شنبه, 15 ارديبهشت 1403

 



جایگاه سازمانی امور فرهنگي :

جایگاه سازمانی امور فرهنگي :

امور فرهنگي زمانی می تواند نقش راهبردی خود را در سازمان ایفا کند که در تشکیلات سازمان جایگاه مناسبی داشته باشد.

در بسیاری از ساختارهای سازمانی ، مشاهده می شود که امور فرهنگي به عنوان یک واحد فرعی امور اداری یا امور خدماتی منظور شده است که در این صورت امور فرهنگي نمی تواند جایگاه و نقش راهبردی داشته باشد، زیرا طبع شرایط احراز شغل مسئول امور فرهنگي حتی از شرایط احراز شغل مدیر اداری پایین تر است .

تفاوت بین امور فرهنگي و تبلیغات :

یکی از موضوعات مهم برای کسانی که به کار امور فرهنگي اشتغال دارند، تفکیک بین تبلیغات و امور فرهنگي است . اگر اینان بدون ملحوظ داشتن وجوه افتراق تبلیغات با امور فرهنگي به فعالیت های خود رنگ تبلیغات بدهند، به سمت فعالیتهایی گرایش خواهند یافت که تفاوت اساسی باماهیت فعالیتهای امور فرهنگي دارد. باید توجه داشت که این تفاوت در واقع از سلطه جویی برمخاطب در فعالیتهای تبلیغی تا ایجاد ارتباط متقابل و مبتنی بر گفت و گو با مخاطب در فعالیت های امور فرهنگي توسعه پیدا می کند. بنابراین رفع ابهام و مشخص کردن تفاوت های امور فرهنگي باتبلیغات برای شاغلین امور فرهنگي بسیار ضروری است . هدف این مبحث ، روشن سازی وجوه افتراق بین امور فرهنگي و تبلیغات است .

 

 

توجه به این نکته اساسی ضروری است که کارکنان امور فرهنگي با حرکت به سمت تبلیغات از>ارتباطات مشارکت آمیز< به سمت "ارتباطات سلطه آمیز" گام بر می دارند و گام به گام از فلسفه روابط عمومی که همانا مردمداری است ، دور می شوند

همچنین ویژگیهای امور فرهنگي به شرح زیر است :

۱) امور فرهنگي در پی ارتباط دو سویه با مخاطب

۲)مخاطب در برنامه ریزی های امور فرهنگي با آگاهی کامل ایفای نقش می کند و سهیم است

 

ویژگیهای کارشناس امور فرهنگي :

کارشناس امور فرهنگي ، کارشناسی است که مهارتهای لازم را در زمینه روابط عمومی آموخته باشد.این مهارت ها در اصل همان مهارت ها و آموزش هایی است که فرد برای فعالیت در امور فرهنگي دردانشگاه آموخته است .

علاوه بر تحصیلات و آموزش های لازم ، فردی که در امور فرهنگي استخدام می شود باید بتواند 2 وظیفه مهم <، > تصویرسازی مثبت از سازمان < و > معرفی خدمات یا کالاهای سازمان < را انجام دهد.

حال این سؤال پیش می آید که این مهارت های لازم چه مهارت هایی هستند و همچنین چه خصوصیات و ویژگیهایی کارشاس امور فرهنگي باید داشته باشد تا بتواند در انجام وظایفش موفق باشد.

شرح كلي كار واحد امور فرهنگي:

مشارکت در غم و شادی کارکنان :

روابط عمومی در داخل سازمان باید سعی کند تا به نحو ممکن حضور خود را به هر یک از کارکنان نشان دهد. افزون بر موارد استثنایی که روابط عمومی می تواند بر اساس ماهیت خاص خود به کارکنان کمک کند، ارسال پیامهای تبریک و تسلیت در مواقع مقتضی ، می تواند نمونه هایی از مشارکت امور فرهنگي در غم و شادی کارکنان باشد. که این کارها خود موجب ایجاد و یا تقویت حس همکاری کارکنان با روابطعمومی است .

برگزاری مراسم :

برگزاری مراسم ویژه در مناسبت های خاص ، از وظایف مهم امور فرهنگي داخلی است . این مناسبت ها می تواند در مورد مناسبت ویژه سازمانی مثل سالروز تشکیل آن و یا مناسبت های مهم مذهبی و ملی باشد. این مراسم علاوه بر گرامیداشت مناسبت ها، آگاهی های کارکنان را در این مواردارتقاء داده و به نحو مختلف می توان از آنها برای بهره وری سازمان استفاده کرد.

اطلاع رسانی به مسئولان :

وظیفه اطلاع رسانی در روابط عمومی صرف انعکاس عملکرد و برنامه های سازمان به مردم نیست . دربعد >اطلاع رسانی < تهیه اطلاعات مورد نیاز مسئولان نیز جایگاه ویژه ای دارد. از امور معمول در روابطعمومی در این بعد تهیه >بریده جراید< و >خبرنامه ویدئویی < است .

در >بریده جراید< اخبار و مطالب مربوط به سازمان ، دستگاههای رقیب و مهمترین اخبار روز کشور، ازنشریات بریده شده و بعد از صفحه بندی و تنظیم به مسئولان ارسال می شود. درباره اطلاعاتی که ازطریق رادیو و تلویزیون منعکس می شوند، روابط عمومی می تواند ضمن ضبط ویدیوئی برنامه های مربوط به سازمان ، آن را به صورت کوتاه تهیه کرده و به صورت >خبرنامه ویدیوئی < در اختیار مسئولان وکارکنان قرار دهد.

اطلاع رسانی به کارکنان :

اطلاع رسانی به کارکنان نیز به نوبه خود کم اهمیت تر از اطلاع رسانی به مسئولان نیست . از شیوه های مهم در اطلاع رسانی به کارکنان می توان راه اندازی قفسه های اطلاعاتی ، راه اندازی ویترین ها، برنامه های بازدید کارکنان از پروژه ها، شاخص سازمان و برنامه بازدید تفریحی را نام برد

.

سنجش افکار عمومی :

سنجش افکار عمومی از مهمترین وظایف روابط عمومی داخلی است به گونه ای که امروزه اساس تصمیم گیری های درون سازمانی بر نتایج افکار عمومی استوار است .

موضوعاتی از قبیل میزان رضایت یا عدم رضایت کارکنان از خدمات رفاهی مؤسسه ، نحوه نگرش کارکنان نسبت به مسئولان ، سنجش میزان همبستگی اهداف کارکنان با اهداف سازمان و مانند آن اگربخوبی روشن شوند می توانند اطلاعات مفیدی را برای حرکت روان چرخ سازمان در درون ، در اختیارمدیریت قرار دهند.

نصب تابلو اعلانات :

با نصب اطلاعیه ها، بیانات و تصویر اخبار مهم سازمان یا عکس های طرح ها در تابلواعلانات ، می توان کارکنان را در جریان امور سازمان قرار داد. رعایت اصل اختصار در مطالب و تعویض به موقع محتویات تابلو، ضروری است . بایستی دقت شود که تابلو اعلانات در محلهای پر عبور و مرور سازمان نصب شود.

ترتیب دادن جلسات عمومی :

از راههای نزدیکی کارکنان مدیریت و ایجاد همدلی بین این دو ، ترتیب دادن جلسات ملاقات عمومی کارکنان با مسئولان مؤسسه است . در این جلسات مسئولان ، وظایف مربوط به خود را توضیح می دهندو در پایان به پرسشهای کراکنان ، پاسخ داده می شود. هدف عمده از این اقدام ، تنویر افکار عمومی درون سازمانی ، آشنایی بیشتر کارکنان با امور جاری سازمان و تقویت وحدت اعضای سازمان است .

ارزیابی تاثیرات این گونه جلسات در افکار عمومی کارکنان ، نشانگر اثر بخشی بسیار زیاد آن در جلب رضایت کارکنان و ارتقای میزان رضایت شغلی آنان است .

راه اندازی روزنامه دیواری کارکنان :

یکی از راه های واداشتن کارکنان به نوشتن و مشارکت در تولید اطلاعات هنری ، راه اندازی >روزنامه دیواری < است . برای این منظور باید تابلوی مناسبی در نظر گرفت و آن را به قسمتهای مختلف تقسیم کرد. سپس مسئول روزنامه دیواری ، اول وقت هر روز ، پس از دریافت مطالب مختلف از کاکنان ، آنها راگزینش و پردازش کرده و به نام ارائه دهنده در روزنامه دیواری نصب می کند. برای مثال ، عناوینی مانند>پیشنهاد برای بهبود امور جاری سازمان < و یا اظهار نظر در مورد >مهمترین وظیفه جامعه < می توانند دررشد فکری کارکنان مؤثر واقع شوند.

توصیه می شود، در پایان هر ماه ضمن تقدیر کتبی از کلیه افرادی که به روزنامه دیواری ، مطلب داده اند،نویسندگان مطالب برتر را در روزنامه دیواری معرفی کرده و جوایزی به آنان اعطا شود.

 

 

 

تهیه متون سخنرانی :

تهیه متن سخنرانی مسئولان برای ایراد در مجامع عمومی بایستی با مدیرت روابط عمومی صورت گیرد. از دلایل عمده این اقدام ، آشنایی روابط عمومی با موضوعات و مسائل مورد توجه افکار عمومی و توانمندی در تهیه متنی است که بیشترین آثار ارتباطی را در پی داشته باشد.

تقویت فرهنگ مذهبی و ملی :

روابط عمومی ، بعنوان نخستین و مهمترین دستگاهی که با کارکنان سروکار دارد، باید برای ارتقای فرهنگی آنان وظایف خاصی را انجام دهد. هرچند این وظایف در قالب سایر وظایف از جمله نشریه داخلی و روزنامه دیواری نیز تحقق می یابد، ولی باید فردی مشخص در روابط عمومی ، این وظایف راطبق برنامه و با اهداف مشخص دنبال کند. برای مثال ، داشتن برنامه های خاص در مناسبتهای مهم مذهبی و ملی و انتشار ویژه نامه درباره هر یک از آنها توصیه می شود. باید در پس این فعالیتها، اهدافی همچون تقویت فرهنگ کار، رشد وجدان کاری ، انضباط اجتماعی و مالی ، اعتلای شخصیت انسانی و ...با شیوه های علمی خاص پیگیری شود.

مشاوره مدیریت :

ارائه مشاوره به مدیریت ، از وظایف مهم روابط عمومی نوین محسوب می شود. در این نقش روابطعمومی حلقه واسط ارتباطی بین مدیریت و مخاطبان سازمان است و این کار خلاء فقدان شریان ارتباطی بین مدیریت و مخاطبان سازمان را رفع می کند.

در این خصوص روباط عمومی ، اطلاعات به دست آمده از اشخاص و گروههای مهم را به مدیریت منتقل می کند تا مدیریت به هنگام تعیین خطمشی از آنها به عنوان منبع و مدخل بهره برداری کند، به این ترتیب روابط عمومی ، به عنوان بازوی مدیریت برای اخذ تصمیمات و فعالیتهای آتی سازمان ایفاء نقش می کند.

 

 

پی گیری ویژه برای رفع مشکلات کارکنان :

یکی از اقداماتی که روابط عمومی می تواند برای کمک به کارکنان انجام دهد، انجام پی گیری ویژه برای رفع بعضی از مشکلات ویژه و اضطراری کارکنان است . این اقدام برای جلب رضایت عمومی کارکنان و ایجاد حسن ارتباط درون سازمانی ، بسیار مؤثر است .

نويسنده : حامد خاني

این کاربر 4 مطلب منتشر شده دارد.

به منظور درج نظر برای این مطلب، با نام کاربری و رمز عبور خود، وارد سایت شوید.