شنبه, 08 ارديبهشت 1403

 



بیان معماری

بیان معماری

تعریف درس:

هدف درس:

تربیت و تقویت نگاه جستو جو گر و معنی یاب در جهت مشاهده و درک محیط-انتقال دقیق مشاهدات و دریافت های محیطی در قالب کلام و تصویر و یا سایر و سایل ارتباط جمعی-تربیت و تقویت مهارت طراحی با دستآزاد در جهت به تصویر کشیدن مشاهدات محیطی با رعایت اصول تناسبات،سایه روشن ها و..


رئوس و ریز محتوا:

1.کلیات
   الف)تمرین های درس بیان معماری بیشتر متوجه سواد بصری و درک محیط با توجه به کسب مهارت طراحی با دست آزاد و به تصویر درآوردن فضاهای اطراف و بررسی تناسبات فیمابین و عمق فضاها با سایه روشن ها ی حاصل می باشد.
   ب)در این تمرین ها دانشجویان میبایست تمرین های خویش را با انواع سبک و جنسیت ها ی طراحی انجام دهند.
2.شناخت مفاهیم و قوانین
   الف)شناخت مفاهیم،اصول و قوانین ترکیبی و ساختمانی طراحی معماری
3.طراحی از نمونه ها و احجام هندسی
   الف)اشکال اولیه هندسی و بعضی نقاط و تقسیم بندی آن
   ب)نحوه پیشبرد تقسیم بندی ها جهت دست یافتن به اشکال جدید
   پ)تجزیه و تحلیل هندسی انواع گل
   ت)کثلث-مربع-تجزیه و تحلیل و شناسایی نقاط و خطوط اصلی
   ث)طریق پیشبرد انواع منحنی متکی بر یک چارچوب هندسی
   ج)ترکیب اشکال مختلف و نتایج حاصل از آن
4.پروژه و تمرین(تعادل)
   الف)تمرین تعادل(تعادل و عدم تعادل بر اساس نحوه ترکیب و تقسیم بندی سطوح و احجام)
   ب)تراکم و تعادل و هماهنگی عناصر تشکیل دهنده یک مجموعه
   پ)نحوه قرار گرفتن عناصر در یک چهارچوب و قانون تراز و جهت ادراک آن عناصر
   ت)تغییرات و حالات مختلف عنصر در یک چهرچوب مکانی محدود و نتیجه گیری ادراکی
   ث)نحوه ترکیب یک عنصر در یک چهارچوب و تقسیم عناصر هم شکل بصورتی متعادل
   ج)نحوه برخورد با محیط و فضا در رابطه با مکان قرار گیری انسان
5.پروژه و تمرین(تناسب)
   الف)تناسب انسان به معیار مقیاس و تناسب برای مجموعه های ساختمانی
   ب)تناسبات و هندسه به عنوان وسیله ای جهت القای مفاهیم مختلف
   پ)تناسب و مشتقات ابعاد جهت دسترسی به پایه ای برای تقسیم بندی های مطلوب
   ت)تناسب احجام و نحوه تقسیم بندی با استفاده از روش های هندسه و ریاضی جهت بر قراری هماهنگی و تناسب
6.پروژه و تمرین(جهت و حرکت)
   الف)جهت و حرکت عناصر-خطوط احجام
   ب)حرکت و رشد خطی
   پ)مساله حرکت-جهت و کشش های مختلف
7.پروژه و تمرین(نقطه عطف)
   الف)مشخصات و صورت کلی یک مجموعه
   ب)برقراری نقاط عطف بر اساس تراکم و تقاطع
   پ)ترکیب و حرکت های کلی ساختمان جهت القای مفاهیم فرهنگی
8.پروژه و تمرین
   الف)ترکیب از چند مجموعه طبیعی و مصنوعی
   ب)ترکیب وقفل و بست احجام هندسی بر اساس هدف کار
   پ)قرارگیری نقطه،خط،سطح در کنار یکدیگر و امکانات ترکیب آنها
   ت)نحوه قرار گرفتنو ترکیب وسایل زندگی در یک اتاق بر اساس نیازها و  حرکت های مصرف کننده
   ث)ابزار و و سایل اولیه به وجود آورنده فضای ساخته شده خط(ستون)-سطح دیوارها-سقف-کف و حجم دید داخلی یک اتاق-فضای متشکل از ترکیب از ستون و حجم

منابع

نويسنده :

این کاربر مطلب منتشر شده دارد.