چهارشنبه, 05 ارديبهشت 1403

 



بازدید از پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی

بسمه تعالی
مرکز آموزش علمی - کاربردی فرهنگ و هنر 13 تهران
معاونت فرهنگی و دانشجوئی
دفتر ارتباط با صنعت و کارآفرینی (هماورد مهارتی)
------------------------------------------------------------------------------------------------
* عنوان شغل:
* آیا شغل شما با رشته تحصیلی شما مرتبط است؟ نوع ارتباط آن را بیان نمائید.
بله. کارمند کمرگ هستم. داشتن اطلاعات فرهنگی، جامعه شناسی  و روانشناسی در ارتباط بهتر با مردم مفید است.

* مشخصات محیط کار مورد بازدید:
نمای بسیار زیبا و حاكی از سرزندگی در آستانه درب ورودی ساختمان به آدرس: تهران- بزرگراه کردستان- خیابان شصت و چهارم- كدپستی1437774681- تلفن: 3-88046891 و دارای پست الكترونیك این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید با تابلوئی که نام پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی که لابلای انبوهی از برگهای سبز، گیاهان رونده  بر دیوار ...
ورودی درب  شیشه ای با یک لابی چهارگوش بزرگ كه  سمت راست کتابخانه ای كه در توضیحات اشاره به آن شد: این  کتابخانه مرکزی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی. مجموعه كتابخانه مرکزی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی در سال 1356 در مرکز ایرانی مطالعه فرهنگ­ها پایه گذاری شد. این کتابخانه، در حال حاضر یکی از غنی ترین کتابخانه های ایران در حوزه علوم انسانی است. كتابخانه مرکزی، به­صورت فعلی آن، در سال 1361 با ادغام کتابخانه های چند مؤسسه تحقیقاتی از جمله، فرهنگستان ادب و هنر، پژوهشکده علوم ارتباطی و توسعه ایران، بنیاد فرهنگ ایران، بنیاد شاهنامه فردوسی، مرکز ایرانی مطالعه، فرهنگ ها و ... ایجاد شد. این کتابخانه بیش از یکصد هزار جلد کتاب به زبان های فارسی، عربی، اردو، ترکی و زبان های اروپایی درحوزه علوم انسانی دارد. ادبیات فارسی، زبانشناسی، فلسفه، دین، فرهنگ و زبان های باستانی، تاریخ ایران و تاریخ سایر کشورها و علوم اجتماعی و اقتصادی، موضوعات اصلی مجموعه کتابخانه را تشکیل می دهد.

01 copy

موجودی مجله ها و کتاب های فهرست شده کتابخانه مرکزی:
- 25141 عنوان کتاب فارسی، عربی و اردو
- 29774 عنوان کتاب به زبان های اروپایی
- 841 عنوان نشریات فارسی گذشته
- 200 عنوان نشریات فارسی جاری
- 538 عنوان نشریات لاتین گذشته
و ...
دارای نشریه الكترونیکی  هفتگی به نام قاف نیز می باشد.
دست چپ ورودی ساختمان دارای یک سالن همایش می باشد که در روز بازدید کنگره سومین همایش بین المللی تفکر اجتماعی و جامعه در خاورمیانه و شمال آفریقا برگزار گردیده بود. (چند دقیقه در همایش حضور داشتیم که اصلاً حضور مناسبی نبود).
از انتهای سالن به طبقات بالا راه داشت که به علت زیادی افراد گروه بازدید كننده از سرویس راه  پله استفاده کردیم دارای چند طبقه بود که در هر طبقه دارای واحدهای مختلفی بود. از جمله واحدها عبارتند از:
- دفتر همکاری های علمی و بین‌المللی
- مرکز تحقیقات امام علی علیه‌السلام(ع)
- شورای بررسی متون و کتب علوم انسان
- دبیرخانه همایش بین المللی جنبش های اسلامی معاصر
- مرکز انفورماتیک پژوهشگاه
- دبیرخانه دومین کنگره ملی علوم انسانی
- مرکز اسناد فرهنگی آسیا
در این بازدید آقای رمضانی از مسئولین پژوهشگاه گروه را همراهی كردند.

*  نام سازمان و یا شرکت بازدید شده:
پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی

03

* فعالیت اصلی شرکت بازدید شده چیست؟
پژوهش و تحقیق و تتبع در تمامی حوزه های علوم انسانی و مطالعات فرهنگی و کمک به توسعه بیشتر علوم انسانی در کشور از جمله اهداف و وظایف اصلی این پژوهشگاه به شمار می رود.
اولین وظیفه اصلی: پژوهشگاه انجام پژوهش در حوزه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی است و «معاونت پژوهشی و تحصیلات تکمیلی» وظیفه اداره پژوهش های علمی، نظارت بر حسن اجرای طرح های پژوهشی و پیگیری انتشار آنها را زیر نظر ریاست پژوهشگاه بر عهده دارد.
دومین وظیفه: نیز به آموزش نیروی انسانی مجرب و تعلیم دانشجویان و تربیت پژوهشگران در حوزه های مختلف علوم انسانی ارتباط دارد؛ که از طریق بخش تحصیلات تکمیلی پژوهشگاه انجام می شود.

02

* نوع سازمان چیست؟ دولتی

* تاریخچه تاسیس:
پس از پیروزی انقلاب اسلامی، در سال 1360 با تصویب هیأت دولت، 12 مؤسسه که هر کدام به گونه ای در رشته های مختلف، فعالیت پژوهشی داشتند، با هم ادغام شدند و سازمانی وابسته به وزارت فرهنگ و آموزش عالی، تحت عنوان «مؤسسه مطالعات و تحقیقات فرهنگی» تأسیس و آغاز به کار کرد.
مؤسسه های ادغام شده عبارت بودن از:
1) انجمن حکمت و فلسفه ایران
2) بنیاد شاهنامه فردوسی
3) بنیاد فرهنگ ایران
4) بنیاد فرهنگ و هنر ایران
5) پژوهشکده علوم ارتباطی و توسعه ایران
6) پژوهشگاه علوم انسانی
7) فرهنگستان ادب و هنر ایران
8) فرهنگستان زبان ایران
9) فرهنگستان علوم ایران
10) مرکز اسناد فرهنگی آسیا
11) مرکز ایرانی تحقیقات خارجی
12) مرکز ایرانی مطالعه فرهنگ ها
مؤسسه مطالعات و تحقیقات فرهنگی در سال 1369، پس از تغییر سازمان و تشکلات آن، از سوی «شورای گسترش آموزش عالی» عنوان پژوهشگاه گرفت و تشکیلات سازمانی آن در خردادماه سال 1372 به تصویب نهایی سازمان امور اداری و استخدامی کشور رسید.
در سال 1373، شورای عالی پژوهشگاه به منظور تأکید بر گرایش علوم انسانی در تحقیقات پژوهشگاه، عنوان «پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی» را برای این نهاد برگزید که از تصویب شورای عالی گسترش آموزش عالی نیز گذشت.

* مراحل انجام کار در این موسسه چگونه است؟
پژوهشکده ها وظیفه برنامه ریزی، هماهنگی، نظارت، هدایت، حمایت و اجرای طرح های پژوهشی را در چهارچوب مقررات و سیاست های پژوهشگاه بر عهده دارند.
هم اکنون 11 پژوهشکده در رشته های مختلف به پژوهش در حوزه های تخصصی مشغول هستند. این پژوهشکده ها عبارتند از:
1- پژوهشکده زبان و ادبیات:
گروه های پژوهشی‌ بنیادین، ادبی در موضوعات مختلف، تحقیقات میان رشته‌ای، ترجمه، ادبیات و کاربردهای اجتماعی.
2- پژوهشکده تاریخ ایران:
گروه های پژوهشی تاریخ اقتصادی ایران، تاریخ اجتماعی ایران، تاریخ فرهنگی، تاریخ سیاسی ایران، تاریخ ایران فرهنگی.
3- پژوهشکده مطالعات تطبیقی اقتصاد و مدیریت:
گروه های پژوهشی اندیشه های اقتصادی، اقتصاد تطبیقی، نظام های اقتصادی، مدیریت راهبردی، دانش و پژوهش، مدیریت فرهنگی.
4- پژوهشکده مطالعات اجتماعی:
گروه های پژوهشی جامعه شناسی نظری- فرهنگی، بررسی مسائل اجتماعی و روانشناختی ایران، جامعه شناسی تاریخی ایران، فرهنگ و تمدن اسلام و ایران، مطالعات توسعه، امنیت و جامعه، مطالعات زنان.
5- پژوهشکده زبان شناسی:
گروه های پژوهشی حوزه نظری، حوزه کاربردی، حوزه میان رشته ای.
6- پژوهشکده مطالعات فرهنگی و ارتباطات:
گروه های پژوهشی مطالعات نظری سیاست، مطالعات راهبردی و کاربردی فرهنگ و ارتباطات، مطالعات بین‌رشته ای فرهنگ و ارتباطات.
7- پژوهشکده اندیشه سیاسی، انقلاب و تمدن اسلامی:
گروه های پژوهشی مطالعات نظری سیاست، مطالعات کاربردی سیاست، روابط بین الملل، فلسفه سیاسی، نظریه پردازی انقلاب اسلامی، تمدن اسلامی.
8- پژوهشکده حکمت معاصر:
گروه های پژوهشی مطالعات تطبیقی عرفان، مطالعات قرآنی و حدیث، حکمت اسلامی معاصر، فلسفه برای کودکان (فبک)، کلام و فلسفه دین.
9- پژوهشکده غرب شناسی و علم پژوهی:
گروه های پژوهشی تاریخ و تمدن غرب، دین و فرهنگ غرب معاصر، آینده پژوهی، تاریخ علم و تمدن، منطق روش شناسی، فلسفه علم و فناوری.
10- پژوهشکده اخلاق و تربیت:
گروه های پژوهشی مطالعات بنیادنی اخلاق، مطالعات کاربردی اخلاق، فلسفه تعلیم و تربیت، علم النفس و روانشناسی.
11- پژوهشکده مطالعات تطبیقی حقوق:
گروه های پژوهشی جرم شناسی و پیشگیری، حقوق رسانه، فلسفه و حقوق، خانواده، حقوق فکری و معنوی، مطالعات انتقادی حقوق بشر، حقوق و اقتصاد.
پژوهشگاه از سال 1368 اقدام به برگزاری دوره های آموزشی در کنار کار اصلی پژوهشی خویش کرده است و امروزه با بیش از 30 سال سابقه فعالیت در اجرای دوره های تحصیلات تکمیلی، موفق به راه اندازی 12 رشته در مقطع کارشناسی ارشد و 10 رشته در مقطع دکتری تخصصی شده است.
برای اولین بار در سال 1368 رشته های زبان و ادبیات فارسی، تاریخ ایران دوره اسلامی و زبانشناسی همگانی در مقطع کارشناسی ارشد، راه اندازی شد. سال 1376 و تأسیس رشته علوم سیاسی، سرآغاز راه اندازی دوره های دکتری تخصصی در پژوهشگاه شد.
رشته های مقطع کارشناسی:
زبان و ادبیات فارسی، زبانشناسی همگانی، تاریخ ایران اسلامی، فرهنگ و زبانهای باستانی، ادیان و عرفان، فلسفه غرب، فلسفه و کلام اسلامی، زبان و ادبیات عرب، علوم اقتصادی، پژوهش علوم اجتماع، دین و رسانه و مدیریت رسانه.
رشته های مقطع دکتری:
علوم سیاسی زبان شناسی همگانی، فرهنگ و زبان های باستانی، زبان و ادبیات فارسی، فلسفه علم و فناوری، تاریخ علم دوره اسلامی، انقلاب و تمدن اسلامی، تاریخ ایران بعد از اسلام، حکمت متعالیه و فلسفه دین.
در طی این 25 سال 1184 نفر دانشجو در 20 رشته مختلف علوم انسانی پذیرفته شده است. تولید دانش و انتشار بیش از 600 اثر علمی- پژوهشی، پایان نامه و رساله در رشته های تخصصی و تربیت بیش از 770 نفر دانش آموخته و پژوهشگر از افتخارات پژوهشگاه در این حوزه هستند.
هم اکنون رویکرد اصلی تحصیلات تکمیلی پژوهشگاه حرکت به سمت دوره های تحصیلات تکمیلی پژوهش محور است.

* رشته تحصیلی شما در این محیط کار چه نقشی دارد؟
واقعیت در رابطه با رشته تحصیلی ما تنها پژوهش و مطالعه در رابطه با امور فرهنگی و روند رشد فعالیت های شاخه علوم انسانی و روانشناسی انسان، جامعه شناسی در حد بین الملل و پیشرفت های گوناگون دینی و ...

* چه توانمندی های شخصیتی و جسمی برای احراز شغل مرتبط با رشته شما متصور شده است؟
داشتن تحصیلات در رشته روابط عمومی و علوم ارتباطات، داشتن دانش در زمینه های روانشناسی، علوم اجتماعی، ... و مطالعه وسیع مطبوعات و کتاب، مهارت های علمی، احساس مسئولیت اخلاقی، داشتن آگاهی های روز، قدرت نویسندگی، آشنایی با علوم اجتماعی از جمله کلیات مدیریت، روانشناسی و علوم سیاسی، نوآوری و خلاقیت، آشنایی با روزنامه نگاری و ایمان به حقانیت افکار عمومی یا مخاطب ... از نظر جسمی: داشتن فن بیان قوی و استفاده از ارتباطات غیر کلامی، خوش رویی، خوب شنیدن، گیرندگی قوی و انتقال پیام، بذله گویی، راستگویی، توانمند بودن در امور روحی و روانی، صبر و شكیبائی، تمیز، مرتب بودن ظاهر و خوب لباس پوشیدن لازمه این کار است.

* شرایط شغل های مرتبط با رشته تحصیلی  خود را از لحاظ موارد زیر توضیح دهید.
1- سختی و پیچیدگی
نبود یک برنامه مشخص برای ایجاد  توسعه امور فرهنگی، معطوف نبودن نگاه ها در حوزه فرهنگی به محصولات و کالاهای فرهنگی و عدم توجه مطلوب و شایسته به  اهل فرهنگ و اندیشه، نبود راهبردهای مناسب برای حمایت از  فرهنگی خلاق و نوآور و نهایت اصولا کار با انسانها و رسانه ها به دلیل داشتن سلیقه، علایق و احساسات مختلف دارای حساسیت می باشد.
کارکنان امور فرهنگی باید دارای دقت، تمرکز، حوصله و بردباری زیاد باشند. چنانچه خبری نادرست منتقل شود ممکن است خسارت جبران ناپذیری را بدنبال داشته باشد.

2- قوانین و مقررات انجام کار
بی ثباتی و نبود قوانین و مقررات و سیاست های مرتبط با کارشناسان و كاردانان فرهنگی، عدم تفکیک مدیریت و رعایت مالکیت معنوی در نظام های کسب و کار فرهنگی کشور، عدم درک درست تطبیقی از روندهای جهانی کسب و کار و فناوری های فرهنگی و برنامه ریزی متناسب با آن.

3- تكریم مباحث ایمنی و بهداشت
هدف اصلی ایمنی، نگهداری و ارتقای سلامتی نیروی انسانی شاغل می باشد:
بهداشت روانی كار به این معناست حجمی که در سیستم کار به یک یا چند نفر برای انجاموظیفه اختصاص یافته است به اندازه باشد.
در محیط کار عوامل فیزیکی، زیست شناختی، اجتماعی و فرهنگی که فضای فرد را احاطه کرده است مناسب باشد.
فشار کاری (داخلی یا خارجی): مجموع شرایط خواسته ها  نامناسب در سیستم کار که در جهت بر هم زدن حالت فیزیولوژیکی و روانی فرد عمل می‌کنند و (تنش کار) تأثیر فشار کار بر روی شخص در رابطه با ویژگی ها و توانایی های فردی و خستگی ناشی از کار پیش بینی شده باشد.
ایمنی به معنی سلامت، امنیت و آسایش است  وبه این منظور که فرددر محیط کار ایمن از حوادث اتفاقی و غیر مترقبه باشد  و از بین بردنمواد یا کاهش قدرت کارآیی  تجهبزات و وسایل خطرناک در اجرای عملی از قبل تعیین شده باشد.

4- مباحث فرهنگی و اجتماعی (جاذبه و انگیزه های شغلی)
با توجه به نقش روابط عمومی در تسهیل ارتباطات درون سازمان و ایجاد بسترهای لازم برای افزایش راندمان كاری و انگیزه های شغلی باید به موارد بسیاری توجه گردد و انگیزه مناسب بوجود آوریم. بسیاری از ما در طول خدمت كاری، ناخشنودی شغلی، فشاركاری و نیاز به رهایی از مشكلات مرتبط با حرفه را تجربه كرده ایم. اما مسلم انگیزه ای برای ادامه داشته ایم. در این خصوص با توجه به شغل و حرفه ای كه با آن روبرو هستیم، انگیزه متفاوت می باشد. از جمله: علاقه مندی به حرفه، احساس آرامش و سلامتی داشتن در محیط كار از نظر فیزیكی و اجتماعی، وجود رابطه مناسب با همكاران در محیط كار، وجود قوانین حاكم و قابل قبول در محیط كار برای شاغلین، از نظر فرهنگی: مشاركت‌ در برگزاری‌ سمینارها و گردهمایی های‌ تخصصی‌ و عمومی‌ سازمان‌، پوشش‌ تبلیغی‌ ساختمان ها و فضاهای‌ عمومی‌ سازمان‌ در گرامیداشت‌ ایام‌ و مناسبت های‌ ویژه، تدوین‌ و اجرای‌ طرح‌ جامع‌ تبلیغات‌ برای‌ فضاسازی‌ فرهنگی، تبلیغی‌ در ساختمان ها و محوطه ها، اجرای نمایشگاه ها در خارج‌ و داخل‌ سازمان، اعلام برنامه‌ كنفرانس ها و سمینارها، شركت در نمایشگاه های مرتبط و ارائه فعالیت ها، حضور در سمینارهای مرتبط و اطلاع رسانی، برگزاری آیین ها و مراسم ملی- مذهبی، وضعیت درآمدی و اقتصادی ...

* شغل های مرتبط با رشته تحصیلی شما در خارج از کشور چه جایگاهی دارد؟
نمی دانم. در اصل با وجود فرهنگ مختلف باید متفاوت باشد.

* تاریخچه مشاغل مرتبط با رشته تحصیلی شما در ایران و جهان چگونه است؟
نمی دانم

* مشاغل مرتبط و همگون با رشته تحصیلی خود را نام ببرید.
کارشناس اطلاعات و جهانگردی، کارشناس امور فرهنگی، مدیریت موزه، كارشناس روابط عمومی در سازمان ها بنابر وظایفی كه بر عهده دارند.

* خصوصیات هر یک از مشاغل مرتبط با رشته تحصیلی خود را بیان کنید:
- کارشناس اطلاعات و جهانگردی:
داشتن اطلاعات در مورد مناطقی که بازدید می شود و بر قراری ارتباط مابین آژانس ها و جهانگردان و فراهم آوردن تسهیلات لازم برای سفر. اعم از  داخلی و خارجی.
- کارشناس امور فرهنگی و روابط عمومی:
شرکت در مراسم فرهنگی و ادبی و تهیه گزارش از اهداف، نحوه برگزاری عملکرد و نتایج حاصله از آنان. ایجاد ارتباط و تبادل نظر با دیگر کارشناسان و دست اندرکاران مسائل فرهنگی در سایر ارگان ها و دستگاه های دولتی و حوزه های منطقه ای وزارتخانه و مراکز تحقیقاتی فرهنگی و ادبی، فرهنگ بررسی و پیشنهاد سیاست ها، خط مشی ها و رهیافت های فرهنگی، ادبی بر اساس اصول حاکم بر امور فرهنگی و حفظ اصالت، انتقال افکار و نظرات انتقادی و پیشنهادی متخصصان و چهره های فرهنگی و ادبی و مردم جامعه به حوزه معاونت، طراحی برنامه های فرهنگی و فعالیت های کیفی معاونت با استفاده از نتایج تحقیقات و مطالعات و بررسی ها و نیز اطلاعات جمع آوری شده.

* چه تجهیزاتی مورد نیاز شغل مرتبط با رشته تحصیلی شماست؟
کامپیوتر، اینترنت، دوربین عکاسی، دوربین فیلمبرداری، ضبط صوت جیبی، دستگاه تکثیر، دستگاه اسکن، پرینتر، تلفن و نمابر.

* به نظر شما حوزه کارآفرینی و ایجاد شغل در رشته تحصیلی شما چگونه ایجاد می شود؟
- معرفی الگویی مناسب و ارزشی در حوزه کارآفرینی فرهنگی بر مبنای ارزش های فرهنگی اسلامی.
- ایجاد بستری برای شناسایی و معرفی کارآفرینان فرهنگی و کارآفرینان اهل فرهنگ.
- تمرکز و اولویت توسعه کسب و کارهای دانشی در حوزه کارآفرینی فرهنگی در هر بخش.
- تمرکز بر مزیت های نسبی فرهنگی و صنعتی هر منطقه بومی با تمرکز ویژه بر زمینه های مرتبط با کارآفرینی فرهنگی.
- تمرکز ویژه بر کارآفرینی فرهنگی در صنایع برتر ، نوظهور و صنایع فرهنگی کشور.
- تمرکز ویژه بر توسعه کسب و کارهای کوچک و متوسط در حوزه کارآفرینی فرهنگی.
- برگزاری سالانه جشنواره نوآوری و کارآفرینی فرهنگی و معرفی نوآوران فرهنگی برتر.
- پیش بینی ساز و کار مناسب جهت حمایت از افراد دارای ایده فرهنگی که می خواهند در جشنواره ها شرکت کنند.
- حمایت ویژه از توسعه شرکت های تحقیق و توسعه و خدمات فنی و تخصصی صنایع فرهنگی در کشور.
- جایگزینی مفهوم ارزش آفرینی فرهنگی به جای کارآفرینی فرهنگی.
- توسعه مراکز کارآفرینی فرهنگی در دانشگاه ها و مؤسسات فرهنگی و صنعتی.
- آموزش و پرورش کارآفرینانی در حوزه کارآفرینی فرهنگی

* به نظر شما چه مهارتهایی در آینده پس از گذراندن دروس رشته به دست خواهید آورد؟
بدست آوردن چشم انداز ارزشی و فرهنگی به محیط پیرامون، توجه به هنجارها و ارزش های بومی و فرهنگی موجود در كشور، شناسایی مناسب فرصت ها، مزیت های نسبی و رقابتی در زمینه توسعه فرهنگی، بوجود آوردن مدلی برای توسعه الگوهای مناسب و ارزش محور در زمینه فرهنگی (عدم توجه به استفاده از فرهنگ تهاجمی).

* آیا علاقه به ایجاد کار و حرفه مطابق با رشته تحصیلی خود دارید؟ بله
دارید؟ بله
نويسنده : سپیده علی مددی

این کاربر 1 مطلب منتشر شده دارد.

به منظور درج نظر برای این مطلب، با نام کاربری و رمز عبور خود، وارد سایت شوید.