شنبه, 15 ارديبهشت 1403

 



کاربینی گرافیک

سلام
لطفا خودتون رو معرفی کنید ، متولد چه سالی هستید و چطور وارد عرصه هنر شدید؟
سلام ، حسن غياث آبادي هستم متولد 1359 در تهران، مشغولِ كار و عاشق طراحی و دیزاین و رنگ. به علت علاقه شخصي وارد عرصه هنر و طراحي گرافيك شدم و در حال حاضر در اين رشته مشغول كار و فعاليت هستم.
در چه رشته یا رشته هایی به تحصیل پرداختید؟
کاردانی فناوري اطلاعات و  بعد کارشناسی گرافيك كامپيوتري خوندم تو دانشگاه بچه های باهوش و زحمتکش زیاد داریم ولی متاسفانه هیچ کس اونا رو جدی نمی گیره و استعدادها می سوزن. من خودم کلی پیغام برام می یاد که از یه سوره ای بعید کارش اینجور خوب باشه.! واقعا برای چی اینجوری فکر می کنید؟!
چگونه به هنر و گرافیک علاقه مند شدید ؟
در کودکی و در سن ده سالگی با طراحی هايی تخيلي طراحی را شروع کردم. از زمان مدرسه، گوشه کنار کتاب هام از این طرح‌ها بود. - الان هم  ، حتی سر کار يا در جلسه هایی که حوصلم سر میره گوشه‌ی کاغذای اطرافم پر میشد از همین طرحهای جورواجور مي‌كشم. - کم کم دیدم که این طراحی‌ها توجه اطرافیانم را جلب می کند به همین خاطر زمان زیادی را برای بهتر شدن در طراحی صرف کردم در دوران دبیرستان در کلاس های هنری شرکت کردم و از طریق آن مهارتها و دانش پایه هنر را آموخته در حين تحصيل در دانشگاه با ابزارهاي طراحي دیجیتال آشنا شدم.
زمينه اصلي فعاليت شركت شما چيست؟
در حال حاضر بيشتر در زمينه طراحي پوستر ، لوگو ، آرم و طراحي گرافيكي سايتهاي اينترنتي مشغول به كار و كسب درآمد هستيم.  همچنين در زمينه طراحي جلد كتاب ، طراحي نشريه و مجلات نيز فعاليت زيادي داريم. در هنگام همكاري با همايشها و كنفرانسها كارهاي جانبي مرتبط با آن همايشها را نيز (مانند چاپ كتاب ، مجموعه مقالات و ...) انجام مي‌دهيم. 
مراحل کاری از ابتدا تا تحویل پروژه چطوریه؟ نظارت بر کار هاتون به چه شکلی هست؟
مثلا در خصوص طراحي آرم و پوستر ، در ابتدا خصوصيات ارگان يا سازمان يا نهاد كارفرما را در نظر مي‌گيريم.‌ سپس در زمينه مورد نظر آنها به اتود زدن و شكل دهي اوليه به ايده مي‌پردازيم. سپس با ابزارهاي ديجيتال اين طرح ها را رسم مي‌كنيم و پس از تاييد توسط كارفرما آنرا نهايي كرده و در اندازه هاي مختلف و براي كاربري هاي مختلف آماده مي‌كنيم.
چطور به هنر دیجیتال علاقمند شدی؟ آیا با پیشینه هنری خاصی وارد این فضا شدی؟
من از تكنولوژى كلا خيلى خوشم میاد و هميشه دنبال ميكردم ، قبلا هم كارِ دستى بيشتر انجام ميدادم كه همون موقع ها هم دوست داشتم تکنیک ها رو باهم قاطى كنم و تجربه كنم، الان ديجيتال تمام اين فرصت ها رو به آدم ميده که با كمترين هزينه، شايد بشه گفت سیر یادگیری  روخيلى سریع تر كرده، شما الان هنرمند های جوانى رو ميبيند كه خيلى خوب دارن كار ميكنن و اون هایی كه تونستن با  پشتوانه كاره دستى  واردش بشن بعضا بيشتر هم موفق هستن.
 
 
 
به نظر شما كار خانومها در گرافيك بهتره يا آقايان؟
بنظرم این خیلی‌ اشتباهه که خانوم ها نمي توانند موفق باشند جنسیت در اين كار خیلی‌ نقشی‌ نداره، هر کسی‌ اگه هدف داشته باشه و سخت کوش باشه و از شکست نا امید نشه و ادامه بده حتما موفق می‌شه. یه فرق بزرگی‌ که من خودم تواین محیطِ احساس کردم اینه که خیلی‌ بها به استعدادها و تواناییها داده نمی‌شه و زمانی‌ که آدما باید تشویق بشن که جلوتر برن و به موفقیت برسن، اونجوری که باید تشویق نمیشن. بنظرم این مساله باید بهش بیشتر توجه بشه، بخصوص تو محیط های آموزشی! 
امیدوارم همهٔ هنرمندايی که عاشق کارشون هستن به جایی‌ که میخوان برسن. هیچوقت نا امید نشین...
تخصص اصلی‌تان چیست و برای بهتر شدن در این تخصص چه کارهایی انجام میدی؟
من فكر كنم فقط مکانیکی كار نكردم ! همه چى رو سعى كردم تجربه كنم و خوشحالم هستم از اين بابت چون هر چيزى كه ياد گرفتم به نوعى كمكم كرده توى تصميم گیری‌ها و ايده پردازي‌هام، اما سخت دارم سعى مي‌كنم تا پيشرفت كنم. براى بهتر شدن سعى ميكنم به خودم فضا بدم كه بتونم فكر كنم، مى خونم و كارهاى از ما بهترون رو هم نگاه ميكنم و همچين سعى ميكنم زیاد كار كنم. چون تكرار باعث ايجاد تجربه‌اي گرانبها مي‌شه.
چه چشم اندازی برای کار خودت داری؟
اگه مثلا كاره کانسپت يا ديزاين باشه خيلى دوست دارم انجام بدم. چشم انداز ندارم فكر كنم !  ميرم جلو ببينم چى ميشه، فقط تلاش ميكنم.
کمی از تکنیک کارت برامون بگو، و اینکه چی شد سراغ طراحي دیجیتال هم رفتی؟
 
با مثال شايد بهتر بشه توضيح داد ولى من هر چيزى رو تست ميزنم و نمى ترسم. آخرش اينه كه Save نميكنم، هیچ کس هم نميفهمه چى شد و با افتخار همون طراحی رو ميكشى كه ۸۰۰ هزار بار كشيدى و اونی که خوب در میاد رو Save ميكنى !
تو يه جمله من اهلِ سعی و خطا هستم البته همزمان سعى ميكنم قوانین رو بدونم و تکنیک های ديگران رو هم تست بزنم.
به نظرت اجرای دیجیتال چه تفاوت هایی نسبت به كار دستي داره؟
براى دم دست بودنش و تميز بودنش يه بار اگه يه ست نقاشی رو پهن كنيد و مادرتون ۱۰ بار بگه اون رنگ ها چيه ريختى اونجا يا داداشت بياد لباست رو بپیچونه بعد پاش زغالی شه و هى بگه، اونوقت مى فهميد ديجيتال تمیزه!  اما يه سرى Texture و حس و حال كه  متاسفانه ديجيتال نداره كه OK  هم هست، مثلا قرار نيست  آب رنگ حس رنگ روغن بده، هر تکنیکی زيبايى ها و قابلیت های خودشو داره، من همچنان به همه شون علاقه مندم و هر وقت بشه هم Switch ميكنم.
كارهاتون در همايشهاي زيادي استفاده شده. چطور کارهاتون رو به این درجه رسوندید؟
هیچ وقت خودم رو دست کم نگرفتم و همیشه کارم رو با بهترین ها مقایسه کردم تا به اونها نزدیک بشم. این رقابت خیلی موثره و معمولا باید یکی رو الگو و هدف برای خودمون قرار بدیم تا به اونجا برسیم. همه جا کارفرمای خوب و بد وجود داره ولی همیشه سعی کردم که کار متفاوت به مشتری بدم به اصطلاح 
you should educate your client eyes.. 
به نظر شما برای موفقیت در این رشته چه ملزوماتی به غیر از دانش نرم افزار می تونه موثر باشه؟
 تحقیق – علاقه - صبر . دائم تو اینترنت دنبال خبر و کارهای جدید هستم. وقتی شروع به کار می کنیم، خودبخود یه سری سوال پیش میاد. یعنی می خوایم که عمق مطلب رو بفهمیم. 
چه توصیه هایی برای دوستانی دارید که این راه رو انتخاب کردن و دوست دارن به افراد حرفه ای و موفق تبدیل بشن؟
 بسیار مشتاق و صبور باشید، هیچ وقت نا امید نشید. کار های خوب رو نگاه کنید که اونا رو شبیه سازی کنید. این رشته پر از اتفاقات غیر منتظره هست. چیزی براتون پیش می آد که اصلا توقع ندارید و باورتون نمیشه
مهمترین دانش ها و مهارت های پایه ای که برای این رشته کسب نمودید چه چیز بودند؟
به عنوان یک گرافيست باید از تخيل و ايده پردازي تون را قوي كنيد. عکس ها و تصاوير زيادي ببينيد. من اطلاعات زیادی راجع به معماری و همین طور مهندسی کسب کردم این دانش ها واقعا در خیلی از طراحی های محیط و اشیا به کار آمده و کار را راحت تر می کنند. برای مثال طرح یک آرم فضايي نیازمند ساعت ها تحقیق روی ماهواره ها و شكل فضاي خارج از جو كره زمين است.
در دنیای گرافيك چه چیز از اهمیت بیشتری برخوردار است ؟  نرم افزارها،تکنیک ها،...؟
موثر ترین عامل در گرافيك " علاقه " است، من بدترین کامپیوتر ها و بدترین نرم افزارها را داشتم زمانی که تازه شروع به کار کردم  ، اما علاقه همیشه راه را برای آموختن بیشتر ، تمرین و کسب مهارت هموار می کند. همانطور که باعث ایجاد انگیزه بیشتر نیز می شود. باید کارهای خودتان را در معرض نمایش گذاشته و از حرفه ای ها بخواهید آن را نقد کنند ، اگر شما به طور صد در صد از کارخود راضی نیستید در مسیر درستی قرار دارید چرا که یک هنر مند با تجربه هیچ وقت از کار خود به طور کامل راضی نیست و دقیقا همین حس او را در مسیر پیشرفت قرار می دهد.
 
: "من می خواهم یک گرافيك کار موفق شوم باید چکار کنم؟"  چگونه به این سوال پاسخ میدهید؟
اولین کاری  که باید بکنید این است که به یک موزه یا کتابخانه‌ها سری بزنید و با کتابهایی در زمینه هنر به مطالعه هنرهای کلاسیک و مهارت های اساتید این عرصه بپردازید. ابتدا در طراحی استاد شوید و کم کم رنگ آمیزی را شروع کنید. کلید موفقیت این است که همیشه خوب به اثری که از آثار شما بهتر و موفق تر است بنگرید. تکنیک خودتان را جلو ببرید و همیشه به محیط اطراف ، اشیا ، شخصیت ها و ... دقت کنید و برای خودتان رنگ ، نور ، ماده و ... را تحلیل کنید.
دارا بودن قوه‌ی تخیل و فعالیت هنری , دیدن تصاویر و نمونه کارها خیلی می تونه کمک کنه برای پیشرفت در هر زمینه هنر در ضمن باید بدونید نیاز زیاد به فعالیت هست و باید خودتون دنبال خیلی موضوعات هنری باشید مثل قوی کردن طراحی دستی و شناخت نرم افزار هایی چون فتوشاپ, الستریتور, ایندیزاین و ...
هنر اینجور نیست که فکر می کنن یه نقاشی ساده کشیده میشه و تمام ... این رشته نیاز به تکرار و جست و جو و حوصله داره و باید با علاقه و عشق بهش نگاه کرد.
پیش نیازها برای شروع طراحی دو بعدی چیست ؟
مهم ترین نیاز برای موفقیت در امر طراحی و بالابردن سطح کیفی طرح ها ، خلاقیت فردی و ذوق هنریست. اگر شما دارای این خصوصیت هستید، می توان به جرات گفت که شانس شما برای یک گرافیست خوب بودن بالاست و با کمی پشتکار می توانید به هدف خود برسید.
داشتن دانش نقاشی و فهم هنری، شما را برای رسیدن به کیفیت بالاتر، یاری می رساند. هر قدر که شما به اصول نقاشی تسلط بیشتری داشته و قواعد آن را به درستی رعایت کنید، نتیجه ای مطلوب و زیباتر خواهید داشت.
علاقه هم به مانند سایر رشته ها حرف اول را خواهد زد. تا زمانی که شما علاقه و تمایل به طراحی نداشته باشید، از شما انتظار طراحی حرفه ای نخواهد رفت.
روش های یادگیری به چه صورت است ؟
در یادگیری اصول گرافیک دو روش عمده و اصلی وجود دارد که عبارت اند از : مطالعه ی جزوات ، مقالات و کتب مختلف که در این زمینه به رشته ی تحریر در آمده اند و دیگری مراجعه به آموزشگاه های مختلف به منظور شرکت در کلاس های آشنایی با نرم افزارهای گرافیکی.
این شمایید که با تکیه بر شرایط خود، یکی از این دو روش را انتخاب می کنید و آن را ادامه می دهید. ولی تجربه نشان داده ، حضور در کنار استاد می تواند بسیاری از نارسایی ها و ابهامات نوشته ها را حل کرده و شما را ازسردرگمی و ابهام رهایی بخشد.
در انتخاب آموزشگاه، بیشتر کیفیت را مد نظر داشته باشید نه مدرک و سند. ممکن است با وجود شرکت در کلاسی نه چندان با کیفیت مدرکی معتبر بگیرید، ولی چون آموزش در سطح پایینی صورت گرفته، نباید به مدرک خود زیاد امیدوار باشید.
چه نرم افزاری را انتخاب کنم ؟
قبل از معرفی نرم افزارها، بد نیست در ابتدا کمی در مورد روش ها و سبک های گرافیکی بدانیم. گرافیک دو بعدی شامل دو زیرشاخه ی کلی یعنی برداری (وکتور) و نقطه ای (پیکسل) می شوند. در گرفیک برداری شما با ابزارها و آزادی عملی که دارید، می توانید طرح های خود را بدون ترس از افت کیفیت و خرابی، بکشید. طرز کار اینگونه نرم افزارها بر اساس محاسبات پیچیده ی ریاضیست که باعث می شود شما در ظاهر با اشکال هندسی، ولی در باطن با اعداد و ارقام سرکار داشته باشید. دقت در این نرم افزارها حرف اول را می زند، در واقع هر چه طرح شما دقیق تر و حساب شده تر باشد، کیفیت کار شما بالاتر خواهد بود.
در نقطه ی مقابل و یا حتی مکمل، نرم افزارهای پیکسلی قرار دارند. نرم افزارهایی که برای موتاژ تصاویر، رنگ آمیزی، زیبا سازی و غیره به کار می روند. با استفاده از این نرم افزارهاست که زیبایی رنگ ها نمایان می شود و خلاقیت طراح است که زیبایی آن ها را دوچندان می کند. با این حال دست شما تا حدودی بسته است. شما امکان مانور روی افزایش ابعاد ندارید و ابزارهای دقیق برای چینش آبجکت ها موجود نیست. این بار شما با نقطه ها سر و کار دارید، نه اعداد و ارقام!
مهم ترین نرم افزارهای طراحی برداری عبارت اند از: adobe illustrator corel draw macromedia freehand adobe flash (که البته بیشتر برای ساخت تصاویر و کلیپ های متحرک به کار می رود)
مهم ترین نرم افزارهای طراحی پیکسلی عبارت اند از: adobe photoshop corel photo paint corel painter (که بیشتر برای سبک دیجیتال پینتینگ مورد استفاده قرار می گیرد)
چگونه و با چه نرم افزاری باید طراحی را شروع کنیم؟
یک طراح حرفه باید هم بر نرم افزاری پیکسلی و هم بر نرم افزاری برداری مسلط باشد تا بتواند با فراق بال اتود زده و سپس به زیبا کردن آن بپردازد. پس شما هم می بایست از بین نرم افزارها یکی را بر حسب سلیقه انتخاب کنید.
شما می توانید هر دو سبک را با هم، یا یکی را اول و دیگری را بعد از آن یاد بگیرید. البته برای شروع پیشنهاد می شود به دلیل زیبایی و گستردگی بیشتر کار با نرم افزارهای پیکسلی، ابتدا آن را فرا گرفته و سپس به سراغ طراحی برداری بروید. همچنین پیشنهاد می کنیم از میان نرم افزارهای پیکسلی، فتوشاپ و از میان برداری ها ایلوستریتور یا کورل دراو را با توجه به علاقه ی خود انتخاب کنید.
اینترفیس نرم افزارها را ببینید، کدام نرم افزار محیطی راحت تر و جذاب تر برای شما فراهم می کند و کدام قابلیت ها و امکانات بیشتری دارد.
چقدر زمان می برد تا کاملا مسلط شوم ؟
به این سوال نمی توان دقیق پاسخ داد، ولی واضح است هر چه شما تمرین بیشتری داشته و تجربه ی بیشتری کسب کنید، مسلط تر خواهید بود.
 
لطفا فهرستي از كارهاي شاخصي كه تاكنون در دفتر  شما انجام شده را ذكر نماييد:
طراحي آرم ، پوستر ، لوگو ، مجموعه مقالات و ... در نهمين كنفرانس انجمن هوافضا ايران‌ (اسفند 1388 دانشگاه آزاد واحد علوم و تحقيقات)
طراحي آرم براي تعدادي از صنايع تابعه مجموعه دفاعي كشور
طراحي جلد براي كتابها (بيشتر در زمينه هاي كامپيوتر ، علوم هوافضا و ...)
طرح و اجرا نشريه «فضانورد» مربوط به سازمان فضايي ايران
برنامه آتي : طراحي آرم ، پوستر ، لوگو ، مجموعه مقالات و ... در سيزدهمين كنفرانس انجمن هوافضا ايران‌ (اسفند 1392)
 
 
 
به نظرمن باید متفاوت فکر کنیم تا متفاوت باشیم.

brochure

Mohr1 copy

AirDefence copy copy

 

نويسنده : سمانه غديري

این کاربر 1 مطلب منتشر شده دارد.

به منظور درج نظر برای این مطلب، با نام کاربری و رمز عبور خود، وارد سایت شوید.