پنج شنبه, 13 ارديبهشت 1403

 



هتل پارسیان(بازاریابی)

مقدمه:

04 copy

با عنایت به این که در دنیای امروز تغییرات با نرخ سرسام آور رخ می دهند ، امروز مثل دیروز نیست و فرداهم با امروز تفاوت زیادی خواهد داشت . ادامه دادن استراتژی کنونی مخاطره آمیز است واز سویی دیگر روی آوردن به استراتژی جدید هم کم مخاطره نیست .

پیشرفت فناوری، پدیده جهانی شدن و حذف مقررات ( در بسیاری از صنایع ) توانسته است بر مشتریان شرکتهایی که خدمات مسافرتي توريستي را با نام و نشان تجاری مشهور در نقاط مختلف كشور و حتي فرا تر از آن هستند بسیار تأثیر گذار باشند .هتلداری ، مهمان پذیری و مهمانداری باید همواره خود را با این تغییرات سازگار نمایند و بکوشند تا به تقاضاهای جدید ناشی از تغییرات پاسخی مناسب ارائه نمایند . بازاریابهای معقول به نوبه خود باید در فعالیت های بازاریابی و ابزارها و روشهای خود تجدید نظر نمایند تا بتوانند همگام با این تغییرات با چالشهای امروز و فردا روبرو شده ومقابله نمایند .

یکی از مهمترین اهداف بازاریابی این است که مشتری را بشناسد ، اورا درک کند تا بتواند کالا یا خدمتی مناسب با نیاز وی به او عرضه نماید. حال کمال مطلوب آن است که تلاشهای بازاریابی به خلق یک مشتری بیانجامد ، یعنی کسی که آمادگی درخواست ارائه خدمات هتلینگ یا مهماپذیری را دارد .

در واقع شناسایی مشتریان احتمالی و هدف قرار دادن آنها ، ایجاد رابطه تجاری با آنها ودر نتیجه

فروش و ارائه خدمات ، جمع آوری اطلاعات و در پایان تخصیص بودجه مورد نیاز از دیگر

خلاقیتهای یک بازاریاب به شمار می رود . ودر بازاريابي آفلاین همت مضاعف او مي تواند

دستاوردهاي بيشتري را بدنبال داشته باشد

بازاریابی و بازار شناسی با نیازهای اجتماعی و انسانی و تأمین این نیازها سروکار دارد و بازاریابی اثر بخش آن است که روشهای مبتکرانه را به کار بندد .

اهداف

058

-ارائه خدمات هتلینگ و سياحتي به مشتریان.از طريق ارتباط اينترنتي ( آنلاین ) در سراسر كشور ودر آينده نزديك ورزرو هتل از خارج از مرزها

- ارائه خدمات هتلینگ و سياحتي باکیفیت مطلوب از برندهای برترتأمين هتل و امكانات رفاهي داخل کشور به میزان70% و عرضه خدمات هتلینگ ، ترانسفر و سياحتي برون مرزي بادر نظر گرفتن بازار هدف مورد نظر 30%.                                                                                                      

- کسب محبوبیت دردوره کوتاه مدت با اتخاذ سیاستهای مناسب و جذب تعداد بیشتری از مشتریان موجود درمنطقه و حوزه کاری.

- کسب سهم بیشتری از بازار منطقه ویا حوزه کاری در میان مدت بااتخاذ سیاستهای تبلیغی اعم از چاپ کارتهای ویزیت وکارتهای تبلیغاتی و صدورکد اشتراک برای مشتریان وایجادخدماتی رایگان به مشتریان در زمان تحویل مدارك لازم به منظور استفاده از خدمات. مورد نظر مشتريان .

- ارائه خدمات هتلینگ و سياحتي به نحوی که موجب رشد وشکوفایی هتل گردیده ودر درازمدت دارای ارزش افزوده قابل توجهی گردد .

- توسعه مجموعه هتل در دراز مدت برحسب درآمد حاصله از فعالیت مطلوب در مدت فعالیت به صورت شعبه یا نمایندگی از طريقايجاد زیر ساخت مناسب از قبیل ساختمان هتل ، وب سايت مناسب و بستر سازي مطلوببا سرعتي متناسب و كار آمد .

Situation Analyse

 th copy

  1.     کمپانی
  2.     مشتری
  3.     رقبا
  4.    محیط

هتل HOTTEL 

هتل مذکور به "هتل انقلاب پارسیان " دارای تمپلت پلنی بر اساس اصول بازاریابی، اصول بازارشناسی و مدیریت بازار یابی در حد و توان و معلومات اینجانب گرد آوری گردیده است وقابلیت اجرائی شدن در فضای مذکور ولي مكانيزه و مجهز به رايانه و خط اينترنت پر سرعت رادارا مي باشد وبر اساس اهداف تعيين شده در صورت روند مطلوب در ارائه خدمات هتلینگ ،ترانسفر و خدمات جانبي آن آينده مطلوبي را در پيش رو خواهد داشت.

  نقاط ضعف

شناخت نقاط ضعف هتل ها در مدیریت و رهبری و رقابت با دیگر رقبا در منطقه فعالیت بسیار حائز اهمیت است.روشهای مختلفی جهت فهم ودرک نقاط ضعف موجود وجود دارند که عبارتند از:

-با نظرسنجی از مشتریان کتبی یا شفاهی

-بررسي در سايت رقباي فعال با برقراري ارتباط از طريق سايت و يا وب سايت هاي موجود دیگررقبا به منظور کشف و کسب نکات مثبت موجود در فعالیت روزانه آنها

با توجه به نوپا بودن این هتل و کمبود سرمایه لازم و عدم شناخت مردم از سايت هتل در عرصه خدمات رساني هتلینگ وتوريستيآنلاين میتوان آن را بعنوان ضعف شركت در نظر گرفت .

  نقاط قوت

الف ) ارتقاع سیستم خدمات رساني هتل نسبت به هتل های رقیب ، موجود در منطقه .

ب ) ارتقاء سیستم اطلاع رسانی از طریق پست الکترونیک و شبكه اينترنت بصورت ايميل ، در خصوص معرفي نوع ، كيفيت و تعرفه هزينه هاي خدمات مورد درخواست به منظور سهولت در انتخاب مشتریان .

ج ) اعلام شماره حساب اینترنتی به منظور واریز مبالغ قابل پرداخت توسط مشتری با نصب دستگاههای پوز الکترونیکی در سازمانها و شركت هاي طرف قرارداد

د ) ایجاد زير ساخت و فضائی مطمئن به منظور ایجاد محیطی مطمئنتر برای مشتریان و اعتماد سازی کافی درارائه در خواست خدمات بین مشتریان و هتل با تامین به موقع و بی قید و شرط از سوی مدیریت و عوامل شركت به نحوی مطلوب .

ذ ) نصب و راه اندازی پوزهای اینترنتی از بانکهای مختلف به جهت سهولت استفاده مشتریان و پرداخت کمتر پول نقد در قبال ارائه خدمات استفاده بهینه مشتریان آف لاين در کیشه های هتل از وقتشان .

ر ) ارائه و تامین خدمات هتلینگ ، ترانسفر، مهمان پذیری وغیرو آنها بر اساس استانداردهای موجود طبقه بندی خدمات به موجب کیفیت و درجه مرغوبیت خدمات هتلینگ و همچنین ملیت و موقعيت جغرافيائي خدمات هتلینگ مورد نظر .

ز ) ارتقاء سیستم ترابری موتوری جهت سرعت بخشیدن به سرویس دهی ویا ترانسفر مشتریان و مشترکين استفاده از خدمات هتلینگ آفلاین وآنلاين آنها .

ع ) سازماندهی و ایجاد محیطی مطلوب با بکار گیری رزروشن ها و اپراتورهاي ثابت پشت گیشه و اينترنتي مجرب و ماهر و آشنا به زبانهاي روز دنيا.

غ ) داشتن مدیرانی آگاه ومطلع در امرخدماتهتلینگ و با تجربه اجرائي مطلوب نسبت به رقبای حاضر .

ف )باتوجه به شرايط رقابتي موجود قابلیت دسترسی برای اکثریت مردم از طريق اينترنت پر سرعت فراهم گردیده و با افزایش ساعات کار پرسنل اداری هتل سعی در پیشی گرفتن از رقبا نموده است .

ق) باتوجه به موقعیت سياسي و اجتماعي كشور در حوزه كاري داخلي و بين المللي مدیریت ریسک خدمات رساني برون مرزي و خارجی مورد نیاز مشتریان را نیز در برنامه کاری خویش قرارداده است .

سهم حضور در بازار

با رعایت موارد مطرح شده و پیش بینی به عمل آمده و تلاش مداوم در مدت چهار ماه معادل 50% سهم بازار را در اختیار خواهد گرفت .

 

هتل انقلاب پارسیان

محمل آرامش جهانیان

                 تعداد مشتری

014 copy copy

در راستای میل به این هدف اجرای شیوه های ذیل الزامی است:

- ایجاد فضائی مناسب ومطمئن جهت برقراری ارتباط ( اینترنتی ) مشتری و پاسخگویی سیستمی مطلوب از سوی رزروشن ها يا اپراتورها به منظورجلب اعتماد مشتری و رغبت مجدد آن که این موضوع شرایطرا برای حضور مشتریان جديد به جهت تبلیغ خودکار ( خود به خودی ) از سوی مشتری اول منجر خواهد شد.

- ایجادفضای فیزیکی مطلوب ( لابی انتظار ) و فضایاينترنتي مناسب به منظور پاسخگوئي به سوالات و درخواستهاي ضروری مورد نیاز مشتری با اطلاع رساني مناسب و صحیح با رعایت استاندارهای موجود که خود موجب جلب رضایت مشتری و ایجاد انگیزه برای برقراري ارتباط مجدد آن به همراه مشتري( درحالت آفلاين ) وبه سفارش مشتری (در حالت آنلاين ) .

- با ایجاد امکانات و شرایطی ویژه در تحویل (ترابری) مدارك و مجوزات مربوط به خدمات هتلینگ مورد درخواست مشتريان تا درب محل های مورد درخواست مشتریان نیز می توان انگیزه خرید و استفاده از خدمات هتل را افزایش داده كه بالطبع اين امر موجبات افزايش تعداد مشتری را فراهم ساخته و زمینه رابرای جذب بیشتری مشتری فراهم خواهد آورد .

- با ایجاد سامانه الکترونیکی و ایجاد فضای الکترونیکی باقابلیت دسترسی مطلوب در راستای مشتری مداری با تعریف کد اشتراک الکترونیکی موجبات رضایت مشتری و افزایش آن را فراهم آورد.

- با ایجاد آدرس پست الکترونیکی و انعقاد قرارداد با یکی از بانکها نسبت به نصب دستگاه کارت خوان یا پوزالکترونیکی در شركتها و دستگاه هاي اجرائي دارای کد اشتراک نیز موجب حفظ و افزایش تعداد مشتریان خواهد شد.

نوع مشتری 

با توجه به منطقه انتخاب شده که اکثریت آنها از قشر متوسط و تحصیل کرده و فهیم جامعه می باشند رعایت موارد ذیل الزامی است :

- استفاده ازرزروشن ها یا اپراتورهای خوش صحبت ، مجرب و خوش برخورد با روابط عمومی مطلوب به منظور جلب رضایت مشتری وحفظ آن درحالتهاي مختلف فروش آفلاين و آنلاين .

- تاکید بر مرتب بودن سرووضع رزروشن هاو ارائه دهندگان خدمات هتلینگ و ترانسفر (در گیشه ها ) وخوش كلامی اپراتورهاي شبكه هنگام پاسخگوئي و هماهنگي با مشتريان( آنلاين) که عامل موثری بر جلب رضایت مشتری مورد نظر است .

 یافتن مشتریان واقعی

- با ایجاد و فراهم آوردن شرایط مناسب با توجه به منطقه مورد بحث و رعایت کلیه موارد مطروحه و همچنين آنلاين بودن پذيرش درخواست موجبات یافتن حداكثري مشتری و یا مشتریان فراهم خواهد آمد.

با رعایت اصول کافی یک مارکتینگ پلن باید بدنبال پاسخ این پرسش بود :

مشتری واقعی کیست و چگونه می توان در دنياي آنلاينآن را كشف ونيازهاي اورا تأمين ، ورضايتش را جلب نمود ؟

 پروسه تصمیم گیری مشتری.

در پروسه تصمیم گیری مشتری جهار عامل تاثیر بسزائی داشته ودارند که عبارتند از :

1 - شناسائی نیازهای مشتری                                               

         به منظور کسب موقعیت وساری و جاری ساختن ارائه خدمات هتلینگ به مشتریان باید نیازهای آنها راشناسائی نمود تا در زمان مراجعه اينترنتي مشتریان به شركت یک قدم از آنها پیشتر با شیم و تا حدی که برای مشتریان این مو ضوع مانند یک سوپرایز جلوه نما ید و تصور مطلوبی از نوع مدیریت و ارائه خدمات به آنها دست بدهد و به توانائی شركتدر رفع نیازهایشان باور پیدا نماید.

2- اطلاع رسانی به مشتریان به منظور تصمیم گيري آسانتر :

مشتریان: در اینگونه فعالیت ها که معمولاً از تنوع خاصي برخوردار است اطلاع رساني نقش مهمی رابه عهده دارد مثلاً اعلام تعرفه هاي قیمت خدمات هتلینگ بر اساس درخواست مشتري می تواند یکی از راههای اطلاع رسانی واقع شود و دیگر آنکه برای اطلاع رسانی بیشتر قبل از مراجعه حضوری و یا اينترنتي مشتريان با چاپ و تکثیر بروشور و یا تعرفه قیمت خدمات باپیوست نام ومشخصات وحتی شرکت های ارائه دهنده خدمات هتلینگ و ترانسفر به مشتریان در راه اطلاع رسانی آفلاين به آنلاين گامی مطمئنتر برداشته و دیگر آنکه در اولین مراجعه مشتریان با اختصاص دادن يوزر نیم پسورد و اعلام آدرس اينترنتي و توزیع کارت ویزیت ویا اشتراک و اخذ شماره همراه آنها از طریق ارسال پیامک به اطلاع رسانی مقطعی یا دوره ای پرداخت و این روش نیز منطقی و موًثر خواهد بود.

      ارزیابی کردن مشتری

اجرای مطلوب موضوعات مطروحه فوق موجبات ایجاد شرایطی مناسب به منظور ارزیابی مشتری از عملکرد آفلاين و آنلاين و تصمیم در تداوم و ادامه انجام ارائه خدمات هتلینگ و حضوريا برقراري ارتباط اينترنتي مجدد با هتل راسبب خواهد شد .

برای آگاهی از موقعیت فعالیت رقبای پیرامون منطقه فعالیت باید از طرق مختلف ذیل کسب اطلاع نموده تا راه کارهای مناسبی برای رقابت با آنان پیدا کرد :

1- مراجعه به سايت اينترنتي رقبا ويا حضور در محل فعالیت آنان و بررسی موقعیت مکانی، سيستمي و نوع برخورد رزرو شن ها و اپراتورها وچگونگی ارائه خدمات مشاوره اي هتل به مشتریان.

2 ثبت موضوعات موجود در فضای ایجاد شده توسط رقبا و بررسی ضعفها و قوت های رویت شده به منظور تجزیه و تحلیل نمودن آنها و انتخاب نقاط مثبت آنها و استفاده بهینه در فعالیت جاری هتل .

3 توجه به روشهای بکار گرفته شده از سوی رقبا برای جذب مشتری و چگونگی حفظ و افزایش آنها .

 نقاط قوت رقبا

با توجه به بررسی های بعمل آمده رقبا دارای محاسن ونقاط قوتی بوده اند که عبارتند از :

1- موقعیت استراژیکی مناسب اعم از استفاده از سيستم اينترنت پر سرعت و همكاري باشرکت های ارائه دهنده خدمات شبكه هاي اينترنتي با برند مطلوب .

2-دارای سیستم سرمایشی و گرمایشی مناسب .

4-دارای سیستم دوربین مدار بسته و امنیتی در گیشه ها و لابی انتظار و سيستم امنيتي مناسب در وب سايت طراحي شده مركزي .

5– نصب تلويزيون ال سي دي جهت پخش تصویر ، صدا ، نواهاي ملایم و مناسب براي آرامش مشتريان حضوري در هتل و همچنين مشتريان آنلاين .

6-دارای ترابری موتوری جهت سرویس دهی به مشتریان .

7-دارای کارت خوان های متعدد از بانکهای مختلف و دسترسي مشتريان به سيستمهاي بانكي با استفاده از رمز اينترنتي .

نقاط ضعف رقبا

در بررسی ازمحل فعالیت رقبا معایب و ضعفهای چند رویت گردیده که عبارتنداز:

-برخورد نامناسب فروشندگان با مشتری .

- -مکانیزه نبودن بعضی از آنها و پائين بودن سرعت اينترنت در اختيار جهت برقراري ارتباط باایر لاین های مختلف به منظور برطرف نمودن نیاز مشتریان .

-عدم استفاده از دستگاههای کارت خوان و پوزهای بانکها .

-عدم استفاده از ترابری موتوری .

8


 

نويسنده : سیدمحمدرضا میرفاطمی

این کاربر 2 مطلب منتشر شده دارد.

به منظور درج نظر برای این مطلب، با نام کاربری و رمز عبور خود، وارد سایت شوید.