یکشنبه, 16 ارديبهشت 1403

 



بازتعریف آموزش روابط عمومی در ایران

روابط عمومی در ایران هر چند تاکنون به صورت علمی و تخصصی مورد توجه و تاکید قرار نگرفته است اما همواره یکی از حساس‌ترین مشاغل سازمانهای ایرانی نیز بوده است.

بعضی‌ها آن را یک هنر می‌دانند بعضی‌ها آن را صرفا عمل و رفتاری تجربی برمی‌شمارند و متاسفانه معدود و محدود افرادی تاکنون از زاویه علم و تخصص به آن نگریسته‌اند در حالی که توجه از این بعد می‌تواند به ارتقا و توسعه ابعاد هنری و تجربی روابط عمومی نیز کمک کند، آن ابعاد را اصلاح کند، آن ابعاد را تکمیل کند و از روند رشد غیر اصولی و مخرب آن ابعاد جلوگیری کند.

با همین تاکید و توجه "بازتعریف آموزش روابط عمومی" با نگاهی به مشکلات فعلی آموزش روابط عمومی در مراکز دانشگاهی و موسسات آموزشی مورد توجه قرار گرفته است. زیرا شکاف رویکرد علمی و رویکرد تجربی به روابط عمومی طی دهه های اخیر در ایران به واسطه این مشکلات بیشتر و بیشتر شده است و متاسفانه این بیماری فقط به بدنه اجرایی و عملی روابط عمومی صدمه نزده است بلکه به پیکره مراکز علمی و آموزشی نیز خسارات قابل توجهی وارد کرده است بطوری که نتایج این مراکز یعنی دانشجویان فارغ التحصیل، کارشناسانی است که دور از محیط اجرایی تنها با مفاهیمی کلی و عمومی آشنا شده و به تحصیل خود پایان می دهند.

از این روست که بازتعریف "آموزش روابط عمومی" در مراکز دانشگاهی و موسسات آموزشی ایران جزو الزامات توسعه روابط عمومی است. موضوعی که می تواندحداقل سه بعد اساسی از مشکلات فعلی آموزش روابط عمومی را هدف قرار دهد:

الف: بازتعریف کاربردهای عملی آموزش روابط عمومی

ب: بازتعریف کاربردهای نوین آموزش روابط عمومی

ج: بازتعریف کاربردهای تخصصی آموزش روابط عمومی

 


 

در این زمینه بایستی اساسا بر گزینش دانشجویان رشته های روابط عمومی تاکید کرد زیرا عمدتا در گزینش دانشجویان روابط عمومی، دارا بودن حداقل مهارتهای ارتباطی لحاظ نشده و حتی در دوره دانشگاهی نیز تکامل و توسعه این مهارت مورد توجه قرار نگرفته است.

آموزش تکنیکهای روابط عمومی از جمله تکنیکهای برگزاری نمایشگاه، بازدیدها، مذاکرات، گردهمایی، ارتباط با رسانه ها، تبلیغات محیطی و رسانه ای، ارتباطات مردمی، ارتباط با مشتریان، اطلاع رسانی و غیره بایستی در دوره های کاردانی و کارشناسی لحاظ گردد. به این معنا که تغییر و اصلاح کاربرد این تکنیکها از کاربرد تشریفاتی و تبلیغاتی به کاربرد ارتباطی (اطلاع رسانی و پاسخگویی) مد نظر قرار گیرد.

 


 

بهره گیری از رسانه ها و ابزار های مدرن ارتباطی و اطلاع رسانی، بخصوص اینترنت در عرصه اطلاع رسانی سریع، دقیق، همه وقتی، همه جایی، کم هزینه و ... بایستی در دانشگاهها و مراکز آموزشی بطور جدی در دروس و دوره ها بطور عملی رعایت گردد تا دانشجویان فارغ التحصیل با تسلط کافی بر مدرن ترین ابزارهای اطلاع رسانی وارد بازار کار شوند.

توجه به تحلیل مفاهیم، اخبار، نظرات و دیدگاههای وبلاگها و سایتها در عرصه کاری روابط عمومی و بهره گیری از شبکه های اجتماعی برای دریافت اطلاعات مخاطبان و توسعه گفتگوهای رضایت بخش و دوطرفه، بخشی از ضرورت های کار روابط عمومی است که بایستی آموزش آن در سطحی ممتاز در دانشگاهها مورد تاکید قرار گیرد.

 

نويسنده : سعید دودانگه

این کاربر 31 مطلب منتشر شده دارد.

به منظور درج نظر برای این مطلب، با نام کاربری و رمز عبور خود، وارد سایت شوید.