پنج شنبه, 13 ارديبهشت 1403

 



کاربینی بازاریابی

بسمه‌تعالی
مرکز آموزش علمی - کاربردی فرهنگ و هنر 13 تهران
معاونت فرهنگی و دانشجویی
دفتر ارتباط با صنعت و کارآفرینی (هماورد مهارتی)
نحوه تنظیم گزارش‌نویسی کاربینی
1 copy

SAM 0327

عنوان شغل:
Ÿ آیا شغل شما با رشته تحصیلی شما مرتبط است؟ نوع ارتباط آن را بیان فرمایید؟
بله، یکی از ابزارهایی که در رشد و درآمدهای بانک بازاریابی است و به گفته مدیران ارشد بانک فقط 5 درصد از مشتریان بیش از 85 درصد سودآوری بانک‌ها را تشکیل می‌دهند و همچنین تحقیقات محققان امور اقتصادی نشان داده که بانک‌ها با افزایش مشتریان ارزنده و تراز اول خود و ایجاد رضایت‌مندی مؤثر در مشتریان به طور بی‌سابقه‌ای به سودآوری خود می‎‌افزاید. بانکداری امروز شیوه‌های نوع، بازاریابی و مشتری‌مداری مؤثر، ارائه تکنولوژی نو، سرویس‌دهی و خدمات مورد نظر مشتری را می‌طلبد که هر بانکی در این امر موفق‌تر عمل کند در بازاریابی رقابتی موجب جذب منافع بالا و ماندگاری منابع و در نیتجه دوام و باقای دائمی بانک با بهره‌وری بالا خواهد بود.
Ÿ مشخصات محیط کار مورد بازدید:
معونت بازرگانی خارجی سازمان صنعت و معدن و تجارت که شامل: اداره بازاریابی و توسعه صادرت، اداره اطلاع‌رسانی و تجارت الکترونیک، اداره بازرگانی خارجی و توسعه خدمات تجاری می‌باشد.
Ÿ نام سازمان و یا شرکت بازدید شده:
وزارت صنعت و معدن، معدن تجارت، سازمان صنعت، معاونت بازرگانی، معدن و تجارت استان تهران.
...................................................
Ÿ فعالیت اصلی شرکت بازدید شده چیست؟
صدور، تمدید و ابطال کارت بازرگانی، اعزام و پذیرش هیات تجاری، پرداخت یارانه‌های نمایشگاهی، ثبت سفارش واردات کالا، نقطه تجاری، آموزش تجار، نمایشگاه مجازی، پرداخت جوایز صادراتی، تهیه آمار و اطلاعات مربوط به صادرات استان تهران، برگزاری کمیته‌های پایش تجارت خارجی، کمیته توسعه صادرات و محصولات دانش بنیان، برگزاری قیدهای کالا و خدمات استان تهران.
...................................................
Ÿ رشته تحصیلی شما چه نقشی در این شرکت دارد؟
در مورد نقش بازاریابی در معاونت بازرگانی خارجی سازمان صنعت، معدن و تجارت باید بگویم این معاونت برای فروش کالای صادراتی تجار تلاش می‌کند و تحقیق اینکه چه مزیت‌ها و قابلیت‌هایی برای فروش، چه صنایع قابل اتکایی دارند که می‌توانند از نظر کیفیت و قیمت نیاز جوامع بین‌الملل را فراهم سازند احتیاج به بازاریاب دارند که این تحقیقات به عهده کارشناس بازاریاب اداره بازاریابی و توسعه صادرات این سازمان می‌باشد.
...................................................
نوع سازمان چیست؟                   دولتی nعمومی    o         خصوصی o
Ÿ تاریخچه تأسیس:
سازمان بازرگانی استان تهران در سال 1359 به ریاست نیل‌فروشان با جدایی از وزارت بازرگانی به عنوان یک اداره آغاز به کار کرد و در سال 1381 با ادغام اداره بازرسی و نظارت استان تهران و اداره بازرگانی سازمان بازرگانی تهران تأسیس شد و در آخر سال 1390 با ادغام وزارت‌خانه‌های بازرگانی و صنایع و معادن دو سازمان بازرگانی و صنایع و معادن استان تهران با هم ادغام شده و سازمان صنعت، معدن و تجارت را تشکیل دادند.
Ÿمراحل انجام کار در این مؤسسه چگونه است؟
مراحل انجام کار در معاونت بازرگانی خارجی سازمانی بستگی به نوع اقدامات و چگونگی ارجاعات معاونت بازرگانی دارد طبق تحقیقات مراحل صدور، تمدید، تعلیق و ابطال کارت عضویت و بازرگانی اشخاص حقیقی و حقوقی به اداره بازرگانی و توسعه خدمات تجاری ارجاع داده می‌شود. عضویت در سایت منطقه تجاری، اطلاع‌رسانی از فرصت‌های تجاری در بازارهای جهانی، آموزش تجار و صادرکنندگان، مشاوره تجاری به اداره اطلاع‌رسانی و تجارت الکترونیک ارجاع داده می‌شود و در آخر بررسی و اعزام هیأت‌های تجاری، پذیرش هیأت‌های تجاری، جوایز صادراتی، نمایشگاهی بین‌المللی و همایش را به اداره بازاریابی و توسعه صادرات ارجاع می‌دهند.
...................................................
Ÿ رشته تحصیلی شما در این محیط کار چه نقشی دارد؟
در این معاونت اداره‌ای به نام بازاریابی و توسعه صادرات داریم که با رشته تحصیلی بازاریابی ارتباط مستقیم دارد و در محیط کار این اداره وظیفه بازاریابان این اداره معرفی کالاهای ایران به کشورهای دیگر است که کارشناس بازاریاب در این اداره می‌تواند نقش کلیدی داشته باشد به این صورت که با ابزارهای بازاریابی به واسطه تحصیلات و تحقیقات بررسی کند که چه صنایعی داریم، چه می‌توانیم به فروش برسانیم، چه قابلیتی برای صادرات داریم و با توجه به این داشته‌ها از نظر تجارت کجای دنیا هستیم، کالاهایمان را در کدام کشور می‌توانیم بر اساس نیازهایشان از نظر فرهنگی، مذهبی و نظام تعرفه‌هایمان به فروش برسانیم.
...................................................
Ÿ چه توانمندی‌های شخصیتی و جسمی برای احراز شغل مرتبط با رشته تحصیلی شما متصور است؟
در رشته بازاریابی و در قالب بازاریاب یا مدیر بازاریابی برای احراز شغل از نظر شخصیتی می‌توان برون‌گرایی و درون‌گرایی، هوش بهری، هیجان، انعطاف‌پذیری و خلاقیت، تحمل ابهام بالا، اعتماد به نفس مهارت‌های کلامی را متصور شد و از نظر جسمی Body language (زبان بدن) ژست بدن، تماس چشمی، فرم ایستادن و نشستن و خیره شده برای جلب مشتری را متصور شد.
...................................................
Ÿ شرایط شغل‌های مرتبط با رشته تحصیلی خود را از لحاظ موارد زیر توضیح دهید:
1. سختی و پیچیدگی
2. قوانین و مقررات انجام کار
3. مباحث ایمنی و بهداشت
4. مباحث فرهنگی و اجتماعی (جاذبه و انگیزه‌های شغلی)

1- سختی و پیچیدگی بازاریابی: رکود اقتصادی، روبرو شدن با رقبا، افزایش تاکتیک‌های بازاریابی، تحریم‌ها، انفجار داه‌ها 2. قوانین و مقررات در بازاریابی گسترده است ولی قوانین و مقررات عمومی شامل الف: تعاریف پایه که شامل قانون، لایحه، مصوبه، بخشنامه ... ب: کلیات قانون تجارت ج: قانون تعزیرات حکومتی د: قانون بیمه و حمل و نقل و: قانون کار و تأمین اجتماعی ن: قانون تجارت الکترونیک ه: قانون مالیات‌ها 4. مباحث فرهنگی و اجتماعی هم در بازاریابی مؤثر است اینکه یک بازاریاب نیاز فرهنگی و اجتماعی بازار جهانی را تشخیص دهد مثلاً در خصوص عادت شستشو، البسه، مدها، الگوهای تفریح و مواد غذایی بر اساس دین و مذهب آن اجتماع.
...................................................
Ÿ شغل‌های مرتبط با رشته تحصیلی شما در خارج از کشور چه جایگاهی دارد؟
مشاغل مرتبط به بازاریابی در خارج از کشور کلیدی‌ترین جایگاه را در مشاغل دارد. تمامی برندها و کارخانه‌های صاحب نام جهان برای ارائه تولیدات و خدمات خود در داخل و خارج از کشور احتیاج به بازاریابی قدرتمند دارند یکی از مهم‌ترین وظایف بازاریاب یا مدیران بازاریابی شرکت‌های تولیدی و بازرگانی صاحب نام این است که با شناخت بازار و تحلیل آن سهم مناسبی از بازار برای خود به دست آورند.
...................................................
Ÿ تاریخچه مشاغل مرتبط با رشته تحصیلی شما در ایران و جهان چگونه است؟
در کشور ایران تاریخچه تبلیغات که یکی از ارکان بازاریابی می‌باشد در سال 1267 ه‍..ش و در جهان در اواخر قرن نوزدهم و اوایل قرن بیست در کشور ایالات متحده
...................................................
Ÿ مشاغل مرتبط و همچون با رشته تحصیلی خود را نام ببرید؟
مدیران بازاریابی، مدیران فروش، مدیران تبلیغات، مسئولین امور مشتریان، مدیران روابط عمومی، مدیر تحقیق و توسعه، بازار، کارشناس اداره فروش.
...................................................
Ÿ خصوصیات هر یک از مشاغل مرتبط با رشته تحصیلی خود را بیان کنید؟
مدیران بازاریابی: مؤدب و بااخلاق، توانایی در شناخت نیاز مشتریان، تسلط کامل به فناوری اطلاعات، هوش کسب کار و شم تجاری، مهارت بالا در تعامل، مذاکره و فن بیان. کارشناس اداره فروش: از هر فرصتی برای مشتری‌یابی استفاده کند. مردم را دوست داشته باشد و نگاهی مشتری‌مدارانه داشته باشد. مدیر تحقیق و توسعه بازار: فرصت‌یابی در بازار و پیگیری فرصت‌های تازه‌ای کسب، هموارسازی مسیر برای ارتقای عملکرد فروش...
...................................................
چه تجهیزاتی مورد نیاز شغل مرتبط با رشته تحصیلی شماست؟
بستگی به حوزه فعالیت دارد.
...................................................
Ÿ به نظر شما حوزه کارآفرینی و ایجاد شغل جدید در رشته تحصیلی شما چگونه ایجاد می‌شود؟
...................................................
Ÿبه نظر شما چه مهارت‌هایی در آینده پس از گذراندن دروس رشته به دست خواهید آورد؟
توانایی در شناخت مشتریان، تقسیم بازار هدف، درک نیاز و جلب رضایت مشتری، جسارت، مدیریت زمان، ادبیات گفتاری مناسب، استفاده صحیح از زبان بدن
...................................................
Ÿ آیا علاقه به ایجاد کار و حرفه مطابق با رشته تحصیلی خود دارید؟
بله، بازاریابی در خصوص جذب مشتری (بانک سپه)
پس از پاسخگویی به سؤالات فوق در قالب word آنها را در سایت بارگذاری کنید.
روش بارگذاری در سایت را در راهنمای موجود در سایت مرکز www.uast13.ir مشاهده کنید.
نويسنده : ابراهیم نعمتی ویشکایی

این کاربر 2 مطلب منتشر شده دارد.

به منظور درج نظر برای این مطلب، با نام کاربری و رمز عبور خود، وارد سایت شوید.