یکشنبه, 09 ارديبهشت 1403

 



شیوه های اقناع و تبلیغ

شیوه های اقناع و تبلیغ

تعریف درس

هدف درس:

دانشجو روشهای اقناع مخاطبان را درک کند و با شیوه های گوناگون تبلیغ آشنا شود.

رئوس و ریز محتوا:

1.آشنایی با اقناع
   الف)اقناع چیست؟معرفی حوزه این علم و ارتباط آن با سایر علوم،حوزه اقناع و ترغیب
   ب)تفاوت نگرش،باور،انگیزه،رفتار
   پ)بررسی نظریه های اقناع،تئوری یادگیری
   ت)مراحل پذیرش پیام،روند بازتاب پیام،شیوه های القا،طرحهای ارتباطات اقناعی
   ث)روانشناسی تبلیغ،ادراک،تمییز دادن،تداعی حافظه،تصور،تکرار
   ج)رفتار هیجانی یا منطقی،واکنش مخاطب و اقناع
2.اجزا و عناصر تبلیغ
   الف)اهداف تبلیغ،استراتژِیهای مورد استفاده در تبلیغ
   ب)هدف رسانه ها در متقاعد سازی،در چه شرایطی رسانه ها به اهداف خود می رسد؟
   پ)بررسی تبلیغ بر اساس رسانه مورد استفاده(رسانه های مکتوب،اینترنت،رسانه های دیداری و شنیداری) از منظر:شکل و محتوای پیام تبلیغ،کارکرد تبلیغ،اهمیت،قابلیت ها،مزایا،محدودیت ها،بازیگران،مدیریت و مخاطبان رسانه،مقایسه این رسانه ها با یکدیگر
   ت)اهمیت پیام،نقش هنر در تبلیغات،روانشناسی رنگها،هیجان و انگیزش در تبلیغات و تاثیر آن بر مخاطبان
   ث)ویژگیها و چگونگی نفوذ آن در مخاطبان،تاثیرات روانی تبلیغ،روانشناسی تبلیغات و پیامهای تبلیغاتی
   ج)روشهای متداول جلب و حفظ علاقه مخاطب
3.شیوه های اقناع و تبلیغ
   الف)معرفی حداقل 25-30 روش تبلیغی
   ب)روشهای تبلیغ در اسلام
   پ)ضد تبلیغ و آسیبهای تبلیغ(معرفی تبلیغاتی که در راستای اهداف تبلیغ قرار نمی گیرند.)
   ت)شیوه های ایجابی و سلبی تبلیغ
4.راهنمای فعالیت عملی
هر دانشجویی با راهنمایی استاد و مشارکت دانشجویان یکی از تبلیغات موجود در جامعه(رسانه مکتوب،اینترنت یا رادیو و تلویزیون)را انتخاب کرده و از منظر اهداف،استراتژی،شیوه های مورد استفاده و انواع هنر به کار رفته در تبلیغ مورد نظر را تجزیه و تحلیل نماید.

منابع:

1.ولز،یلیام/برنت،جان/موریاتی،ساندرا ارنست(1383)،تبلیغات تجاری،اصول و شیوه های عمل،مترجم،سینا قربانلو،تهران:انتشارات مبلغان
2.محمدیان،محمود(1376)،مدیریت تبلیغات،تهران:انتشارات حروفیه
3.یو بلای،رابرت دا بل(1381)،ادبیات تبلیغ مترجم،منیژه بهزاد،تهران:انتشارات
4.فیس،باب ام و اشتروب،ولف گانگ(1392)،روانشناسی تبلیغات،مترجمان محسن شاهین پورو سمیه اولی،تهران:سوره مهر.
5.ساترلند.ماکس(1380)،روانشناسی تبلیغات تجاری،مترجم،سینا قربانلو،تهران:انتشارات مبلغان.
6.اگیلوی،دیوید(1380)،رازهای تبلیغات،مترجم،کورش حمیدی،تهران:انتشارات مبلغان
7.گارٍ جاوت و ویکتوریا ادانل،تبلیغات و اقناع،مترجمان،حسین ا،انتشارات همشهری
8.روژه.باستید(1374)،هنر و جامعه،مترجم،غفار حسینی،تهران:انتشارات توس
9.روستا احمد/خویه ،علی(1388)،تاکتیکها و تکنیک های تبلیغات،تهران:انتشارات سیته،چاپ دوم.
10.ماکس،ساترلند(1380)،روانشناسی تبلیغ تجاری،مترجم،سینا قربانلو،تهران:انتشارات مبلغان
11.آنتونی،پراتکانیس/الیوت،آرنسون(1379)،عصر تبلیغات،مترجمان،کاووس سید امامی،محمد صادق عباسی،تهران:انتشارات سروش

لینک به انجمن علمی و پژوهشی درس
نويسنده :

این کاربر مطلب منتشر شده دارد.