یکشنبه, 16 ارديبهشت 1403

 



اقتصاد و رسانه

اقتصاد و رسانه

تعریف درس:

هدف درس:

دانشجو هزینه ها و منابع درآمدی رسانه ای را بشناسد و تاثیر آن را بر استراتژی رسانه ای درک کند.

رئوس و ریز محتوا:

1.مفاهیم کلی اقتصاد
   الف)تعریف اقتصاد و اهمیت اقتصاد بر کلیه فعالیت ها،فعالیت های اقتصادی بخش دولتی خصوصی و عمومی
   ب)تحلیل بازار،عرضه و تقاضا،نظام قیمت ها،رابطه مصرف با درآمد
   پ)نظام بودجه بندی و مروری بر قانون بودجه
   ت)تحلیل تورم-سیاست های پولی و بانکی
2.مبانی اقتصاد رسانه
   الف)تعریف اقتصاد رسانه،تاریخچه رشد و تکامل آن و جایگاه علم اقتصاد رسانه در رسانه،بررسی اقتصاد رسانه در سطح کلان به عنوان یک رویکرد بین رشته ای
   ب)نظریه ها و دیدگاه های مربوط به اقتصاد رسانه،ارتباط اقتصاد و رسانه ها و تاثیر متقابل آن
   پ)ویژگی های اقتصاد رسانه(هزینه ها،منابع درآمدها)
   ت)تکنیک های تحلیل اقتصادی و تجاری در رسانه و رفتار اقتصادی و تحلیل آن در رسانه سیاست گذاری قیمت گذاری استفاده از رسانه ها(قیمت روزنامه و...)
   ث)استراتژیهای رقابتی در بازار رسانه ای (دیداری،نوشتاری،شنیداری و مولتی مدیا)،رقابت بین رسانه ها از منظر قیمت
3.اقتصاد رسانه
   الف)ویژگی های محصولات رسانه ای در حوزه اقتصاد،فرهنگ،سیاست،اقتصاد سیاسی
   ب)اقتصاد تبلیغات و آگهی،اقتصاد خبر
   پ)بودجه و صورت های درآمد،روشهای بودجه ریزی
   ت)تفاوت اقتصاد رسانه تلویزیون،رسانه نوشتاری و رسانه اینترنتی
   ث)نگاهی به اقتصاد رسانه ای رسانه های مطرح کشور
ج)نگاهی به اقتصاد رسانه ای رسانه های مطرح دنیا
4.واژه های انگلیسی
معرفی واژه ها و اصطلاحات انگلیسی مربوط به درس در طول دوره

منابع:

1.الکساندر،آلیسون(1383)،اقتصاد رسانه نظریه و کاربرد.ترجمه عادل پیغامی،تهران:دفتر مطالعات و برنامه ریزی رسانه
2.روزبهان،محمود،علی اکبر رژدام(ویراستار)(1386)،کلیات علم اقتصاد.تهران:مرکز نشر دانشگاهی
3.دویله،گیلیان(1390)آشنایی با اقتصاد رسانه.مترجم.محمد نعمتی و روح اله کهن هوش نژاد.تهران :دفتر مطالعات و برنامه ریزی رسانه
   
نويسنده :

این کاربر مطلب منتشر شده دارد.