یکشنبه, 09 ارديبهشت 1403

 



برنامه ریزی و طراحی کسب و کار

 

 

برنامه ریزی و طراحی کسب و کار

 

تعریف درس:

 

هدف درس:

آشنا ساختن دانشجویان با طرح های مختلف در کسب و کار و برنامه ریزی برای اجرا ساختن طرح ها و همچنین انجام کار عملی در این رابطه

 

رئوس و ریز محتوا:

1.مفهوم طرح کسب و کار و اهداف و ماموریتهای طرح کسب و کار    
2.مراحل تهیه و تدوین طرح کسب و کار و انواع طرح های کسب و کار
3.شیوه تنظیم و ارائه طرح کسب و کار
3.تعیین برنامه زمانبندی اجرای طرح کسب و کار
4.تهیه خلاصه اطلاعات مدیریتی
5.بررسی و امکان سنجی
6.پیشینه و سابقه فعالیت
7.تشریح محصول و تاریخچه آن
8.توضیح بازار فروش،مشتریان و رقبا
9.محل استقرار و موضوعات مربوط به ابزارها،تاسیسات،امکانات و تجهیزات مورد نیاز طرح کسب و کار
10.تیین راهبردهای عملیات اجرای کسب و کار شامل:بازاریابی،فروش،ساخت و توزیع
11.مدیریت و نیروی کار شامل:سهامداران ف سرمایه گذاران،مهارتهای فنی مدیران و نیروی کار مورد نظر
12.چهارچوب های قانونی و عوامل اجتماعی و محیطی شامل:اخذ مجوزهای قانونی لازم منافع اجتماعی و توسعه ای و ...
13.برنامه ریزی مالی شامل : سوابق عملکرد مالی،پیش بینی صورتهای مالی ،جریان نقدی،ترازنامه،کمک های مالی و ...
14.طرح های مقابله با پیشامدهای احتمالی شامل:بررسی ریسک و حساسیت ها،تغییرات فناوری و قوانین و سیاست های اقتصادی کشور و ...
15.فرصتهای مدیریتی برای توسعه و بهبود کسب و کار شامل:بررسی نقاط قوت،نقاط ضعف،شناسایی فرصت ها و تهدیدها و...
16.عملی:دانشجو موظف است جهت کسب مهارت در ایران،با راهنمایی استاد درس ضمن انتخاب یک عنوان شغلی،طراحی کسب و کار مورد نظر را تهیه کند.


منابع:

1.کنفرانس تجارت و توسعه ملل متحد،راهنمای تهیه طرح کسب و کار ،ترجمه مسعود شفیعی.تهران:رسا،1383.
2.گربر،میکل ای،رازموفقیت در کسب و کار و آزاد.ترجمه حسن اسلمی ارانی.تهران:رسانه پرداز،1384.
3.دباغ رحیم،بررسی ایجاد و توسعه فرصت های شغلی در صنوف تولیدی و خدمات فنی کشور.تهران:موسسه مطالعات و پژوهش های بازرگانی.1384.
4.نیاکان،علی،راهنمای مطالعه بازار و بازاریابی در امکان سنجی طرح های صنعتی.تهران:پژواک کبران 1383.

 


 

لینک به انجمن علمی و پژوهشی درس

 

نويسنده :

این کاربر مطلب منتشر شده دارد.