پنج شنبه, 20 ارديبهشت 1403

 



نظر سنجی

نظر سنجیdownload copy copy copy

تعریف درس:

هدف درس:

دانشجو با نظر سنجی به عنوان یک روش تحقیق آشنا شود و بتواند در خصوص فعالیت یک رسانه با نحوه انعکاس یک خبر نظر مردم را جویا و گزارش نماید.

رئوس و ریز محتوا:

1.معرفی پژوهش های پیمایشی
   الف)نظرسنجی و اهمیت آن،هدف از نظر سنجی
   ب)پژوهش های پیمایشی چیست؟تاکید بر پژوهش پیمایشی با توجه به کاربرد آن در رسانه
   پ)فرآیند پژوهش های پیمایشی.مسئله-سوالها و فرضیه ها
   ت)ابزار جمع آوری اطلاعات:پرسشنامه،مصاحبه
2.تهیه ابزار جمع آوری اطلاعات
   الف)طرز تهیه پرسشنامه:محتوای پرسشها-انواع پرسشها(باز و بسته)-شکل پرسشها-ترتیب پرسشها-ساختن پرسشنامه
   ب)مقیاسهای درجه بندی نگرش(ترستون-کیارت-گاتمن-فاصله اجتماعی-یوگاردوس-تقارن معنایی)
   پ)مصاحبه(هدف،مصاحبه،انواع مصاحبه،اصول مصاحبه)
   ت)مزایا و معایب(مصاحبه و پرسشنامه)
3.روایی و پایایی
   الف)جامعه مورد مطالعه،تغییر حجم نمونه در تحقیق پیمایشی و روش مناسب نمونه گیری
   ب)اعتبار و پایایی طرح پژوهشی
   پ)آزمون روایی پرسشنامه(آزمون کرویناخ،آلفا با استفاده از نرم افزار Spss)
4.گزارش نظرسنجی
   الف)استخراج جداول یک بعدی،دو بعدی
   ب)استفاده از آزمون آماری مناسب و استفاده از نرم افزار Spss
   پ)شیوه منبع نویسی
5.راهنمای فعالیت های عملی
   الف)انجام یک تحقیق پیمایشی(با تکیه بر تهیه پرسشنامه)

منابع:

1.عابدینی،صمد(1381)،روش تحقیق نظری در علوم اجتماعی،تبریز:نشر فروزش
2.حافظ نیا،محمد رضا(1389)،مقدمه ای بر روش تحقیق در علوم انسانی.تهران:انتشارات سمت
3.مارلن ای هنر سون و دیگران(1381)،نحوه نگرش سنجی،مترجم:هوشنگ نایبی،تهران:انتشارات فرهنگ مکتوب


لینک به انجمن علمی و پژوهشی درس

نويسنده :

این کاربر مطلب منتشر شده دارد.