چهارشنبه, 19 ارديبهشت 1403

 



مبانی روابط عمومی

reshtehaمبانی روابط عمومی

 

تعریف درس :

 

هدف درس :

دانشجويان به اهميت فعاليت و رئوس وظايف روابط عمومی در سازمانها آشنا شوند. چگونگی شكل كيری ان را بدانند.

 

رئوس و ریزمحتوا :

1. آشنايی با انواع ارتباط و روابط عمومی ها ؛

اهميت، نقش، وظايف و جايگاه روابط عمومی در سازمان ها

تعاريف و مفهوم روابط عمومی، چگونگي شكل گيری و پيدايش روابط عمومی درايران و جهان كارگزار روابط

عمومی و ويژگی های آن

انواع ارتباط ( ارتباط بدون واسطه و با واسطه، ارتباط فردی و جمعی، زمانی و غيرزمانی، سازمانی و

غيرسازمانی، ارتباط نوشتاری، ديداری و شنيداری، كلامی و غيركلامی و ...)

الگوهای ارتباطی و نظريه های روابط عمومی

2. تعامل با مردم ؛

تكريم ارباب رجوع و اهميت آن

الف: مراحل اصلاح و بهبود سيستم و روش انجام كار و... 

ب: شيوه های اطلاع رساني و نحوه ارائه خدمات

نوشتاري : اعلاميه ديواري، آگهي نصبي، پوستر، تابلوي نمايش با استفاده از تجهيزات الكترونيك، كارنما، كالانما، كاتولوگ و بروشور

شنيداری : تلفن و تلفن گويا، تلفن همراه، سيستم فراخوان، سيستم رزرو و نوبت

گفتاری : مراجعه حضوری، مصاحبه، گيشه های خدماتی

اينترنتی : پايگاههای اطلاع رسانی اختصاصی، عمومی و پست الكترونيكی (ساير فعاليتهای روابط عمومی

چون رسانه ها و ارتباط با آن ، مراسم و تشريفات، خبرنويسی و تبليغات در دروس ديگر ارائه خواهد شد .)

3. تعامل با كاركنان ؛

تعامل با مردم و كاركنان ، پاسخگويی به مردم، مباني رفتار فرد ( انگيزه و نياز) و گروه، تصميم فردی و جمعی

كانالهای ارتباطی اداری (رسمی و غير رسمی )، سبك های ارتباط اداری (كنترلی، تساوی، ساختاری، پويا،تفويضي و اجتناب)، موانع ارتباط اداری

حل مسئله با همفكری و همياری كاركنان (نظام پيشنهادات)، تعامل در گروه و رهبری

نفوذ اجتماعی و منابع آن (قدرت مشروع، قدرت تخصصی، قدرت پاداش دهی، قدرت قهر آميز، قدرت اجتماعی و قدرت اطلاعاتی و ..) - قدرت نمايی و ارتباط اداری (فضای اداری، مكان و..)

4. واژه های انگليسی : آشنايی با واژه ها و اصطلاحات انگليسی مرتبط با درس .

 

منابع :

منبع اصلی :

1. همه چيز درباره روابط عمومي ، راجز هیوود ، مترجمان؛ مهرداد موسوي غروي، اكبر نعمت الهي، تهران: انتشارات هفت هنر گيتي

2. ارتباطات رسانه اي در عمل، جودیت ریجوی ، مترجم؛ مهدخت بروجري علوي و علي فرقاني، تهرانك انتشارات مطالعات و برنامه ريزي رسانه ها

3. اصول و تكنيك هاي برقراري ارتباط مؤثر با ديگران، قادر باستانی ، تهران: انتشارات ققنوس

4. تئوري و عمل در روابط عمومي، علی میر سعید قاضی ، تهران: انتشارت مبتكران

5. راهبردهاي عملي روابط عمومي، هوشمند سفیدی ، تهران: انتشارات دانشگاه آزاد

6. چگونه روابط عمومي كنيم، مسعود برزین ، تهران: انتشارات بهجت

منبع پیشنهادی :

 

مدرسان :

نیم سال دوم تحصیلی 92_91 :

                                       استاد گلستانی

                                       استاد عظیمی

                                       استاد ططری

 

 

 


لینک به انجمن علمی پژوهشی درس