سه شنبه, 18 ارديبهشت 1403

 



نظریه های ارتباط جمعی

reshtehaنظریه های ارتباط جمعی :

 

تعریف درس :

 

هدف درس :

 

رئوس و ریزمحتوا :

1. وسایل ارتباط جمعی در جامعه معاصر

2. اهمیت بررسی رسانه های همگانی و مطالعه دیدگاه های اندیشمندان ارتباط جمعی .

3. ارتباط منشاء تحول :

الف _ فردبناند تولبس

ب_ مک لوهان 

ج_ دیدگاه تافلر

4. رسانه ها و انواع پدیده های اجتماعی عقاید آگوست و لوین ، گابریل ، والترلیمن ، هومر ( انبوه ، توده ، گروه ، همگان ، افکار عمومی ) .

5. نظریات مربوط به آثار اجتماعی پیام های رسانه ای ؛

الف ) دیدگاه لاسول ( نقش رسانه ها ) 

ب ) نظریه تزریقی ( جاکوبتن )

ج ) نظریه دو مرحله ای ، رهبران فکری ( پل لازار سفلد ) ( نظریه کاشت گریز ) .

6. نظریه مارپیچ سکوت ، برجسته سازی ، مناطق موزائیکی و ضد محیطی ( مک لوهان ) نظریه تاثیرات رسانه ها ( تاثیر قدرتمند ف محدود و مشروط ) ، نظریه انگ ، نظریه امتداد و جزمی رسانه ، بومرانگ ( مک لوهان ) .

7. نظریات مربوط به ارتباطات و فرهنگ ، نظریه مربوط به جامعه اطلاعات ف مقایسه ارتباط یکسو به دو سویه ، ظهور جامعه شبکه ای (Netizen) ، فضای سایبرتنیک .

 

منابع :

منبع اصلی :

1. شناخت ارتباطات جمعی ، اورت ای دنیس ، ملوین دفلور ، سیروس مرادی و ناصر باهنر ف انتشارات دانشکده صدا و سیما 

2. مقدمه ای بر نظریات و مفاهیم ارتباط جمعی ، مهرداد هرمز ، انتشارات فاران 1379

3. اندیشه های بنیادین علم الپرتباطات ، باقر ساروخانی ، تهران خجسته 1383

4.کاربرد نظریه های ارتباطات ، منوسیگنایزر و جین اوبسون ، علی رضا دهقان ، مرکز مطالعات و تحقیقات رسانه ها 1376 

5. مبانی ارتباطات جمعی ، سید محمد دادگران ، تهران فیروزه 1374

6. جامعه شناسی ارتباطات ، باقر سروجی ، انتشارات موسسه اطلاعات 

7. نظریه های جامعه اطلاعاتی ، اسماعیل قدیمی انتشارات وصیدد سرا 

8. نظریه های ارتباطات ، ورنر سورین و جیمز تانوراد ، ترجمه  علیرضا دهقان ، انتشارات دانشگاه تهران 

 

مدرسان :

نیم سال دوم تحصیلی 92_91 :

                                      استاد گلستانی 

                                      استاد رحمتی 

                                      استاد 

 

 

 


لینک به انجمن علمی پژوهشی درس