دانشجو با نظر سنجی به عنوان یک روش تحقیق آشنا شود و بتواند در خصوص فعالیت یک رسانه با نحوه انعکاس یک خبر نظر مردم را جویا و گزارش نماید.
1.معرفی پژوهش های پیمایشی
الف)نظرسنجی و اهمیت آن،هدف از نظر سنجی
ب)پژوهش های پیمایشی چیست؟تاکید بر پژوهش پیمایشی با توجه به کاربرد آن در رسانه
پ)فرآیند پژوهش های پیمایشی.مسئله-سوالها و فرضیه ها
ت)ابزار جمع آوری اطلاعات:پرسشنامه،مصاحبه
2.تهیه ابزار جمع آوری اطلاعات
الف)طرز تهیه پرسشنامه:محتوای پرسشها-انواع پرسشها(باز و بسته)-شکل پرسشها-ترتیب پرسشها-ساختن پرسشنامه
ب)مقیاسهای درجه بندی نگرش(ترستون-کیارت-گاتمن-فاصله اجتماعی-یوگاردوس-تقارن معنایی)
پ)مصاحبه(هدف،مصاحبه،انواع مصاحبه،اصول مصاحبه)
ت)مزایا و معایب(مصاحبه و پرسشنامه)
3.روایی و پایایی
الف)جامعه مورد مطالعه،تغییر حجم نمونه در تحقیق پیمایشی و روش مناسب نمونه گیری
ب)اعتبار و پایایی طرح پژوهشی
پ)آزمون روایی پرسشنامه(آزمون کرویناخ،آلفا با استفاده از نرم افزار Spss)
4.گزارش نظرسنجی
الف)استخراج جداول یک بعدی،دو بعدی
ب)استفاده از آزمون آماری مناسب و استفاده از نرم افزار Spss
پ)شیوه منبع نویسی
5.راهنمای فعالیت های عملی
الف)انجام یک تحقیق پیمایشی(با تکیه بر تهیه پرسشنامه)
1.عابدینی،صمد(1381)،روش تحقیق نظری در علوم اجتماعی،تبریز:نشر فروزش
2.حافظ نیا،محمد رضا(1389)،مقدمه ای بر روش تحقیق در علوم انسانی.تهران:انتشارات سمت
3.مارلن ای هنر سون و دیگران(1381)،نحوه نگرش سنجی،مترجم:هوشنگ نایبی،تهران:انتشارات فرهنگ مکتوب
لینک به انجمن علمی و پژوهشی درس