دوشنبه, 17 ارديبهشت 1403

 



گزارشی عمومی شرکت ازروابط شرکت نفت

بسم الله الرحمن الرحيم

نام و نام خانوادگي دانشجو: محمد رضائي

نام استاد : جناب آقاي گودرزي

نام راهنما : سركار خانم ميرزايي

رشته : امور فرهنگي / كارورزي 1

موضوع : تهيه گزارش از روابط عمومي بيمارستان شركت نفت

12121212

فهرست مطالب

عنوان                                 

مقدمه                                            

روابط عمومي چيست؟

نگرش به جايگاه روابط عمومي

اهداف و وظايف 3 گانه روابط عمومي

نقاط تلاقي مسائل ارتباط اقتصادي با فعاليت هاي روابط عمومي

رسانه چيست؟

انواع رسانه

شناخت تحريريه رسانه

ساختار سازمان تحريريه

صاحب امتياز

مدير مسئول

سردبير

معاون سردبير

دبير سرويس

انواع مطبوعات

روزنامه هاي صبح و عصر

روزنامه هاي ملي و منطقه اي

رونامه هاي اختصاصي

نشريات عامه پسند

 

انواع مجلات

خبر

ارزهاي هفت گانه خبر

مجاورت جغرافيايي و معنوي

حلقه ارتباط روابط عمومي با مطبوعات

تهيه و تنظيم بيايه هاي مطبوعاتي

برگزاري نشست مطبوعاتي و فوايد آن

زمان مناسب ارسال خبر

طراحي فرم يا برگهاي خبري

ويژگي هاي برگ خبر

خبر چيست؟

برتري خبر نسبت به آگهي

ويژگي هاي اصلي كه مي تواند ضامن كارآمدي روابط عمومي باشد

سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت

چارت سازماني روابط عمومي بهداشت و درمان صنعت نفت (تهران)

شرح وظايف روابط عمومي بهداشت و درمان تهران

رئيس روابط عمومي

منشي روابط عمومي

كارمند روابط عمومي

مسئول ارتباطات و امور فرهنگي

تجهيزات

 

  مقدمه

پعليرغم رشد روزافزون پژوهش و بودجه هاي آموزشي و بهداشت و درمان در كشورهاي پيشرفته علمي متاسفانه آهنگ رشد اين مقدمه در كشور ما بسيار آرام وملايم است و علاوه بر مشكل بودجه تحقيقاتي با كمبود منابع ساده و كــاربردي مواجهند و ضرورت ابزار و راهكارهاي مـــناسب طلب مي نمايد، كه در اين تحقيقات اجرا و نظارت و انجام آناليزهاي آماري اوليه تنظيم شده است.

بطور كلي اين پژوهش نمايانگر يك كوشش منظم و كنترل شده و داراي ساختار منطقي و نظام دار است.

در مرحله نخست اين تحقيق بيانگر اين است كه در يك اجتماع اداري در شركت ملي پتروشيمي كاركنان از چه ويژگيهايي برخوردار بوده است و عموما" مثبت و منفي چه نقشي در بازده كاري آنان در طول زمان خدمت خود دارا مي باشند.

اهميت و وسعت كار اين تحقيق در چارچوب سلامت كاركنان و رعايت موزاين بهداشتي و انجام اقداماتي در جهت بالا بردن سطح سلامتي به كمك ابزار و آموزشهاي لازم در زمان كار مي باشد.

در اينجا لازم است ازا تلاشهاي پيگير و عنايات خاص روابط عمومي بهداشت و درمان صنعت نفت تهران و معاونت طب صنعتي و بهداشت در گردآوري مطالب صميمانه قدرداني گردد.

يكي از اهداف معاونت طب صنعيت و بهداشت اين است كه با شكف علل بيمارسها و راههاي اصلاح آها و شناسائي عوامل بيماري زا و پيشگيري و كنترل بيماريها و بهبود وضع سلامتي كمك مي كند.

     در اين بررسي درك علل بيماري و پيشگيري و تشخيص و درمان مهمم است. عليت بيماري ويژگيهايي است كه رد ايجاد بيماري نقش مهمي دارد.

از نظر منطقي علت بايد قبل از بيماري وجود داشته باشد. اگر وجود علت براي ايجاد اجتناب ناپذيري يك بيماري را ايجاد كند، علت كافي و اگر وجود علت براي بيماري ضروري باشد علت لازم مينامند.

 

 

     روش معمول در همه گيرشناسي اين است كه از يك بيماري شروع مي كنيم و بدنبال كشف عمل آن ميرويم و مي توان از يك علت بالقوه آغاز و به دنبال اثرات آن رفت .

     نتيجه اينكه موقعيت روابط عمومي در ايران هر روز شكل حرفه اي تر به خود ميگيرو و به همين دليل، موقعيت روابط عمومي بومي در جغرافياي ايران تفاوتهاي زيادي با سازمان عمومي روابط عمومي در ساير نقاط دنيا دارد.

     تنظيم برنامه هاي روابط عمومي در اين جغرافيا بايد بر اساس انتظارات مشتريان و مخاطبان و مدلهاي ايراني مبتني بر فرهنگ و آداب رسوم بومي مي باشد.

استفاده از عناصر و تصاوير حرفه اي بعلاوه كيفيت خدمات و محصولات در نزد ايراني ها زا ارزش والا و بالايي برخوردار بوده و يكي از عوامل مهم استاندارد زندگي خانوادگي محسوب مي شود.

توجه به آداب و رسوم محلي وآرمانهاي اجتماعي و فرهنگي در فعاليتهاي روابط عمومي بسيار مهم و تاثير گذار است و يك اصل لاينفك روابط عمومي بين المللي است. ضمنا" با به دست آوردن اين آگاهي بايد به دور از هر انگاره ذهني، سياسي، تاريخي و كيشه هاي فرهنگي و نژادي صورت گيرد سپس سرمايه گذاري جهت ايجاد يك مدل و روش منحصر به فرد روابط عمومي ضروري و اجتناب ناپذير است.

خلق تصاوير وسمبل هاي فرهنگي تاثير كذار و سپس، تبليغ و بزرگداشت آن يك راهكار هوشمندانه روابط عمومي است.

همين قدر ميگوئيم آنچه در جغرافياي ايران مهم مي باشد روابط عمومي است و آنچه امروز اهميت بيشتري پيدا ميكند معرفت اجتماعي به كارهاي روابط عمومي است. در اين موقعيت بكارگيري روابط عمومي در اين جغرافيا نقش ويژه اي به خود مگيرد.

 

 12211212

 

روابط عمومي چيست؟

روابط عمومي عبارت است دانشي كه بوسيله آن سازمانها آگاهانه مي كوشند، به مسئوليت اجتماعي خويش عمل نمايند تا بتوانند تفاهم و پشتيباني كساني را كه براي موسسه اهميت دارند به دست آورند.

روابط عمومي عبارت است از داشتن رابطه جواب با ديگران.

تلاش هاي يك موسيه براي كسب همكاري مردم و گروههاي ديگري كه براي آن موسسه اهميت دارند.

اقدام به كارهايي براي افزايش و تقويت رابطه با مردم.

انجام كار خوب و مفيذ بيان و تبليغ اين اقدامات.

چشم و گوش سازمان.

روابط ميان فرد و يا واحد اقتصادي با يك سازمان ديگر و با مردم.

 نگرش به جايگاه روابط عمومي

يكي از عوامل كه در سرنوشت هر موسسه ، گروه و فرد اهيمت و ارزش اساسي دارد و آنها را در ذيل به هدفها ياري مي دهد:

كيفيت رابطه آنها با افراد و موسساتي است كه با آنها سروكار دارند و همچنين با افكار عمومي جامعه اي است كه در آن به فعاليت مشغولند.

هر اندازه اين ارتباط به طور مفيدي مستقر به شكل موثري گسترش يافته باشد. به همان اندازه آن فرد، گروه و موسسه در دستيابي به اهداف خود موفق تر مي باشد. اكنون يك اصل اساسي در مديريت پذيرفته شده كه افراد با موسسات براي رسيدن هر چه بهتر و راحت تر به مقاصد خود نيازمند به حسن رابطه و درك متقابل و توسعه تفاهم با يكديگر و عموم مردم مي باشند.

مديران موسسات به دلايل فوق در تشكيلات خود اقدام به تاسيس دفتر، واحد يا بخشي تحت عنوان وابط عمومي نموده اند تا از طريق آن ارتباط مفيد و موثر را با افراد داخل و خارج سازمان برقرار نمياد و با آگاه كردت تشويق و ترغيب آنان به اهداف مديران، سريعتر ، راحت تر و با هزينه كمتر جامع عمل بپوشانند.

     دست اندكاران چنـــين دفاتري همه روزه در تلاشند با ساتفاده از تكنيكها و تخصصهاي حرفه اي روابط عمومي، به گسترش تفاهم و ارتباط موثر بپردازند

ضمنا" با توجه به گسترش دنياي مدرن امروز به اطلاعات و ارتباطات و فن آوري ، در سطوح كلان روابط عمومي به عنوان يك علم و فني كه زاييده تكنولوژي و پيچيدگي جوامع بشري است مي باشد.

روابط عمومي در اين ناشناخته مي خواهد تفاهم و دلي ايجاد نمايد. ما نيز در نظام اداري خود به روابط عمومي با اين ديدگاه نگاه كنيم.

كه در اين صورت است جــايگاه و تقش روابط عــــمومي بساير حساس و چشمگير جلوه مي كند و اين حرفه از چند كار تبلـــيغاتي بيرون آمده و آينه تمام نما و زبان و چــشم و گوش سازمان مي شود.


 با عنايت به اينكه حفظ و صيانت بهداشت و درمان جمعيت تحت پوشش شركت ملي نفت كشور به عهده اين سازمان محول شده است، طبعا" و ظيفه روابط عمومي تخصصي تر بوده كه بتواند هم از نظر نقش درون سازمان و هم از نظر نقش برون سازماني ايفاي خدمت نمايد.

ماهيت برنامه هاي ارتباطي با توجه به ارزشهاي فرهنگي و بومي است به همين دليل هيچ يك كشورها و ملتها نمي توانند بدون درك ماهيت برنامه هاي ارتباطي دو طرفه ، كسب اطلاعات ، پايش اطراف و درك متقابل، رئباط موثر را گسترش دهند.

روشهاي ارتباطي كه امروز در دنيا استفاده ميشود غير فعال است براي فعال كردن آن بايد در چند زمينه به ويژه روابط عمومي سرمايه گذاري كرد.

همان طور كه مي دانيم روابط عمومي ، مولود عصر جديد نيست و در گذشته همزمان و همپاي توسعه علكمي، عقلانتي ، تكنتيكي و اقتصادي جوامع از اين ابزار بسيار مهم به شكل هاي مختلف استفاده مي شد.

چرا كه بشر در كليه مراحل زندگي ، داراي نيازهاي ارتباطي بوده و اين نيازها را از مجراهاي مختلف و به كمك ابزارهاي متفاوت، پيگيري مي كرده است

اقدامات ارتباطي بشر در مراحل اوليه مبتني بر ارتباطات حضوري و چهر به چهره بوده البته كه نوع ابزارها و شيوه ها و ميزان توانايي و وسعت و گستره اثر گذاري آن ها با امروز تفاوت هاي زيادي داشته است.

ادبيات و سنگ نوشته هاي به جا مانده از قرون مختلف ، بولتن هاي سنگي اقدامات شاهان هخامنشي و حكماي دولت شهرهاي يونان \‌ اعضا سناي روم ، سخنراني پادشاهان و سرداران رومي ، همه و همه نشانگر اهميت افكار عمومي است.

 

اين عبارت از شادروان دكتر حميد لطفي پايه كذار روابط عمومي ايران نقل شده است .

كه روابط عمومي مدعي العموم مردم در سازمان و وكيل مدافع سازمان در بيرون است

 

اهداف و وظايف سه گانه روابط عمومي

عنصر اصلي در كار روابط عمومي ارتباط است بر همين پايه براي روابط عمومي وظايفي سه گانهتعيين كرده اند.

1-   اطلاع از افكار موسسه

2-   ارتباط بين افراد موسسه و سازمان و افكار عمومي

 

عرصه هاي فعاليت روابط عمومي

مسائل اقتصادي و ستادي

امور حكومتي و دولتي

ارتباطات بازاريابي

ارتباطات درون سازماني

روابط اجتماعي

عامل هاي مهم برنامه ريزي در روابط عمومي

هدف مخاطبان- محتواي برنامه- همكاري و همدلي هاي افراد در داخل سازمان- مهارت مورد نياز

  

شكل 1-2 نقاط تلاقي مسائل ارتباط اقتصادي با فعاليت هاي روابط عمومي

گروه مديريت شركت

رئيس هيئت مديره

مدير عامل

معاون مالي و سرمايه گذاري

سهامداران

-          سهامداران حقوق

-          سهامداران حقيقي

-          سهامداران آينده

گروه روابط عمومي

افراد موثر

-          نويسندگان مقالات اقتصادي

-          كارشناسان كه درگير ارزيابي و رتبه بندي شركت ها هستند

-          كارشناسان شركت هايي درگير خريد و فروش سهامند

-          ديگران

تأمين كنندگان منابع مالي

-          بانك ها

-          ديگر موسسات مالي

مشاوران شركت

-          شركت هاي سهيل كننده

-          خريد و فروش سهم

-          بانك تجاري

-          مشاوران مالي اداري تخصص در امور روابط عمومي

 

رسانه چيست؟

رسانه يك واسطه عيني و عملي در فرآيند يا فرآيندهاي برقراري ارتباط است، با توجه به تعريف دو نوع كاركرد آشكار و نهان براي رسانه ها، كاركرد رسانه ها را به دو گونه مي توان مطرح كرد :

كاركرد آشكار رسانه : رسانه محل برخورد يا تقاطع پيام و گيرنده پيام يا محل برخورد محرك و مخاطب است

كاركرد نهاني رسانه : رسانه برقرار كننده جريان ارتباط و تامين كننده يك بخش يا تمامي بخش هاي فرايند زير است .

رفتار     انگيزش       ادراك     احساس       پيام

 

انوع رسانه ها

1-   رسانه هاي نوشتاري: رسانه هايي مانند مطبوعات و كتاب را مي گويند.

2-   رسانه هاي شنيداري : رسانه هايي مانند راديو را رسانه هاي شنيداري مي نامند.

3-   رسانه هاي ديداري: رسانه هايي مانند سينما، تلويزيون و اينترنت را شامل مي شود.

4-   رسانه هاي بازاري: اعلاميه ، كاتالوگ، تابلوهاي اعلانات ، پوستر، تراكت ، پلاكارد، آرم ، لوگو، استندبرد، اتيكت، فيلمهاي تبليغي (تيزر)، فيلم هاي كوتاه و بلند، تئاتر، سخنراني و انواع همايش ها در زمره رسانه هاي ابزارتي جاي مي گيرند.

5-   رســانه هاي نهادي: رسانه هاي نهادي يا رسانه هاي گروهي به امثال روابط عمومي ها، شركت هاي انتشاراتي، بنيادهاي سينمايي، راديو، تلويزيون، دفاتر مطبوعات و مانند اينها اطلاق مي شود.

6-   رسانه فرنهادي : خبرگزاريها، واحد مركزي، دفاتر روابط بين الملل، كارتها، بنگاههاي سخت پراكگني و رتاشهاي خبري، شركتهاي چند مليتي سازنده فيلم سينمايي و شبكه هاي ماهواره اي از جمله رسانه هاي فرانهادي هستند.

 شناخت تحريريه رسانه

هر رســـانه اي ، بـــراي انجام وظيفه مطلوب خود، به يك ساختار تحريريه كه حكم استخوان بندي را دارد نيازمند است.

اين ساختار اگر چه از نظر ماهيت در همه جا با كمي سادگي يا پيچيدگي مشابه باشد اما در مرحله عمل ، در رسا نه هاي ديداري، شنيداري و نوشتاري كم و بيش متفاوت ظاهر مي شود. و هر كدام به فراخور سياست رسانه و با در نظر گرفتن دوره انتشار و فعاليت (روزانه، هفتگي، ماهانه و...) و توان مالي و نيز وضعيت مخاطبان شكل آن تغيير مي كند.

در رسانه هاي كوچك ، معمولا"‌ساختار تحريريه محدود است ولي در رسانه هاي بزرگ سازمان تحريريه به صورت كامل و يحمزتر ترسيم مي گردد.

يك روابط عمومي براي پيشبرد اهداف خبري خود ، طبيعتا" نياز به شناخت سازمان تحريريه رسانه ها را دارد. و هر قدر شناخت از سازمان وسايل ارتباط جمعي عميق تر باشد. ارتباط روابط عمومي و رسانه ها منطقي تر و بهتر خواهد شد. اگر گاها" در تعامل يك روابط عمومي با رسانه ها مشكلي پيش بخشي از آن مي تواند ناشي از عدم شناخت روابط عمومي از ساختار سازماني وسايل ارتباط جمعي باشد.


 ساختار سازمان تحريريه

ساختار هر سازمان تحريريه در روزنامه ها ، مجله ها، خبرگزاريها و بخش هاي خبري راديو تلويزيون غالبا" به شكل زير است

 

صاحب امتياز – مدير مسئول

سردبير

معاون سردبير

دبير فني

هيات ويراستاران

اتاق خبر

كتابخانه

آرشيو

سرويس خارجي

سرويس سياسي

سرويس ورزشي

سرويس اجتماعي

سرويس سياسي

سرويس شهرستانها

سرويس اقتصادي

سرويس آموزشي

 

صاحب امتياز

هيات نظارت بر مطبوعات معمولا" در اعطاي مجوز نشريات دو عنوان صاحب امتياز و مدير مسئول را به رسميت مي شناسد صاحب امتياز اگرشخصيت حقيقي باشد ممكن است خود سمت مدير مسئولي را نيز عهده دارا شود.

اما اگر صاحب امتياز نشرياتي شخصيت حقوقي داشته باشد مثل روزنامه هاي اطلاعات و جام جم كه صاحب امتياز آنها به ترتيب موسسه اطلاعات و سازمان صدا و سيما مي باشد، مدير مسئول هر يك از آنها عدالقاعده يك شخص حقيقي خواهد بود.

 مدير مسئول :

بالاترين مقام مسئول در هر نشريه اي به حساب مي آيد مدير مسئول لزوما" يك فرد حقيقي بوده و مسئوليت يكايك مطالبي كه در نشريه به چاپ مي رسد و ديگر امور حقيقي مربوط به نشريه را بر عهده دار به دليل آنكه مسئوليت اصلي كليه مطالب منتشره در نشريه با مدير مسئول است در صورت شكايت از نشريه بيش از همه او بايد پاسخگو بلشد. در زونامه ها مدير مسئول عمدتا به عنوان سياستگذار ايفاي نقش مي كند و در مورد جهت گيري تيترهاي مهم صفحه اول و صفحات داخلي هم حرف آخر را مي زند ، با اين همه به طور معمول كليه صفحات داخلي نشريات توسط سردبير كنترل مي شدند و براي چاپ به امضاي او مي رسندو مدير مسئول به روال موجود سياست هاي يك روزنامه را به سردبير و او نيز به دبيران سرويس ها منتقل مي كند.

سردبير:

سردبير در اس اجرايي نشريه قرار دارد و مستقيما" بر فعاليت سرويسهاي مختلف تحريريه نظارت مي كمند. همهانگ كردن عوامل اجرايي و فعاليت آنان با خط كشي رسانه، ايجاد ارتباط و هماهنگي بين سرويسها و اعمال مديريت در كليه بخش هاي خبري و كنتزل كليه مطالب اعم از توليدي و غير توليدي بر عهده سردبير است اگر چه امضاء و كنترل نهايي صفحات قانونا" بر عهده مدير مسئول است اما در بيشتر موارد، صفحات نشريات با امضاي سر دبير به چاپخانه ارسال مي شوند.

 

معاون سر دبير :

معاون سر دبير در حكم جانشين سر دبير فعاليت مي كند. وظيفه معاون سر دبير در مواقعي كه شخص سردبير حضور نداشته باشد سنگين تر مي شد. و تمام وظايفي كه سر دبير بر عهده داردت به او منتقل مي شود. همان سر دبير در حقيقت به عنوان دستيار سر دبيرفعاليت مي كند و حتي در زمان حضور سردبير، بخشي از وظايف او در زمينه كنترل كمي و كيفي مطالب، خواندن و اعلام نظر در مخورد مقالات، گزارشها، طرحها و عكسها به او واگذاري مي شود.

 

دبير سرويس

دبير سرويس از لحاظ جايگاه شغلي، بعد از معاون سردبير قرار مي گيرد. او در محدوده سرويس و صفحه يا صفحات تحت مسئوليت خود اعمال مديريت مي كند و از نظر گزينش و اعلام نظر در مورد اخبار و مطالب بر ديگران ارجحيت دارد. هر سرويس خبري مركب از تعدادي خبرنگار، گزارشگر، مصاحبه گر و نويسنده است كه راس آنان دبير سرويس قرار دارد. مطالب را مي بيند و در مورد چاپ يا عدم چاپ آنها تصميم مي گيرد.

از ميان مجموعه عناصر فعال در رسانه ها، شناخت همه عوامل دست اندركار براي مسئولان روابط عمومي ها شايد مورد نياز نباشد و لي ارتباط با مدير مسئول، سردبير، دبير سرويس و خبرنگاران بيشتر از ساير اعضاء فعال يك رسانه توصيه مي شود.

يكي از مورادي كه روابط عمومي ها همواره از آن رنج مي برند عدم شناخت صحيح از سرويس مربوطه اي است كه معمولا" بايد با آن در ارتباط باشند به عنوان مثال : اخبار سياسي را به جاي اين كه سرويس سياسي ارسال كنند به سرويس اجتماعي مي فرستند اين ناهماهنگي مانع برقراي يا تداوم ارتباط مي شود

اين در حالي است كه اگر خبر در كانال درست خود هدايت نشود احتمال اينكه منتشر گردد نيز بسيار ضعيف مي شود از اينگونه موارد، زياد ديده شده است در حال حاضر اكثر روابط عمومي ها با مدير مسئول ، سردبير و دبير سرويس رسانه ها ارتباطي ندارد و ارتباطشان فقط محدود به خبرنگار سرويس است كه آن هم در مواقعي كه سازمان براي چاپ يك خبر احساس نياز مي كند برقرار و تا نياز بعدي قطع مي شود.

به يقين مي توان گفت اگر روابط عمومي با دست اندكاران موثر رسانه اي ارتباط قوي و منطقي داشته باشد قطعا" ، حجم خبرهاي چاپي آن روابط عمومي در رسانه ما سير صعودي خواهد گرفت اما در كشور ما فقط معدودي از روابط عمومي ها را مي توان يافت كه چنين خصلتي را داشته باشد.

با وجـــودي كه روابط عمومي ها غالبا" در امر بــرقراري ارتباط با رسانه ها ضعيف عمل مي كنند اما رسانه ها هميشه سعي دارند از ارتباطات خود با روابط عمومي ها به نحو احسن استفاده كنند. در مجموع براي موفقيت بيشتر در چاپ خبرهاي يك اداره يا سازمان توسط رسانه ها بايد شناخت دقيق و اصولي از ساير ارتباط جمعي در دستور كار مسئولان روابط عمومي قرار گيرد.

 انوع مطبوعات

يك روابط عــمومي بايد به طرز دقيق از انواع و اقسام روزنامه ها ، هفته ها نامه ها، فصلنامه ها، گاهنامه ها ، نشريات عامه پسند ملي و منطقه اي، تخصصي و مجلات قديمي و جديد شناخت كافي داشته باشد و در مكاتبات خبري خود عنوان صحيح روزنامه ها و ساير نشريات را قيد كند. بارها ديده شده كه بعضي از روابط عمومي ها ، به نشريه اي روزنامه يا مجله مي گويند كه اين موضوع صرفا" از بي دقتي ناشي مي شود.

 

روزنامه هاي صبح و عصر

رونامه هايي كه هر صبح انتشار مي يابند را روزنامه صبح و روزنامه هايي كه عصرها منتشر مي شوند روزنامه عصر مي نامند.

اكثر روزنامه هاي ايران هم اكنون صبح ها منتـــشر مي شوند و كثرت آنها نسبت به روزنامه هاي عصر قابل مشاهده است.

 

روزنامه هاي ملي و منطقه اي

منظور از روزنامه هاي ملي روزنامه هايي هستند كه معمولا" در پايتخت منتشر مي شوند و تيراژ نسبتا" زياد و توزيع گسترده اي در سراسر كشور دارند.

در حالي كه روزنامه هاي منطقه اي يا محلي به نشرياتي اطلاق مي شوند كه قلمرو و نشر آنها از حدود يك شهر با شهرستان و حداكثر استان تجاوز نمي كند. هدف روزنامه هاي ملي عمدتا" تا چاپ خبرهاي همه و دست اول مملكتي و بين المللي است اما نشريات منطقه اي مي كوشند ضمن پرداختن به اخبار مهم روزمره ، اخبار جزوي منطقه تحت پوشش خود را نير منتشر كنند.

روزنامه هاي اختصاصي

 

روزنــامه هاي يوميه بنا بر طبيعت خود، يك وسيله نشر اطلاعات و اخبار عمومي به شمار مي روند و داشـــتن تنوع در مطالب از علل وجودي آنها به شماره مي رود. با اين همه برخي روزنامه هاي اختصاصي نيز وجود دارند كه فـــقط به نقل و درج خبرهايي در زمينه هاي خـــاص مي پردازند . از مهمترين انواع اين روزنامه ها مي توان از روزنامه هاي ورزشي يا اقتصادي نام برد.

 

نشريات عامه پسند

اين قبيل نشريات معمولا" قطعي كوچك و تقريبا" نصف قطع عادي روزنامه هاي قديمي را دارند كه به قطع هفته نامه اي معروف است. صفحات آنها براي جلب مشتري و فروش بيشتر ، غالبا" انباشته از عكس، عنوانهاي درشت و خيره كننده ، هيجان انگيز و مطالب كوتاه و فشرده است. اين قبيل نشريات جنجالي ، به رغم خودافشاگري و انگشت گذاشتن بر روي احساسات و هيجانات خوانندگان و بالخص جوانان را تعقيب مي كند. برخي از اين گونه مطبوعات به عنوان نشريات >>زرد<<>> كوچه بازاري<< و... مي برند.

انواع مجلات :

1-   نشريات دوره اي محلي

2-   مجلات مصور اطلاعات عمومي محلي

3-   نشريات طنز

4-   نشريات موسمي

5-   نشريات زنانه

6-   نشريات وابسته به موسسات

7-   مجلات فرهنگي

8-   مجلات اقتصادي و ورزشي

9-   مجلات جوانان

10-           نشريات سرگرم كننده

11-           مجلات مستند

 خـــبر

از آنجا كه روابط عمومي در هر سازمان منبع خبر مي باشد لذا بايد خبر را شناخت و از اهميت آن آگاه شد بسازي از كتابهاي روزنامه نگاري براي شناخت خبر تعارف مختلفي ذكر شده است. در عالم روزنامه نگاري هر رويدادي الزاما" خبر نيست بلكه صرفا" برخي از آنها ارزش خبري دارند به عنوان مثال معروف است كه مي گويند (( اگر سگي فردي را گاز بگيرد)) خبر نيست و الي اگر فردي سگي را گاز بگيرد اين موضع خبر مي شود.

البته در اينجا به يك بعد خبر برخورد و استثنا تكيه شده است. بايد اذعان كرد كه پس از سالها تحقيق در زمينه خبر هنوز هم سوال ((خبر چيست؟)) با تعرف متفاوتي پاسخ داده مي شود به نظر مي رسد تعاريف عمده اي كه تا كنون مطرح شده فاقد يك تئوري جامع و مانعي براي خبر بوده است كه بتواند همه اخبار را صرف نظر از مضامين و موضوعات مختلف آنها در برگيرد.

 در دو دهه گذشته تحقيقات بسياري در زمينه شناخت ماهيت خبر صورت گرفته است كه حاصل اين تحقيقات خبر را در ابعاد گوناگون و از نظر ارزشهاي متفاوت تعريف مي كند. بي ترديد اهميت ارزشهاي خبري در اين است كه از يك سو خبرنگار را در شناخت و فهم خبر كمك كند و از طرف ديگر او در تنظيم خــبر ياري دهد و در عين حال بتواند به عنوان معياري مهم براي مقايسه و ارزش گذاري رويدادهاي روزمره استفاده قرار گيرد. از اين روايت كه هر رويدادي را نمي توان خبر به حساب

آورد خبر بايد در برگيرنده چارچوب، عناصر و ارزشــــهاي خاصي باشد و گرنه هر اتفاقي كه رخ مي دهد قابل و پخش شدن از طريق وسايل ارتباط جمعي نيست ممكن است اتفاقي كه در چهار ديواري رخ مي دهد براي ما خبر تلقي شود اما براي افراد خارج از آن ساختمان جاذبه خبري نداشته باشد در نتيجه روابط عمومي ها در ارتباط با مطبوعات بايد ويژگي هاي يك خبر را بشناسد و بتوانند مقوله خبري را از غير خبري تشخيص دهند. كارشناسان ارتباطات ارزشهاي خبري را بر اساس مطالعات علمي و تجربيات غالبا" به هفت دسته تقسيم كرده اند ، به اختصار آنان هر رويدادي يكي از اين ارزشها باشد، در دانش ارتباطات خبر تلقي مي شود.

 

ارزشهاي هفت گانه خبر

1-   شهرت

2-   كثرت

3-   برخورد

4-   تازگي

5-   استثنا

6-   دربرگيري

7-   مجاورت

 

 

 

 

 

 

 

حلقه ارتباط روابط عمومي با مطبوعات

عمل به شرح وظايف روابط عمومي ما كه بيشتر مربوط به فعاليت مطبوعاتي اداره مربوطه مي باشد مي تواند ارتباط روابط عمومي را با مطبوعات برقرار كند اما در اين رابطه رعايت پنج اصل پيشنهادي ، برقراري ارتباط بين روابط عمومي و مطبوعات را آسانتر و سريعتر امكانپذير خواهد بود.

 

تهيه و تنظيم بيانيه هاي مطبوعاتي

بيانيه هاي مطبوعاتي، متون تنظيم شده اي حاوي اطلاعات پيامها و اخبار مربوط به يك سازمان هستند كه از سوي روابط عمومي ها به عنوان خبر تهيه و از طرق گوناگون در اختيار رسانه ها قرار مي گيرند و لي بيشتر آنها به دلايل منطقي كه بعدا" شرح داده خوانده شد از سوي دروازه بان خبر مطبوعات فاقد ارزش خبري تشخيص داده شده و كنار گذاشته مي شوند. به عبارت ديگر بسياري از بيانيه هاي مـــطبوعاتي كه در واقـــع عمده اخبار دريافتي رسانه ها از روابط عمومي ها را تشكيل مي دهند از نظرات دست اندركاران رسانه ها فاقد ارزشهاي خبري شناخته شده و كيفيت و محتواي لازم هستند اين بيانيه هاي فاقد ارزش از سوي روابط عمومي غالبا" با ديد درون سازمان طراحي و يا هدف جلب رضايت مدير سازمان و تامين اهداف و نيات مورد نظر او تدوين مي شوند و به همين سبب بيشتر شكل يك متن تبليغاتي براي سازمان را پيدا مي كنند.

 

برگزاري نشست هاي مطبوعاتي و فوايد آن

نشست و مصاحبه مطبوعاتي معمولا" زماني از سوي يك سازمان برگزار مي شود كه به علل مختلف اين اقدام ضروري مي نمايد از جمله در مورد اعلام برنامه ها تصميم مهم مربوط به عملكرد پاسخگويي به سوالها، ابهامها يا شايعات و بطور كلي ارائه اطلاعاتي كه سازمان ضروري و مناسب تشخيص مي دهد و در مجموعه بيشتر به قصد دستيابي به اهداف سازمان و مديريت آن ترتيب داده مي شود.

 

 

 

زمان مناسب ارسال خبر

شناخت زمان مناسب براي ارسال خبر به رسانه هاي همگاني براي دست اندركاران روابط عمومي ما يك امر ضروري و اجتناب ناپذير است. زمان تهيه و ارسال خبرگاهي به اندازه خود خبر و بلكه بيشتر از آن اهميت دارد زيرا اگر بهترين خبر در زمان نامناسبي به مطبوعات ارسال شود. احتمالا" طبق درج نخواهد يافت و همانند آن است كه خبري توليد نشده است.

 

طراحي فرم يا برگ هاي خبري

    نحوه ارسال و ارائه خبر، مقاله، گزارش و گفت وگو از سوي روابط عمومي به رسانه ها بايددر قالبي زيبا و شكيل باشد و به هر ميزان مطالب پس از رعايت اصول خبر نويسي در برگ هاي خبر به صورت منظم و حروف چيني شده مخابره گردند، استقبال از آنها هم به همان ميزان افزايش خواهد يافت

     به طور حتم مي توان گفت كه بخش قابل توجهي از خبرهاي دريافتي رسانه ها از روابط عمومي ما به دليل ناخــوانا بودن آنها راهي زباله دني مي شوند وشــايد برخي از روابط عمومي ها تا كنون به اين نكته وقوف نيافته باشند، در اين رابطه مواردي چند كدري يست منجر به افزايش مقبوليت مطالب توليدي روابط عموميها توسط رسانه ها مي شود پيشنهاد مي شوند.

ويژگي هاي برگ خبر

در برگ هاي خبر حتي الامكان سعي كنيد نشاني، شماره تلفن تماس، نام ارسال كننده خبر و رد مطلع براي پاسخگويي احتمالي به سوالات رسانه را ذكر نماييد.

ميان سطر خبرها به اندازه اي فاصله بگذاريد كه خبرنگار يا دبير سرويس و ويراستار رسانه در صورت نياز به تغيير و اصلاح بتواند در بين سطور و نيز حاشيه خبر، موارد تكميلي مورد نظر خود را بنويسد بايد دقت كرد كه كد برگهاي خبر كامل بوده و تمام علامات لازم از قبيل شماره صفحه علامت ادامه و پايان مطلب و تيتر پيشنهادي را داشته باشد و در مواردي كه برخي مطالب و كلمات را كليدي مي دانيد زير آن كلمات براي جلب توجه خبرنگار خط سياه بكشيد.

 

 

 

هميشه متن خبر را در برگ خبر با خودكار يا روان نويس مشكي بنويسيد چرا كه در ارسال خبر از طريق فاكس، حروف سياه به طور شفاف و واضح ارسال مي شدند اما اگر قلم آبي باشد به هنگام دريافت به خوبي نمايان شده آرم سازمان خود را حتما" در قسمت بالاي برگ خبر بگنجانيد تا خبر شما را مستند تر و موفقتر جلوه دهد. سعي كنيد كاغذ برگ خبر موغوب باشد و از كاغذهاي گاهي و نامرغوب و نافرم براي ارسال خبر استفاده نكنيد.

 

خبر چيست ؟

خبر گزارش واقعيت هاي است اما هر واقعيتي را نمي توان خبر ناميد.

خبر پيامي است كه احتمال صدق و كذب در آن وجود دارد يا رويدادي كه قرار است اتفاق بيفتد

اطلاعات مربوط به آنچه رخ داده است نيز خبر ناميده مي شود.

خبر مجموعه اي از لغات و عباراتي است كه وقوع يا انجام كاري را اطلاع مي دهد.

خبر شامل هر انديشه و عملي واقعي است براي عده كثيري از خوانندگان جالب است

در برخي روابط عمومي ها، آگهي و خبر مرز شخصي ندارد به طوري كه خبر ما به صورت آكهي و آگهي ها به صورت خبر مخابره مي شوند. در اين صورت خبري كه نه صورت آگهي كار ميشوند هزينه هنگفتي بر دوش سازمان تحميل مي كند و محل و نحوه انتشار آن هم به ميزان هزينه در نظر گرفته شده بستگي دارد. بالعكس ، انـــتشار آگهي به صورت خبر هم مشكلاتي را به وجود مي آورد رسانه ها خبرهايي كه آگهي هستند را منتشر نمي كــــنند چرا كه حاوي ارزشهاي خبري نمي باشند.

بنا براين ضرورت دارد كه خبر و آگهي در روابط عمومي ها به خوبي تعريف شوند تا از هدر دادن اطلاعات و هزينه هاي هنگفت جلوگيري شود.

 

 

 

 

 

برتري خبر نسبت به آگهي

خبرها بدون صرف هزينه توسط تمامي نشريات و رسانه هاي جمعي منتشر مي شوند در حالي كه انتشار آنها به صورت آگهي هزينه هاي سنگيني را مي طلبد.

رسانه ها خبر را فقط در يك زمان خاص و يكبار منتشر مي كنند، اما آگهي ممكن است بر سااس درخواست سفارش دهعنده تا چندين بار چاپ شود.

امكان دخل و تصرف خبرنگار در متن خبر وجود دارد ولي نشريات هيچگاه به متن آگهي دست نمي زنند. امكان حذف و اضافه خبر توسط يك يا چند رسانه وجود دارد ولي آگهي در تاريخ مورد تقاضا و بدون كم و كاست و زياد شدن و رد صفحه مورد نظر حتما" چاپ مي شود.

گزينش و جايگاه خبر در صفحه اول نشريه يا صفحات داخلي بر عهده رسانه است و هيچ اعمال فشاري مي رود آن نمي توان داشت، در حالي كه جاي آگهي را سفارش دهده تعيين مي كند و همچنان كه امكان حذف شدن خبر وجود دارد امكان برجسته شدن آن نيز وجود دارد ولي آگهي برجسته نمي شود.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ويژگي هاي اصلي كه مي تواد ضامن كارآمدي روابط عمومي باشد :

 

1-   روابط عمومي داخلي

2-   انشتار داخلي

3-   بولت برد يا لوحع اخبار

4-   سازمان دهي دريافت پيشنهادها

5-   مشاركت در غم و شادي كاركنان

6-   برگزاري مراسم مذهبي و ملي

7-   اطلاع رساني به مسئولين

8-   اطلاع رساني به كاركنان

9-   سنجش افكار عمومي

10-نصب تابلو اعلانات

11-ترتيب دادن جلسات عمومي

12-راه اندازي روزنامه ديواري كاركنان

13-تهيه متون سخنوري

14-تقويت فرهنگ مذهبي و ملي

15- مشاوره مديريت

16-پيگيري ويژه براي رفع مشكلات كاركنان

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت

مديريت ارشـــد اين ســازمان در خيابان به آفــــرين واقع شده است. مــــدير عامل آن آقاي دكتر محمدرضا كيان ميباشند ، به دليل حساسيت موضوع رئيس هيئت مديره اين سازمان وزير نفت آقاي دكتر محمدرضا كيان ميباشند اين سازمان داراي 20 مركز خدمات بهداشت و درمان ميباشد كه در 20 استان واقع شده اند كه يكي از اين مراكز بهداشت و درمان صنعت نفت تهران ميباشد كه رئيس روابط عمومي سازمان جناب آقاي دكتر قاسم طالع ميباشند.

مـــراكزي نظــير اهواز و تهران به جهت داشتن جمعيت تحت پوشش بيشتر، از روابط عمومي هاي كامل تري برخوردار هستند كامل بودن تجهيزات ، نيروي انساني پويا در بخش روابط عمومي تهران كاملا" مشهود است چه از نظر كيفيت و كميت.

از نـــظر ســازماني رئيس روابط عمومي بهداشت و درمان صنعت نفت تهران زير نظر رئيس بهداشت و درمان تهران انجام وظيفه مينمايند. كه در ادامه به چارت سازماني و پرسنل شاغل در آن امور مي پردازيم.

بهداشت و درمان صنعت نفت تهران با دارا بودن 130000 نفر جمعيت تحت پوشش طبي مسئوليت سنگيني را دارد كه در اين راستا با برنامه ريزيهاي مدون و ارائه راهكارهاي عملياتي سعي در بهبود كيفيت درمان در سطح سازمان را دارد.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

چارت سازماني روابط عمومي بهداشت و درمان صنعت نفت تهران

 

مسئول انتشارات و تبليغات

كارمند روابط عمومي

مسئول ارتباطات و امور فرهنگي

منشي

رئيس روابط عمومي

رئيس بهداشت و درمان صنعت نفت تهران

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

شرح وظايف روابط عمومي بهداشت و درمان صنعت نفت تهران

  • بــــررسي كليه جرايد و اخبار مـــرتبط با فعاليتهاي بهداشت و درمان صنعت نفت بمنظور پي بردن به نقطه نظرات و ديدگاههاي مختلف
  • مطالعه مطالبي كه در جرايد و ديگر رسانه هاي گروهي در ارتباط با سازمان منتشر ميشود و جوابگويي به مطالب منتشر شده با راهنمايي مسئولين ذيربط
  • برقراري ارتباط با رسانه هاي گروهي و ترتيب مصاحبه با مقامات سازمان با مطبوعات و رسانه هاي ديگر
  • ايجاد ادقامات اجرايي مربوط به برگزاري برنامه هاي مرتبط با مناسبت هاي ملي و مذهببي و تبليغات مربوط به انها
  • فراهم آوردن امكانات مورد نياز از قبيل وسايل صوتي و تصويري و...
  • هماهنگي لازم به منظور مصاحبه هاي مطبوعاتي و ضبط سخنراني ها جهت تدوين و تكثير آن براي همكاران
  • تهيه پيامهاي تبريك و تسليت، طراحي نمودار ها و پلاكاردها به مناسبت هاي مختلف
  • انجام امور مربوط به آئين نامه هاي مصوب در مورد هماهنگ كردن تبليغات
  • نظارت بر انجام كار انتشار نشريات و بولت هاي خبري
  • تظارت بر توزيع نشريات بين واحدهاي ذيربط و مراكز بهداشتي و درماني و مراكز طب صنعتي
  • جمع بندي و تهيه فعاليتهاي سازمان در مقاطع مختلف جهت درج در نشريات و بولتن هاي خبري سازمان
  • همكاري و هماهنگي با واحدهاي روابط عمومي ساير مراكز بهداشت و درمان استانها و ستاد
  • تهيه گزارش از بازديد ها وسفرهاي اداري رئيس بهداشت و درمان صنعت نفت

 

 

 

 

 

 

 

  • هماهنگي در برگزاري همايشها، كنفرانسها، سمينارها، جلسات و استفاده از وسايل كمك آموزشي در آنها
  • برنامه ريزي بازديدهاي رياست، مديران و ساير كاركنان بهداشت و درمان از ساير سازمانها و مجامع
  • برنامه ريزي بازديدهاي افراد خارج از بهداشت و درمان از سازمان
  • سنجش افكار كاركنان بهداشت و درمان در زمينه هاي مختلف و ارائه نتايج به رياست و ساير مديران
  • ارائه اطلاعات لازم به مراجعين بهداشت و درمان درباره اهداف، فعاليت و خدمات سازمان
  • گردآوري و تدوين برنامه هاي ساليانه بهداشت و درمان و ارائه به رياست بهداشت و درمان صنعت نفت تهران
  • گردآوري و تدوين گزارش ساليانه بهداشت و درمان و ارائه به رياست بهداشت و درمان صنعت نفت تهران

 

مهمترين وظيفه روابط عمومي ، شناخت افكار عمومي و نفوذ در آن براي جلب رضايت افكار عمومي نسبت به سازمان است كه هم درون سازمان و هم بيرون از سازمان بدنبال ميشود.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

رئيس روابط عمومي

1-   برنامه ريزي جهت تعيين خط مشي روابط عمومي

2-مسئول پاسخگوئي به مخاطبان درون و بيرون سازماني در قبال عملكرد هاي سازمان

3-   نظارت بر اجراي مراسم، همايش ها و جشن هاي سازمان

4-   برنامه ريزي براي انجام تشريفات و پذيرايي مهمانان خارجي

5-برقراري ارتباطات لازم با سازمان ، موسسسات و مراكز دولتي و غير دولتي خارج در راستاي انجام وظايف محوله

6-   تهيه و تدوين برنامه ها و سياست هاي كوتاه مدت و بلند مذت بهداشت و درمان تهران در زمينه اطلاع رساني امور فرهنگي ، نظر سنجي و تجزيه و تحليل داده ها

7-   حضور در جلسات واحدها

8-حضور در مراسم گوناگون افتتاحيه ها، راه اندازي واحدهاي جديد و نظاير آن جهت برگزاري هر چه باشكوه تر مراسم و ارائه كارهاي خدماتي مربوطه

9-   برنامه ريزي مصاحبه هاي فرهنگي آموزشي

 

 

منشي روابط عمومي

1-   هماهنگي جلسات هفتگي روابط عمومي با واحدهاي زير مجموعه

2-   تهيه آمار و اطلاعات به صورت پيشنويس

3-   مسئول امور مشتركين و توزيع مجله مشعل و سلامت

4-   آرشيومجلات، اقلام اهدايي، اقلام نمايشگاهي و موارد مشابه

5-   اعلام وصول مجلات دريافتي روابط عمومي

 

 

 

 

 

كارمند روابط عمومي

1-انجام امور اداري از قبيل بايگاني نامه هاي وارده و صادره و نصب و جمع آوري اطلاعيه از تابلوهاي روابط عمومي، گرفتن كپي درخواست كالاهاي مورد نياز و...

2-   پيگيري امور اجرايي اداره از قبيل درج آگهي در روزنامه و امور اجرايي عقد قراردادها و موافقتنامه ها

3-   انجام امور دفتري دبيرخانه هيات رئيسه

 

 

مسئول ارتباطات و امور فرهنگي

1-   تهيه و تدوين برنامه ها و سياستهاي كوتاه مدت و بلند مدت سازمان در زمينه ارتباطات ، اطلاع رساني ، امور فرهنگي ، امور نمايشگاهي ، نظر سنجي ها، مطالعات اجتماعي، تجزيه و تحليل رويدادها زير نظر و نظارت رئيس روابط عمومي

2-برنامه ريزي ايجاد هماهنگي و نظارت بر كاركنان قسمتهاي امور فرهنگي ، مطالعات اجتماعي و ارتباط با رسانه ها

3-تهيه كتاب ها و نشريات مربوط به روابط عمومي و ارتباطات براي مطالعه كاركنان روابط عمومي به منظور روزآمد كردن اطلاعات و ارتقاي سطح دانش كاركنان واحدها

4-تهيه آمار و اطلاعات لازم به صورت پيش نويش، پاسخ سوالات مطرح شده از سوي خبرنكاران و حضور در جلسات مصاحبه به عنوان مسئول ارتباطات

 

 

 

 

 

 

 

تجهيزات

تجهيزات سخت افزاري و نرم افزاري ، خط تلفن و فكس- واحد سمعي بصري مجهز به صورت خط چين به اين واحد متصل ميباشد. سالن آمفي تئاتر- سالن جلسات و امكاناتي شامل فيلم برداري و عكاسي و... دارا ميباشد.

واحد سمعي بصري در قالب سه موضوع توليد فيلم، عكس، اسلايد جهت تحقق اهداف روابط عمومي سازمان نسبت به انعكاس فعاليتهاي مرتبط با ايجاد نمايشگاهها و طراحي و صحنه آرايي، اهتمام لازم را در برگزاري مراسم و سمينارهاي داخلي و خارجي با هدف ارائه فعاليتهاي بهداشت و درمان به عمل مِي آورد.

روابط عمومی نفت1روابط عمومی نفت2روابط عمومی نفت 3روابط عمومی نفت4

نويسنده : محمد رضائي

این کاربر 2 مطلب منتشر شده دارد.

به منظور درج نظر برای این مطلب، با نام کاربری و رمز عبور خود، وارد سایت شوید.