دانشجو اصول حاكم بر رفتار اجتماعي و گروههاي اجتماعي بشناسد. چگونگي نشر انديشه و رفتار جديد را در مردم ياد بگيرد. با افكار عمومي نيز آشنا شود.
1. روانشناسی اجتماعی ؛
تعریف روانشناسی اجتماعی ، سیر تحول و حوزه علم روانشناسی اجتماعی
اجتماعی شدن ، تعامل اجتماعی ( تقلید ، تلقین،...) ، فرهنگ پذیری
گروها ، انواع گروهها (ابعاد ، درجه سازماندهی ، هدف نوع رهبری )
شیوه ورود به گروه ، پدییده های گروه پدیده های گروه ( آسان سازی ، هنجارهای گروه همبستگی )
نفوذ اجتماعی و کنترل (همنوایی ، کنترل ) ، پذیرش ، نظارت اجتماعی نگرشها و تکوین آنها
2. نوآوری ؛
تعریف نوآوری ، کاربرد آن و ضرورت نشر نوآوری ها ، عناصر نشر نو آوریها
ویژگی های نوآوریها ( مزیت نسبی ، سازگاری ، پیچیدگی ، آزمون پذیری ، قابلیت رویت )
فرایند تصمیم گیری نوآوری (فردی ، جمعی ) ، کانالهای ارتباطی (میان فردی و جمعی )
3. اشاعه نوآوری ها ؛
گروههای پذیرا ( نوآوران ف نخستین پذیرنگان ، اکثریت زودپذیر ، کندپذیر ، دیر پذیران )
الگوهای تزریقی و دو مرحلهای پیام ، الگوهای اجتماعی رهبران فکری
آشنایی با پدیده های جمعی چون افکار عمومی ، عقاید قالبی ، نگرشها
4. واژههای انگلیسی ؛ آشنایی با واژه ها و اصطلاحات انگلیسی مرتبط با درس
5. راهنمای فعالیتهای علمی ؛
الف : به کارگیری روشهای تحقیقی روانشناسی اجتماعی در یک نمونه ، مشاهده ( تحقیق میدانی ) ، زمینه یابی ( پرسشنامه و مصاحبه ) ، جامعه شناسی .
ب : تحلیل مراحل اجرای یک تغییر اجتماعی با توجه به عناصر نشر نوآریها .
منبع اصلی :
روانشناسی اجتماعی نظریه ها کاربرد و مفاهیم ، تالیف دکتر یوسف کریمی ، انتشارات ارسباران
منبع پیشنهادی :
راونشناسی اجتماعی ، تالیف دکتر شیرین الله بخشی ( در دست چاپ )
نیم سال تحصیلی دوم 92_91 :
استاد الله بخش
استاد باقریان
لینک به انجمن علمی پژوهشی درس