شنبه, 08 ارديبهشت 1403

 



روانشناسی اجتماعی

reshtehaروانشناسی اجتماعی

 

تعریف درس :

 

هدف درس :

دانشجو اصول حاكم بر رفتار اجتماعي و گروههاي اجتماعي بشناسد. چگونگي نشر انديشه و رفتار جديد را در مردم ياد بگيرد. با افكار عمومي نيز آشنا شود.

 

رئوس و ریزمحتوا :

1. روانشناسی اجتماعی ؛ 

تعریف روانشناسی اجتماعی ، سیر تحول و حوزه علم روانشناسی اجتماعی 

اجتماعی شدن ، تعامل اجتماعی ( تقلید ، تلقین،...) ، فرهنگ پذیری

گروها ، انواع گروهها (ابعاد ، درجه سازماندهی ، هدف نوع رهبری )

شیوه ورود به گروه ، پدییده های گروه پدیده های گروه ( آسان سازی ، هنجارهای گروه همبستگی )

نفوذ اجتماعی و کنترل (همنوایی ، کنترل ) ، پذیرش ، نظارت اجتماعی نگرشها و تکوین آنها 

2. نوآوری ؛ 

تعریف نوآوری ، کاربرد آن و ضرورت نشر نوآوری ها ، عناصر نشر نو آوریها 

ویژگی های نوآوریها ( مزیت نسبی ، سازگاری ، پیچیدگی ، آزمون پذیری ، قابلیت رویت )

فرایند تصمیم گیری نوآوری (فردی ، جمعی ) ، کانالهای ارتباطی (میان فردی و جمعی )

3. اشاعه نوآوری ها ؛

گروههای پذیرا ( نوآوران ف نخستین پذیرنگان ، اکثریت زودپذیر ، کندپذیر ، دیر پذیران )

الگوهای تزریقی و دو مرحلهای پیام ، الگوهای اجتماعی رهبران فکری

آشنایی با پدیده های جمعی چون افکار عمومی ، عقاید قالبی ، نگرشها 

4. واژههای انگلیسی ؛ آشنایی با واژه ها و اصطلاحات انگلیسی مرتبط با درس

5. راهنمای فعالیتهای علمی ؛

الف : به کارگیری روشهای تحقیقی روانشناسی اجتماعی در یک نمونه ، مشاهده ( تحقیق میدانی ) ، زمینه یابی ( پرسشنامه و مصاحبه ) ، جامعه شناسی .

ب : تحلیل مراحل اجرای یک تغییر اجتماعی با توجه به عناصر نشر نوآریها .

 

منابع :

منبع اصلی : 

روانشناسی اجتماعی نظریه ها کاربرد و مفاهیم ، تالیف دکتر یوسف کریمی ، انتشارات ارسباران 

منبع پیشنهادی :

راونشناسی اجتماعی ، تالیف دکتر شیرین الله بخشی ( در دست چاپ ) 

 

مدرسان :

نیم سال تحصیلی دوم 92_91 :

                                       استاد الله بخش

                                      استاد باقریان

 


لینک به انجمن علمی پژوهشی درس