یکشنبه, 16 ارديبهشت 1403

 



بازدید از شرکت نیروی برق تهران بزرگ

مرکز آموزش علمی_کاربردی فرهنگ و هنر 13 تهران
معاونت فرهنگ و دانشجویی
دفتر ارتباط با صنعت و کار آفرینی کارآفرینی(هماورد مهارتی)
نحوه تنظیم گزارش نویسی کار بینی
a
       آیا شغل شما با رشته شما مرتبط است؟ نوع ارتباط آن را بیان فرمائید؟

بله – روابط عمومی شرکت شهرسالم وابسته به شهرداری تهران
       مشخصات محیط کار مورد بازدید:

شرکت توزیع نیروی برق تهران بزرگ
 
       نام سازمان و یا شرکت بازدید شده؟
شرکت توزیع نیروی برق تهران بزرک
       فعالیت اصلی شرکت بازدید شده چیست؟

بخش توزیع نیرو به سبب آنکه رابط بین صنعت برق و مشترکان است نقشی چند سویه بر عهده دارد که به شرح ذیل می باشد:
1- نقش فنی برای نگهداری ، راهبری و توسعه شبکه های توزیع
2- پذیرش و خدمات رسانی به مشترکان و تامین رضایت ایشان و فروش انرژی برق به عنوان یک کالای اقتصادی
3- حفظ ارتباط و هماهنگی با بخش های بالادست صنعت به طوری که مجموعه صنعت برق از این رهگذر بتواند به فرآیند تولید و عرضه برق ادامه دهد
       رشته تحصیلی شما چه نقشی در این شرکت دارد؟
ارتباط با مشترکین شرکت می تواند فایده های بسیاری داشته باشد افکار سنجی مردم و نظریات و خواسته های مشترکین می تواند ما را به سمت بهترین ها هدایت کند و از طریق ارتباط با آنان است که می توانیم خواسته هایشان را دریابیم و روابط عمومی نقش ارتباط با مردم را دارد البته این یکی از کارهایی است که برعهده روابط عمومی می باشد.
       نوع سازمان ؟ دولتی می باشد.
 
B 2
       تاریخچه تاسیس:
در سال 1279هجري شمسي يك موتور برق 12 اسبي 110 ولت از خارج از كشور خريداري و در “بالای خيابان مشهد” نصب شد تا براي روشنايي حرم مطهر حضرت‌ امام‌رضا(ع) مورد استفاده قرار گيرد. اما اولين مجوز تاسيس يك كارخانه برق در كشور به يك بازرگان ايراني به نام حاج‌حسين آقا امين‌الضرب داده شد . حاج امين‌الضرب اقدام به تاسيس اولين كارخانه برق عمومي در تهران كرد. تهران تا سال 1283 هـ.ش فاقد برق بود. از اين زمان به بعد چندخيابان عمده تهران داراي برق شدند
در اين هنگام شهرداري تهران مسووليت تهيه، نصب ،‌تعمير و نگهداري تأسيسات مربوط به روشنايي معابر را برعهده داشت و به اين منظور در شهرداري تهران واحدي به نام “اداره روشنايي” ايجاد شد.
تا اينكه در سال 1315 با تصويب اساسنامه مؤسسه برق شهرداري تهران،‌اداره روشنايي شهرداري به مؤسسه برق تهران تبديل شد و به عنوان يك مؤسسه مستقل زيرنظر شهرداري به انجام وظايف خود پرداخت.
در واقع تا سال 1341 براي مديريت برق كشور سازمان واحدي وجود نداشت و تصميمات كلان از طريق وزارت كشور و سازمان برنامه و بودجه به شهرداريها و مؤسسات خصوصي يا دولتي متولي برق در شهرستانها ابلاغ و اعمال مي‌شد. با افزايش تقاضا و خارج شدن توليد و مصرف برق از وضعيت محدود منطقه‌اي و بخصوص ايجاد نيروگاههاي آبي در برنامه سوم عمراني كشور كه از مهرماه 1341 به اجرا گذاشته شد، صنعت برق اهميت بيشتري يافت و ايجاد سازمان مستقلي براي توسعه اين صنعت لازم تشخيص داده شد. به اين منظور در دي‌ماه 1341 سازمان برق ايران تأسيس شد.
توسعه سريع صنعت برق فكر ايجاد وزارتخانه‌اي براي تأمين آب و برق موردنياز كشور را ايجاد كرد و برهمين اساس در 22 اسفند 1342 وزارت آب و برق تأسيس شد.درتيرماه 1343 قانون توسعة مؤسسات برق غيردولتي به تصويب مجلسين شوراي ملي و سنا (مجلسين وقت)‌رسيد. همين طور براساس ماده 2 قانون سازمان برق ايران درسال 1346 به وزارت آب و برق اجازه داده شد تا كشور را از نظر تأمين برق،‌ بدون الزام به پيروي از تقسيمات كشوري به مناطقي تقسيم و به تدريج نسبت به تأسيس شركتهاي برق منطقه‌اي اقدام كند.
در سال 1348 نيز شركت توانير با مسؤوليت توسعة ‌تأسيسات توليد، انتقال و عمده فروشي برق تشكيل شد.
در 28 بهمن 1353 با محول كردن برنامه‌ريزي جامع و هماهنگ‌كردن فعاليت انرژي در سطح كشور به وزارت آب و برق اين وزارت به وزارت‌ نيرو تغيير نام يافت و در همان سال و سال بعد تغييراتي در اساسنامه شركت توانير ايجاد شد. پس از پيروزي انقلاب اسلامي و با شرايط جديدي كه در صنعت برق از نظر كيفي و كمي ايجاد شد مسأله تغييرات درساختار صنعت برق اهميت ويژه‌اي يافت و سرانجام شركت توانير در مهرماه سال 1374 به سازمان مديريت توليد و انتقال نيروي برق ايران (توانير) تبديل و وظايف و مأموريتهاي معاونت امور برق وزارت نيرو به اين سازمان محول و پست مديرعامل اين سازمان به معاونت امور برق داده شد.
بالاخره در جلسه مورخ 27/9/81 هيئت وزيران بنا به پيشنهاد وزارت نيرو و تأييد سازمان مديريت و برنامه‌ريزي كشور و وزارت امور اقتصادي و دارايي در ساختار شركت توانير تغييراتي ايجاد و اساسنامه آن به نام شركت مادر تخصصي مديريت توليد، انتقال و توزيع نيروي برق ايران (توانير)‌به تصويب رسيد.
    مراحل انجام کار در این موسسه چگونه است؟
ازجمله ماموریت های شرکت توزیع برق تهران بزرگ عبارت است از:
1-       خرید و فروش جزئی و کلی انرژی برق
2-       انجام اقدامات لازم برای اطمینان از تامین مستمر برق
3-       ارائه خدمات به مشترکین
4-       مدیریت بار و تقاضا و مصرف انرژی برق
5-       تعمیر و نگهداری تاسیسات وتجهیزات تولید و انتقال نیرو
6-       نقش فنی برای نگهداری، راهبری و توسعه شبکه های توزیع
7-       پذیرش و خدمات رسانی به مشترکان و تامین رضایت ایشان و فروش انرژی برق به عنوان یک کالای اقتصادی
8-       حفظ ارتباط و هماهنگی با بخش های بالادست صنعت به طوری که مجموعه صنعت برق از این رهگذر بتواند به فرآیند تولید و عرضه برق ادامه دهد
9-       فعالیتهای تحقیقاتی مرتبط
    رشته تحصیلی شما در این محیط کار چه نقشی دارد؟

نقش قلب یک وزارتخانه را دارا می باشد زیرا باید تمامی عملکرد وزارتخانه را تجزیه و تحلیل نماید و تمامی اطلاعات را به وزیر، برساند و کلیه بازخوردها را مورد توجه قرار دهد.
    چه توانمندیهای شخصیتی و جسمی برای احراز شغل مرتبط با رشته تحصیلی شما متصور است؟
1- نوآوری و خلاقیت
2- احساس مسئولیت کاری و اخلاقی
3- سلامت جسمانی کامل
4- داشتن آگاهی های لازم روز
5- دارابودن رشته تحصیلی مرتبط
6-  آشنایی با علوم اجتماعی (کلیات مدیریتی، روانشناسی و علوم سیاسی و روزنامه نگاری)
    شرایط شغل های مرتبط با رشته تحصیلی خود را از لحاظ موارد زیر توضیح دهید:
1-    سختی و پیچیدگی : باید خواسته های افراد یا مشتریان را مطلع بود و روی آنها تجزیه و تحلیل کرد و برطرف نمود یعنی خواسته هایشان را به نتیجه برسانیم.
2-   قوانین و مقررات انجام کار: قوانین و مقررات کلید رشد هر شغلی می باشد و با تدوین قوانین و مقررات مناسب باعث رشد شغلی فرد خواهد شد و با اشراف به قوانین و مقررات و عمل به آن می توان از هرج و مرج جلوگیری کرد.
3-   مباحث ایمنی و بهداشت: بهداشت چه در محیط کار و چه در محیط خانواده هر دو در نهایت به بهداشت فرد منتهی می شود و بهداشت فردی ضامن رشد و بقای جامعه سالم است بهداشت و ایمنی در محیط کار هم از لحاظ روحی و هم از لحاظ جسمی از ضروریات است و می تواند نقش بسزایی را در پیشبرد اهداف هر نوع فعالیت داشته باشد.
4-   مباحث فرهنگی واجتماعی (جاذبه و انگیزه های شغلی ) : هر فرد در شغلی می تواند موفق باشد که آن شغل مغایر با افکار و ایده های او نباشد. لذا با توجه به مباحث فرهنگی و اجتماعی در گزینش شغل و روحیات فرد بسیار حائز اهمیت است و حرفه ای که برای فرد فاقد جاذبه باشد به مرور در فرد ایجاد سردی خواهد کرد.
    شغلهای مرتبط با رشته تحصیلی شما در خارج از کشور چه جایگاهی دارد؟

شغل روابط عمومی در کشورهای دیگر به خصوص در کشورهای پیشرفته از جایگاه بالایی برخوردار می باشد زیرا یک روابط عمومی فعال همیشه در حال اطلاع رسانی به درون سازمان و برون سازمان می باشد و همچنین بازخورد این اطلاعات را روابط عمومی تجزیه و تحلیل می کند.
    تاریخچه مشاغل مرتبط با رشته تحصیلی شما در ایران و جهان چگونه است؟

اولین روابط عمومی در ایران در شرکت نفت ایجاد شده در سال 1330 توسط حمید نطقی و در نخستین بار در کشور آمریکا تاسیس شده.
   مشاغل مرتبط و همگون با رشته تحصیلی خود را نام ببرید؟
روانشناسی- خبرنگاری- گویندگی- روزنامه نگاری- مددکار اجتماعی
    خصوصیات هر یک از مشاغل مرتبط با رشته تحصیلی خود را بیان کنید؟
ويژگي‌هاي‌ خاص‌ و اكتسابي‌ كارشناس‌ روابط عمومي‌ شامل‌: مهارتهاي‌ علمي‌، احساس‌ مسئوليت‌اخلاقي‌، داشتن‌ آگاهيهاي‌ روز (جامعه‌ آگاهي‌)، سازمان‌ آگاهي‌، قدرت‌ نويسندگي‌، آشنايي‌ با علوم‌اجتماعي‌ از جمله‌ كليات‌ مديريت‌، روانشناسي‌ و علوم‌ سياسي‌، نوآوري‌ و خلاقيت‌، آشنايي‌ باروزنامه‌نگاري‌ و ايمان‌ به‌ حقانيت‌ افكار عمومي‌ يا مخاطب‌ هستند كه‌ در زير بطور مختصر به‌ هر يك‌اشاره‌ مي‌شود:
مهارت‌هاي‌ علمي‌ :منظور از مهارتهاي‌ علمي‌، آموختن‌ علوم‌ دانشگاهي‌ در زمينه‌ روابط عمومي‌ است‌;به‌ عبارت‌ ديگر كارشناس‌ روابط عمومي‌ فردي‌ است‌ كه‌ داراي‌ تحصيلات‌ كارشناسي‌ در روابط عمومي‌است‌. همچنين‌ به‌ افرادي‌ كه‌ داراي‌ درجه‌ ليسانس‌ در رشته‌هاي‌ وابسته‌ همچون‌ ارتباطات‌،روزنامه‌نگاري‌، پژوهشگري‌ در رسانه‌ها، تبليغات‌، كارگرداني‌، سينما، گرافيك‌، طراحي‌ و ... باشند نيز مي‌توان‌ كارشناس‌ روابط عمومي‌ اطلاق‌ كرد به‌ شرطي‌ كه‌ دوره‌ آموزشي‌ روابط عمومي‌ را در ابتداي‌ كار ببينند و با اصول‌ كار در روابط عمومي‌ آشنا شوند.
احساس‌ مسئوليت‌ اخلاقي‌ :حساسيت‌هاي‌ كار در روابط عمومي‌ به‌ خاطر اهميت‌ كاركردها وپيامدهاي‌ آن‌ در حوزه‌ زندگي‌ عمومي‌ و شخصي‌ انسانها، ايجاب‌ مي‌كند كارشناسان‌ روابط عمومي‌ ازنظر اخلاق‌ سرآمد و عامل‌ به‌ اصول‌ اخلاقي‌ حرفه‌ روابط عمومي‌ باشند. از جمله‌ خصوصيات‌ اخلاقي‌لازم‌ مي‌توان‌ به‌ موارد زير اشاره‌ كرد:
راستي‌ و درستي‌، امانت‌، شهامت‌ و شجاعت‌، صبر و شكيبايي‌ در شنيدن‌ و گوش‌ دادن‌، تحمل‌ در برابر شكست‌ها و ناكاميها، مردمداري‌، علاقمندي‌ بكار، تواضع‌ و فروتني‌،خوش‌ برخوردي‌ و اجتماعي‌ بودن‌.
    چه تجهیزاتی مورد نیاز شغل مرتبط با رشته تحصیلی شماست؟
وسایل ارتباطی مثل دوربین فیلم برداری، دوربین عکاسی، اینترنت ، رایانه، موبایل ، نمابر، تلفن، لب تاپ و ...
    به نظر شما حوزه کارآفرینی و ایجاد شغل جدید در رشته تحصیلی شما چگونه ایجاد می شود؟
هر فردی که به کار روابط عمومی آشنا باشد به طور قطع یقین می تواند یک کارآفرین نیز باشد چون تنها شغلی است که برای مطلع بودن این شغل می بایست آشنا به حوزه هنر – خبرنگاری – تبلیغات – رسانه ها – انفورماتیک باشد و از همه مهمتر خصوصیات مدیریتی داشته باشد . از این رو هر یک از این توانمندی ها برای فرد می تواند نطفه های یک فعالیت کارآفرین را به جا بگذارد .
    به نظر شما چه مهارتهایی در آینده پس از گذراندن دروس رشته به دست خواهید آورد؟
1-       شناخت نسبی به مهارتها و سایر رشته های مرتبط
2-   دستیابی به خلاقیت و نوآوری
3-    نگرش علمی پیدا کردن در ابعاد مرتبط شغل خود
    آیا علاقه به ایجاد کار و حرفه مطابق با رشته تحصیلی خود دارید؟

بله فردی که در روابط عمومی مشغول به کار می باشد باید از نظر فرهنگی در سطح بالایی باشد و کلیه اصول و ادب و اخلاق را برخوردار باشد تا با مراجعین خود به بهترین صورت برخورد نماید و باید از سطح علمی بالایی برخوردار باشد و نسبت به موضوع شغل خود تماماً تسلط داشته باشد.
b
E
 
نويسنده : مینا اصغرزاده حسنارودی

این کاربر 1 مطلب منتشر شده دارد.