جمعه, 14 ارديبهشت 1403

 



حسابداری مخابرات

50

شرح وظایف کلی

وظیفه اصلی این اداره همانا کارکرد سیستم حسابداری بوده که شامل فرآیند شناسایی ٬اندازه گیری ٬ ثبت ٬ طبقه بندی وتلخیص فعالیتها ورویدادهای مالی شرکت جهت تهیه کلیه گزارشهای مالی (اعم از صورتهای مالی میاندوره ای ٬پایان دوره ٬پیش بینی eps واظهارنامه مالیات وعوارض بر ارزش افزوده)وپاسخگویی به استفاده کنندگان درون وبرون سازمانی (اعم از سازمان بازرسی کل کشور ٬سازمان حسابرسی ٬وزارت امور اقتصاد ودارایی و...)می باشد.

تشریح وظایف واحدها

1- واحد حسابهای بانکی:

عمده وظایف این واحد شامل نگهداری و کنترل حسابهای بانکی شرکت ٬تهیه صورت مغایرتهای بانکی ٬پاسخگویی به استعلامهای بانکی و تعامل با ادارات مختلف شرکت درخصوص امور بانکی می باشد.

2- واحد تعهدات ودفاتر قانونی:

عمده وظایف این واحد شامل بررسی وکنترل حسابهای مالیات ٬ عوارض ٬ سپرده ها٬پیش دریافتها وسایر امور پیمانکاران شرکت وهمچنین تنظیم دفاتر قانونی شرکت وتهیه اظهار نامه مالیات وعوارض بر ارزش افزوده می باشد.

3- واحد اشخاص و سایر بدهکاران:

عمده وظایف این واحد شامل ثبت ونگهداری حساب فروش (کارتهای اعتباری همگانی

خریداران متفرقه٬کالاهای اسقاطی وچکهای سپرده نقدی پیمانکاران) ٬استعلام تعیین بدهی (علی الحسابهای آب ٬برق٬ حفاری وتنخواه گردانها ) و رفع مغایرت سپرده های نقدی واسناد درجریان وصول می باشد.

4- واحد محاسبات پرسنلی:

عمده وظایف این واحد شامل جمع وخرج ونگهداری اسناد هزینه پرسنلی ٬کسورات و بستانکاری کارکنان وهمچنین تهیه گزارشات مربوطه می باشد.

5- واحد محاسبات اسناد وانبار:

عمده وظایف این واحد شامل تعیین کدهای محاسباتی حواله های دریافتی از ادارات مختلف وشرکت های مخابراتی همگروه وثبت اسناد مذکوردر سیستم حسابداری و بررسی ورفع اشکال حواله انبارهای صادر شده می باشد.

6- واحد محاسبات بانکی:

عمده وظایف این واحد شامل بررسی فیش ٬ چک٬ اعلامیه و حواله های بانکی از نظر جمع وخرج وثبت در سیستم حسابداری ورفع اشکال موارد مذکور می باشد.

7- واحد حساب کارکنان:

عمده وظایف این واحد شامل نگهداری وبررسی حساب کارکنان ٬اعلام پرداخت طلب ٬ کسر بدهی واصلاح مشخصات کارکنان به اداره پرداخت حقوق واعلام اسناد اصلاحی پرسنلی به واحد محاسبات پرسنلی می باشد.

8- واحدرسیدگی وتشخیص حساب:

عمده وظایف این واحد شامل دریافت اسناد هزینه از واحد کنترل اعتبارات و کنترل وتشخیص ردیفهای اعتباری ٬ تعیین نوع هزینه جاری وسرمایه ای ٬ تعیین کد حساب از طریق واحد داراییها وارسال به واحد محاسبات مربوطه می باشد.

9- واحد محاسبات عمومی :

عمده وظایف این واحد شامل ثبت اسناد محاسباتی در سیستم حسابداری ٬پیگیری و رفع اشکال موجود در مستندات اسناد هزینه و صدور برگ فی مابین جهت شرکتهای مخابراتی همگروه می باشد.

10- واحد استانها:

عمده وظایف این واحد شامل بررسی و انجام امور مربوط به حسابهای فی مابین با شرکتهای مخابراتی همگروه می باشد.

11- واحد حسابداری انبار:

عمده وظایف این واحد شامل نظارت بر جمع و خرج اسناد انبار ٬عملیات انبار گردانی و نحوه ثبت برگهای شمارش کلیه انبارها می باشد ودر نهایت پس از بررسی مانده های انبار وقیمت گذاری حواله ها و رسید انبارها گزارش های لازم به واحد محاسبات انبارارسال می گردد.

12- واحد حسابهای اموال وسرمایه ای:

عمده وظایف این واحد شامل نگهداری و بررسی حساب داراییهای ثابت در سیستم اصلی وفرعی حسابداری و محاسبه هزینه استهلاک سالانه داراییها ی استهلاک پذیر براساس نرخهای اعلام شده از مراجع ذیصلاح می باشد.

13- واحد حسابهای توابع:

عمده وظایف این واحد شامل بررسی وکدگذاری حساب دارایی ثابت توابع ( کرج و شهرستانهای تهران) با سیستم حسابداری اصلی و فرعی شرکت٬ بررسی به حساب گرفتن کلیه حواله انبارها٬بررسی انتقال به موقع داراییهای در حال تکمیل به حساب دارایی مربوطه و... می باشد.

14- واحد بایگانی اسناد :

عمده وظایف این واحد شامل جمع آوری ٬طبقه بندی ٬ نگهداری و ارائه اسناد حسابداری شرکت به در خواست کنندگان (با هماهنگی رئیس اداره) می باشد.

15- واحد ترازنامه:

عمده وظایف این واحد شامل بررسی و تجزیه وتحلیل حسابهای مختلف شرکت - تهیه گزارشهای مالی ( صورتهای مالی و پیش بینی eps)در فواصل ومقاطع مورد نیازمدیریت شرکت- تهیه وارسال اطلاعات در خواستی سازمان حسابرسی ٬وزارت امور اقتصادی ودارایی و... -تهیه وارسال اظهار نامه مالیاتی - پیگیری تکالیف تعیین شده توسط مجامع عمومی وهمچنین سایر گزارشات مالی درخواستی توسط مدیریت و سایر مراجع ذیصلاح میباشد.

اداره مميزي اسناد وکنترلمالي

 

  0 copy copy copy

شرح وظايف اداره مميزي اسناد وکنترل مالي و واحدهاي زيرمجموعه

- ممیزی ونظارت براجرای دستورالعملها وبخشنامه های صادره در زمینه مالی برابر آئین نامه ومقررات جاری شرکت

هماهنگ نمودن روش رسیدگی وممیزی واجرای دقیق مقررات شرکت در ادارات ستادی ومناطق با صدور بخشنامه ها ودستورالعملهای لازم.

3- نظارت وممیزی وکنترل صورتحسابها وهزینه های جاری، سرمایه ای شرکت وبررسی کلیه قراردادها.

4- ارائه خط مشی برای افزایش کمی وکیفی عملیات ممیزی وکنترل مالی در سطح شرکت.

5- ارتباط با ادارات تابعه شرکت وسایر وزارتخانه ها وسازمانهای دولتی در رابطه با فعالیتهای مورد نظر.

6- ممیزی وکنترل اسناد هزینه وتنخواه گردان واحدهای تابعه.

7- ممیزی وکنترل کلیه پرداختهای پرسنلی با توجه به قوانین ودستورالعملها.

8- ممیزی وکنترل اسناد درآمدی.

 

شرکت مخابرات استان تهران در راستاي دستيابي به اهداف وبرنامه هاي ساليانه وارائه خدمات جاري از طريق اداره کل مالي مبادرت به انجام عمليات اجرايي وهزينه هاي جاري وسرمايه اي مي نمايد و وظيفه کنترل ورسيدگي به اسناد هزينه ودرآمد و تطبيق آن با قوانين ومقررات و دستورالعملهاي مالي ومحاسباتي رابه عهده اين اداره قرار داده و لذا اين وظيفه به شرح ذيل معرفي مي گردد.


• مميزي هزينه :

 انجام مميزي وکنترل کليه اسناد تنخواه، پرداختهاي پرسنلي، قراردادها وبطور کلي کليه اسناد هزينه وصورتحسابهاي قرارداد ساختماني، خريد کالا وخدمات در سطح استان تهران ضمن هماهنگي با ادارات تابعه تعريف مي گردد. 

• مميزي درآمد:

کليه اسنادي که ماهيت درآمدي داشته توسط اين واحد بازبيني شده واشکالات اسناد (اشتباه محاسباتي، مغاير بودن با تعرفه ها ومصوبه ها و... ) براي اصلاح به اداره مربوطه پس فرستاده ميشود. ضمناً قراردادهاي منعقد گرديده که ماهيت درآمدي (PRM- IN- E1,…)داشته باشند نيز توسط اين واحد مورد رسيدگي وپيگيري قرار ميگيرد.

 • واحد ذيحسابي طرحهاي عمراني

اعتبار دريافتي از دولت با موافقتنامه معاونت نظارت و راهبردی رئیس جمهور ارسال مي گردد واحد ذيحسابي باتوجه به موافقتنامه درخواست وجه نموده که با تائيد ذيحساب و وزارت امور اقتصادي و دارائي وجه مورد نظر به حساب جاري طرحهاي عمراني مخابرات واريز مي گردد. سپس جهت مقاوم سازي ساختمانهاي مخابراتي قراردادهايي ازسوي اداره ساختمان وتأسيسات منعقد گرديده و جهت اجراي مفادقراردادبه اداره مميزي ارسال وطي سند محاسباتي درحسابها وسرفصلهاي مربوطه طبق حسابداري دولتي درج گرديده وتراز ماهيانه تهيه ودر پايان سال مالي صورتهاي مالي تهيه وبه وزارت امور اقتصادي ودارايي و ديوان محاسبات کشور وسازمان حسابرسي ارائه مي گردد.

 • بايگاني ورابطين

- بايگاني

شامل نگهداري پرونده کليه قراردادهاي منعقده فيمابين شرکت مخابرات استان تهران باکليه اشخاص حقيقي وحقوقي به صورت دستي وسيستم کامپيوتري.

 - رابطين

عهده دار ثبت ورود وخروج وتحويل کليه اسناد هزينه ودرآمدي درسطح شرکت مخابرات استان تهران در دفاتر وسيستم کامپيوتري وارائه آن به ادارات ذيربط جهت اقدامات آتي.

 • قراردادها

عبارتست از انجام مميزي وکنترل کليه اسناد مربوط به قراردادهاي منعقده فيمابين شرکت مخابرات استان تهران با کليه اشخاص حقيقي وحقوقي در سطح استان تهران وساير وظايف محوله به شرح ذيل:

  1. رسيدگي به قراردادهاي ساختماني
  2. رسيدگي به قراردادهاي مهندسين مشاور
  3. رسيدگي به قراردادهاي نيروي انساني/خدماتي
  4. رسيدگي به قراردادهاي نگهداري شبکه هوايي وشبکه کابل
  5. رسيدگي به قراردادهاي خريد کالا ولوازم تجهيزات
  6. رسيدگي به قراردادهاي توسعه شبکه کابل
  7. رسيدگي به قراردادهاي خريد ملک واجاره
  8. فروش اموال منقول وغيرمنقول
  9. رسيدگي به کليه تضمينات اخذ شده در طول مدت اجراي قرارداد
  10. رسيدگي به پرداخت پيش پرداخت متعلقه در قراردادها
  11. رسيدگي به پرداخت علي الحساب متعلقه در قراردادها
  12. مکاتبات با ساير سازمانها نظير سازمان تأمين اجتماعي – وزارت امور اقتصادي ودارائي – سازمان حسابرسي – مجتمع قضايي و...

• تنخواه گردان

تنخواه عبارت از وجهي که از طرف ذيحساب با تائيد مدير عامل يا مقامات مجاز از طرف آنها براي انجام برخي از هزينه ها (طبق اعتبارات) در اختيار واحدهاي مجاز به دريافت تنخواه گردان (طبق دفترچه اختيارات مديران) قرار مي گيرد وبتدريج که هزينه هاي مربوطه انجام مي شود، اسناد هزينه را تحويل داده ومجدداً وجه دريافت دارند. در پايان سال نيز مي بايست واحدهاي تنخواه دار نسبت به تسويه آن با امور مالي اقدام نمايند. وظايف مميزي تنخواه گردان عبارت از بررسي وکنترل اسناد مالي به جهت مطابقت با قوانين ومقررات مالي محاسباتي وتدارکاتي، اجراي صحيح آئين نامه هاي ابلاغ شده به شرکت ( از طريق دولت، وزارت امور اقتصادي ودارايي، معاونت نظارت و راهبردی رئیس جمهور و وزارت ارتباطات وفن آوري اطلاعات) و آئين نامه ها، دستورالعملها وبخشنامه هاي داخلي در شرکت.

• پرسنلي

وظايف واحد مميزي پرسنلي عبارتند از:

- رعايت کليه قوانين ومقررات مربوطه وتطبيق اسناد ومدارک مالي با قوانين ومقررات مالي ومحاسباتي ودستورالعملها وبخشنامه هاي مربوط وقوانين استخدام کشوري و قانون کار.

 • بخش مميزي قراردادهاي ستادي

انجام مميزي وکنترل کليه اسناد مربوط به قراردادهاي منعقده فيمابين ادارات، معاونت ها ودفاتر ستادي شرکت مخابرات استان تهران با اشخاص حقيقي وحقوقي.

 • بخش مميزي قراردادهاي مناطق

انجام مميزي وکنترل کليه اسناد مربوط به قراردادهاي منعقده فيمابين ادارات کل مناطق 8 گانه شرکت مخابرات استان تهران با اشخاص حقيقي وحقوقي. 

• بخش مميزي تنخواه گردان ستادي

مميزي اسناد هزينه مربوط به بخش تنخواه گردان کليه ادارات ستادي. 

• بخش مميزي تنخواه گردان مناطق

مميزي اسناد هزينه مربوط به بخش تنخواه گردان کليه ادارات کل مناطق 8 گانه  

نويسنده : رضا ابوالقاسمی آزاد

این کاربر 1 مطلب منتشر شده دارد.

به منظور درج نظر برای این مطلب، با نام کاربری و رمز عبور خود، وارد سایت شوید.