سه شنبه, 11 ارديبهشت 1403

 



سواد رسانه ای

سواد رسانه ای 

تعریف درس:

هدف درس :

دانشجویان بتوانند به درستی از پیام های رسانه ای استفاده نمایند و ابعاد تاثیر گذاری آن را برسی نمایند.


رئوس و ریز محتوا

1.مفهوم سواد رسانه ای
   الف) مفهوم سواد رسانه ای،هدف از آموزش سواد رسانه ای
   ب) تعریف سواد رسانه الف) سواد ب) اهداف فردی
   پ) محتوای رسانه ، صنایع رسانه ای ، جهان واقعی و واقعیت سازی رسانه ای
   ت)تصمیم گیری شخصی الف) دانش فردی ب) اهداف فردی ج) شکل گیری تصمیم فردی
2.سطح سواد رسانه ای
   الف) نوع رسانه و میزان استفاده/ توانایی استفاده از رسانه
   ب)مهارت های انتقادی / مهارت های سواد رسانه ای، (ارزیابی ، ارزش یابی ، گروه بندی، استقرا ، قیاس، ترکیب و تلخیص)
   پ)تجزیه و تحلیل اقتصادی و فرهنگی و ....... پیام ها ) ابعاد سواد رسانه ای ( شناختی حسی و اخلاقی و زیبایی)
   ت)پردازش اطلاعات (پالایش پیام ، معبایابی و معناسازی)
3. چگونه گی آموزش سواد رسانه ای
   الف) ارتباط میان فردی
   ب)نهادهای رسمی آموزش
   پ)نهادهای فرهنگی منجمله نقش روابط عمومی ها
4.راهنمای فعالیت علمی
بخشی از تولید رسانه ای در کلاس ارائه شود و در خصوص ابعاد متفاوت آن از منظر سواد رسانه ای مورد برسی قرار گیرد.

منابع:

1.پاتر،جیمز (1391) ،نظریه ی سواد رسانه ای مترجمان، ناصر اسدی ،محمد سلطانی فر و شهناز هاشمی ، تهران انتشارات سیمای شرق.
2.باکینگهام، دیوید(1389) مقاله ی آموزش رسانه ای : سواد رسانه ای و فرهنگ معاصر ، مترجم حسن فراز ، تهران دانشگاه امام صادق (ع)
3.تامن، الیزابت (1380)،مقاله مهارت ها و رابردهای آموزش رسانه ای ، مترجم، حسن نورایی بیدخت ، تهران دانشگاه تهران


نويسنده :

این کاربر مطلب منتشر شده دارد.