یکشنبه, 16 ارديبهشت 1403

 



ارتباطات تصویری

 

ارتباطات تصویریimages copy copy copy copy copy


تعریف درس:


هدف درس:

با مبانی و اصول ارتباط تصویری آشنا شود و بتواند جزئیات تصاویر را گزارش نماید.


رئوس و ریزمحتوا:

1.آشنایی با ارتباط تصویری
   الف)تعریف ارتباط تصویری،اهمیت و کاربرد آن در رسانه
   ب)آشنایی با عناصر اولیه در ارتباط بصری(نقطه،خط،سطح،حجم،فضا،جهت،حرکت،بافت،تعادل،ریتم،نور،سایه،هماهنگی،تناسب و ترکیب بندی)همراه با مثال

2.انواع تصاویر و کاربرد هر یک
   الف)تجسم و تصویر،انواع تصویر هندسیترسیمی،پرسپکتیو همراه با مثال
   ب)تعریف نشانه:اهمیت و انواع آن،مفاهیم نشانه ها،درک تصویر

3.رنگ
   الف)رنگ و کلیات مربوط به آن،جدول رنگ ها،رنگ های اولیه و مکمل و چگونگی تضاد آنها،رنگهای سرد و گرم
   ب)روانشناسی رنگ و نقش و اهمیت رنگ در تصاویر و برنامه های رسانه ای

4.نور
   الف)نور،ویژگیها و شیوه های ارائه نور در جهت ارائهپیام های تصویری
   ب)نقش و اهمیت نور در پیام های تصویری و تصاویر تبلیغاتی

5.ترکیب و هماهنگی
   الف)ترکیب بندی ،تعریف و اهمیت و کاربرد آن در تصاویر چاپی و عکس و تصاویر متحرک
   ب)آشنایی با مفهوم و جایگاه ریتم در تصاویر و نحوه تاثیرگذاری ریتم های مختلف بر مخاطبان آثار هنری و اهمیت آن در آثار تبلیغاتی

6.واژه های انگلیسی

   الف)آشنایی با واژه ها و اصطلاحات انگلیسی مرتبط با درس

 

منابع:

1.موناری بروتو(1387)،طراحی و ارتباطات بصری،مترجم،پاینده شاهنده،تهران،انتشارات سروش،چاپ پنجم
2.داندیس دونیس(1369)،سواد بصری،مترجم،منوچهر سپهر،تهران،انتشارات سروش.
3.نامی،غلامحسین(1373)،مبانی هنرهای تجسمی ارتباط بصری،انتشارات توس.
4.پور خلیلی سهراب/احسانی محمد سعید(1388)،طراحی محیطهای چند رسانه ای.
5.گیس جتورگی،(1368)،زبان و تصویر،مترجم،فیروزه مهاجر،تهران:انتشارات سروش.
6.احمدی بابک(1389)،از نشانه های تصویری تا متن،تهران:نشر مرکز،چاپ دهم.

 


لینک به انجمن علمی پژوهشی درس

 

 

نويسنده :

این کاربر مطلب منتشر شده دارد.