با مبانی و اصول ارتباط تصویری آشنا شود و بتواند جزیئات تصاویر را گزارش نماید .
1. آشنایی با ارتباط تصویری ؛
تعريف ارتباط تصويري، اهميت و كاربرد آن در تبليغ
آشنايي با عناصر اوليه در ارتباط بصري (نقطه، خط، سطح، حجم، فضا، جهت، حركت،بافت،تعادل،ريتم،نور،سايه، هماهنگي، تناسب و تركيب بندي) همراه با مثال
2. انواع تصاویر و کاربرد هر یک ؛
تجسم و تصوير، انواع تصوير هندسي، ترسيمي، پرسپكتيو همراه با مثال
تعريف نشانه: اهميت و انواع آن، مفاهيم نشانه ها
درك تصويری
3. رنگ ؛
رنگ و كليات مربوط به آن، جدول رنگها، رنگهای اوليه و مكمل و چگونگی تضاد آنها،
نگهاي سرد و گرم
روان شناسی رنگ و نقش و اهميت رنگ در تصاوير و برنامه هاي تبليغاتی
4. نور ؛
نور، ويژگيها و شيوه های ارائه نور در جهت ارائه پيام های تصويری
نقش و اهميت نور در پيامهاي تصويري و تصاوير تبليغاتی
5. ترکیب و هماهنگی ؛
تركيب بندي، تعريف و اهميت و كاربرد آن در تصاوير
آشنای با مفهوم و جايگاه ريتم در تصاوير و نحوه تأثيرگذاري ريتم های مختلف بر مخاطبان آثار هنری و اهميت آن در آثار تبليغاتی
6. واژه های انگلیسی ؛ آشنایی با واژه ها ، اصطلاحات انگلیسی مرتبط با درس .
منبع اصلی :
1. موناري، برونو( 1387 )، طراحی و ارتباطات بصری، مترجم؛ پاينده شاهنده، تهران: انتشارات سروش،چاپ پنجم
2. دانديس، دونيس( 1369 )، سواد بصری، مترجم؛ منوچهر سپهر، تهران:انتشارات سروش
3. نامی، غلامحسين( 1373 )، مباني هنرهاي تجسمي ارتباط بصری، انتشارات توس
4. پور خليلی، سهراب/ احساني محمدسعيد ( 1388 )، طراحي محيطهای چند رسانه اي
5. گپس، جئورگي،( 1368 ) زبان و تصوير، مترجم؛ فيروزه مهاجر، تهران:انتشارات سروش
6. احمدي، بابک( 1389 )، از نشانه های تصويری تا متن، تهران: نشر مركز، چاپ دهم
منبع پیشنهادی :
نیم سال دوم تحصیلی 92_91 :
استاد برارین
استاد اسماعیلی