یکشنبه, 16 ارديبهشت 1403

 



برنامه ریزی آموزشی

برنامه ریزی آموزشی

تعریف درس:

هدف درس:

دانشجو اهمیت برنامه ریزی آموزشی را درک کرده و بتواند برنمامه درسی برای کلاسهای آموزشی در حوزه فرهنگ بنویسد.

رئوس و ریز محتوا:

1.کلیات برنامه ریزی آموزشی
   الف)تعریف برنامه ریزی آموزشی و برنامه ریزی درسی،مرزهای تعامل این دو برنامه ریزی نقش آموزش در فرهنگ و فرهنگ سازی
   ب)اهمیت برنامه های آموزشی در برنامه های فرهنگی
   پ)موضوعات آموزشی در برنامه ها و فعالیت های فرهنگی
   ت)آموزش رسمی و غیر رسمی:تفاوتها و شباهتها،نهادهای متولی،برنامه ریزی متمرکز و غیر متمرکز
   ث)نظریه های تربیتی:دیدگاه رفتاری،موضوعی،اجتماعی،رشد گرا،شناختی،انسانگرا و...
2.عناصر برنامه آموزشی
ساختار و نظام آموزشی،امکانات و بودجه،معلم و تربیت معلم و...
3.عناصر برنامه درسی
   الف)تعیین اهداف(نیاز سنجی فردی و اجتاماعی،فلسفه حاکم و اهداف آموزش در حیطه های مختلف شناختی،روانی،عاطفی و...)
   ب)محتوا(متناسب با ویژگی های مخاطب ،معیارهای انتخاب،سامان دهی و...)
   پ)روش آموزش(روشهای فعال و غیر فعال،روش مستقیم و غیر مستقیم،وسایل کمک آموزشی و...)
   ت)ارزشیابی(کمی یا کیفی ،...)
   ث)تاثیر گزاری عناصر برنامه درسی بر یکدیگر
4.راهنمای فعالیت عملی
هر دانشجو برنامه درسی برای آموزشهای فرهنگی تهیه و تدوین نماید.

منابع:

1.میلر،جان(1379)،نظریه های برنامه درسی،مترجم:محمود مهر محمدی،تهران:انتشارات سمت
2.میرزا بیگی،علی(1380)،برنامه ریزی درسی و طرح درس در آموزش رسمی و تربیت نیروی انسانی،تهران:انتشارات یسطرون
3.خلیل شورینی،سیاوش(1381)اصول و مبانی برنامه ریزی آموزشی،تهران:انتشارات یادواره
4.محسن پور بهرام(1376)،برنامه ریز آموزشی،انتشارات مدرسه
نويسنده :

این کاربر مطلب منتشر شده دارد.