جمعه, 14 ارديبهشت 1403

 



تحقیق مهارت و کاربینی

 

 تقدیر و تشکر

 به مصداق «من لم یشکر المخلوق لم یشکر الخالق » بسی شایسته است از استاد

فرهیخته و فرزانه سرکار خانم غمخوار  .

که با کرامتی چون خورشید ، سرزمین دل را روشنی بخشیدند و گلشن سرای علم و

دانش را با راهنمایی های کار ساز و سازنده بارور ساختند ; تقدیر و تشکر نمایم.

(و یزکیهم و یعلمهم الکتاب و الحکمه)

معلما مقامت ز عرش برتر باد همیشه توسن اندیشه ات مظفر باد

به نکته های دلاویز و گفته های بلند صحیفه های سخن از تو علم پرور باد

شکر خدا که هر چه طلب کردم از خدا بر منتهای همت خود کامران شدم

87 copy

مقدمه

علم حسابداری از جمله علومی است که دربیشتر کارها وجوامع کاربرد فراوان دارد به زبان ساده تر ی می توان گفت که تمامی افراد حسابدار هستند چراکه  حساب و اموال و دارایی های خود را به طرق مختلف دارند.

به طور مثال در یک خانواده سرپرست خانواده حساب در آمد و هزینه های کلی زندگی را دارا میباشند و همسر یا یکی از اعضاء خانواده مسولئیت خرید و تهیه مایحتاج رادارد و....

اگر نگاهی به جامعه خود داشته باشیم میبینیم که در بازار افرادی هستند که با یک دفتر اسناد دریافتنی کلیه حساب اعم از مطالبات و پرداختی های خود را تحت کنترل دارد و هر وقت که کسی حساب خود را درخواست کند به راحتی به آن طرف بازگو مینماید .

 در حسابداری مدرن با توجه به نرم افزارهای مختلف کاربرها میتوانند همان کاری را انجام دهند که یک فرد بازاری بایک دفتر ساده انجام می دهد یعنی کنترل اموال بدهکاری ها و بستانکاری های خودو اشخاص مختلف را همیشه و در همه حال تحت نظر دارند.

لازم به ذکر است که بگوییم تفاوت یک فرد ی که علم حسابداری را آموخته با فردی که سواد کمتری دارد با تحصیلات ابتدایی دارد و به زبان ساده تر یک حاجی بازاری در چیست؟

 باید گفت که فرق یک فرد بازاری که هیچ گونه تحصیلات حسابداری ندارد و به جای کار با نرم افزار و یادگیری علوم مربوط به آن و قوانین  مربوط به تجارت و حسابداری و حسابرسی و تهیه ترازنامه در این است که دفتر اسناد و حساب آن فرد را فقط و فقط خودش میداند و شاید فرد دیگری نتوان آمار و ارقام  اسناد و بدهکاری و بستانکاری  یک فرد مشخص را یافته  و بازگو نمایئد  ولی در حسابداری مدرن یک فرد ی که به علوم حسابداری آشنا میباشد ونحوی ورود اطلاعات و طرز کار با نرم افزار های مختلفی همچون همکاران سیستم وتدبیر و هلو و... را می داند به راحتی می تواند بدون توجه به نرم افزار و زمان اسناد را ثبت کرده و حساب هر فرد یا شرکتی را به روزرسانی کرده و اطلاعات مربوط به آن را که مورد نیاز است بدست آورد.

(تاریخچه حسابداری):

 

1 - حساب داری اولیه :

حدود 5000 سال پیش با پیداش نخستین تمدن ها در جهان که، به رواج پیدا کردن داد و ستد بین افراد جامعه و جریان درآمد و هزینه حکومت انجامید . این دو موضوع مهم یعنی داد ستد و جریان در آمد و هزینه ،عملیات ثبت و ضبط اطلاعات مالی را میطلبید که منجر به حسابدار اولیه شد.

2 ـ گشترس دامنه حسابداری:

ایجاد امپراطوری های باستانی موجب شد که داد و ستد گشترش پیدا کند ، سکه بعنوان مقیاس اندازه گیری ارزش و وسیله مبادله ، ضرب شود در آمدها و مخارج های حکومت ها افزایش یابد ، طرح های عظیم ساختمانی اجرا گردد ، این تحولات منجر به گسترش دامنه حسابداری گردید.

3 - ابداع مفهوم صفر، شیوه نگارش نشانه ای اعداد و شمارش دهدهی:

پیشرفت چشمگیر حسابداری در طول قرون باستان و قرون بعدی به کاربرد سیستم دهدهی اعداد مربوط میشود که این سیستم در هند باستان ابداع شد.

4 - تکامل سیستم دهدهی:

بعد از ابداع مفهوم صفر و شیوه نگارش اعداد و شمارش ده ده ای در هند باستان ادامه و تکامل آن درامپراطور وسیع اسلامی توسط دانشمند ایرانی و عرب ادامه یافت .

ابو جعفر بن موسی خوارزمی ریاضی دان ایران در رساله مشهور خود بنام ؛ جبر و مقاله؛ این سیستم را تشریح کرد و این سیستم که به عربی مشهور است ، وسیله لئونارد فیبو ناچی ترجمه به ایتالیا برده شد.

5 - حسابداری در طول دوران باستان و قرون وستا:

در طول این دوره جنبه های محدودی از فعالیت های مالی حکومتها حسابداری میشد . که پیشرقته ترین آن در اواخر این دوره نگهداری نوعی حساب جمع و تفریق بود.به این معنی که جمع دار(حسابدار)حساب خود را با دو فهرست تقضیلی از دریافتها و پرداختها بر حسب واحد پول ، وزن ، اندازه ، یا مقیاس دیگر تهیه میکرد که جمع این دو مساوی بود .

فهرست دریافتها شامل مقادیر موجودی در ابتدای دوره و وجوه و کالا یی بود که طی یک دوره زمانی وصول شده بود . فهرست پرداخت ها شامل مبالغ پرداختی، کالاهای فروخته شده یا مصرف شده همان دوره بعلاوه پول کالا هایی که نزد جمع دار باقی مانده بود میباشد.

6 ـ حسابداری در اواحر قرون وستا :

در اوخر قرون وستا با بوجود آمدن دولت ـ شهر یا جمهوریهای کوچک فضای مناسبی برای رشد اقتصاد پولی و سوداگری ایجاد شد که باعث ایجاد کار گاه های و کارخانه های کوچک صنعتی ، رونق بانکداری ، رواج معاملات نسیه گردید که این امر نیاز یک سیستم حسابداری کاملتر را افزایش داد .

 

7ـ پیداش حسابداری جدیددوطرفه (دوبل)

کاربرد قاعده جمع و خرج در مورد حساب صندوق نخستین گام در راه سیستم حسابداری نوین بود بدین معنی که جمع دار در ازای وجوهی که دریافت میکرد بدهکار و مقابل مبالغی که پرداخت مینمود بستانکار میشد و این قاعده به تدریج در مورد حساب های مشتریان نیز بکار برده شد بدین ترتیب ، مانده حساب ها در هر زمان معیین بود و همچنین همزمان در مورد بستانکاران هم بکار رفت که تفاوت آنها میزات طلب را نشان میداد. در طول زمان حسابداران ایتالیایی متوجه شدند در یافت پول از مشتری یا بدهکار دو جنبه دارد و دو ثبت را ضروری میکند به تدریج دو اصطلاح بدهکار ( دادن ) و بستانکار ( گرفتن ) را متداول نمود و شکل دو طرفه حساب که در سمت چپ اقلام بدهکار و در سمت راست اقلام بستانکار است نوشته میشود و در نتیجه حسابداری دو طرفه ( دوبل ) شکل گرفت.

8 - گسترش حسابداری دوطرفه و تعریف دفاتر اصلی حسابداری:

گسترش حسابداری دوطرفه و تعریف دفاتر اصلی حسابداری در اروپا و جهان مرهون کتاب ریاضیات ریاضیدان معروف لوکا پاچولی در سال 1494 که پدر حسابداری نام گرفت است که در فصولی از رساله خود بنام چکیده حساب و هندسه ’ نسبت و تناسب ’ حسابداری دوبل و دفاتر اصلی را تشریح کرد.

جای تذکر است که محمد بن محمد ابوالوفای بوزجانی ریاضی دان ایرانی در قرن دهم میلادی در دوران خلفای عباسی یعنی پنج قرن پیش از پاچولی رساله ای بنام کتاب ؛ ضروریات علم حساب ؛ برای کاتبان و کاسبان نوشت که راهنمایی خوبی در حساب عملی بود اما متاسفانه پژوهشی در باره این اثر نرسیده است.

9 ـ اقدامات و نظریه سیمون استوین در مورد پیشرفت حسابداری :

بر اساس این نظریه در هر معامله در مقابل هر حساب بدهکار بابد یک حساب بستانکار و جود داشته باشد بنا براین در مقابل و جوه و اموالی که یک تاجر سر مایه گذاری میکند باید حسابی بستانکار شود که در نتیجه حساب سرمایه در حسابدای دوبل ایجاد شد و نشاندهنده حق مالی صاحب سرمایه بر داراییهای مؤسسه است .

10ـ علت بقای سیستم حسابداری از قرن شانزده تا عصر حاضر:

سادگی اصول ’انعطاف پذیری ’قابلیت آن در ثبت ’ انتقال و گزارش اطلاعات متنوع ’ در قالب صورت های قابل مفهوم علت بقای این سیستم است.

 اجزاء سیستم حسابداری

 

در یک مفهوم کلی می توان گفت سیستم حسابداری در برگیرنده تمامی شبکه ارتباطات به کار گرفته شده به وسیله موسسه می باشد که برای تهیه نمودن نیازهای اطلاعات آن موسسه به وجود می آید. به عبارت دیگر، فرم ها، سوابق، رویه ها، دستورالعمل ها و روش های پردازش اطلاعات مورد استفاده اجزا اصلی سیستم حسابداری هستند که در استخراج گزارش های مختلف مورد نیاز موسسه سهیم می باشند. فرمها مقدمتاً به عنوان سندی در ثبت معاملات بکار گرفته می شوند.

مانند فرم های فاکتور فروش، رسید انبار، سند روزنامه و چک، سوابق، نظیر دفاتر روزنامه کل و معین، برای انباشته کردن اطلاعات به کار می روند. رویه و دستورالعمل هایی که به منظور حفاظت داراییها و کنترل عملیات و هزینه ها، طراحی می شوند نیز مورد نظر می باشند. محصول نهایی سیستم حسابداری  گزارش هایی است که مورد توجه افراد داخل و خارج موسسه قرار می گیرد و این همان گزارش های مالی موسسه می باشند. علاوه بر این گزارش ها، تجزیه و تحلیل های که مورد نیاز مدیریت می باشد نیز بر مبنای اطلاعات حسابداری تهیه می گردد.

به طور کلی می توان گفت گزارش های مالی آخرین محصول سیستم حسابداری است. بنابراین انتظار می رود شبکه ارتباطات به کار گرفته شده توسط موسسه طوری طراحی کرد که قادر باشد اطلاعات مفید را بر اساس برنامه زمانبندی شده در اختیار افراد ذینفع قرار دهد.

1) استقرار سیستم حسابداری و تجدید نظر در آن:

 

یکی از شروط اولیه در طراحی و استقرار سیستم حسابداری در هر موسسه شناخت کامل از نحوه عملیات آن موسسه می باشد. پس از تاسیس هر موسسه عوامل ناشناخته ای وجود دارند که در جزئیات سیستم نظیر طراحی نوع فرم ها و برگه های حسابداری، تعداد و سرفصل حساب های مورد نیاز، رویه ها و دستورالعمل های مورد نیاز آن سیستم تأثیر می گذارد. باید توجه داشت که در مواردی همچون زمانی که رشته دیگری از عملیات که در ابتدا در نظر گرفته نشده و جدیداً به عملیات موجود افزوده می شود و یا مواردی نظیر افزایش حجم عملیات یا افزایش تعداد کارمندان، بررسی و تجدید نظر در سیستم حسابداری به صورت امر اجتناب ناپذیر در می آید. در اغلب شرکت های بزرگ بررسی سیستم حسابداری و تغییرات احتمالی برخی از اجزاء آن به طور مستمر انجام می گیرد.

مسئله تجدید نظر در کل سیستم و یا در قسمتی از آن حداقل شامل سه مرحله به شرح زیر می باشد:

الف- تجزیه و تحلیل سیستم:

 

هدف از تجزیه و تحلیل سیستم عبارت است از : تعیین اطلاعات مورد نیاز، منابع چنین اطلاعات و بالاخره پی بردن به نقایص رویه ها و دستورالعمل های اعمال شده برای پردازش اطلاعات در سیستم جاری موسسه می باشد. معمولا تجزیه و تحلیل یا بررسی ساختار سازمانی و شرح وظایف کارمندان شروع و با مطالعه فرمها، سوابق، دستورالعمل ها و روش های پردازش اطلاعات و  گزارش های سیستم جاری ادامه می یابد. خلاصه برداری و یادداشت کردن جزئیات سیستم مورد مطالعه نظیر روش ها و دستورالعملها می تواند در بررسی و کشف حقایق توسط تحلیل گر سیستم بسیار مفید واقع گردد. چنین اطلاعاتی معمولاً در مجموعه ای به نام دستورالعمل های سیستم در هر موسسه وجود دارد. تحلیل گر باید علاوه بر حسب اطلاعات مربوط به نواقص سیستم جاری، سعی کند از برنامه های مدیریت در رابطه با تغییرات احتمای حجم عملیات (محصول، شعب و غیره) در آینده نیز مطلع گردد.

ب- طراحی سیستم:

 

سیستم های حسابداری در نتیجه تجزیه و تحلیل های مشروحه فوق تغییر می نمایند. طراحی سیستم جدید ممکن است تنها به تغییرات جزئی در سیستم جاری، نظیر تجدیدنظر در فرمها،  رویه ها و روش های پردازش اطلاعات خلاصه گردد و یا به طور کلی منجر به تجدیدنظر در کل سیستم گرد. در طراحی سیستم های حسابداری توجه به اصول کلی زیر ضروری می باشد:

1- منافع حاصل از به کارگیری سیستم،هزینه های آن را بنمائید. به عبارت دیگر ارزش اطلاعات حاصله از به کار گیری سیستم، حداقل معادل هزینه تهیه و دریافت این اطلاعات گردد.

2- کفایت کنترل های داخلی اعمال شده جهت حفاظت و کنترل داراییها مدنظر قرار گیرد.

3- در طراحی سیستم انعطاف پذیری آن مدنظر باشد تا جوابگویی تغییرات و تعدیلات احتمالی آتی به علت افزایش در حجم اطلاعات، تغییرات در روشهای عملیاتی و روشهای عملیاتی و روشهای پردازش اطلاعات و غیره بوده و علل فوق موجب تغییرات کلی سیستم و بلا استفاده شدن آن نشود.

ج- استقرار(اجراء) سیستم:

 

آخرین مرحله در ایجاد و یا تجدیدنظر در سیستم حسابداری، اجراء طرح جدید یا ارائه پیشنهادات اصلاحی می باشد فرمها، سوابق، رویه ها، روش ها و ابزار جدید و یا  تجدید نظر شده باید استقرار یافته و آن دسته از ابزار فوق که دیگر کاربرد نداشته و زائد تشخیص داده می شود از سیستم حذف گردد. به کلیه کارمندانی که در اجرای سیستم سهیم می باشند باید آموزش کافی داده شود و کار آنها همواره توسط سرپرست مورد ارزیابی قرار گیرد تا کارآیی رضایت بخش حاصل گردد.

2) سیستم های اطلاعاتی حسابداری:

 

یک سیستم اطلاعاتی حسابداری ترکیبی از کارکنان، سوابق و رویه های هست که یک واحد تجاری برای برآوردی نیازهای اطلاعاتی خود از آن استفاده می کند. واز اطلاعات عناوینی است که نشان می دهد مدرس می تواند علاوه بر تهیه صورت های مالی معمول، انتظارات دیگری نیز از سیستم خود داشته باشد. ارائه گزارشهای ویژه مدیریت نظیر فروش به تفکیک محصول و... نتایج استفاده از یک سیستم اطلاعاتی حسابداری است.

هر سیستم ساده حسابداری شامل دو عنصر دفتر روزنامه عمومی و دفتر کل عمومی می باشد. که هر سیستم حسابداری حداقل این و عنصر را دارا می باشد، اما این سیستم ساده تنها می تواند با اطلاعات تعداد محدودی از مبادلات طی هر دوره به طور کلی سر و کار داشته باشد. سیستم های حسابداری با استفاده از دو ابزار می توانند پاسخگویی حجم سنگین مبادلات باشند: کامپیوتری شدن و اختصاصی شدن. ما سیستم را کامپیوتری می کنیم که ثبت روزنامه، نقل و تهیه گزارش  های سریعتر و قابل اطمینان تر شود. اختصاصی شده زمانی ضرورت پیدا می کند که بخواهیم از اطلاعات مبادلات مشابه در قالب گروهای مختلف به منظور اخذ گزارشهای مدیریتی بیشتر استفاده کنیم.

3) ویژگی های یک سیستم اطلاعاتی حسابداری اثر بخش:

 

چند ویژگی طراحی موجب کارا شدن یک سیستم اطلاعاتی حسابداری می گردد. یک سیستم مطلوب گذشته از کامپیوتری یا دستی بودن آن باید شامل چهار ویژگی زیر باشد:

الف- کنترل:

 

 مدیران باید بر فعالیت های واحد تجاری کنترل داشته باشند. کنترل های داخلی روشها و رویه های هستند که برای تأیید مبادلات و حفاظت دارائیها مورد استفاه قرار می گیرند. برای مثال در شرکت های موفق مدیران شدیداً پرداخت های نقدی را تحت کنترل دارند تا از سرقت و اختلاس به وسیله پرداخت های غیر مجاز ممانعت به عمل آید.

همچنین نگهداری و کنترل صحیح سوابق حسابهای دریافتنی، تنها راه وصول اطمینان از ارسال صورت حساب و وصول به موقع آن از مشتریان دارند، کارتهای اعتباری ر شرکت هایی نظیر موسسه اعتباری پارسیان و ماستر کارت و سایر شرکت ها می باشد.

ب- سازگاری:

یک سیستم سازگار، هماهنگ با فعالیت ها، کارکنان و ساختار سازمانی واحد تجاری، کار می کند برای مثال می توان از بانک تجارت نام برد که  دارای شعبات فراوانی می باشد. مدیرعامل این بانک مایل است که درآمد تمام مناطق تهران را که بانک در آن شعبه دارد و همچنین وامهایی را که بانک در اختیار افراد گذاشته مورد ارزیابی و تجزیه و تحلیل قرار دهد.

اگر درآمد و وامهای بانک در مناطق بخصوص پائین باشد مدیریت می تواند سعی و تلاش خود را بر این مناطق متمرکز کند. در این راستا می توان شعبات جدیدی را در مناطق مذکور افتتاح کند، افراد جدیدی را به کار دعوت کند و  دیگری را به کار گیرد تا درآمد و سود را در آن مناطق افزایش دهد.

 یک سیستم اطلاعاتی حسابداری سازگار باعث تطبیق اطلاعات با نیازهای مخصوص یک واحد تجار می شود.

ج- انعطاف پذیری:

سازمان ها در حال رشد و توسعه هستند. آنها محصولات جدید را تولیدمی کنند، فعالیت های غیر سودآور را کنار می گذارند و به فعالیت های سودآورتر روی می آورند.  یک سیستم اگر انعطاف پذیری داشته باشد، می تواند، در هر لحظه خود را با تغییرات واحد تجاری هماهنگ و همگام سازد، بدون اینکه نیاز به تغییرات بنیادین داشته باشد.

چند سال قبل شرکت دارو پخش، سهام اکثریت یک شرکت دارویی را خریداری کرد. سیستم حسابداری  آن به قدر کافی انعطاف پذیری داشت. که توانست صورت های مالی واحد خریداری شده را در صورت های مالی خود تلفیق کند.

د- فزونی منافع بر هزینه (بهای تمام شده):

رسیدن با کنترل سازگار و انعطاف پذیری بدون هزینه و خرج امکانپذیر نیست. این هزینه سود ویژه واحد تجاری را کاهش می دهند. بنابراین مدیران باید بکوشند که این هزینه ها را تا حد امکان کاهش دهند. هدف مدیران باید نیل به سیستمی باشد که در آن منافع حداکثر و مخارج و هزینه ها، حداقل باشد به این قاعده فزونی منافع بر هزینه می گویند اغلب واحدهای تجاری کوچک نظیر داروخانه از نرم افزارهای کامپیوتری تجاری ارزان قیمت همچون هلو استفاده می کنند واحدهای کوچک نظیر یک بقالی یا دفتر معاملات املاک ممکن است که اصلاً از کامپیوتر استفاده نکنند.

همچنین باید گفت شرکتهایی مانند فن آوری زیستی مهر اسیا  ویا هود فابر نوین از نرم افزار جامع مالی و اداری تدبیر که بسیار کارآمد میباشد و مورد توجه اکثر شرکتهای تولیدی و بازرگانی میباشد استفاده میکنند.

 همیشه باید به این نکته توجه داشت که منافع استفاده از سیستم اطلاعاتی حسابداری باید از بهای تمام شده آن بیشتر باشد و در غیر این صورت استفاده از سیستم اطلاعاتی مذکور، اقتصادی نمی باشد.

یک سیستم حسابداری کامپیوتری از سه عنصر تشکیل شده است که تمام این عناصر برای موفقیت یک سیستم حیاتی الزامی می باشد که این سه عنصر عبارتند از:

 1- سخت افزار 2- نرم افزار 3- کارکنان شرکت

1- سخت افزار:

قطعات الکترونیکی تشکیل دهنده یک سیستم کامپیوتری نظیر قسمت پردازش مرکزی مانیتورها، چاپگرها و... می باشد. اغلب سیستم های مدرن حسابداری، نیازمند یک شبکه می باشند که از طریق این شبکه کامپیوتر های دیگر می توانند به اطلاعات این سیستم دستیابی داشته باشند. در یک سیستم شبکه ای کامپیوترهای فراوانی می توانند با کامپیوتر اصلی ارتباط برقرار کنند و یا از طریق آن سرویس دهی شوند مثل شرکت فن اوری زیستی مهرآسیا و شرکت تولیدی  و بازرگانی هود فابر نوین که به دلیل استفاده  کاربران متعدد نیاز مبرم به نصب شبکه دارند.

2- نرم افزار:

مجموعه برنامه های است که سبب می شود کامپیوتر آن گونه که انتظار می رود عمل کند.  نرم افزار حسابداری اطلاعات مربوط به مبادلات را اخذ، آن مرتب و از آن گزارش های مربوط به مدیریت را استخراج  و در اختیار قرار می دهد. بسیاری از بسته های نرم افزاری، مستقل از سایر فعالیت های محاسباتی سیستم، عمل می کنند.

لازم به ذکر است شرکت  فن آوری زیستی مهرآسیا و شرکت تولیدی و  بازرگانی هود فابر نوین که مورد تحقیق است از نرم افزار جامع مالی و اداری تدبیر استفاده مینماید.

3- کارکنان:

 یکی دیگر از عناصر مهم یک سیستم حسابداری کارکنان هستند که موجب فعال شدن سیستم می شوند. در سیستم های یکپارچه افراد غیر حسابدار نیز می توانند به بخش های یک سیستم دستیابی داشته باشند. برای مثال مدیر بازاریابی یک شرکت که یک غیر حسابدار است ممکن است از اطلاعات فروش مناطق، که نمونه ای از اطلاعات حسابداری است، برای شناسایی مناطقی که نیاز به فعالیت های تبلیغی دارند استفاده نمائید.

$1*   سه مرحله پردازش اطلاعات در سیستم های دستی و کامپیوتری حسابداری به شرح ذیل می باشد:

الف- داده:

 بیانگر اطلاعاتی هستند که از مدارک مثبت استخراج می شوند. مثل فاکتور فروش و اعلامیه بانک و اطلاعات ایجاد شده به طور الکترونیکی از طریق فاکس و یا سایر ابزار های مخابراتی لازمه استفاده از  سیستم های حسابداری کامپیوتری، مرتب کردن داده های ورودی بر اساس چارچوب های معین است.

به طور مثال مبادلاتی که اثری از اطلاعاتی مثل تاریخ، شماره حساب و یا سایر اطلاعات مهم را به همراه ندارند مورد قبول سیستم نمی باشد در ضمن مبادلاتی که بستانکار و بدهکاران با هم برابر نمی باشند از نظر سیستم مرود است.

ب- پردازش:

 در یک سیستم دستی، شامل ثبت مبادلات در دفتر روزنامه، انتقال آنها به حساب های دفتر کل و تهیه صورت های مالی می باشد. سیستم کامپیوتری نیز پردازش می کند، ولی در آن قدمهای میانی ثبت در دفتر روزنامه، انتقال به دفتر کل و تهیه تر از آزمایشی وجود ندارد.

ج- خروجی ها:

گزارش هایی هستند که در تصمیم گیری ها مورد استفاده قرار می گیرند و شامل صورت های مالی (صورت سود و زیان و ترازنامه و...) می باش. مدرس مدیر داروخانه سامان به دلیل استفاده از گزارش های سیستم حسابداری خود، در تصمیم گیریها موفق عمل می کند.

 از نظر یک سیستم کامپیوتری تراز آزمایشی نیز یک گزارش است ولی همانگونه که می دانید تراز آزمایشی در سیستم دستی مرحله ای از پردازش می باشد که می تواند از روی آن، صورت های مالی را تهیه کرد. صحت و قابلیت اتکا خروجی ها (گزارشهای مالی) بستگی به صحت ورودی ها (داده ها) دارد.

اهمیت فراگیری نرم افزارهای حسابداری:

 با توجه به حجم کار هر فرد یا شرکت تولیدی بازرگانی نرم افزار مورد نیازی انتخاب و توسط ان می توان به حسابهای ان فرد یا شرکت رسیدگی نمود.

استفاده درست و حساب شده از تکنولوژی روز کامپیوتر و توجه دقیق و کارشناسانه به مسایل و ظرافت کار در امور مالی شایسته آن است که در جهت اتوماسیون بهینه فعالیتهای مالی و اداری با تحقیق و بررسی و بازنگری در فایلهای تعریف شده در هر برنامه نرم افزاری، مناسب ترین نوع نرم افزار را انتخاب نمود.

باید در نظر داشت که نرم افزارهای فروشگاهی با نمونه شرکتی آن تفاوتهایی را دارا میباشند که حائز اهمیت خاص می باشند.

 آشنایی بایک نرم افزار شرکتی

سیستم جامع مالی اداری تدبیر

سیستم تدبیر حاصل تلاش کارشناسان و متخصصان امور حسابداری و کامپیوتری شرکت پردازش موازی سامان میباشد که شامل هفت فصل میباشد.

فصل اول :راهنمایی نصب و راه اندازی سیستم جامع حسابداری  تدبیر

فصل دوم:آشنایی با محیط

فصل سوم:سیستم خرید و فروش

فصل چهارم :سیستم انبار

 فصل پنچم : سیستم اموال و داراییهای ثابت 

فصل ششم :امکانات

فصل هفتم :فرمهای عمومی برنامه

 باید گفت هر فصل دارای بخشهای مختلفی است که به طور دسته بندی شده از این قرار میباشد:

فصل اول:راهنمای نصب و راه اندازی سیستم جامع حسابداری تدبیر

قفل و نصب نرم افزار-راه اندازی قفل بر روی سیتمهای(windox- win2000 و... ) و حالت شبکه ها- راهنمای ارتقا سیستم

فصل دوم: آشنای با محیط:

1.فرمها  2.کنترلها 3.کلیدهای ترکیبی عمومی

فصل سوم:سیستم خرید و فروش

1.معرفی کالا  2.عملیات کالا 3.گزارشات

فصل چهارم : سیستم انبار

1.معرفی واحدهای اندازه گیری  2.معرفی انبارها  3.عملیات کالا در انبارها  4.حواله انبار  5.درخواست کالا 6.سفارش خرید  7.عملیات تولید 8.گزارشات مقداری  9.گزارشات کاردکس کالا

فصل پنجم :سیستم اموال و داراییهای ثابت

 1.مفاهیم  2.تعاریف اولیه دارایی  3.عملیات دارایی ، شامل خرید و فروش  4.معاوضه و استهلاک  5. گزارشات اموال و استهلاک و دارایی ها

فصل ششم : امکانات

1.وضیعت سیتم  2.تهیه پشتیبان  3. برنامهای فرعی  4. تنظیمات عمومی وگرافیکی  5. پیکربندی سیستم 6.مشخصات سیستم  7. انتقال اطلاعات به صورت مستقیم یا فایل های جداگانه  8. مدیریت جداول  9. معرفی ارز

 فصل هفتم :فرمهای عمومی برنامه

1.مدیریت گزارشات  2. فرم فیلتر  3. فرم جستجو  4. فرم انتخاب حساب

قابل توجه است به طور کلی سیستم تدبیر دارای 12 کنسول عملیات میباشد که هر شرکت با توجه به نیاز خود نسبت به خریداری و راه اندازی کنسول های مورد نیاز  اقدام مینمایید

 در شرکت فن آوری زیستی مهر آسیا و شرکت تولیدی بازرگانی هود فابر نوین  کنسولهای ذیل فعال گردیده است .

 1.حسابداری  2.امکانات  3.خزانه داری  4.خرید و فروش  5. انبار 6.حسابداری صنعتی  7. اموال  8.خدمات  9.بودجه  10.تدارکات  11 سفارشات  12.راهنما

نتیجه گیری

 

با استفاده از سیستم جامع مالی اداری تدبیر  میتوان گام های موثری جهت تسریع در امور حسابداری و انبار داری و فاکتورهای خرید و فروش  برداشت و باتوجه به ایمنی و دقتی که در این نرم افزار به کار رفته است  آن را به عنوان یک نرم افزار مناسب برای شرکتهای تولیدی و بازرگانی میتوان معرفی کرد .

 عزیزانی که در شرکت حسابداری فعالیت مینمایند بهتر است با اکثر نرم افزار ها آشنایی داشته باشند  تا بتوانند استفاده بهینه از نرم افزار مورد دسترس خود بنمایند.

 

 

نويسنده : اسداله حسین آبادی

این کاربر 1 مطلب منتشر شده دارد.

به منظور درج نظر برای این مطلب، با نام کاربری و رمز عبور خود، وارد سایت شوید.