یکشنبه, 16 ارديبهشت 1403

 



شیوه های اطلاع رسانی

شیوه های اطلاع رسانی

تعریف درس:

هدف درس:

دانشجویان با شیوه های گوناگون اطلاع رسانی در حوزه فرهنگ آشنا شود.

رئوس و ریز محتوا:

1.مفهوم اطلاع رسانی
   الف)تعریف اطلاعات،اطلاع رسانی،اهمیت اطلاع رسانی فرهنگی در جهان امروز
   ب)نقش اطلاع رسانی در امور فرهنگی،مطلع بودن از امور فرهنگی
2.قالب های گوناگون پیام
   الف)تهیه پیام های فرهنگی(خبر،گزارش و مصاحبه)
   ب)خبر نویسی،تعریف خبر،شناخت ارزش خبری،عناصر خبری،سبک های خبری،اهمیت و اصول نگارش تیتر،انواع تیتر و اجزاری تیتر،لیدنویسی و انواع آن
   پ)گزارش نویسی:مراحل عملی تهیه گزارش(مقدمه،متن و نتیجه گیری) و سبک های گزارش
   ت)انواع گزارش از جهت ویژگی و کاربرد و نحوه انجام آن
   ث)تهیه مصاحبه:قبل از مصاحبه(تحقیق پیرامون موضوع و شخص مصاحبه شونده(،حین مصاحبه(و تنظیم مصاحبه ها برای انواع رسانه ها)
   ج)انواع مصاحبه از جهت ویژگی و کاربرد و نحوه انجام آن
   چ)معرفی سایر نوشته ها:تهیه بروشور،بولتون،نشریه داخلی و سازمانی
   ح)شیوه های تولید و ارسال پیام برای رسانه های گوناگون.
3.شیوه های اطلاع رسانی فرهنگی
   الف)آشنایی با روابط عمومی ها سازمان ها(وظایف و اصول حاکم بر آنها)
   ب)کتابخانه ها و اصول حاکم بر آن
   پ)انواع رسانه ها و شیوه های اطلاع رسانی رسانه ها،فناوری های نوین ارتباطی(اینترنت،شبکه های اجتماعی،شبکه های وب،تلفن همراه و ....)و آگاهی از اصول آن
   ت)مراسم و تجمعات چون همایشها،نمایشگاه ها،کنفرانس ها(اصول حاکم بر آنها و تاثیر این مراسم)
4.راهنمای فعالیت عملی
دانشجو شیوه های گوناگون اطلاع رسانی در حوزه فرهنگ در خصوص 1 موضوع یا یک سازمان جمع آوری و در کلاس ارائه نماید.

منابع:

1.سفیدی،هوشمند(1377)،راهبردهای عملی روابط عمومی،تهران:انتشارات دانشگاه آزاد
2.متولی،کاظم(1372)،روابط عمومی و تبلیغات.تهران:انتشارات بهجت
3.توکلی احمد(1383)،مصاحبه خلاق،تهران:انتشارات خجسته.چاپ سوم.
4.محسنیان راد،مهدی.(1389)روشهای مصاحبه خبری.تهران:مرکز مطالعات و تحقیقات رسانه ا.چاپ نهم.
5.روغنیها،محمد تقی(1382)گزارشگری کاربردی برای رسانه های جمعی،تهران:انتشارات موسسه ایران

لینک به انجمن علمی و پژوهشی درس
نويسنده :

این کاربر مطلب منتشر شده دارد.