شنبه, 12 خرداد 1403

 



روابط عمومی جهاد کشاورزی

 


تاريخچه روابط عمومي در جهان و ايران

تاريخچه روابط عمومي در جهان

 

 

تاريخ اديان و مذاهب جهان مملو از روشهاي مختلف رهبران و پيشوايان ديني در تأثيرگذاري برافكار عمومي و جلب اعتماد و اطمينان در مردم است، بگونه‌اي كه پيامبران ديني را مي‌تواننخستين” افسران روابط عمومي“ ناميد. همزمان با ادامه حيات ديني در جهان، حيات فرهنگي ملتهاي مختلف نيز مملو از   نشانه هايي بوده كه به طريقي با فعاليتهاي روابط عمومي به معني اعم آن در رابطه بوده است.

اصطلاح”روابط عمومي“ براي نخستين بار در ايالات متحده آمريكا و در نوشته هاي اداره اتحاديه راه آهن ايالات متحده بكار برده شد و در دهه اول قرن بيستم نخستين دفاتر روابط عمومي در مؤسسه هاي اين كشور ايجاد گرديد.

در سال 1906 اولين شركت خصوصي كه تنها خدمات روابط عمومي را بهمشتريـان خود ارايه مي‌كرد، بوجودآمد. نخستين شركت روابط‌عمومي‌توســط ”ايوي‌لي“ فارغ التحصيل دانشگاه پرنيسون و خبرنگار اقتصادي در شهر نيويورك تأسيس شد. پس از اين شركت مؤسسه هاي ديگر نيز به تأسيس دفاتر روابط عمومي اقدام كردند و روابط عمومي به عنوان يك حرفه به وجود آمد و شناخته شد .

 

روابط عمومي در ايران ( قبل از انقلاب اسلامي )

روابط عمومي در ايران براي نخستين بار در سال 1330 در شركت نفت ايران ايجاد شد و مرحوم دكتر ”حميد نطقي“ استاد دانشكده علوم ارتباطات اجتماعي پايه گذار آن به شمار مي رود. تحول روابط عمومي تا آن اندازه بود كه ظرف حدود 20 سال انجمني به نام انجمن روابط عمومي ايران و چند مؤسسه مشاوره در روابط عمومي بوجود آمد و حتي دانشكده علوم ارتباطات اجتماعي اين رشته را در سطوح ليسانس تدريس كرد. از سال 1345 بود كه وزارتخانه ها به تدريج اداره اطلاعات، تبليغات و انتشارات را به نام روابط عمومي برگرداندند.

 

روابط عمومي در ايران ( پس از پيروزي انقلاب اسلامي )

دفاتر روابط عمومي پس از انقلاب تحت نام ”روابط عمومي و ارشاد اسلامي“ به طور اعم فعاليتهاي ارتباطي و روابط عمومي را انجام مي دادند.

در سال 1363 وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي سيمناري را با شركت روابط عمومي ها در تهران برگزار كرد كه در واقع زيربناي حركت روابط عمومي را براي تجديد حيات آن پي ريزي كرد .

در حال حاضر رشته روابط عمومي در دانشكده علوم اجتماعي دانشگاه علامه طباطبائي و دانشگاههاي علمي ـ كاربردي تدريس مي شود و ادارات كل روابطعمومي وزارتخانه ها و مؤسسات در مراكز استان نيز اقدام به تشكيل دوره هاي آموزشي روابط عمومي براي كارمندان خود كرده اند. ازسال 1368 نيز سازمان اموراداري و استخدامي كشور آيين‌نامه كاري دفاتر روابط عمومي را تصويب كرده است.

 

 
 
 06

 

اهداف مركز روابط عمومي و اطلاع رساني

اهداف كلانمركز روابط عمومي و اطلاع رساني وزارت جهاد كشاورزي

 

  • ايجاد بستر تفاهم، همكاري و جلب اعتماد عمومي واعتمادسازي در درون و برون؛‏‏ جلب مشاركت و همفكري همه جانبه مخاطبــان درتصميم سازي وتصميم گيري هاي سازماني؛
  • توسعه و ساماندهي نظام اطلاع رساني و اطلاع يابي در چارچوب وظايف وزارتخانه؛
  • ايجاد بستر مناسب براي گفتمان مستمر و منظم بين وزارتخانه و مخاطبان آن؛
  • تثبيت، تقويت و كمك به زمينه سازي تحقق سياست هاي اجرايي وزارتخانه؛
  • پيش بيني بحران هاي بالقوه و كمك به پيشگيري از وقوع آنها؛
  • مشاركت در رفع مشكلات و حل مسايل وزارتخانه؛
  • كمك به گسترش و توسعه روابط عمومي در بخش كشاورزي؛
  • زمينه سازي براي ارتقاي بينش و رفتار عامه در راستاي اصلاح الگوي مصرف؛

زمينه سازي براي گسترش مطالعات و پژوهش هاي با موضوع روابط عمومي.

     

 

 

شرح وظايف مركز روابط عمومي و اطلاع رساني

 

1-     ارتباط و همكاري مستمر با رسانه‌هاي جمعي اعم از ؛ (صدا و سيما، خبرگزاريها، روزنامه‌هاي كثيرالانتشار و نشريات تخصصي كشاورزي و دامپروري، سايت‌هاي خبري و...) به منظور انعكاس دستاوردها، توانمنديها و برنامه‌هاي وزارت جهاد كشاورزي.

2-     مديريت و برنامه‌ريزي براي توسعه ارتباطات الكترونيكي از طريق پايگاه اطلاع‌رساني (سايت) و بهنگام كردن رويدادهاي بخش كشاورزي ..

3-      ساماندهي و توسعه سيستم جمع آوري اطلاعات و اخبار مربوط به واحدهاي مختلف زير مجموعه وزارت جهادكشاورزي   ( توسعه بانك اطلاعات رسانه‌اي)

4-      پوشش خبري و تصويري مراسم مختلف نظير؛ همايش‌ها، سفرهاي مسئولين و مراسم افتتاح طرح‌هاي و پروژه‌ها و.. با دعوت از نمايندگان رسانه‌‌هاي جمعي و يا اعزام كارشناسان خبر.

5-      پاسخگويي به كليه انتقادات مطروحه در رسانه‌هاي جمعي ( صدا و سيما، مطبوعات و نشريات تخصصي و خبرگزاريها و سايت‌ها )

6-      هماهنگي براي شركت مديران و كارشناسان وزارت جهاد كشاورزي در برنامه ها و ميزگردهاي راديو و تلويزيوني و مطبوعاتي .

7-      بررسي مشكلات، مسائل و چالش‌هاي موجود در مخاطبان بخش كشاورزي

8-      تهيه وتدوين طرح‌هاي مطالعاتي مرتبط با افكار عمومي در سطوح ملي، استاني، منطقه اي و محلي

9-      انجام پژوهشهاي كاربردي در جهت يافتن راهكارهاي جلوگيري از بحران هاي ناخواسته بخش كشاورزي

10-  سياست گذاري و هدايت كليه فعاليت هاي مطالعاتي،رسانه اي،انتشاراتي،تبليغاتي مرتبط با مراكز روابط عمومي هاي كشور در سطح مراكز روابط عمومي جهادكشاورزي استانها ، سازمانها و شركت هاي وابسته به جهاد كشاورزي

11-  بررسي راهكارهاي بهبود سياست ها و روشهاي مديريتي و برنامه‌ريزي بخش كشاورزي با مطالعه طرحها و پروژه‌هاي در حال اجراي وزارتخانه در ابعاد مختلف

12-  ارتباط با مراكز علمي و پژوهشي كشور در جهت ارتقاء سطح تحقيقات علمي مراكز روابط عمومي هاي وزارت جهاد كشاورزي

13-  انجام مطالعات تحليل محتواي مطبوعات و رسانه ها در جهت بررسي مشكلات نظام اطلاع رساني موجود در بخش كشاورزي در سطوح مختلف و مقاطع زماني متفاوت

14-  انجام تحقيقات موردي در خصوص مشكلات مرتبط با توليد كنندگان، كشاورزان و بهره برداران محصولات مختلف بخش كشاورزي

15-  شناسايي و سازماندهي و همكاري در برگزاري جشنواره هاي محصولي استاني

16-  هماهنگي و همكاري بر اجراي جشنواره هاي فرهنگي مرتبط با بخش كشاورزي

17-  برنامه ريزي و اجراي جشنواره هاي ملي و سراسري بامضمون كشاورزي

18-  برگزاري مسابقات كشاورزي با هدف ارائه دستاوردهاي بخش كشاورزي

19-  تهيه بانك اطلاعات مخاطبان و ارسال ا طلاعات و دستاوردهاي بخش كشاورزي در قالب هداياي تبليغاتي

20-  فضاهاي عمومي و پوشش تبليغي ساختمانها ي وزارت

21-  برگزاري برنامه هاي بازديدي از طرحها و پروژهاي شاخص براي اصحاب رسانه ،دانشجويان و...

22-  هماهنگي و اجراي نمايشگا هاي تخصصي بخش كشاورزي و شركت در نمايشگاهاي داخلي و خارجي

23-  اجراي امورانتشاراتي درقالب نشريه ،برشور،كاتالوك،پوستر،كتاب و....

24-  برنامه ريزي امورارتباطات مردمي ورسيدگي به درخواست هاي مخاطبان ومراجعان بخش كشاورزي

25-  مستند سازي فعاليت ها ودستاوردهاي بخش كشاورزي درقالب فيلم

 

نويسنده : صبا ستارپور

این کاربر 1 مطلب منتشر شده دارد.

به منظور درج نظر برای این مطلب، با نام کاربری و رمز عبور خود، وارد سایت شوید.