یکشنبه, 16 ارديبهشت 1403

 



شیوه های تاثیر بر افکار عمومی

شیوه های تاثیر بر افکار عمومی

تعریف درس:

هدف درس:

دانشجویان ماهیت و قدرت افکار عمومی را درک و نحوه تاثیر گذاری بر افکار عمومی را یاد بگیرند.

رئوس و ریز محتوا:

1.ماهیت افکار عمومی
   الف)تعاریف و مفهوم افکار عمومی،سیر تکوینی و جایگاه افکار عمومی در طول تاریخ
   ب)فرآیند شکل گیری افکار عمومی،ریشه افکار عمومی در نظام های ارزشی جامعه
   پ)ماهیت و نقش افکار عمومی در جامعه،بررسی نظریه های مربوط به افکار عمومی
   ت)تحقیق در پدیده های جمعی دیگر چون عقاید قالبی،نگرش ها و خرافات
   ث)ارزش افکار عمومی و زمینه های فرهنگی،اجتماعی و روانی آن
   ج)امپریالیسم فرهنگی،خبری و افکار عمومی
2.تاثیر گذاری بر افکار عمومی
   الف)شیوه های تاثیر گذاری بر افکار عمومی و تغیر جهت دادن آن
   ب)شیوه های متقاعد سازی
   پ)اشاعه نوآمری ها(تعریف نوآوری،ویژگی هایش،کانالهای ارتباطی،گروههای پذیرا)
   ت)اهداف رسانه های جمعی در شکل دهی افکار
   ث)شیوه ها و فنون موجود در رسانه ها
   ج)نقش رهبران فکری در افکار عمومی
   چ)روش های بهره برداری از افکار عمومی و جهت دادن به آن
   ح)گروه های فشار و افکار عمومی
   خ)جنگ روانی،انواع آن،چگونگی مقابله با جنگ روانی،فشار و استرس حاکم بر جامعه
   د)شایعه،اصول حاکم بر شایعه،چگونگی مقابله با شایعه
   ذ)بررسی علایق و نگرش های مردم و روشهای شناخت و سنجش افکار عمومی،معنا و مفهوم روان شناسی اجتماعی،تعامل اجتماعی
3.راهنمای فعالیت عملی
   الف)هر دانشجو با راهنمایی استاد خود یک موضوع روزی را انتخاب و افکار عمومی در آن مورد را توصیف و تبیین نماید و در کلاس ارائه شود

منابع:

1.سلطانی فر،محمد/هاشمی ،شهناز(1382)،پوشش خبری،تهران:انتشارات سیمای شرق
2.لازار،ژودیت(1380)،افکار عمومی،مترجم،مرتضی کتبی،تهران:نشرنی
3.دادگران،سید محمد(1382)،افکار عمومی و معیارهای سنجش آن،تهران:انتشارات مروارید
4.پرایس،وینسنت(1382)،افکار عمومی،مترجمان،علی رستمی،الهام میرتهامی،تهران:انتشارات پژوهشکده مطالعات راهبردی

لینک به انجمن علمی و پژوهشی درس
نويسنده :

این کاربر مطلب منتشر شده دارد.