جمعه, 14 ارديبهشت 1403

 



اخلاق رسانه ای

اخلاق رسانه ای

 

اعتقاد اکثر صاحب نظران حوزه رسانه، اخلاق رسانه‌ای اگر چه تابع اصول و قواعدی کلی و جهان‌شمول است، اما به سبب ریشه گرفتن آن از مجموعه ارزش‌های بطن جامعه، می‌تواند از جامعه و فرهنگی به جامعه و فرهنگ دیگر متفاوت و متغیر باشد. از این رو تدوین اصول کلی اخلاق رسانه‌ای به سادگی تدوین قواعد کلی حقوق رسانه‌ها نیست و در هر فرهنگ و جامعه‌ای، تعاریف و محدوده‌های خاص خود را دارد.


تعریف نقد وانتقاد

 

}

 

}* نقد يعنى عيار سنجى، يعنى :

 

}يك چيز خوب را، آدم ببيند خوب است؛

 

}يك چيز بد را نيز ببيند؛

 

}و بعد جمع بندى كند.

 

}*جمع بندى كار يك مجموعه هم آن وقتى است كه ضعف هاو قو تها را

 

}منصفانه پهلوى همديگر قرار بدهد.

 

}انتقاد معنايش اين است كه هر انسانى بنشيند عيارسنجى كند:

 

}ببيند نقط ه ى ضعف كجاست؛

 

}ببيند نقط ه ى قوّت كجاست؛

 

}بعد ببيند اين نقط ه ى ضعف چیست- اگر می تواند علت یابی كند- به كجا برمی گردد،

 

}سراغ آ نجا برود؛ يعنى آن ريشه را پيدا كند، اصل را پيدا كند. اگر اين كار انجام

 

}شد، درست است
}.
}اگر انتقاد به معناى عیب جویی باشد:
}1 نه چيز خوبى است؛
}2 نه خيلى هنر زيادى می خواهد؛
}3 نه خيلى اطلاعات می خواهد؛ بلكه انسان با بی اطلاعى بهتر هم می تواندانتقاد كند.
}4 انتقاد به معناى عیب جویی اصلاً هيچ لطفى ندارد، هيچ فايد هاى هم ندارد.

 

}

) نقد كردن يعنى:يك نكته اى منفى را گرفتن،

و مدام آ نرا تكرار كردن،

و سياه نمايى كردن،

و ياس پراكندن

تفاوت تخريب و انتقاد:

* يك مسأله هم، مسأله ى انتقاد و تخريب است؛ مرز انتقاد و تخريب چيست؟

تخريب بكنند و اسمش را بگذارند انتقاد؛ يا از ما انتقاد بشود و ما تلقىِ

تخريب از آن داشته باشيم؟ خوب، بايد مشخص بشود تخريب كدام است .


 

 

 


نويسنده : شادبر اسماعیلی

این کاربر 2 مطلب منتشر شده دارد.

به منظور درج نظر برای این مطلب، با نام کاربری و رمز عبور خود، وارد سایت شوید.