دوشنبه, 17 ارديبهشت 1403

 



اداره کل آموزش و تحقیقات پست بانک

                     

          

   
   

دانشگاه     جامع علمی کاربردی واحد 13

   
   

 


نیازسنجی وبرنامه ریزی آموزشی مدیران و کارکنان و کارگزاران بانکی

پست بانک ایران

نام استاد کارآموزی : جناب آقای گودرزی

نام و نام خانوادگی دانشجو: لیلا صفری

شماره دانشجویی :91238049290032

رشته تحصیلی : کارشناسی مدیریت فرهنگی گرایش برنامه ریزی

تابستان 92

محل کارآموزی : اداره کل آموزش و تحقیقات پست بانک ایران

آدرس محل کارورزی : تهران - خیابان شهید مطهری- خیابان قائم مقام فراهانی - کوچه عرفان - پلاک 1 - طبقه دوم.

تاریخ شروع کارآموزی: 22/04/1392

تاریخ خاتمه کارآموزی: 06/06/1392


بسمه تعالی

آشناییباپستبانکایران

محورهايقانونیفعالیتپستبانکایران

1373 هیئتمحترمدولتدرجلسهعلنی تاسیسشرکتدولتیپستبانکبراساسلایحهيشمارهي 9570 بهتاییدشوراينگهبانرسید. و به تصویب مجلسشوراياسلامیرسیدودرتاریخ1374/06/29 بههیئتمحترمدولتبراياجراابلاغشدوبهصورتشرکتسهامیدولتیدارايشخصیتحقوقیسپسبااستقلالمالیواداريزیرنظروزارتپستوتلگرافوتلفنسابقبارعایتقوانینومقرراتاتحادیهپستیجهانیفعالیتخودرادرسراسرکشورآغازکرد.

ازسال 1381 طبقمصوبهيهیئتوزیرانشرکتدولتیپستبانکتبدیلبهیکبانکدولتیشدوبهعنوانیازدهمینبانکدولتی ایرانبهجمعشبکهيبانکیایرانپیوستهاست.

اهداف و   استراتژیهای بلند مدت پست بانک ایران

     مدیریت   و توسعه منابع انسانی

     ارتقاء   بهره وری

     رضایت   مشتری

     توسعه   خدمات خرده بانکداری

     توسعه   بانکداری الکترونیک

     انضباط   مالی و مدیریت نقدینگی

ماموریت و اهم وظایف

     گسترش   خدمات پولی و مالی در شهرها و روستاهای کشور

     کمک   به توسعه سیستم بانکی و گسترش تسهیلات بانکی

     انجام   نمایندگی در پرداخت و دریافت ناشی از مبادلات تجاری

     کمک   به کاهش مسافرتهای شهری و روستایی و هزینه های مربوط

     کمک   به توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات (ICT)   کشور

     توسعه خدمات مالی خرد

ساختار سازمانی پست بانک ایران

 

فصل دوم

معرفی

اداره کل آموزش و تحقیقات

اداره کل آموزش و تحقیقات پست بانک ایران در رستای وظایف سازمانی خود با هدف رشد و ارتقاء دانش و مهارت نیروی انسانی با توجه به متفاوت بودن بحث آموزش پست بانک نسبت به سایر بانکها اقداماتی در زمینه برنامه ریزی و برگزاری کلاس ها و سمینارهای آموزشی و تهیه محتوا و کتب آموزشی و کمک آموزشی در دوبخش کارکنان و کارگزاران به شرح ذیل می نمایند:

الف - ساختار سازمانی :

اداره کل آموزش وتحقیقات با 18 نفر پرسنل سازمانی در قالب 4 دایره وگروه به شرح ذیل سازماندهی شده است :

دایره خدمات آموزشی

دایره ارزیابی و ازمونها

دایره نظام پیشنهادها

گروه مطالعات کاربردی

ب- شرح وظایف :

برای انجام بهتر امور آموزشی وظایف ذیل توسط اداره کل تشکیلات وروشها تهیه وبه اداره کل آموزش و تحقیقات جهت اجرا ابلاغ شده است :

رعايت   قوانين ,‌ مقررات , آئين نامه ها و بخشنامه ها و دستورالعملهاي مرتبط .

مطالعه ،   بررسي و تهيه گزارشهاي اقتصادي مورد نياز بانك .

پيش بيني   نيازهاي پژوهشي و تحقيقاتي در چارچوب اهداف و سياستهاي بانك

تحقيقات و   پژوهش و تهيه و تدوين گزارشات مربوط و ارائه به مراجع ذيربط

نظارت بر   عملكرد پيمانكاران پروژه هاي پژوهشي و تحقيقاتي

انجام   مطالعات لازم و مستمر به منظور پيش بيني نيازهاي آموزشي بانك (كاركنان و كا   رگزاران ) با توجه به اولويت ها و اهداف تعيين شده.

تهيه و   تدوين برنامه هاي آموزشي در چارچوب سياست ها و اهداف بانك .

تدوين   محتوي دوره هاي آموزشي با استفاده از كارشناسان و اساتيد مجرب.

تهيه و   تنظيم گزارش عملكرد آموزش بانك و ارائه به مراجع ذيربط

شناسائي   دانشگاهها و موسسات آموزشي معتبر و انعقاد تفاهم نامه هاي آموزشي با آنها به   منظور ارتقاء سطح علمي كاركنان در چارچوب سياستهاي آموزشي‏بانك .

نظارت ،   راهبري و ارزيابي عملكرد پايگاههاي آموزشي بانك

تجهيز   كتابخانه به لحاظ دارا بودن منابع تخصصي مورد نياز از قبيل نشريات و كتابهاي   حاوي مطالب و موضوعات بانكي , مديريتي , اقتصادي ومالي

تشكيل   بانك اطلاعات اساتيد جهت انتخاب مربيان مجرب و تربيت مدرسين مورد نياز

برگزاري   دوره هاي آموزشي حضوري و غير حضوري (مكاتبه اي ، lms) مورد نياز ، انجام آزمون و صدور   گواهينامه ها و بروز رساني پرونده آموزشي كاركنان.

تشكيل   دوره هاي آموزشي توجيهي بدو خدمت و ضمن خدمت كاركنان بانك و كارگزاران دفاتر   وانجام‏امور مربوط به‏اجراي   برنامه‏هاي‏آموزشي

ارتباط با   دانشگاهها و مراكز آموزشي و انجام امور مربوط به كارآموزان در مقاطع مختلف   تحصيلي

نظارت بر   تهيه ، تدوين و انتشار كتب و جزوات آموزشي ، تكثير نوارها و فيلم هاي آموزشي و   توزيع محصولات فرهنگي و آموزشي

بررسي و   بهسازي تجهيزات و امكانات و ابزارهاي آموزشي و بهره گيري از تكنولوژي هاي نوين   آموزشي

ارزشيابي   دوره هاي آموزشي برگزار شده از لحاظ كيفيت مطالب مطروحه ، نحوه برگزاري دوره ،   امكانات آموزشي مورد استفاده، كيفيت تدريس ، زمان دوره و ساير پارامترها و   همچنين سنجش اثر بخشي آنها و انجام اقدامات اصلاحي مربوط .

برگزاري   آزمون استخدامي

انجام   امور مربوط به قراردادهاي آموزشي و پژوهشي

تهيه پيش   نويس آئين نامه ها ، بخشنامه ها و دستورالعملهاي مربوط .

انجام   امور مربوط به (تايپ ، دريافت و ارسال) نامه ها و بايگاني مربوط .

انجام   ساير امور محوله از سوي مقام مافوق .

ج - سازماندهی فرایند اجرا دوره های آموزشی:

با توجه به پراکندگی جغرافیایی شعب و لزوم ایجاد فرصت برابر جهت دستیابی همه کارکنان به آموزش در سطح کشور کلیه استانها کشور به هفت پایگاه تقسیم شده ودر این پایگاه های آموزشی با استفاده از فضا و امکانات موجود سایت مجهز کامپیوتر و کلاسهای آموزشی و مواد کمک آموزشی ایجاد شده است و توسط کارشناس آموزش هر پایگاه دوره های آموزشی در استان های تابعه پایگاه اجرا و کنترل می شود .

خط مشی های تعیین نیاز های آموزشی و راههای بر طر ف کردن این نیازه

 نظام آموزشی تکمیل کننده نظام استخدامی  به شمار می رود،و موجب شکوفا شدن تواناییها می گردد،نیروی جذب شده در سازمان به منزله یک ماده خام در اختیار مدیریت است و اگر تحت یک نظام آموزشی صحیح قرار گیرد توسعه پیدا می کند و بارور می شود، در واقع در کوره آموزش به انسان همچون فلز گداخته یا مذاب شکل دلخواه داده می شود .

آموزش امری پر خرج و هزینه زاست لکن نباید فراموش شود که صرف هزینه برای آموزش نوعی سرمایه گذاری دراز مدت بر روی نیروی انسانی است کارکنان در پرتو آموزش صحیح قادر خواهند بود که وظایف خود را با بازدهی مطلوب و بهینه انجام دهند.

اساس آموزش آشنایی کارمند با وظایفی است که در شغل مورد نظر به او محول می شود به طوری که پس از ختم دوره آموزشی بتواند به خوبی از عهده اجرای وظایف حرفه ای خود  برآید . کم و کیف آموزش مورد نیاز برای کارکنان سطوح مختلف سازمان متفاوت است. به همین جهت برای آموزشهای مختلف در هر موسسه ، طبقه بندی خاص قایل هستند .یکی از طبقه بندی های ساده و متداول تقسیم کردن کارکنان هر موسسه به کارکنان اجرایی و مدیران و سرپرستان می باشد . با توجه به اینکه نوع مهارت و اطلاعات در این دو دسته مشاغل متفاوت است لذا برنامه های آموزش و پرورش منابع انسانی نیز تحت همین دو عنوان مطرح می شود.

اخیرا حضور زنان به عنوان مدیر در سازمانهای مختلف دولتی و غیر دولتی توجه صا حبنظران امور آموزشی سازمانها را به خود جلب نموده و با توجه به تفاوتهایی که از نظر جنسی ، فیزیکی و از همه مهمتر عاطفی بین زن و مرد وجود دارد، از ی طرف و فرهنگ اجتماعی ملی و منطقه ای ،از طرف دیگر نیاز آموزشی  ویژه ای برای مدیران زن در نظر گرفته می شود .

 خط مشی تعیین نیازهای اموزشی :

 تعیین نیازهای آموزشی عبارت است از براورد  تغییرات کیفی و کمی در نحوه ایفای وظایف و فعالیت های شغلی کارمند با استفاده و کمک از کارآموزی یا اجرای برنامه آموزشی ، تا در نتیجه کارآیی او به حداکثر افزایش یابد.

تشخیص نیازهای آموزشی یک سازمان مسئلهء پیچیده ای است . سازمان یک سیستم اجتماعی با یک هدف از پیش تعیین شده است و هر یک از افراد شاغل در آن هدفهای شخصی متفاوتی دارد.وقتی نیازهای آموزشی آشکار و مشهود نباشد اصطلاحا" نیاز های آموزشی پنهان گفته می شودبسیار مشکل است و مستلزم بررسی دقیق و همه جانبه در سازمان به وسیله یک گروه متخصص است .

 چگونگی کار در تعیین نیازهای آموزشی:

 در تعیین نیازهای آموزشی ، ابتدا با تجزیه و تحلیل شغل، فهرستی از ضوابط مختلف آن شغل از قبیل :

-   میزان دانش و معلومات

-   توانایی های ذهنی

-   مهارت های بدنی

وسایر خصوصیات مربوطه تهیه می شود. سپس مسئول تعیین نیاز با در دست داشتن این شرایط و ضوابط ، از طریق کار بینی ، مصاحبه ،پرسشنامه و مراجعه به سوابق شرایط احراز تعیین شده را با وضع موجود شاغل شغل مقایسه و اختلا فها را مشخص و تعیین می کند. 

این شیوه کار در واقع مقایسه ای بین دانشها ، مهارت و توانایی لازم و مورد نیاز برای یک شغل و دانش ،مهارت و توانایی  موجود در شاغل یا متصدی فعلی آن شغل می باشد بدین ترتیب کمبود های افراد از نقطه نظر دانش ، مهارت و توانایی، یا طرز رفتار و تلقی مشخص می شود.

به منظور تعیین احتیاجات آموزشی یک سازمان لازم است در بدو امر سازمان را به طور همه جانبه مورد تجزیه و تحلیل قرار داد تا طرح تعیین نیازهای آموزشی به طور مجرد در خلاء انجام نپذیرد و پس از تحقیق همه جانبه در سازمان ، چنانچه روشن شود که واقعا" نارسایی های آموزشی سبب ایجاد نا بسامانی ها و مشکلات در سازمان برای حصول به هدف است کارشناس آموزش مؤظف خواهد بود تا در تهیه طرح تعیین نیازهای آموزشی اقدام لازم را به عمل آورد.

موارد زیر در تجزیه و تحلیل سازمان و کشف نیازهای آموزشی کارکنان مورد نظر است و باید با دقت مورد بررسی قرار گیرد :

 1-اهداف سازمان (هدف اصلی تشکیل سازمان و اهداف فرعی آن)

2-نمودار سازمانی (ساختار تشکیلاتی)

3-منابع انسانی  پیش بینی شده در ساختار سازمانی   

4-منابع انسانی موجود

5-وظایف و مسئولیت های بخش های مختلف سازمان

6- سرعت گردش کار

7-روابط بین کارکنان سازمان

8-روحیه افراد

9- میزان دلبستگی و علاقه کارکنان به کار

10- میزان حقوق و مزایا و امتیازات شغلی

11- محیط انجام کار از نظر فضا و جا و مکان

12- میزان تحصیلات کارکنان مشاغل موجود

13- انواع مشاغل سازمان

14- میزان شکایات در واحدهای مختلف

موارد مذکور به صورت پیچیدهای با یکدیگر بستگی و تاثیر متقابل دارند به نحوی که درک روابط بین عوامل فوق که یکی از مسائل اساسی تجزیه و تحلیل سازمان است کار آسانی نمی باشد

و حاصل دقت و کوشش خستگی نا پذیر یک گروه متشکل از کارشناسان رشته های مختلف علمی است.

هدف از بررسی و تجزیه و تحلیل مسائل سازمان از نظر آموزش دستیابی به نتایج زیر است:

1- آیا در سازمان مورد نظر ، نیاز آموزشی مشاهده می شود؟

2-در صورت کشف نیاز آموزشی از چه نوع بوده، و مدت آن چه قدر است ؟

3-این نیاز بیشتر در چه بخشی از سازمان مشهود است ؟

4-چه کسانی باید آموزش ببینند؟

5-تعداد آنها چند نفر است؟

6-آیا با توجه به صرف حداقل هزینه مربوط ،آموزش مقرون به صرفه بوده و تنها راه علاج و درمان مسئله است ؟

برای آنکه تفاوت نیروی انسانی پیش بینی شده و نیروی انسانی موجود در سازمان از نظر کمی و کیفی آشکار شود یک شیوه آن است که اطلاعات لازم از وضع نیروی انسانی در سازمان جمع آوری شده و با تعداد پیش بینی شده در نمودار سازمانی مقایسه گردد.

در این ارتباط  بهتر است جدولی تنظیم شود و در اختیار رؤسای ادارات و مدیرا قرار گیرد تا نیازهای خود را مستقیما" در جدول مذبور منعکس کنند و در این زمینه پرسشنامه ای هم تهیه شود و در اختیار کارکنان قرار گیرد سپس اطلاعات جمع آوری شده و مورد تجزیه و تحلیل واقع شود و نتایج لازم به دست آید.

 شیوه های تعیین نیاز های آموزشی:

برای تعیین نیاز های آموزشی ، بررسی موارد زیر پیشنهاد شده است:

-  تجزیه و تحلیل و بررسی تشکیلاتی

با توجه به اهداف سازمانی ، چگونگی تخصیص منابع انسانی مورد بررسی قرار می گیرد سؤالات زیر مطرح شده است:

 1-آیا منابع انسانی موجود سازمان جوابگوی احتیاجات اجرایی حال و آینده سازمان می باشد؟

2-آیا در تمام زمینه ها از منابع انسانی و مادی سازمان حداکثر استفاده به عمل می آید؟

3-آیا محیط و شرایط درون سازمانی به نحوی است که کارکنان قادر باشند وظایف خود را با حداکثر کارایی انجام دهند و توانایی های بالقوه خود را به مرحله عمل و اجرا در آوردند؟

برای ارزیابی وظایف و فعالیت های مختلف سازمان شاخص هایی وجود دارد نظیر:

هزینه نیروی انسانی  مورد نیاز برای تولید کالاها و خدمات ، کیفیت کالاها و خدمات ،زمان مصروفه برای عملیات ، میزان استفاده از ماشین آلات و تجهیزات در تولید کالاها و خدمات ، هزینه توزیع کالاها و خدمات ، درجه رضایت مصرف کنندگان و مشتریان و ارباب رجوع از محصو لات سازمان ، نحوه رفتار و تلقی کارکنان نسبت به سازمان متبوع.

- تجزیه و تحلیل و بررسی عملیات و طرز انجام  کارها

در این ارتباط وظلیف مربوط به هر شغل با توجه به معیارها و ضوابط عقلایی مطرح می شود تا با انجام کارها و رفتار خاص توسط کارمند و کارگر ، هدفهای هر شغل محقق شود در این رابطه لازم است:

1- وظایف هر شغل دقیقا" مشخص شود

2- نحوه انجام وظایف مشخص شود

3- دانشها و مهارتهای لازم برای انجام وظایف شغل مشخص شود .

- تجزیه و تحلیل و بررسی افراد

 لازم است طرز کار افراد موجود و مشاغل در سازمان مورد بررسی و تجزیه و تحلیل قرار گیرد و معلوم شود چه دانشها ، مهارتها و طرز رفتارها و به چه میزان احتیاج دارند تا به حد مطلوب کارایی برسند .

 وظایف مسئولین آموزش:

 1-اطلاع کامل از ماموریت ، اهداف و استراتژی های سازمان و همچنین استراتژی های نظام مدیریت منابع انسانی

2-برآورد احتیاجات آموزشی از طریق بررسی آمارها و گزارشات واصله از واحدهای هماهنگی سرپرستان اجرایی، مطالعه و تحقیق در زمینه پیشرفت های عملی و تکنولوژیکی در رابطه با کار موسسه و پیشنهاد آموزشهای جدید

3- تنظیم برنامه های آموزشی با توجه به تمام ملاحظات بالا

4-پیش بینی وسایل ، مربی ، کلاس درس و سایر تسهیلات لازم جهت آموزش

5-نظارت در اجرای صحیح برنامه های آموزشی

6- تشویق کارکنان و حتی مدیران و سرپرستان به کسب دانش و افزایش مهارت های لازم

7-کنترل و ارزیابی عملکرد برنامه های آموزشی

8-تنظیم گزارشات بعد از آموزش و ارائه این گزارشات به مدیریت مؤسسه.

ردیف

عنوان پایگاه

استان های تحت   پوشش

1

شمال غرب- تبریز

آذربایجان شرقی-   آذربایجان غربی-اردبیل –زنجان-گیلان

2

شرق – مشهد

خراسان رضوی-   خراسان شمالی-خراسان جنوبی – گلستان

3

جنوب شرق – کرمان

کرمان – سیستان –   هرمزگان

4

جنوب – بوشهر

بوشهر – فارس-   کهکیلویه و بویراحمد- خوزستان

5

مرکز- اصفهان

اصفهان- مرکزی-   یزد- چهارمحال و بختیاری

6

غرب- کرمانشاه

کرمانشاه- کردستان-   ایلام- لرستان- همدان

7

تهران

سمنان- قزوین- قم-   مازندران- سرپرستی های 1و2تهران و کرج

جمع

30 استان و 2   منطقه

فصل سوم

اقدامات انجام شده

در طول مدت کارآموزی

1- نیاز سنجی آموزشی :

برايشناساييوتعييننيازهايآموزشيدريكسازمانمعمولاًسهحوزهاصلي يعنيسازمان،شغلوفردموردبررسيوتجزيهوتحليلقرارميگيرد. تحليلسازمانو شغلازآنجهتمهماستكهزمينهوعاملايجادنيازهايآموزشياست. اهميتفرد نيزدرآناستكهاساساًبرنامههايآموزشيبرايارتقايسطحدانشوافزايش توانمنديهايشغليويطرح ريزيواجراميگردد.

نیازسنجی شغل :

درراستايايجادوحدترويهجهتتهيهوتدويندورههايآموزشيدرقالبالگويعمليطراحي دورههايشغلي برنامه دوره های آموزشی کارکنان پست بانک ایران به عنوان یک پروژه عملیاتی تعریف گردید.

پروژهطراحی دوره های آموزشيدرپست بانک ایران بعدازطراحيالگويكاربردينيازسنجيبهاجرا در می آید. دراينالگوپسازمطالعهوبررسياهدافسازمانيومأموريتهايمحوله درحوزههريكازادارات،فرآيندانجامكارمديرانوكاركنانشاغلدرمشاغل تخصصيبخشهايمختلفبهطورجداگانهوباتوجهبهشرحوظايف مربوطهبه دقتموردتجزيهوتحليلقرارگرفت و نتايجحاصلازاين الگواستخراجدانش، مهارتونگرشهايضروريبرايانجاموظايف دویست و هفت عنوانشغليدر رشتههايمختلفاستكهدرقالب دورههاي آموزشيوباذكرجزئياتدر مجموعههايجداگانه مشاغل مختلفارايهگرديدهاست.

عناوينوموضوعاتآموزشيمندرجدراین مجموعه باتوجهبهتحليلوظايفوشرح مختصاتمشاغلگوناگونوپسازانجاممصاحبهبامديرانوكارشناسانو کسبنظراتاساتيدفنوبهرهگيريازسوابقوتجربياتادارهكل آموزش و تحقیقات،تجربيات موسساتآموزشي،دورههايبرگزارشدهدربدوورودبه بانک ، دورههايتوجيهيو موضوعاتمعرفيشدهازسوياداراتمركزي ،استراتژيبانک ، بخشنامههايدولتوسازمانمديريتبه دستآمدهاست.

كليهعناويندورههايآموزشيمطرحشدهدراین مجموعهدرچارچوب ((دوره هایآموزشيكاركنانپست بانک ایران))به مورداجراءگذاشتهشده ودر این خصوص با توجه به پیگیری های اینجانب وتهیه مجموعه توسط اینجانب پست بانک ایران براي نخستينبارموفقبهتهيهمجموعه کامل دوره های آموزشی برای کلیه مشاغل بانک گرديد.

نیاز سنجی آموزشی فرد:

اداره کل آموزش هرساله اقدام به نیاز سنجی آموزشی نموده و با نیاز سنجی از پرسنل و مدیران و همچنین اهداف بانک ، نیاز های آموزشی کلیه مشاغل از جمله کار شناسان را شناسایی می نماید. در این خصوص نیز با ارسال فرمهای لازم به استانها ومناطق وواحدهای ستادی بانک امور نیاز سنجی را در با همکاری استاد کارآموزی خود به خوبی انجام دادیم و نتایج آن را به واحد برنامه ریزی آموزشی تحویل نمودیم .

2- برنامه ریزی دوره های آموزشی

الف - طراحی دوره های آموزشی :

بعد از نیازسنجی آموزشی کار برنامه ریزی را با همکاری جناب آقایان نادری و شاه محمدی براساس نیازهای آموزشی شناخته شده و اهداف و برنامه های بلند مدت بانک نیازهای آموزشی سالیانه تهیه کردیم و برنامه آموزشی هر استان همراه با اعتبارآموزشی مربوط به مدیریت شعب استانها ارسال نمودیم .

الف – تهیه سرفصل و محتوای آموزشی :

برنامه ریزی آموزشی در وهله اول نیازمند طراحی است . طراحی برنامه طی مرحله هایی چون تشخیص نیاز ها و تعیین هدف صورت   می گیرد ولی چگونگی تحقق بخشیدن به هدفهای تعیین شده تابع انتخاب و سازماندهی محتوا مناسب آموزشی می باشد.

معیار های انتخاب و سازماندهی سرفصل ها و محتوای دوره های آموزشی پست بانک ایران بشرح ذیل مد نظر قرار گرفته است :

1- توجه به اهمیت و اعتبار مطالب ارائه شده .

2- سازگاری با واقعیت های محیط کاری

3- رعایت تعادل در وسعت ، عمق و توالی مطالب ارائه شده .

4- توجه به تحقق هدفهای آموزشی تعیین شده .

5- قابلیت یادگیری محتوا .

6- قابلیت انطباق با تجربیات شرکت کنندگان در دوره

7- تناسب داشتن با نیاز های شرکت کنندگان در دوره

فعالیتهای ا نجام شده جهت انتخاب و سازماندهی محتوای آموزشی دوره فوق به شرح ذیل می باشد:

1- انتخاب سرفصل ها آموزشی با استفاده از نظریات افراد مطلع ، صاحب نظر و کارشناسان اداره کل آموزش و تحقیقات

2- شناسایی محتوای مناسب با توجه به سرفصل های انتخاب شده

3- تهیه جزوات توسط اساتید و کارشناسان و خرید کتب آموزشی دوره که شامل کتاب ها و جزوات و مواد آموزشی از قبیل CD های چند رسانه ای آموزشی می باشد که عناوین برخی از کتب چاپ شده و CD های آموزشی عبارتنداز:

* کتب چاپ شده                                               

* مدیریت در شعب      

*   متصدیان شعب                          

*   مشارکت مدنی(پرداخت تسهیلات ، ساخت واحدهای مسکونی)                        

*   تسهیلات مضاربه                                                          

*  سرمایه در گردش

*  آیین نگارش و مکاتبات اداری

*   ضمانت نامه ریالی

* آشنایی با بانکداری بین الملل

*  بسته آموزشی بازار یابی بانکی

                                 

                                     

CD های منتشره

* ضمانت نامه ریالی

* دستور العمل نحوه اعطای تسهیلات توسط دفاتر خدمات بانکی

* بازار یابی بانکی

4- تکثیر و ارسال منابع آموزشی تهیه شده به پایگاه های آموزشی

5-توزیع منابع آموزشی فوق در بین شرکت کنندگان در دوره .

اجرای دوره های آموزشی

طبق نيازسنجي بعمل آمده اداره كل آموزش وتحقيقات پس از اخذ مجوز برگزاري دوره از هيأت مديره محترم بانك اقدام به تهيه  برنامه های آموزشی ومتون آموزشي مناسب و شناسايي و دعوت مدرسين باتجربه نموده و با تلاش و دقت مضاعف دوره فوق براي هر يك از کارکنان در 7 پایگاه آموزشی در سراسر کشور برگزار گردید

لازم به یادآوری است برنامه های تهیه شده برای سایر استانهای با همکاری کارشناسان آموزش پایگاه ها و رابطین آموزشی سایر استانها برگزار میشود

الف - دوره های حضوری

اهم دوره های حضوری برگزار شده و در حال برگزاری در پست بانک :

1- حسابداری

2 – حسابداری بانکی

3- بانکداری 1و 2 ، بانکداری اسلامی ، حقوق بانکی و بانکداری الکترونیک

4-بانکداری بین الملل 1و 2

5- دوره های مختلف ارزی و سوئیف

6-دوره های ویژه روسا و معاونین شعب

7- دوره های ویژه متصدیان شعب

8-دوره های ICDL

9-دوره های نرم افزار و سیمیا

10 – دوره های ویژه کار شناسان شامل : اعتباری ، حقوقی، بودجه ، بازاریابی، حسابرسی و بازرسی، کامپیوتر

11- دوره های ویژه دوایر بانکی شامل کار گزینی و امور مالی و ...

12- دوره های عمومی شامل : اخلاق اداری ، طرح تکریم ارباب رجوع ، نماز و عفاف و حجاب ، حفاظتی ، اطلاعاتی ، ایمنی ، زبان انگلیسی، مشتری مداری ، خانواده و.....

13- دوره ها و سمینارها مختلف مدیریت ویژه مدیران و معاونین

14-دوره های آموزشی از راه دور برای کارکنان و کارگزاران

15- دورهای آموزشی برگزار شده توسط بانک مرکزی شامل :

* ریسک اعتباری

* ریسک نقدینگی

* ریسک عملیاتی

* ریسک نرخ ارز

16- دوره های آشنایی با استانداردهای کمیته بال 2 و کفایت سرمایه

17- قانون مبارزه با پولشویی و مبارزه به تامین مالی تروریسم

                                

                                                                   

ب -آموزش های از راه دور

L M S یا سیستم مدیریت یادگیری:

باتوجه به پراکندگی شعب و عدم امکان حضور مستمر در کلاس های آموزشی طراحی و اجرای دوره های آموزشی مجازی و غیر حضوری (e-learning) بر اساس آخرین اطلاعات و نیازهای شغلی کارکنان بانک به منظور ایجاد زمینه استفاده از فناوریهای نوین ، اداره کل آموزش و تحقیقات اقدام به تهیه LMS نموده که از شش ماهه دوم سال 1388 آموزش از طریق LMSشروع شده و دوره های آموزشی از این طریق ،آموزش داده می شود. در این راستا اینجانب با همکاری کارکنان اداره کل آموزش وتحقیقات اقدام به طراحی ، برنامه ریزی و اجرای دوره های آموزشی کاربردی موثرنمودم که اهم دوره های برگزار شده به شرح ذیل می باشد:

الف - دوره های ویژه کارکنان شامل:

پیشگیری و مبارزه با رشوه                                                 ویژه کلیه کارکنان


مدیریت زمان                                                                    ویژه روسا و معاونین شعب و ادارات ستادی

ب - دوره های ویژه کارگزاران شامل:

           1- بانکداری

           2- دستورالعمل اجرایی افتتاح و نگهداری حساب سپرده قرض الحسنه جاری در دفاتر خدمات بانکی شهری و روستایی

           3-فرایند ایجاد، راه اندازی و بهره برداری دفاتر خدمات بانکی روستائی

           4-- تدوین محتوی آموزشی در قالب بسته آموزشی مشمل بربانکداری ،حسابداری ،مشتری مداری

در این راستا محتوی الکترونیکی تعدادی از دوره ها از طریق تکنولوژی چند رسانه ای تهیه و به تعداد 10000 نسخه تکثیر و در اختیار کارگزاران قرار گرفته است.

 

**********************************************************

ج- آموزش های خارج از بانک

باعنایت به فراهم بودن امکانات آموزشی مناسب در موسسه عالی بانکداری ودربرخی از موسسات آموزشی خارج از بانک و همچنین وبه منظور تحقق اهداف آموزشی و استفاده بهینه از امکانات موسسات آموزشی خصوصی و دولتی خارج بانک، پست بانک ایران نیز تاکنون تعداد زیادی از همکاران را جهت شرکت در دوره هاوسمینارهاو مراکزآموزشی خارج از بانک منجمله مرکز آموزش بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و موسسه عالی بانکداری و مراکز آموزشی بانک ها معرفی نموده است .

د- آموزش کارگزاران

در عرصه ارائه خدمات بانکی عامل انسانی به عنوان مهمترین و کلیدی ترین عامل نام برده می شود.لذا آموزش و ارتقاء سطح مهارت فردی کارگزاران به عنوان نقطه تماس بانک با روستائیان و تجهیز آنان به دانش پایه بانکی از ییشترین اولویت برای پست بانک ایران برخوردار است.

در این راستا اداره کل آموزش و تحقیقات آموزش کارگزاران را با توجه به گستردگی ،سطح دسترسی و شیوه فعالیت بانک در دفاترخدمات ارتباطی مورد توجه قرار داده است . بدین منظور مراحل اساسی ذیل جهت تحقق اهداف آموزشی افراد فوق الذکر طراحی و اجرا شده است :

مرحله اول :

شناسایی وضعیت دانش پایه کارگزاران

تعیین مهارت های فردی کارگزاران

تهیه بانک اطلاعاتی

تدوین شناسنامه آموزشی

مستند سازی فرایند آموزش

مرحله دوم

تعریف آموزش پایه برای کارگزاران

تعریف شیوه آموزش

تدوین محتوی آموزشی در قالب بسته آموزشی مشمل بربانکداری ،حسابداری ،مشتری مداری

تدوین شیوه اجرایی و کمک از روسای شعب ،کارشناسان و متخصصان بانک برای تدریس

مرحله سوم

آشنایی کارگزاران با خدمات و شیوه عملی گردش عملیات بانکی

تهیه و تدوین دستور العملهای ارائه خدمات بانکی به تفکیک سرویس ها از ارسال حواله و دریافت قبوض تا انجام عملیات حساب جاری و اعطای تسهیلات

مرحله چهارم

ارزیابی و ارشیابی از کلیه محتوی آموزشی ارائه شده

صدور گواهینامه آموزشی

4- ارزیابی و اثر بخشی :

با توجه به اهمیت ارزیابی و سنجش اثر بخشی دوره های آموزشی در اداره کل آموزش و تحقیقات دایره ارزیابی و آزمونها تشکیل شده است که پس از برگزاری دوره های آموزشی ، از مدرسین و فراگیران ارزیابی بعمل می آید.، همچنین در تعدادی از دوره ها پیش آزمون و آزمون میان دوره نیز بعمل می آید . و با برگزاری آزمونها میزان فراگیری همکاران و اثر بخشی   دوره ها اندازه گیری می شود .(نمونه ارزیابی از دوره ها در صفحات بعد ارائه می شود).

5- صدور گواهینامه های آموزشی

برای کلیه کارکنانی که در دوره های آموزشی داخل و خارج بانک شرکت نموده اند گواهینامه آموزشی صادر و به شرکت کنندگان در دوره ها اعطاء شده است .

6- ثبت دورهای آموزشی در شناسنامه آموزشی کارکنان

با عنایت به اینکه امتیاز آموزشی کارکنان شرکت کننده در دوره های آموزشی در احکام کارگزینی آنان ثبت و حاسبه می شود لذا دوره های گذرانده شده توسط کلیه کارکنان بانک در سیستم شناسنامه آموزشی ثبت و نگهداری شده و امتیاز آموزشی محاسبه شده بصورت on line توسط کارگزینی قابل رویت می باشدمی شود

 

فصل چهارم

نتایج و پیشنهادات بدست آمده از کارآموزی

الف - نتایج

نتایج بدست آمده از کارآموزی بشرح ذیل می باشد :

1-   استخراج مشکلات ومعضلات آموزش کارکنان پست بانک وارائه راه کار جهت برطرف نمودن آنها

2-   طراحی مدل نظام آموزش کارکنان بانک و پیشنهاد آن جهت تصویب و اجرا

3-   آشنایی با مدل های نیازسنجی و برنامه ریزی و اجرای دوره های آموزشی پست بانک

ب- پیشنهادات :

1-   بازنگری در مدلهای ارزشیابی آموزشی کارکنان و تهیه مدل مناسب ارزشابی آموزشی

2-   تهیه مدل سنجش اثربخشی کارکنان بانک

3-   تغیر ساختار سازمانی و تاسیس واحد نظارت آموزشی

4-   تهیه آیین نامه آموزشی آموزش دفاتر خدمات بانکی

5-   تغییر واصلاح آیین نامه آموزشی کارکنان

 

 

نويسنده : ليلا صفري

این کاربر 3 مطلب منتشر شده دارد.

به منظور درج نظر برای این مطلب، با نام کاربری و رمز عبور خود، وارد سایت شوید.