پنج شنبه, 13 ارديبهشت 1403

 



جامعه شناسی تبلیغات

جامعه شناسی تبلیغات

تعریف درس:


هدف درس:

دانشجو تاثیر تبلیغ در جامعه و تاثیر جامعه بر تبلیغ را درک نماید.


رئوس و ریز محتوا:

1.مفهوم جامعه شناسی تبلیغات
   الف)تعاریف و مفهوم جامعه شناسی تبلیغات،اهمیت و ضرورت جامعه شناسی تبلیغات،انواع جوامع تبلیغاتی و نظام های تبلیغاتی
   ب)بررسی نظریه های تبلیغ
   پ)فرهنگ اسلامی و تاثیر آن در تبلیغات
   ت)اثرات اجتماعی،سیاسی،اقتصادی،فرهنگی،روانی و اخلاقی تبلیغ در جامعه
   ث)تبلیغ و هنر،تاثیر هنر بر جامعه و برعکس،جامعه شناسی هنر
   ج)نقدهای وارد بر تبلیغات،معرفی آسیبهای تبلیغات برای جامعه یا فرد،حقوق مخاطبان
2.جامعه شناسی تبلیغ فرهنگی
   الف)معرفی تبلیغات فرهنگی،حوزه فعالیت و ویژگی های تبلیغات فرهنگی،اهداف تبلیغات فرهنگی،استراتژی و روشها
   ب)نقش تبلیغات در تغییرات فرهنگی،تاثیر فرهنگ،اقتصاد،اجتماع و سیاست بر تبلیغات فرهنگی
   پ)رفتار مخاطبان،فرهنگ ملی و اسلامی و شیوه های تبلیغ آن،نکته ها و هشدارهای تبلیغ فرهنگی،شیوه های ارزشیابی اثر بخشی تبلیغات فرهنگی
   ت)جایگاه و شیوه های امر به معروف و نهی از منکر و  وظایف آمرین و ناهیان مبلغ و وظایف مبلغ در اسلام،شزایط مبلغ و اخلاق مبلغ
   ث)انواع جوامع فرهنگی،تبلیغات و مدرنیسم و پست مدرنیسم،تبلیغات و جهانی شدن،رسانه ها و صنعت فرهنگ
3.جامعه شناسی تبلیغ سیاسی
   الف)معرفی تبلیغات سیاسی،حوزه فعالیت و ویژگی ها تبلیغات سیاسی،اهداف تبلیغات سیاسی،استراتژِ و روشها
   ب)نقش تبلیغات در تغییرات سیاسی و رفتارهای سیاسی مردم،تاثییر فرهنگ،اقتصاد،اجتماع و سیاست بر تبلیغات سیاسی
   پ)ابزارهای تبلیغات سیاسی،مشارکت مردم و دموکراسی،رفتار سیاسی مردم،نکته ها و هشدارهای تبلیغ سیاسی،شیوه های ارزشیابی اثربخشی تبلیغات سیاسی
4.جامعه شناسی تبلیغ تجاری
   الف)معرفی تبلیغات تجاری،حوزه فعالیت و ویژگی ها تبلیغات تجاری،اهداف تبلیغات تجاری ،استراتژی و روشها
   ب)جامعه شناسی تبلیغات تجاری،رفتار مصرف کننده،بازاریابی و مشتری مداری،نقش تبلیغات تجاری در تغییر الگوی مصرف،سازگاری با فرهنگ جامعه،شیوه های ارزشیابی اثر بخشی
   پ)تبلیغات تجاری
   ت)تبلیغات و جهانی شدن،رسانه ها و رشد صنعت،نقد تبلیغات تجاری


منابع:

1.آنتونی،پراتکانیس/الیوت،آرنسون(1379)،عصر تبلیغات،مترجمان،کاووس سید امامی و محمد صادق عباسی،تهران:انتشارات سروش
2.محمدی فر،محمد رضا(1377)،فرهنگ و تبلیغات،تهران:انتشارات وزارت فرهنگ و تبلیغات اسلامی
3.اکرامی،محمود(1385)،مردم شناسی اصطلاحات خودمانی،مشهد:نشر ایوار.
4.ترابی،علی اکبر(1381)جامعه شناسی تبلیغات،تبریز:انتشارات فروزش
5.محسنی،منوچهر(1379)،بررسی آگاهیها،نگرش ها و رفتارهای اجتماعی فرهنگی در ایران،تهران:دبیرخانه شورای فرهنگی عمومی کشور.
6.موسایی،میثم(1383)،فرهنگ تجارت،تهران:موسسه مطالعات و پژوهشهای بازرگانی.

نويسنده :

این کاربر مطلب منتشر شده دارد.