شنبه, 15 ارديبهشت 1403

 



کاربینی سرکار خانم مریم رحیمی رام

باسمه تعالی
مرکز آموزش علمی کاربردی فرهنگ و هنر 13 تهران
معاونت فرهنگی و دانشجویی
دفتر ارتباط با صنعت و کارآفرینی(هماورد مهارتی)


الف)مشخصات کاربین:

نام :مریم                 نام خانوادگی: رحیمی رام                                   

شماره دانشجویی: 94138049600040                                     مقطع تحصیلی:کارشناسی  

رشته تحصیلی:مدیریت امور فرهنگی                                                    وضعیت اشتغال:شاغل                                             

..............................................................................


ب)مشاغل قابل احراز:

·         مشاغل مرتبط و همگون با رشته تحصیلی خود را نام ببرید؟:

·         مدیریت مداری

·         مدیریت اماکن فرهنگی

·         مدیریت روابط عمومی

·         صدا و سیما

·         مدیریت اموزش

·         مدیریت موزه ها

·         جشنواره ها

·         سینما تاتر

·         گردشگری



Ø     رشته تحصیلی شما در محیط کار چه نقشی را ایفا میکند

با توجه به اهمیت روزافزون فرهنگ و مراكز فرهنگی در جامعه كنونی این رشته با هدف تربیت و پرورش مدیران فرهنگی جهت ساماندهی و برنامه‌ریزی فعالیت‌های فرهنگی، هدایت مؤسسه‌های فرهنگی، نظارت بر امور فرهنگی و تحقیق در خصوص مسایل فرهنگی ایجاد شده است



Ø     چه توانمندیهای شخصیتی و جسمی برای احراز شغل مرتبط با رشته تحصیلی شما متصور است؟

·         خلاقیت

·         اطلاعات عمومی

·         سخنوری

·         ظرافت و دقت

·         نظم و انظباط

·         حداکثر اهتمام اجتماعی

·         حساسیت اجتماعی به کالا های فرهنگی و فعالیت ها



Ø     شغلهای مرتبط با رشته تحصیلی شما در خارج از کشور چه جایگاهی دارد؟

تماس با دستگاه هاي مختلف دولتی و ملی خارج از کشورکه به نحوي در برگزاري مراسم بزرگداشت ها، کنگره ها، یادبودهاو جشنواره ها دخالت و شرکت دارند

- تهیه و تنظیم پرسشنامه ها و آمارهاي مربوط به آموزش و پرورش، فرهنگ، علوم، فلسفه و ارتباطات و نیزجمع آوري و کسب نظر از سازمان هاي ذیربط در زمینه هاي فوق در خارج از کشور

- بررسی زمینه هاي موجود جهت توسعه روابط فرهنگی با کشورهاي مختلف

- ایجاد و توسعه کتابخانه در کشورهاي جهان هدف با محتواي کتاب ها و متون مربوط به ادبیات و فرهنگ ایران

- انجام مطالعات لازم جهت کسب اطلاع در زمینه مسایل گوناگون فرهنگی و انجام بعضی تحقیقات فرهنگی وتهیه گزارش ها و مقالات در زمینه مباحث فرهنگی نظیر تهیه مونوگرافی مناطق نظارت بر تهیه فیلم هايمستند مردم شناسی، شرکت در کاوش هاي زیرزمینی به منظور گردآوري مواد و مطالب و شواهد و مداركمربوط به مردم شناسی

- پیشنهاد تأسیس و اداره نمایشگاه ها و موزه هاي مربوط به مردم شناسی و هنرهاي محلی و غیره

- اقدام در زمینه تشویق و تقدیر از شخصیت هایی که به نحوي در انجام و معرفی و بزرگداشت فرهنگ و تمدنایران کوشیده اند

Ø     تاریخچه مشاغل مرتبط با رشته تحصیلی شما در ایران و جهان چگونه است؟

دير زماني نيست که از طرح اصطلاح «مديريت فرهنگي» مي گذرد و از جمله عنوان نو در حوزه مديريت، همين عنوان است. اين امر به معناي عدم وجود فرهنگ در جوامع پيشين يا عدم وجود فعاليت ها و برنامه هاي فرهنگي در پيشينه ي جوامع بشري نيست. اساساً از هنگامي که بشر، زندگي جمعي خويش را شروع کرده است با فرهنگ بوده و فعاليت فرهنگي داشته است. اما مديريت بر حوزه ي فرهنگ و مديريت فعاليت هاي فرهنگي- آن هم به معناي خاصي که از اين واژه توضيح داده شد- سابقه ي ديرينه اي ندارد. اين امر معلول عللي است.

‌أ.         نگرشي وجود دارد که مي گويد: فرهنگ امري است که در تار و پود اجزاي يک جامعه جريان دارد، و از اين رو، اگر هر يک از بخش هاي اجتماعي وظايف خويش را به خوبي انجام دهند و مديريت ها در هر يک از حوزه هاي اقتصادي، سياسي آموزشي و... کارآمد باشند، در حقيقت موجبات بساماني فرهنگ، آن جامعه و تعالي آن را فراهم کرده اند.

‌ب.     تا مدت هاي مديدي و حتي امروزه، مديريت آموزشي يا مديريت بر آموزش و پرورش در جوامع، تنها وظيفه ي آموزش را بر عهده نداشته، بلکه فرهنگ پذيري و انتقال و تکامل فرهنگ نيز از جمله کارکردها و وظايف اين مديريت بوده است. به همين سبب ديگر نيازي به مديريتي خاص به نام مديريت فرهنگي نبوده است.

‌ج.       عدم درک معنا، مفهوم، جايگاه، نقش و کارکردهاي اساسي و بسيار مهم فرهنگ، و حاشيه اي و درجه دوم تلقي کردن آن تا پيش از دهه 1990، سبب شده بود تا آن اهتمام لازم براي ساماندهي به امور فرهنگي را قايل نباشند و ضرورتي براي طرح مديريت فرهنگي نيابند. حتي تا مدت ها پيش از اين، فرهنگ بيشتر در بخش هنر و ادبيات ديده مي شد، نه معناي وسيعي که امروزه از فرهنگ مدّنظر است.

اهتمام به مديريت فرهنگي، به عنوان يک مقوله جدي مديريتي، در اواخر قرن نوزدهم مطرح شد. در اين ميان، سازمان يونسکو بيشترين فعاليت را در اين زمينه انجام داده است. «از سال 1970 به بعد، يونسکو کنفرانس هاي بين دولتي متعددي در سطوح جهاني و منطقه اي درباره ي سياست هاي فرهنگي، برگزار کرده است. يونسکو در تمام اين کنفرانس ها، موضوع مديريت فرهنگي را مطرح نموده و خواستار نهادي آموزشي براي تربيت کارکنان واجد صلاحيت در توسعه ي فرهنگي، به ويژه در رشته هاي برنامه ريزي و مديريت فرهنگي، پژوهش در زمينه ي فرهنگ و ارتقاي فرهنگ شده است»



در نتيجه اين تلاش ها و آگاهي هر چه بيشتر دولت ها و جوامع به اهميت و نقش مقوله ي فرهنگ، امروزه ديگر ترديدي براي وجود نهاد يا نهادهايي که عهده دار مديريت فرهنگي باشند، باقي نگذاشته است. اما همچنان اين موضوع به عنوان يک شاخه ي خاص علمي چندان که بايد و شايد، جاي خود را در حوزه علوم مديريتي باز ننموده است. از اين رو توضيح بيشتري پيرامون ضرورت مديريت فرهنگي، به نظر لازم مي رسد.



Ø     شرایط شغل های مرتبط با رشته تحصیلی خود را از لحاظ موارد زیر توضیح دهید:



1.      سختی و پیچیدگی

ايفاي وظايف فرهنگي به مراتب پيچيده تر و دشوارتر از انجام وظايف ديگر است و از اين رو زمان و فرصت بيشتري را نيز مي طلبد؛ زيرا در انجام فعاليت هاي فرهنگي که در راستاي هويت بخشي و هدايت افراد است، تنها يک عامل فرهنگي دخالت ندارد؛ بلکه مجموعه اي از عوامل زيستي، روان شناختي و اجتماعي و سياسي و اقتصادي بايد به نحوي در راستاي اين فعاليت هماهنگ گردد تا به نتيجه بخشي اين گونه فعاليت ها اميد بست. از سوي ديگر مخاطبان فرهنگي، موجوداتي منفعل، همانند پيچ و مهره و حيوانات و گياهان نيستند، بلکه شخصيت و سازمان رواني و روحي و جسمي افراد قالب ها و ظرفيت هاي خاصي دارد که امکان تأثيرگذاري را دشوار مي کندبه همين جهت در کارهاي فرهنگي و تربيتي، تنوع و تکثر برنامه ها و حتي فردي بودن نوع برنامه ها و روش ها نسبت به شخصيت افراد ضرورت دارد و امکان اين که نسخه ي واحدي براي همه پيچيده شود، وجود ندارد. کار بر روي انسان ها و فرهنگ ها در عين ضرورت و لزوم، پيچيده ترين، و دشوارترين کارهاست و از اين رو هزينه هاي مادي و زماني فراواني را صرف خود مي کند. جواهر لعل نهرو، نخست وزير فقيد هند مي گويد: «مي توان در ظرف دو سال ساختمان کارخانه ذوب آهن را به پايان رسانيد، ولي براي تربيت يک انسان کارآمد و مدير براي اين صنعت، بايد بيست سال وقت صرف کرد»



2.      قوانین و مقررات انجام کار

برنامه ریزی

به معنای تعیین نقاط مطلوب یا اهداف سازمان و راه رسیدن به آنها با توجه به شرایط و مقدورات موجود در سازمان (اعم از نیروی انسانی، بودجه، مواد، فرصت ها و...) می باشد و خود به انواع کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت (استراتژیک) تقسیم می شود.

سازماندهی

به معنای تقسیم وظایف و تعیین روابط منطقی بین واحدهای مختلف سازمانی به منظور رسیدن به اهداف سازمان است . در سازماندهی غالباً نقش و وظیفه واحدها و ارتباطات آنها به صورت عمودی و افقی تعیین می گردد و در نمودار سازمانی عینیت     می یابد.

کنترل و نظارت

به مفهوم مقایسه فعالیت های انجام شده و یا در حال انجام با ملاک ها و استانداردهای از پیش تعیین شده به منظور حصول اطمینان از صحت انجام فعالیت ها در سازمان است.



3.     مباحث ایمنی و بهداشت

شامل، سلامت روحی و جسمی، پایبندی به تعهدات، مطالعه و تحقق در علم مرتبط، شناخت وظایف رسمی خود و دیگران، توجه به مشکلات به عنوان یک فرصت، نگاه به شکست به عنوان تجربه، حمایت از ضعیفان و امثالهم...

4.     مباحث فرهنگی و اجتماعی (جاذبه و انگیزه های شغلی)

از لحاظ مباحث فرهنگي و اجتماعي در جايگاه خوبي قرار دارد و جاذبه خاص خود را در بين افراد دارا مي باشد كه رسيدگي به فرهنگ مردم واشنایی با اداب ورسوم وسنت دیرینه مردم وگسترش فرهنگ وحقظ ارمانها واعتقادات در سطح جامعه که جاذبه ها وانگیزه های شغلی به وجود می اورد. و انگيزه و علاقه فراوان مي خواهد كه كاربر دارا باشد.





 
باسمه تعالی

مرکز آموزش علمی کاربردی فرهنگ و هنر 13 تهران

معاونت فرهنگی و دانشجویی

دفتر ارتباط با صنعت و کارآفرینی(هماورد مهارتی)

نحوه تنظیم گزارش نویسی کاربینی



کاربینی چیست؟شناخت کامل رشته تحصیلی و مشاغل قابل احراز پس از طی تحصیل



الف)مشخصات کاربین:

نام :مریم                 نام خانوادگی: رحیمی رام                                   کدملی:0046905065

شماره دانشجویی: 94138049600040                                     مقطع تحصیلی:کارشناسی  

رشته تحصیلی:مدیریت امور فرهنگی                                                    وضعیت اشتغال:شاغل                                             

..............................................................................

ب)مشاغل قابل احراز:

·         مشاغل مرتبط و همگون با رشته تحصیلی خود را نام ببرید؟:

·         مدیریت مداری

·         مدیریت اماکن فرهنگی

·         مدیریت روابط عمومی

·         صدا و سیما

·         مدیریت اموزش

·         مدیریت موزه ها

·         جشنواره ها

·         سینما تاتر

·         گردشگری



Ø     رشته تحصیلی شما در محیط کار چه نقشی را ایفا میکند

با توجه به اهمیت روزافزون فرهنگ و مراكز فرهنگی در جامعه كنونی این رشته با هدف تربیت و پرورش مدیران فرهنگی جهت ساماندهی و برنامه‌ریزی فعالیت‌های فرهنگی، هدایت مؤسسه‌های فرهنگی، نظارت بر امور فرهنگی و تحقیق در خصوص مسایل فرهنگی ایجاد شده است



Ø     چه توانمندیهای شخصیتی و جسمی برای احراز شغل مرتبط با رشته تحصیلی شما متصور است؟

·         خلاقیت

·         اطلاعات عمومی

·         سخنوری

·         ظرافت و دقت

·         نظم و انظباط

·         حداکثر اهتمام اجتماعی

·         حساسیت اجتماعی به کالا های فرهنگی و فعالیت ها



Ø     شغلهای مرتبط با رشته تحصیلی شما در خارج از کشور چه جایگاهی دارد؟

تماس با دستگاه هاي مختلف دولتی و ملی خارج از کشورکه به نحوي در برگزاري مراسم بزرگداشت ها، کنگره ها، یادبودهاو جشنواره ها دخالت و شرکت دارند

- تهیه و تنظیم پرسشنامه ها و آمارهاي مربوط به آموزش و پرورش، فرهنگ، علوم، فلسفه و ارتباطات و نیزجمع آوري و کسب نظر از سازمان هاي ذیربط در زمینه هاي فوق در خارج از کشور

- بررسی زمینه هاي موجود جهت توسعه روابط فرهنگی با کشورهاي مختلف

- ایجاد و توسعه کتابخانه در کشورهاي جهان هدف با محتواي کتاب ها و متون مربوط به ادبیات و فرهنگ ایران

- انجام مطالعات لازم جهت کسب اطلاع در زمینه مسایل گوناگون فرهنگی و انجام بعضی تحقیقات فرهنگی وتهیه گزارش ها و مقالات در زمینه مباحث فرهنگی نظیر تهیه مونوگرافی مناطق نظارت بر تهیه فیلم هايمستند مردم شناسی، شرکت در کاوش هاي زیرزمینی به منظور گردآوري مواد و مطالب و شواهد و مداركمربوط به مردم شناسی

- پیشنهاد تأسیس و اداره نمایشگاه ها و موزه هاي مربوط به مردم شناسی و هنرهاي محلی و غیره

- اقدام در زمینه تشویق و تقدیر از شخصیت هایی که به نحوي در انجام و معرفی و بزرگداشت فرهنگ و تمدنایران کوشیده اند

Ø     تاریخچه مشاغل مرتبط با رشته تحصیلی شما در ایران و جهان چگونه است؟

دير زماني نيست که از طرح اصطلاح «مديريت فرهنگي» مي گذرد و از جمله عنوان نو در حوزه مديريت، همين عنوان است. اين امر به معناي عدم وجود فرهنگ در جوامع پيشين يا عدم وجود فعاليت ها و برنامه هاي فرهنگي در پيشينه ي جوامع بشري نيست. اساساً از هنگامي که بشر، زندگي جمعي خويش را شروع کرده است با فرهنگ بوده و فعاليت فرهنگي داشته است. اما مديريت بر حوزه ي فرهنگ و مديريت فعاليت هاي فرهنگي- آن هم به معناي خاصي که از اين واژه توضيح داده شد- سابقه ي ديرينه اي ندارد. اين امر معلول عللي است.

‌أ.         نگرشي وجود دارد که مي گويد: فرهنگ امري است که در تار و پود اجزاي يک جامعه جريان دارد، و از اين رو، اگر هر يک از بخش هاي اجتماعي وظايف خويش را به خوبي انجام دهند و مديريت ها در هر يک از حوزه هاي اقتصادي، سياسي آموزشي و... کارآمد باشند، در حقيقت موجبات بساماني فرهنگ، آن جامعه و تعالي آن را فراهم کرده اند.

‌ب.     تا مدت هاي مديدي و حتي امروزه، مديريت آموزشي يا مديريت بر آموزش و پرورش در جوامع، تنها وظيفه ي آموزش را بر عهده نداشته، بلکه فرهنگ پذيري و انتقال و تکامل فرهنگ نيز از جمله کارکردها و وظايف اين مديريت بوده است. به همين سبب ديگر نيازي به مديريتي خاص به نام مديريت فرهنگي نبوده است.

‌ج.       عدم درک معنا، مفهوم، جايگاه، نقش و کارکردهاي اساسي و بسيار مهم فرهنگ، و حاشيه اي و درجه دوم تلقي کردن آن تا پيش از دهه 1990، سبب شده بود تا آن اهتمام لازم براي ساماندهي به امور فرهنگي را قايل نباشند و ضرورتي براي طرح مديريت فرهنگي نيابند. حتي تا مدت ها پيش از اين، فرهنگ بيشتر در بخش هنر و ادبيات ديده مي شد، نه معناي وسيعي که امروزه از فرهنگ مدّنظر است.

اهتمام به مديريت فرهنگي، به عنوان يک مقوله جدي مديريتي، در اواخر قرن نوزدهم مطرح شد. در اين ميان، سازمان يونسکو بيشترين فعاليت را در اين زمينه انجام داده است. «از سال 1970 به بعد، يونسکو کنفرانس هاي بين دولتي متعددي در سطوح جهاني و منطقه اي درباره ي سياست هاي فرهنگي، برگزار کرده است. يونسکو در تمام اين کنفرانس ها، موضوع مديريت فرهنگي را مطرح نموده و خواستار نهادي آموزشي براي تربيت کارکنان واجد صلاحيت در توسعه ي فرهنگي، به ويژه در رشته هاي برنامه ريزي و مديريت فرهنگي، پژوهش در زمينه ي فرهنگ و ارتقاي فرهنگ شده است»



در نتيجه اين تلاش ها و آگاهي هر چه بيشتر دولت ها و جوامع به اهميت و نقش مقوله ي فرهنگ، امروزه ديگر ترديدي براي وجود نهاد يا نهادهايي که عهده دار مديريت فرهنگي باشند، باقي نگذاشته است. اما همچنان اين موضوع به عنوان يک شاخه ي خاص علمي چندان که بايد و شايد، جاي خود را در حوزه علوم مديريتي باز ننموده است. از اين رو توضيح بيشتري پيرامون ضرورت مديريت فرهنگي، به نظر لازم مي رسد.



Ø     شرایط شغل های مرتبط با رشته تحصیلی خود را از لحاظ موارد زیر توضیح دهید:



1.      سختی و پیچیدگی

ايفاي وظايف فرهنگي به مراتب پيچيده تر و دشوارتر از انجام وظايف ديگر است و از اين رو زمان و فرصت بيشتري را نيز مي طلبد؛ زيرا در انجام فعاليت هاي فرهنگي که در راستاي هويت بخشي و هدايت افراد است، تنها يک عامل فرهنگي دخالت ندارد؛ بلکه مجموعه اي از عوامل زيستي، روان شناختي و اجتماعي و سياسي و اقتصادي بايد به نحوي در راستاي اين فعاليت هماهنگ گردد تا به نتيجه بخشي اين گونه فعاليت ها اميد بست. از سوي ديگر مخاطبان فرهنگي، موجوداتي منفعل، همانند پيچ و مهره و حيوانات و گياهان نيستند، بلکه شخصيت و سازمان رواني و روحي و جسمي افراد قالب ها و ظرفيت هاي خاصي دارد که امکان تأثيرگذاري را دشوار مي کندبه همين جهت در کارهاي فرهنگي و تربيتي، تنوع و تکثر برنامه ها و حتي فردي بودن نوع برنامه ها و روش ها نسبت به شخصيت افراد ضرورت دارد و امکان اين که نسخه ي واحدي براي همه پيچيده شود، وجود ندارد. کار بر روي انسان ها و فرهنگ ها در عين ضرورت و لزوم، پيچيده ترين، و دشوارترين کارهاست و از اين رو هزينه هاي مادي و زماني فراواني را صرف خود مي کند. جواهر لعل نهرو، نخست وزير فقيد هند مي گويد: «مي توان در ظرف دو سال ساختمان کارخانه ذوب آهن را به پايان رسانيد، ولي براي تربيت يک انسان کارآمد و مدير براي اين صنعت، بايد بيست سال وقت صرف کرد»



2.      قوانین و مقررات انجام کار

برنامه ریزی

به معنای تعیین نقاط مطلوب یا اهداف سازمان و راه رسیدن به آنها با توجه به شرایط و مقدورات موجود در سازمان (اعم از نیروی انسانی، بودجه، مواد، فرصت ها و...) می باشد و خود به انواع کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت (استراتژیک) تقسیم می شود.

سازماندهی

به معنای تقسیم وظایف و تعیین روابط منطقی بین واحدهای مختلف سازمانی به منظور رسیدن به اهداف سازمان است . در سازماندهی غالباً نقش و وظیفه واحدها و ارتباطات آنها به صورت عمودی و افقی تعیین می گردد و در نمودار سازمانی عینیت     می یابد.

کنترل و نظارت

به مفهوم مقایسه فعالیت های انجام شده و یا در حال انجام با ملاک ها و استانداردهای از پیش تعیین شده به منظور حصول اطمینان از صحت انجام فعالیت ها در سازمان است.



3.     مباحث ایمنی و بهداشت

شامل، سلامت روحی و جسمی، پایبندی به تعهدات، مطالعه و تحقق در علم مرتبط، شناخت وظایف رسمی خود و دیگران، توجه به مشکلات به عنوان یک فرصت، نگاه به شکست به عنوان تجربه، حمایت از ضعیفان و امثالهم...

4.     مباحث فرهنگی و اجتماعی (جاذبه و انگیزه های شغلی)

از لحاظ مباحث فرهنگي و اجتماعي در جايگاه خوبي قرار دارد و جاذبه خاص خود را در بين افراد دارا مي باشد كه رسيدگي به فرهنگ مردم واشنایی با اداب ورسوم وسنت دیرینه مردم وگسترش فرهنگ وحقظ ارمانها واعتقادات در سطح جامعه که جاذبه ها وانگیزه های شغلی به وجود می اورد. و انگيزه و علاقه فراوان مي خواهد كه كاربر دارا باشد.





 
باسمه تعالی

مرکز آموزش علمی کاربردی فرهنگ و هنر 13 تهران

معاونت فرهنگی و دانشجویی

دفتر ارتباط با صنعت و کارآفرینی(هماورد مهارتی)

نحوه تنظیم گزارش نویسی کاربینی



کاربینی چیست؟شناخت کامل رشته تحصیلی و مشاغل قابل احراز پس از طی تحصیل



الف)مشخصات کاربین:

نام :مریم                 نام خانوادگی: رحیمی رام                                   کدملی:0046905065

شماره دانشجویی: 94138049600040                                     مقطع تحصیلی:کارشناسی  

رشته تحصیلی:مدیریت امور فرهنگی                                                    وضعیت اشتغال:شاغل                                             

..............................................................................

ب)مشاغل قابل احراز:

·         مشاغل مرتبط و همگون با رشته تحصیلی خود را نام ببرید؟:

·         مدیریت مداری

·         مدیریت اماکن فرهنگی

·         مدیریت روابط عمومی

·         صدا و سیما

·         مدیریت اموزش

·         مدیریت موزه ها

·         جشنواره ها

·         سینما تاتر

·         گردشگری



Ø     رشته تحصیلی شما در محیط کار چه نقشی را ایفا میکند

با توجه به اهمیت روزافزون فرهنگ و مراكز فرهنگی در جامعه كنونی این رشته با هدف تربیت و پرورش مدیران فرهنگی جهت ساماندهی و برنامه‌ریزی فعالیت‌های فرهنگی، هدایت مؤسسه‌های فرهنگی، نظارت بر امور فرهنگی و تحقیق در خصوص مسایل فرهنگی ایجاد شده است



Ø     چه توانمندیهای شخصیتی و جسمی برای احراز شغل مرتبط با رشته تحصیلی شما متصور است؟

·         خلاقیت

·         اطلاعات عمومی

·         سخنوری

·         ظرافت و دقت

·         نظم و انظباط

·         حداکثر اهتمام اجتماعی

·         حساسیت اجتماعی به کالا های فرهنگی و فعالیت ها



Ø     شغلهای مرتبط با رشته تحصیلی شما در خارج از کشور چه جایگاهی دارد؟

تماس با دستگاه هاي مختلف دولتی و ملی خارج از کشورکه به نحوي در برگزاري مراسم بزرگداشت ها، کنگره ها، یادبودهاو جشنواره ها دخالت و شرکت دارند

- تهیه و تنظیم پرسشنامه ها و آمارهاي مربوط به آموزش و پرورش، فرهنگ، علوم، فلسفه و ارتباطات و نیزجمع آوري و کسب نظر از سازمان هاي ذیربط در زمینه هاي فوق در خارج از کشور

- بررسی زمینه هاي موجود جهت توسعه روابط فرهنگی با کشورهاي مختلف

- ایجاد و توسعه کتابخانه در کشورهاي جهان هدف با محتواي کتاب ها و متون مربوط به ادبیات و فرهنگ ایران

- انجام مطالعات لازم جهت کسب اطلاع در زمینه مسایل گوناگون فرهنگی و انجام بعضی تحقیقات فرهنگی وتهیه گزارش ها و مقالات در زمینه مباحث فرهنگی نظیر تهیه مونوگرافی مناطق نظارت بر تهیه فیلم هايمستند مردم شناسی، شرکت در کاوش هاي زیرزمینی به منظور گردآوري مواد و مطالب و شواهد و مداركمربوط به مردم شناسی

- پیشنهاد تأسیس و اداره نمایشگاه ها و موزه هاي مربوط به مردم شناسی و هنرهاي محلی و غیره

- اقدام در زمینه تشویق و تقدیر از شخصیت هایی که به نحوي در انجام و معرفی و بزرگداشت فرهنگ و تمدنایران کوشیده اند

Ø     تاریخچه مشاغل مرتبط با رشته تحصیلی شما در ایران و جهان چگونه است؟

دير زماني نيست که از طرح اصطلاح «مديريت فرهنگي» مي گذرد و از جمله عنوان نو در حوزه مديريت، همين عنوان است. اين امر به معناي عدم وجود فرهنگ در جوامع پيشين يا عدم وجود فعاليت ها و برنامه هاي فرهنگي در پيشينه ي جوامع بشري نيست. اساساً از هنگامي که بشر، زندگي جمعي خويش را شروع کرده است با فرهنگ بوده و فعاليت فرهنگي داشته است. اما مديريت بر حوزه ي فرهنگ و مديريت فعاليت هاي فرهنگي- آن هم به معناي خاصي که از اين واژه توضيح داده شد- سابقه ي ديرينه اي ندارد. اين امر معلول عللي است.

‌أ.         نگرشي وجود دارد که مي گويد: فرهنگ امري است که در تار و پود اجزاي يک جامعه جريان دارد، و از اين رو، اگر هر يک از بخش هاي اجتماعي وظايف خويش را به خوبي انجام دهند و مديريت ها در هر يک از حوزه هاي اقتصادي، سياسي آموزشي و... کارآمد باشند، در حقيقت موجبات بساماني فرهنگ، آن جامعه و تعالي آن را فراهم کرده اند.

‌ب.     تا مدت هاي مديدي و حتي امروزه، مديريت آموزشي يا مديريت بر آموزش و پرورش در جوامع، تنها وظيفه ي آموزش را بر عهده نداشته، بلکه فرهنگ پذيري و انتقال و تکامل فرهنگ نيز از جمله کارکردها و وظايف اين مديريت بوده است. به همين سبب ديگر نيازي به مديريتي خاص به نام مديريت فرهنگي نبوده است.

‌ج.       عدم درک معنا، مفهوم، جايگاه، نقش و کارکردهاي اساسي و بسيار مهم فرهنگ، و حاشيه اي و درجه دوم تلقي کردن آن تا پيش از دهه 1990، سبب شده بود تا آن اهتمام لازم براي ساماندهي به امور فرهنگي را قايل نباشند و ضرورتي براي طرح مديريت فرهنگي نيابند. حتي تا مدت ها پيش از اين، فرهنگ بيشتر در بخش هنر و ادبيات ديده مي شد، نه معناي وسيعي که امروزه از فرهنگ مدّنظر است.

اهتمام به مديريت فرهنگي، به عنوان يک مقوله جدي مديريتي، در اواخر قرن نوزدهم مطرح شد. در اين ميان، سازمان يونسکو بيشترين فعاليت را در اين زمينه انجام داده است. «از سال 1970 به بعد، يونسکو کنفرانس هاي بين دولتي متعددي در سطوح جهاني و منطقه اي درباره ي سياست هاي فرهنگي، برگزار کرده است. يونسکو در تمام اين کنفرانس ها، موضوع مديريت فرهنگي را مطرح نموده و خواستار نهادي آموزشي براي تربيت کارکنان واجد صلاحيت در توسعه ي فرهنگي، به ويژه در رشته هاي برنامه ريزي و مديريت فرهنگي، پژوهش در زمينه ي فرهنگ و ارتقاي فرهنگ شده است»



در نتيجه اين تلاش ها و آگاهي هر چه بيشتر دولت ها و جوامع به اهميت و نقش مقوله ي فرهنگ، امروزه ديگر ترديدي براي وجود نهاد يا نهادهايي که عهده دار مديريت فرهنگي باشند، باقي نگذاشته است. اما همچنان اين موضوع به عنوان يک شاخه ي خاص علمي چندان که بايد و شايد، جاي خود را در حوزه علوم مديريتي باز ننموده است. از اين رو توضيح بيشتري پيرامون ضرورت مديريت فرهنگي، به نظر لازم مي رسد.



Ø     شرایط شغل های مرتبط با رشته تحصیلی خود را از لحاظ موارد زیر توضیح دهید:



1.      سختی و پیچیدگی

ايفاي وظايف فرهنگي به مراتب پيچيده تر و دشوارتر از انجام وظايف ديگر است و از اين رو زمان و فرصت بيشتري را نيز مي طلبد؛ زيرا در انجام فعاليت هاي فرهنگي که در راستاي هويت بخشي و هدايت افراد است، تنها يک عامل فرهنگي دخالت ندارد؛ بلکه مجموعه اي از عوامل زيستي، روان شناختي و اجتماعي و سياسي و اقتصادي بايد به نحوي در راستاي اين فعاليت هماهنگ گردد تا به نتيجه بخشي اين گونه فعاليت ها اميد بست. از سوي ديگر مخاطبان فرهنگي، موجوداتي منفعل، همانند پيچ و مهره و حيوانات و گياهان نيستند، بلکه شخصيت و سازمان رواني و روحي و جسمي افراد قالب ها و ظرفيت هاي خاصي دارد که امکان تأثيرگذاري را دشوار مي کندبه همين جهت در کارهاي فرهنگي و تربيتي، تنوع و تکثر برنامه ها و حتي فردي بودن نوع برنامه ها و روش ها نسبت به شخصيت افراد ضرورت دارد و امکان اين که نسخه ي واحدي براي همه پيچيده شود، وجود ندارد. کار بر روي انسان ها و فرهنگ ها در عين ضرورت و لزوم، پيچيده ترين، و دشوارترين کارهاست و از اين رو هزينه هاي مادي و زماني فراواني را صرف خود مي کند. جواهر لعل نهرو، نخست وزير فقيد هند مي گويد: «مي توان در ظرف دو سال ساختمان کارخانه ذوب آهن را به پايان رسانيد، ولي براي تربيت يک انسان کارآمد و مدير براي اين صنعت، بايد بيست سال وقت صرف کرد»



2.      قوانین و مقررات انجام کار

برنامه ریزی

به معنای تعیین نقاط مطلوب یا اهداف سازمان و راه رسیدن به آنها با توجه به شرایط و مقدورات موجود در سازمان (اعم از نیروی انسانی، بودجه، مواد، فرصت ها و...) می باشد و خود به انواع کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت (استراتژیک) تقسیم می شود.

سازماندهی

به معنای تقسیم وظایف و تعیین روابط منطقی بین واحدهای مختلف سازمانی به منظور رسیدن به اهداف سازمان است . در سازماندهی غالباً نقش و وظیفه واحدها و ارتباطات آنها به صورت عمودی و افقی تعیین می گردد و در نمودار سازمانی عینیت     می یابد.

کنترل و نظارت

به مفهوم مقایسه فعالیت های انجام شده و یا در حال انجام با ملاک ها و استانداردهای از پیش تعیین شده به منظور حصول اطمینان از صحت انجام فعالیت ها در سازمان است.



3.     مباحث ایمنی و بهداشت

شامل، سلامت روحی و جسمی، پایبندی به تعهدات، مطالعه و تحقق در علم مرتبط، شناخت وظایف رسمی خود و دیگران، توجه به مشکلات به عنوان یک فرصت، نگاه به شکست به عنوان تجربه، حمایت از ضعیفان و امثالهم...

4.     مباحث فرهنگی و اجتماعی (جاذبه و انگیزه های شغلی)

از لحاظ مباحث فرهنگي و اجتماعي در جايگاه خوبي قرار دارد و جاذبه خاص خود را در بين افراد دارا مي باشد كه رسيدگي به فرهنگ مردم واشنایی با اداب ورسوم وسنت دیرینه مردم وگسترش فرهنگ وحقظ ارمانها واعتقادات در سطح جامعه که جاذبه ها وانگیزه های شغلی به وجود می اورد. و انگيزه و علاقه فراوان مي خواهد كه كاربر دارا باشد.
نويسنده : مریم رحیمی رام

این کاربر 1 مطلب منتشر شده دارد.

به منظور درج نظر برای این مطلب، با نام کاربری و رمز عبور خود، وارد سایت شوید.