پنج شنبه, 13 ارديبهشت 1403

 



فرم کاربینی بازاریابی

باسمه تعالی
مرکز آموزش علمی کاربردی فرهنگ و هنر 13 تهران
معاونت فرهنگی و دانشجویی
دفتر ارتباطات با صنعت و کارآفرینی ( هماورد مهارتی )
سسسسس
 
آیا شغل شما با رشته تحصیلی شما مرتبط است ؟ انواع ارتباط آن را بیان فرمائید ؟
هم اکنون اینجانب درمعاونت راهبرد و توسعه کسب و کار مخابرات مشغول بکار می باشم ویکی از ادارات این معاونت ، اداره کل اداره بازاریابی و مشتری می باشدکه با رشته تحصیلی من مرتبط است .
.............................
مشخصات محیط کار مورد بازید:
معاونت بازرگانی خارجی سازمان صنعت و معدن و تجارت که خود شامل ادارات زیر می باشد : اداره بازاریابی و توسعه صادارت ، اداره بازرگانی خارجی و توسعه خدمات تجاری ، اداره اطلاع رسانی و تجارت الکترونیک می باشد .

..........................................
نام سازمان و یا شرکت بازید شده :
وزارت صنعت و معدن وتجارت – سازمان صنعت و معدن و تجارت استان تهران – معاونت بازرگانی خارجی
..........................
فعالیت اصلی شرکت بازدید شده چیست ؟
پرداخت یارانه های نمایشگاهی ، آموزش تجار ، صدور ، ثبت سفارش واردات کالا ، تمدید و ابطال کارت بازرگانی ، نقطه تجاری ، نمایشگاه مجازی ، اعزام و پذیرش هیات تجاری ، برگزاری کمیته های پایش تجارت خارجی ، تهیه آمار و اطلاعات مربوط به صادارات استان تهران ، برگزاری میزهای کالا و خدمات استان تهران ، کمیته توسعه صادرات و محصولات دانش بنیان ، پرداخت جوایز صاداراتی
.........................
رشته تحصیلی شما چه نقشی دراین شرکت دارد ؟
درمورد نقش بازاریابی درمعاونت بازرگانی خارجی سازمان صنعت و معدن باید گفت این معاونت جهت فروش کالای صادراتی تجار تلاش می کند و تحقیق اینکه چه مزیت ها و قابلیت هایی برای فروش ، چه صنایع قابل اتکایی دارند که می توانند از نظر کیفیت و قیمت نیاز جوامع بین المللی را فراهم سازند احتیاج به بازاریاب دارند که این تحقیقات به عهده کارشناس بازاریاب اداره بازاریابی و توسعه صادرات این سازمان می باشد .
....................................
نوع سازمان چیست ؟          دولتی                عمومی                خصوصی
....................................
تاریخچه تاسیس :
سازمان بازرگانی استان تهران درسال 1359 به ریاست نیل فروشان با جدایی از وزارت بازرگانی بعنوان یک اداره آغاز به کار کرد و درسال 1381 با ادغام اداره بازرسی به نظارت استان تهران و اداره بازرگانی سازمان بازرگانی تهران تاسیس در آخر 1390 با ادغام وزارت خانه های بازرگانی و صنایع و معادن دو سازمان بازرگانی و صنایع معادن استان تهران باهم ادغام شده و سازمان صنعت ، معدن و تجارت را تشکیل می دهند.
مراحل انجام کار در این موسسه چگونه است ؟
مراحل انجام کار درمعاونت بازرگانی خارجی سازمان بستگی به نوع اقدامات و چگونگی ارجاعات معاونت بازرگانی دارد طبق تحقیقات مراحل صدور ، تمدید ، تعلیق و ابطال کارت عضویت و بازرگانی اشخاص حقیقی و حقوقی به اداره بازرگانی و توسعه خدمات تجاری ارجاع می شود . آموزش تجار و صادرکنندگان ، اطلاع رسانی از فرصتهای تجاری در بازارهای جهانی ، عضویت درسایت نقطه تجاری ، مشاوره تجاری به اطلاع رسانی و تجارت الکترونیک ارجاع شده می شود و درآخر بررسی و اعزام هیاتهای تجاری ، نمایشگاههای بین المللی و همایش را به اداره بازاریابی و توسعه صادرات ارجاع می دهند ، پذیرش هیاتهای تجاری ، جوایز صادراتی می باشد .
..................................
رشته تحصیلی شما دراین محیط کار چه نقشی دارد ؟
دراین معاونت اداره ایی به نام بازاریابی و توسعه صادرات داریم که بارشته تحصیلی بازاریابی ارتباط مستقیم دارد و در محیط کار این اداره وظیفه بازاریابان این اداره معرفی کالاهای ایرانی به کشورهای دیگر است که کارشناس بازاریاب دراین اداره می تواند نقش کلیدی داشته باشد به این صورت که با ابزارهای بازاریابی به واسط تحصیلات و تحقیقات بررسی کند که چه صنایعی داریم ، چه می توانیم بفروش برسانیم ، چه قابلیتی برای صادرات داریم و باتوجه به این داشته ها از نظر تجارت کجای دنیا هستیم ، کالاهایمان را درکدام کشور می توانیم براساس نیازهایشان از نظر فرهنگی و مذهبی و نظام تعرفه هایمان بفروش برسانیم .
......................................
چه توانمندیهای شخصیتی و جسمی برای احراز شغل مرتبط با رشته تحصیلی شما متصوراست ؟
دررشته بازاریابی و درقالب بازاریاب یا مدیر بازاریابی برای احراز شغل از نظر شخصیتی می توان برون گرایی و درون گرایی ، هوش بهری ، هیجان ، انعطاف پذیری و خلاقیت ، تحمل ابهام بالا ، اعتماد به نفس مهارتهای کلامی را متصور شد و از نظر جسمی قدرت Body Language ( زبان بدن ) ، ژست بدن ، تماش چشمی ، فرم ایستادن و نشستن و خیره شدن برای جلب مشتری را متصور شد .
.............................................
شرایط شغل های مرتبط با رشته تحصیلی خود را از لحاظ موارد زیر توضیح دهید :
1-    سختی و پیچیدگی
2-    قوانین و مقررات انجام کار
3-    مباحث ایمنی و بهداشت
4-    مباحث فرهنگی و اجتماعی ( جاذبه و انگیزه های شغلی )
1-سختی و پیچیدگی بازاریابی : رکود اقتصادی ، روبرو شدن با رقبا ، افزایش تاکتیک های بازاریابی ، تجریم ها ، انفجار داده ها 2- قوانین و مقررات دربازاریابی گسترده است ولی قوانین و مقررات عمومی شامل : ا/ تعاریف پایه که شامل قانون ، لایحه ، مصوبه ، بخشنامه و ... 2/ کلیات قانون تجارت 3/ قانون چک و بانکداری 4/ قانون بیمه و حمل و نقل 5/ قانون کار و تامین اجتماعی 6/ قانون تعزیرات حکومتی 7/ قانون تجارت الکترونیک 8/ قانون مالیاتی 4- مباحث فرهنگی و اجتماعی هم در بازاریابی موثر است اینکه یک بازاریاب نیاز فرهنگی و اجتماعی بازار جهانی را تشخیص دهد مثلاٌ در خصوص عادت شستشو ، البسه ، مدها ، الگوهای تصریح و مواد غذایی براساس دین و مذهب آن اجتماع .
............................
شغلهای مرتبط با رشته تحصیلی شما درخارج از کشور چه جایگاهی دارد ؟
مشاغل مرتبط به بازاریابی در خارج از کشور کلیدی ترین جایگاه را در مشاغل دارد تمامی برندها و کارخانه های صاحب نام جهان برای ارائه تولیدات و خدمات خود در داخل و خارج کشور احتیاج به بازاریابی قدرتمند دارند یکی از مهمترین وظایف بازاریاب یا مدیران بازاریابی شرکتهای تولیدی و بازرگانی صاحب نام این است که با شناخت بازار و تحلیل آن سهم مناسبی از بازار را برای خود به دست آورند .
......................................................
تاریخچه مشاغل و مرتبط با رشته تحصیلی شما در ایران و جهان چگونه است ؟
درکشور ایران تاریخچه تبلیغات که یکی از ارکان بازاریابی می باشد و در سال 1267 هـ-ش و درجهان دراواخر قرن نوزدهم و اوایل قرن بیستم در کشور ایالات متحده
.................................
مشاغل مرتبط و همگون با رشته تحصیلی خود را نام ببرید ؟
مدیران بازاریابی ، مدیرتحقیق و توسعه بازار ، کارشناس اداره فروش ، مسئولین امور مشتریان ، مدیران روابط عمومی ، مدیران تبلیغات ، مدیران فروش
...................................
خصوصیات هریک از مشاغل مرتبط با رشته تحصیلی خود را بیان کنید ؟
مدیران بازاریابی : شغور و آگاهی فرهنگی و اجتماعی ، مودب و با اخلاق توانایی در شناخت و نیاز مشتریان ، دارای مهارتهای بالا در تعامل ، آراستگی ظاهری و بهداشت فردی ، تسلط کامل به فناوری اطلاعات دارای هوش کسب و کار و شم تجاری ، مذاکره و فن بیان ، کارشناس اداره فروش : از هر فرصتی برای مشتریابی استفاده کند ، دارای مهارتهای جسمی و ارتباطی بالا باشد ، مردم را دوست داشته و نگاه مشتری مدارانه ای داشته باشد . مدیرتحقیق و توسعه بازار : فرصت یابی در بازار و پیگیری فرصتهای تازه ای کسب ، برنامه ریزی بازاریابی ، هموارسازی مسیر برای ارتقای عملکرد فروش و ا رائه نتایج
چه تجهیزاتی مورد نیاز شغل مرتبط با رشته تحصیلی شماست ؟
دربازاریابی بستگی دارد که درچه حوزه هایی فعالیت می شود
..........................
به نظر شما حوزه کارآفرینی و ایجاد شغل جدید درشبته تحصیلی شما چگونه ایجاد می شود؟
باید توجه داشت که هدف کلی تمام کارخانه ها و مراکز تولیدی درنهایت رسیدن به فروش خوب و جذب مشتری و بازار است لذا بازاریابی از ارکان مهم هم مرکزی میتواند باشد و باید توجه ویژه ای به این رشته تحصیلی صورت گیرد .
....................
به نظر شما چه مهارتهایی در آینده پس از گذراندن دروس رشته به دست خواهید آورد ؟
درک نیاز و جلب رضایت مشتری ، ایجاد کردن تقاضا ، استفاده صحیح از زبان بدن ، جسارت ، ادبیات گفتاری مناسب ، مدیریت زمان ، توانایی در شناخت مشتریان ، تقسیم بازار هدف
.....................
آیا علاقه به ایجاد کار و حرفه مطابق با رشته تحصیلی خود دارید ؟
اگر امکان ایجاد شغل با توجه به تجهیزات و امکانات مورد نیاز ایجاد کار باشد بله
نويسنده : ندا عمویی

این کاربر 1 مطلب منتشر شده دارد.

به منظور درج نظر برای این مطلب، با نام کاربری و رمز عبور خود، وارد سایت شوید.