مخاطب شناسی
- توضیحات
-
منتشر شده در دوشنبه, 14 بهمن 1392 09:18
-
بازدید: 1069
مخاطب شناسی
تعریف درس:
هدف درس :
دانشجو شیوه های شناسایی مخاطب را یاد بگیرد و علاقه مندی،نیاز و انگیزه مخاطبان مورد نظر را بتواند بیابد.
رئوس و ریز محتوا:
1.مخاطب و نظریه های آن
الف)تعریف و مفهوم مخاطب،ماهیت مخاطب شناسی،اهمیت مخاطب شناسی
ب)مخاطبان رسانه،جایگاه آنان و شیوه های شکل گیری مخاطب
پ)مخاطب و نظریه های آن،استفاده و رضایتمندی،شکاف آگاهی،نیازجویی،تزریقی یا گلوله ایی،دو مرحله ایی ارتباطات،استحکام یا تاثیر محدود،برجسته سازی
2.شیوه های بررسی و شناخت مخاطبان
الف)دسته بندی مخاطبان بر اساس جمعیت شناسی: ( جنس،سن،تحصیلات،شغل موقعیت جغرافیایی)،اقتصادی،(موقعیت شغلی،درآمد اقتصادی)،فرهنگی: (ایدئولوژِ و مذهب،سرگرمی و گزران اوقات فراغت)،استفاده از رسانه(رسانه مورد علاقه،محتوای برنامه و زمان استفاده)،گرایش و نگرش سیاسی مخاطبان.
ب)مطالعه رفتار و هنجارهای مخاطب،باورها و نگرش مخاطب
پ)مطالعه بر روی ابزارهای و انگیزش مخاطب
ت)شناخت نژادها و اقوام مختلف ایرانی:ویژگی های اقوام در ایران(اعتقادات،باورها،دین،مذه،آداب و رسوم،آدابو هنر،شیوه زندگی و کسب و کار،تنوع محیط های اقلیمی و طبیعی بر فرهنگ،فرهنگ خانواده و ...)
ث)انواع مخاطب بر اساس رسانه(رسانه های نوشتاری،شنیداری،تصویری،مولتی مدیا ها و فن آوری های نوین ارتباطی)
3.راهنمای فعالیت عملی
الف)چگونگی دسترسی به مخاطبان هدف
ب)معرفی ویژگی مخاطبان هدف
منابع:
1.مک کوئیل،(1385)،مخاطب شناسی،مترجم،منظر قائم،چاپ سوم،دفتر مطالعات و برنامه ریزی رسانه ها.
2.احمدی،حمید(1378)،قومیت و قوم گرایی در ایران از افسانه تا واقعیت،تهران:نشر نی
3.نولان،پاتریک/لنسکی،گرهارد(1380)،جامعه های انسانی،مترجم،ناصر موفقیان،تهران:نشر نی
لینک به انجمن علمی و پژوهشی درس
نويسنده :
این کاربر مطلب منتشر شده دارد.