پنج شنبه, 20 ارديبهشت 1403

 



شیوه نگارش در روابط عمومی

reshtehaشیوه نگارش در روابط عمومی

 

 

تعریف درس :

 

هدف درس :

دانشجو با متون نوشتاري در روابط عمومي آشنا شود و توانايي لازم براي نگارش در روابط عمومي را كسب نمايد.

 

رئوس و ریزمحتوا :

1. معرفي نگارش ؛

تعريف و اصول نگارش

سبكهای مختلف ادبی و آشنايی با نثر امروز 

شيوه های نگارش در ادبيات فارسی

خلاقيت در نگارش

2. انواع نگارش در روابط عمومی ؛

انواع نوشته (نامه نگاری، نوشته های وصفی، نوشته های نقلی، مقاله نويسی ، داستان نويسی، سفرنامه نويسی، پايان نامه نويسی و ترجمه)

انواع مكاتبات اداری و اصول آن (حكم، فرمان، دستور، دستورالعمل، ابلاغ، بخشنامه و ... 

گزارش نويسی در روابط عمومی، گزارش ساليانه و ....

بولتن نويسی، بروشور نويسی، نشريه داخلی

3. شيوه نگارش در روابط عمومی ؛

تفاوت شيوه های نگارش روابط عمومی با رسانه ها

ادبيات رسانه های نوين ( سايت و وبلاگ، شبكه های اجتماعي، تلفن همراه و ..) شيوه های نويسندگی در رسانه های نوين

خلاصه نويسی، اهميت و مزايا و موارد استفاده، انواع و سير آن ويژگی و اصول خلاصه نويسی و شكلهای مختلف ارائه خلاصه

بازنويسی و شيوه های آن

4. راهنمای عملی ؛

دانشجويان نوشته های موجود در روابط عمومی در كلاس مورد بررسی قرار دهند.

هر دانشجو با راهنمای استاد خود، بروشور، بولتن، نشريه داخلی يا ساير نوشته های موجود در روابط عمومی را به عنوان كار كلاسی تهيه نمايد .

 

منابع :

منبع اصلی : 

1. گزارش و نگارش در روابط عمومي، حسین عماد افشار ، تهران: نتشارات دانشگاه علامه طباطبايي

2. شيوه نگارش فارسی در مطبوعات، حسین عماد افشار ، تهران: انتشارات دانشگاهها علامه طباطبايی

3. غلط ننويسيم، ابوالحسن نجفی ،  تهران: مركز نشر دانشگاهی

4. خلاصه سازی مكاتبات و نوشته های اداری، سید کاظم امینی ، تهران: انتشارات مركز مديريت دولتی

5. نويسندگی برای مطبوعات و رسانه هاي الكترونيك ، برندن هنس ، مترجمان؛ امير حسن رئيس زاده،مرتضی محمدی، تهران: انتشارات سروش

6. ازفن نگارش تا هنر نويسندگی، حسن احمدی گیوی ، چاپ اول، انتشارات وزارت فرهنگ و ارشاد

منبع پیشنهادی :

 

مدرسان :

نیم سال دوم تحصیلی 92_91 :

                                       استاد مولایی

                                       استاد کاظم پور 

 

 

 


لینک به انجمن علمی پژوهشی درس