع ياد مي گيرند و بعضيها ديگر ياد مي گيرد اينجا كار مربي پيچيده مي شود كه آموزش به بچه هاست و مربي دنبال كار راحت و بهتر به كودكان است كه از طريق بازي مثل لگو كه حج دارد و كوتاه و بلند است را به بچه ها ياد مي دهند و ممكن است براي آموزش يك مفهوم مربي از چند راه اسنفاده كند كه بچه ها مطالب را راحت تر بفهمند و زود ياد بگيرند. از نظر اقتصادي به نفع مادران است كه بچه هايشان را در مهد اداره بگذارند تا بچه هايشان را در مهد بيرون از اداره بگذارند چون هزينه مهدهاي خصوصي گران است و با توجه به گران شدن قيمتها كار مدير مهد هم سخت شده است و مجبور است كه اجناس و اقلام مورد نياز مهدكودك از نظر وسايل كمك اموزشي - غذا - اسباب بازي براي بچه ها به قيمت مناسب تهيه كند كه از نظر اقتصادي به مادر و مهدكودك فشار نيايد.
  • نقش مهدكودك در بهتر نگه داشتن فرزندان است و با توجه به امنيتي كه در اين مهد حاكم است مادر احساس نگراني ندارد و احساس خوب و خوشايندي دارد كه بچه اش را جاي مطمئن گذاشته است و اين مهد كودك است كه با ساپورت و حمايت كردن مادر در خصوص تضمين امنيت بچه اش ، مادر با خيال راحت و آسوده اهداف سازمان را پيش مي برد در نتيجه وقتي فكر مادر راحت باشد كه بچه اش مشكل خاصي از نظر نگهداري غذا تربيت ندارد كارش را در هر سازمان يا اداره اي كه باشد به نحو احسن انجام مي دهد.

تاريخچه مهدكودك :مهد كودك مورد مطالعه بيش از 50 سال قدمت دارد.

سوابق تحصيلي مدير مهد :كارشناس علوم تربيتي با گرايش پيش دبستاني و دبستاني از دانشگاه علامه طباطبايي و دانشجوي كارشناسي ارشد مطالعات زنان با 17 سال سابقه

كار مدير مهد كودك :خريد كتاب آموزشي بچه ها ، خريد وسايل اسباب بازي ، كنترل بينايي سنجي و اجراي طرح تنبلي چشم كودكان ، بيمه حوادث كاركنان مهد وبچه هاي مهد ، نوشتن طرح سه ماهه آموزش پاييز و ابلاغ آن به كلاسها ، هماهنگ كردن مربي بهداشت جهت معاينه دندان بچه ها و معاينه پاي بچه ها كه مشكل خاصي نداشته باشد در صورت وجود مشكل معرفي به پزشك متخصص جهت درمان

آمار كودكان مهد كودك در مقاطع مختلف سني :تعداد كودكان مهد كودك 92 نفر هستند.

رديف

مقطع

سن

تعداد

1

شيرخوار 1

6 ماهه تا 1 سال

16 نفر

2

شيرخوار 2

1 سال تا 2 سال

15 نفر

3

نوباوه

2 سال تا 3 سال

14 نفر

4

كودكستان 1

3 سال تا 4 سال

19 نفر

5

كودكستان 2

4سال تا 5 سال

17 نفر

6

آمادگي

5 سال تا 6 سال

11 نفر

تعداد مربيان مهد كودك : هر مقطع سني 3 مربي دارد كه جمعاٌ 18 مربي مي شود . يك كمك مربي و يك نفر كارهاي بهداشتي بچه ها مانند شستن دست و صورت و نظافت بچه ها را به عهده دارد. يك نفر آشپز و يك نفر خدمات و مامور خريد دارد.

1

 

 

 

 

مراسماتي كه در مهد كودك انجام مي شود:

 

1-برگزاري جشن به مناسبت روز جهاني كودك كه با دادن هديه از كودكان اين روز زيبا را برايشان خاطره انگيزتر مي كنند.

 

2-بازديد مدير رفاه از بچه هاي مهدكودك به مناسبت خاصي مثل دهه مبارك فجر كه مدير رفاه ضمن بازديد از         مهد كودك و ديدن نحوه فعاليت مربيان و رييس مهد از نزديك با كارهاي آنها آشنا شده و ضمن دادن تقديرنامه از مربيان مهد كودك تشكر مي كند كه با صبر و حوصله فراوان بچه ها را به بهترين شكل تربيت
مي كنند و هدايايي متناسب با مقطع سني به مناسبت ايام دهه فجر به بچه ها مي دهد.

 

3-برگزاري جشن تولد به مناسبت ايام مبارك ربيع الاول كه با سفارش دادن چند نوع كيك به اشكال مختلف و تزيين كلاس مربوطه با روشن كردن شمع روي كيكها بچه ها به ترتيب مقطع سني با همكلاسان خود عكس يادگاري مي گيرند و در پايان با كيك پذيرايي مي شوند.(لازم به ذكر است براي جلوگيري از ازدحام در مهد كودك توسط مادران كه تولد جداگانه براي بچه هايشان نگيرند اين برنامه توسط رييس مهد كودك طراحي و اجرا مي شود)

 

4-برگزاري جشن نيمه شعبان در مهد كودك و پختن آش رشته نذري كه از مادران كودكان دعوت مي شود در اين جشن شركت كرده و آش نذري را بين همه شركت كنندگان جشن توزيع مي كنند و در پايان مراسم به رسم يادبود هدايايي مي دهند كه هداياي دختران و پسران بر حسب سن از همديگر متفاوت است.

 

 

2

 

نام واحد كار : مهد كودك و مدرسه

هدف كلي : آَشنايي كودكان با محيطهاي آموزشي

هدفهاي جزيي:

1-آشنايي كودكان با محيط مدرسه

2-آشنايي كودكان با مدرسه با عنوان يك محيط آموزشي

3-آشنايي كودكان با مواردي كه در بدو ورود به مدرسه بايد رعايت شود.

فعاليتهاي اساسي (بحث كلي) :

مربي ضمن نشان دادن يك تصوير شروع به صحبت مي كند كه مهد كودك كجاست؟ جايي كه بچه هاي زير دبستان در آنجا نگهداري مي شوند بچه ها بايد سعي كنند اين محيط را خودشان در آن زندگي مي كنند تميز نگهدارند. صندليها را به ديوار نزنند روي ميز نروند با مداد به در و ديوار خط نكشند. مواظب دوستان خود در وقت بازي باشند . چيزي را پرت نكنند. بچه هايي كه 6 سال مي شوند به مدرسه مي روند در مدرسه بايد يك سري قانونها را رعايت كنند . روز اول كه به مدرسه مي روند بايد به معلم خود سلام كنند. وقت جدا شدن از معلم و دوستانشان خداحافظي كنند آشغال را توي سطل آشغال بريزند ومحيط مدرسه را تميز نگهدارند در حياط مدرسه با دوستان خود بازي كند تا خطري براي آنها پيش نيايد. بچه ها به موقع بخوابند تا صبح بتواند زود بيدار شوند و به مدرسه بروند.

فعاليتهاي جنبي :

1-بازي در مورد واحد كار

2-نقاشي و كاردستي راجع به واحد كار

3-داستان و قصه در مورد واحد كار

حديث هفته :قال رسول اله (ميان مردم را اصلاح كنيد اگرچه با دروغ باشد)

نام واحد كار : بهداشت و تندرستي

هدف كلي : آَشنايي كودكان با نكات بهداشتي

هدفهاي جزيي:

1-آشنايي كودكان با فوايدي كه بهداشت براي انسان دارد

2-آشنايي كودكان با مواردي كه عدم رعايت بهداشت باعث بيماري شده

3-گوشزد كردن رابطه بهداشت با دين

بحث كلي:

بحث كلي در مورد اينكه بهداشت يعني نظافت و براي اينكه نظافت را رعايت كنيم بايد به طور مرتب حمام كنيم و مسواك بزنيم و هميشه دست و صورت خود را با آب وصابون بشوييم مخصوصاٌ قبل از غذا يا ميوه حتماٌ دستهايمان را با صابون بشوييم و بعد از غذا خودن مسواك بزنيم تا دندانهاي سالم داشته باشيم.

ميوه را هرگز نشسته نخوريم و از خوردن شيريني وشكلات زياد خودداري كنيم.

هركسي بايد از حوله، شانه، مسواك شخصي خودش استفاده كند بايد مراقب دندانهاي شيري خود باشيم چون تا سن هفت سالگي بايد با آنها غذا يا ميوه بخوريم و بعد از هفت سالگي دندانهاي دائمي رشد مي كند و اگر آنها خراب شود ديگر دندان در نمي آوريم

نكات بهداشتي :

هميشه موقع غذا خوردن حتماٌ از قاشق و چنگال استفاده كنيم بعد از شام حتماٌ دندانهايمان را مسواك بزنيم و هركسي بايد هفته اي دوبار به حمام برود . هرگز پسته و فندق را با دندان نشكنيم .

 

نكات اجتماعي و اخلاقي :

وقتي انسان تميز است همه او را دوست دارند.

وقتي به دندانپزشك مراجعه مي كنيم جيغ و داد نكنيم و موقع غذا خوردن مواظب باشيم تا اطراف خود را كثيف نكنيم.

نكات ايمني :

مواظب چنگال خود باشيم تا به ديگران صدمه نزنيم . بچه ها نبايد از حمان بترسند . حمام كردن باعث مي شود كودك از سلامت برخوردار باشد.

فعاليتهاي جنبي :كاردستي- نقاشي - شعر در مورد واحد كار

حديث هفته : قال رسوال اله (ص) : ساعتي انديشيدن بهتر از شصت سال عبادت كردن است.

3

 

 

 

نام واحد كار : خوردنيها و ميوه ها

هدف كلي : آشنايي كودكان با مواد ويتامينه و پروتئين و معدني در خوراكيها

هدف جزيي:

1-آشنايي با مواد مفيدي كه در غذاها وجود دارد

2-آشنايي با چگوني جذب مواد غذايي

3-آشنايي با خوراكيهايي كه براي بدن مضر است

بحث كلي :مربي ضمن نشان دادن يك تصوير از يك ماشين كه بنزين مي زند شروع به صحبت مي كند همان طور كه اين ماشين نياز به سوخت دارد بدن ما هم براي كار و فعاليت نياز به سوخت دارد كه از طريق مواد غذايي كه در آنها ويتامين پروتئين و مواد معدني است غذا براي بدن مثل سوخت مي باشد. اگر غذا نخوريم بدن ما از كار مي افتد و قدرت بازي و تحرك نداريم . ويتامين A در هويج و موادهاي پروتئين دار مثل گوشت و گوجه فرنگي و سبزيجات تازه ويتامين C دارند كه همه اينها براي رشد و ترميم و كار كردن درست سيستم بدن لازم و ضروري است انجام هر كاري مثل راه رفتن و فكر كردن به انرژي نياز دارد كه از طريق چربيها و حبوبات و كيك و ماكاروني به بدن مي رسند. خوردن زياد بعضي از مواد غذايي مثل شيريني و شكلات براي بدن ضرر دارد.

نكات اجتماعي و اخلاقي :

خوراكيها حتماٌ بايد تميز شسته شود و بعد بخوريم . مواد پختني را هم بايد پخت و خورد.

زبان آموزي :

ميوه ها - ويتامينها – خوراكيها – مواد معدني – ويتامين A.B.C

نكات ايمني ، اعتقادي :

در موقع خوردن خوراكيها بايد مطمئن باشيم كه فاسد نيستند از نعمتهاي خوراكي كه   مي خوريم قدرداني كنيم و در خوردن اسراف نكنيم.

آموزش علوم و رياضي:

ميوه هاي زياد – درخت كوچك – يك صندوق ميوه – يك بشقاب ميوه كم – بازي -داستان و قصه ونقاشي و كاردستي مربوط به واحد كار

حديث هفته: قال رسول اله (بخوريد و بنوشيد و صدقه دهيد و بپوشيد بي اسراف و تكبر)

 

4

 

نام واحد كار : زمستان ، بهار ، پاييز، تابستان

هدف كلي : آَشنايي كودكان با 4 فصل سال

هدفهاي جزيي:

1-آشنايي كودكان با فصول سال در خصوص درجه حرارت و مفصوم سرما و گرما

2-آشنايي كودكان با مراقبتهايي كه در فصل سرما و گرما بايد از خود بكنيم پوشاكهاي زمستاني و بهاره و پاييزه و تابستانه

3-توجه دادن كودكان به قدرت پروردگار يكتا و وجود نظم و ترتيب در دستگاه خلقت

فعاليتهاي اساسي :مربي با نشان دادن تصوير فصلها به طور مثال زمستان در مورد اين فصل و سرما و برخي كه در اين فصل مي بارد با كودكان صحبت مي كند . در زمستان درختان به خواب زمستاني مي روند در زمستان ما بايد لباس گرم بپوشيم و غذاي گرم بخوريم چون در غير اين صورت سرما مي خوريم و بدنمان ضعيف مي شود. لبهاسهاي زمستاني شامل كلاه - پالتو - دستكش و جوراب پشمي و شال گردن است كه وقتي از خانه بيرون مي رويم بايد اين لباسها را بپوشيم در فصل زمستان بچه ها بايد مواظب بخاريهايي كه در اتاق است باشند. در آخر اسفتد ماه در مهدكودك با انداختن سفره هفت سين از بچه هاي مهدكودك متناسب با گروه سني و كلاسي در كنار سفره هفت سين عكس يادگاري از دوستانشان و تنهايي گرفته مي شود و به بچه ها از ماهي و سبزه هفت سين مي دهند كه ياد بگيرند به دوست خود هديه بدهند.

مربي با نشان دادن تصويري از بهاركه درختها شكوفه مي كند و طبيعت زنده مي شود در خصوص اين فصل با  بچه ها صحبت مي كند و آموزشهايي كه مخصوص اين فصل است به بچه ها داده مي شود مثل ياددادن شعر بهار و بچه هاي مهدكودك را با اجازه والدينشان به پارك مي برند جهت گردش تا از نزديك طبيعت را ببينند و از نزديك با اين فصل بهتر آشنا شوند و بچه ها را به تاتئر مي برند ويا به پارك ترافيك مي برند كه هم با علايم و نكات مهم در عبور از خيابان و ساير مسايل را ياد بگيرند و در خصوص مناسبت خاص اين فصل كه روز معلم يا روز مادر بوده است كه براي روز معلم جشن براي مربيان گرفته مي شود و مادران با تهيه هدايايي و شركت در جشن از مربيان بچه هاي خود قدرداني مي كنند و شعرهايي كه كودكان در خصوص روز مادر ياد گرفته اند در حضور مادران مي خوانند در روز مادر براي مادران كودكان هديه اي تهيه كرده و به همراه نقاشي كه كودكانشان كشيده اند را به كادو مي چسبانند و كودكان كادوي مورد نظر را به مادرشان بدهند و نكات مهم اخلاقي اين است كه قدردان زحمات مادرشان باشند . در فصل پاييز كه موقع بازگشايي مدارس است بچه ها به كلاس بالاتر مي روند و مربيانشان هم بر حسب سن تغيير مي كند و مربي با نشان دادن تصوير پاييز و ريزش برگها و سرد شدن نسبي هوا مربيان آموزشهايشان بيشتر مي شود و متناسب با ميوه ها و رنگها و شعر پاييز و كتاب در مورد پاييز و مشاهده در حياط كه برگهاي خشك و زرد را مي بينند و نقاشي قصل پاييز را مي كشند. در فصل تابستان مربي با نشان دادن تصويري از تابستان آموزشهاي مختلف اين فصل را مي دهد كه گرفتن جشن ميوه هاي تابستاني است از هر ميوه مخصوص تابستان خريداري كرده و بچه ها به ترتيب كلاس با همكلاسهايشان عكس يادگاري مي اندازند و مربي ضمن توضيح ميوه ها و فوايد و خاصيت ميوه هاي تابستان در خصوص ميوه هاي كال را به آنها نشان مي دهد و توضيح مي دهد .

نكات بهداشتي :

شستن دستها و سپس شستن ميوه ها قبل از خوردن

56

در فصل بهار با بريايي استخر شنا در حياط مهد كودك به نوبت مقطع سني در روزهاي مختلف به همراه مربيان به حياط رفته و در استخر شنا مي كنند. كودكان با ورزش باستاني كه توسط مربي كه از بيرون مي آيد و اين ورزش مخصوص كودكان پسران است كه توسط مربي آموزش داده مي شود. و ورزش ژيمناستيك كه توسط مربي ژيمناستيك كه از بيرون مي آيد به دو گروه سني دختر و پسر ياد مي دهند. درآخرين هفته شهريور جشن فارغ التحصيلي براي كودكان 6 سال گرفته مي شود كه قرار است از مهر به مدرسه بروند آنها با پوشيدن لباس فرم فارغ التحصيلي با همكلاسهاي خود عكس يادگاري مي گيرند و در پايان به رسم يادبود جوايزي از طرف مدير مهدكودك به آنها داده   مي شود.

مربياني كه از بيرون مي آيند:

1-مربيهاي بهداشت كه هرماهه جهت سلامت بچه هاي مهد از نظر قد و وزن و واكسيناسييون و نرمي استخوان و بينايي سنجي و شنوايي سنجي و معاينه دندان .

2-مربي ورزش باستاني و ژيمناستيك

3-مربي جهت آموزش زبان - سوره هاي قرآن - سرود

 

 

نويسنده : بهناز بایرامی

این کاربر 2 مطلب منتشر شده دارد.

به منظور درج نظر برای این مطلب، با نام کاربری و رمز عبور خود، وارد سایت شوید.