یکشنبه, 16 ارديبهشت 1403

 



شوراي دانشگاه

 

gpj9

 

جلسه شوراي دانشگاه روز يكشنبه 20 اسفند 91  با حضور دكتر منصوري، رييس دانشگاه، دكتر كشاورز، قائم مقام، حجت الاسلام و المسلمين دكتر عيسي زاده، مسئول دفتر نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري در دانشگاه و ساير اعضا در طبقه نهم ستاد مركزي برگزار شد.
در اين جلسه ابتدا حجت الاسلام و المسلمين دكتر عيسي زاده آياتي از كلام الله مجيد را تلاوت كرد و در ادامه دكتر منصوري، با اشاره در پيش بودن روزهاي پايان سال 91 گفت: يك خسته نباشيد براي همه تلاش هايي كه در طي يكسال گذشته كشيده ايد مي گويم؛ اگرچه به گفته شهيد رجايي كار براي خدا خستگي ندارد و شما هم الحمدالله همين نيت صادق و پاك را داريد و از كار خسته نمي شويد اما در همين جا از تلاش هاي شما قدرداني مي كنم.
وي افزود: آرزو مي كنم سال آينده، سالي خوب، توام با موفقيت هاي بيشتر براي دانشگاه، نظام، مردم و جهان اسلام باشد. در سالي كه گذشت به لطف خدا موقعيت دانشگاه در موقعيتي ممتاز و مطلوب بود و از لحاظ علمي، درماني، آموزشي و پژوهشي در اكثر قسمت ها دانشگاه علوم پزشكي تهران در راس بود و رتبه هاي اول را در اختيار داشت كه اين در درجه اول لطف خدا و بعد حاصل تلاش ها و همت عالي شما بزرگواران و مجموعه دانشگاه در همه رده ها و قسمت هاي مختلف از هيات علمي گرفته تا كاركنان و دانشجويان بود. ان شاء الها خدا توفيق دهد تا سال آينده نيز اين موفقيت ها تداوم داشته باشد و طوري نباشد كه به رضايت برسيم زيرا اگر خداي ناكرده در مقطعي از خودمان راضي شويم همانجا نقطه توقف ماست.
در ادامه دكتر جليلي، معاون آموزشي گزارشي از خدمات آموزشي به دانش آموختگان دانشگاه به صورت غيرحضوري را ارائه كرد و گفت: يكي از كاركردهاي مهم حوزه آموزش ارائه خدمات به دانش آموختگان از قبيل صدور دانش نامه، ريز نمرات، گواهي ها و تاييديه هاي تحصيلي و موارد ديگر است كه عمده خدمات آموزشي به طور مستقيم به خود دانش آموخته و يا به طور غيرمستقيم تاييديه براي ساير ارگان ها ارسال مي شود.
وي با تاكيد براينكه فعاليت هاي خدمات آموزشي دانشگاه از حساسيت بالايي برخوردار است و مي تواند با توجه به محتواي مكاتبات، اثرگذار و محل چالش براي اين حوزه باشد گفت: كاركرد اين حوزه بايد از لحاظ كيفيت و دقت از سطح بالايي باشد.
وي افزود: تعداد فارغ التحصيلان دانش آموختگان دانشگاه تقريبا سالي 4 هزار نفر است كه هرساله در همين حدود هم وارد دانشگاه مي شوند كه البته ارائه خدمات آموزشي ما منحصر به دانش آموختگان همان سال نيست بلكه سالي حدود 7 هزار نفر هستند كه از سال هاي گذشته براي خدمات آموزشي خود به ما مراجعه مي كنند.
دكتر جليلي با بيان اينكه دانش آموختگان دانشگاه در مجموع 100 هزار نفر و عمده فارغ التحصيلان در مقطع دكتراي حرفه اي هستند افزود: 26 هزار فارغ التحصيل دانشگاه مربوط به 8 سال اخير هستند. اهميت اين مساله اين است كه كساني كه در يك دهه اخير فارغ التحصيل شده اند احتمالا بيشتر براي خدمات دانش آموختگي مراجعه دارند.
وي فعاليت اين حوزه را از نظر ارائه خدمات بسيار گسترده دانست و تعداد فرايندهاي آن را حداقل 25 فرآيند برشمرد و گفت: اداره دانش آموختگان دانشگاه از پرمراجعه ترين و پركارترين حوزه هاي آموزش است به طوري كه آمار مراجعه كنندگان در 6 ماهه اول سال 90-91 حدود 7 هزار و تعداد نامه هاي وارده 12 هزار و تعداد نامه هاي صادره 10 هزار بوده است.
وي با اشاره به طراحي سامانه الكترونيك براي ارائه خدمات آموزشي و تشريح نحوه كاركرد اين سامانه براي دانش آموختگان گفت: از 25 فرآيند اداره دانش اموختگان 21 فرايند به صورت مجازي درآمده است و از اوايل مهر 91 تاكنون 3111 نفر در سامانه الكترونيك دانش آموختگان عضو شده اند و تعداد درخواست هاي تكميل شده 1738 مورد تا امروز بوده است.
معاون آموزشي دانشگاه درادامه گفت: جالب اين است كه افرادي كه به ما مراجعه كردند از اقصي نقاط كشور هستند كه معني اش اين است كه بدون اين سامانه بايد به تهران مي آمدند و درخواست مي دادند كه اين كار نياز به مراجعات متعدد هم داشت بنابراين ما از شعب پست در سراسر كشور درخواست همكاري كرديم.
وي با اشاره به اينكه تاكنون 1166 صدور گواهي موقت و 1088 دانشنامه تحويل فارغ التحصيلان شده است افزود: اتفاق خوب در اين مجموعه اين است كه براي همه دانش آموختگان دانشگاه ريز نمرات و دانشنامه را در بسته اي از قبل آماده و در بايگاني نگه داري مي كنيم و زماني كه دانش آموخته درخواست كرد بدون طي فرآيندهاي دشوار، آماده ارائه است ضمن اينكه ما خدمات بين الملل را نيز روي اين سامانه انجام مي دهيم و دانشنامه ها را به صورت لاتين هم ارائه خواهيم كرد.
دكتر جليلي چالش هاي اين حوزه را هم برشمرد و گفت: در بحث سامانه با وجود اطلاع رساني گسترده در سطوح مختلف كماكان برخي از اين سامانه اطلاع ندارند و مراجعه حضوري مي كنند. بعضا برخي شعب اداره پست هم اظهار بي اطلاعي مي كنند كه البته در اين زمينه در سايت، شماره نامه و تفاهم نامه را نوشتيم و بعد هم شماره اي كه مربوط به اداره پست است را اعلام كرده ايم كه پيگيري كنند. همچنين هزينه ارسال پستي مدارك يكي ديگر از چالش هاي ماست كه در شروع بدون دريافت هزينه اين كار انجام شده اما به زودي به سمتي بايد برويم كه هزينه هاي پستي را دريافت كنيم.
وي در پايان اين اقدامات را باعث كاهش مراجعات و صرفه جويي هاي عظيم دانست.
در ادامه دكتر فتوحي، معاون پژوهشي به معرفي دو مركز تحقيقاتي جديد براي كسب مجوز پرداخت و درخواست تاسيس مركز تحقيقات عدالت در سلامت و همچنين سموم محيطي را مطرح كرد كه مجوز تاسيس مركز تحقيقات عدالت در سلامت با اكثريت ارا راي آورد اما بررسي مجوز تاسيس مركز تحقيقات سموم محيطي پس از ارائه نقطه نظرات مختلف اعضا، به جلسه بعدي شورا موكول شد.
 گزارش كميته اعتباربخشي و تضمين بين المللي دانشگاه را نيز دكتر خردمند، معاون بين الملل ارائه كرد و گفت: ما در حال حاضر 67 دانشجوي خارجي از 17 كشور را در دپارتمان هاي مختلف دانشگاه علوم پزشكي تهران و در دانشكده هاي مختلف آن داريم و اين يك فرصتي براي حضور در عرصه هاي بين المللي است.
وي افزود: به عنوان زيرساخت و بسترسازي مناسب براي تعريف جامع تر دانشگاه و شناساندن آن به عرصه هاي بين المللي طبيعي است كه ما بايد به استانداردها و تاييديه هاي بين المللي دست پيدا كنيم. در اين راستا يكي از فعاليت هايي كه دنبال كرديم بحث اعتباربخشي دانشگاه توسط مراجع معتبر بين اللملي بود.
معاون بين الملل دانشگاه در ادامه گفت: كار را از زماني كه در پرديس بين الملل بوديم شروع كرديم و مطالعه اوليه اي داشتيم كه با تشكيل معاونت بين الملل دانشگاه اين مساله به اين علت كه جزو وظايف اصلي اين حوزه درآمد كمي تسريع شد زيرا تضمين كيفيت تطبيقي است با موسسه آموزشي با استانداردهاي بين المللي و تاييد براين مطلب كه آموزش ما از يك حداقل هاي قابل قبول بين الملل برخوردار است و اين تضمين كيفيت در يك چرخه اي از ارزيابي، برنامه ريزي، اجرا و كنترل مجدد اتفاق مي افتد كه گرفتن يك اعتباربخشي بين المللي يكي از ابزار كيفيت فعاليت هايي است كه در بستر آموزش دانشگاه تحقق پيدا مي كند.
دكتر خردمند اعتباربخشي در موسسات آموزشي را شامل دو جنبه اصلي خود موسسه و برنامه هاي آموزشي دانست و گفت: بحث اعتبار بخشي بين المللي بحث شناخته شدن در داخل كشور با تاكيد بيشتر و بين المللي شدن و داشتن شهرت جهاني است و هم اينكه تاثير مثبتي در رنكينگ دانشگاه داشته باشيم. همچنين داشتن اعتباربخشي بين المللي زمينه را براي اعتباربخشي بين دانشگاهي ما در داخل و خارج كشور با قوت بيشتري تامين مي كند و آن چيزي كه مهم است اين است كه سازمان هاي جهاني هم در حال حركت به اين سمت هستند و كيفيت آموزشي موسساتي را كه از اعتباربخشي بين المللي برخوردار نيستند در آينده زير سوال خواهند برد.
وي افزود: با مطالعه اي كه از دانشگاه هاي معتبر دانشگاه داشتيم متوجه شديم اولين سطح معرفي دانشگاه اين است كه توسط كدام سازمان، اعتباربخشي شده و مورد تاييد قرارگرفته است. به طور مثال دانشگاه كمبريج چندين تاييديه بين المللي را دارد و برخي دانشگاه ها سعي مي كنند از چند موسسه تاييديه بگيرند به اين علت كه به اعتبار دانشگاهي آنها مي افزايد. برخي دانشگاه ها با وجود اينكه معتبر هستند و ممكن است براي جذب دانشجو نيازي به كسب اين تاييديه ها نداشته باشند اما به اين علت كه در كيفيت آموزش ها موثر است به اين طرف راه پيدا مي كنند ما نيز در مسيري پيش رفتيم كه موسساتي را كه معتبر و مورد تاييد هستند شناسايي كنيم. دراين بستر سعي كرديم از نقاط مختلف جهان موسساتي را كه روي اعتباربخشي دانشگاه ها و مراكز آموزش عالي كار مي كنند بررسي و اطلاعات كسب و مكاتبه كنيم و طبيعي است با شرايط كشور ما در منطقه داوطلب پيدا نمي كنيم. چالش هاي محتلفي را پشت سر گذاشتيم و ايميل هاي زيادي را ردوبدل كرديم تا اينكه موسسه مورد تاييد سازمان هاي بين المللي به عنوان موسسه ارزياب خودمان پيدا كنيم. براي ما مهم بود كه موسسه به لحاظ جهاني معتبر باشد و هم اينكه قبول كند كه دانشگاه ما را مورد ارزيابي قرار دهد. اين توفيق حاصل شد و موسسه ASIC به كار گرفته شد. اين موسسه در داخل انگليس 32 كالج را به عنوان كالج برتر مورد ارزيابي قرار داده و از نظر بين المللي 23 كالج كه يكي از آنها دانشگاه ما هست به عنوان دانشگاه هاي معتبر را ارزيابي كرده است. اين موسسه، در ارزيابي هاي بين اللملي با تجربه است و در فرانسه، انگليس، دانمارك، ايرلند، فيليپين، عراق و كشورهاي ديگر مطالعات خودش را به عنوان ارزياب موسسات آموزشي پژوهشي فعاليت كرده است.
دكترخردمند در ادامه افزود: ارزيابان اين موسسه  19 و 20 نوامبر 2012 در ايران بودند و نقاط مختلفي از دانشگاه را مورد ارزيابي قراردادند؛ از دانشكده هاي مختلفي بازديد كردند؛ جلسات خصوصي را با دانشجويان ما، با اساتيد و كاركنان غيرهيات علمي داشتند؛ در سر كلاس درس دانشگاه حضور پيدا كردند و فضاهاي جانبي دانشگاه و رفاهي و دانشجويي را بازديد كردند و در پايان اين بازديدها پس از بازگشت به موسسه خودشان در نوامبر 2012 يك تاييديه اوليه و در فوريه 2013 تاييديه بين المللي را اعطا كردند. با اين تاييديه ما در كنار دانشگاه هاي بزرگ و معتبر جهان قرار مي گيريم و زمينه براي ارتباط ما با دانشگاه هاي بين المللي فراهم مي شود و جذب دانشجوي ما مستند به يك دانشگاه معتبر بين المللي است كه اميد است كسب اين تاييديه كه به پشتوانه اعضاي هيات علمي و واحدهاي آموزشي، پژوهشي، كاركنان و دانشجويان به دست امده و براي چهار سال معتبر است در آينده نيز تداوم داشته باشد.
وي در پايان اين توفيق را حاصل دسترنج اساتيد دانشگاه دانشگاه دانست و تبريك  گفت و افزود: دانشگاه علوم پزشكي تهران اولين موسسه داخل كشور است كه مورد تاييد يك موسسه ارزياب بين اللملي قرار دارد. 
اعطاي پايه تشويقي به برگزيدگان جشنواره ها و هيات مميزه در بخش پاياني نشست شوراي دانشگاه بود كهدكتر جليلي و دكتر فتوحي معاون پژوهشي دانشگاه درخصوص آن سخنراني و افرادي را كه مشمول دريافت پايه تشويقي هستند معرفي كردند

نويسنده :

این کاربر مطلب منتشر شده دارد.

به منظور درج نظر برای این مطلب، با نام کاربری و رمز عبور خود، وارد سایت شوید.