جمعه, 14 ارديبهشت 1403

 



موضوع: روانشناسی در رابطه با زنان بی سرپرست

روانشناسی در رابطه با زنان بی سرپرست 10 سال 11 ماه ago #10496

در جوامعی مانند جامعه ایران، با تمام تحولات رخ داده در اكثر مواقع همچنان مردان به عنوان نان‌آور خانواده محسوب مي شوند و زنان به کار خانه‌داری‌ مشغول هستند كه اين امر خود زمينه برخي مشكلات خواهد بود،رگرچه عرف جامعه ایرانی و سنت دینی ما با اشتغال زنان در بیرون از خانه‌ مخالفت چندانی ندارد و لذا زنان می‌توانند خارج از منزل نیز به کار پرداخته و مسئولیت‌ نان‌آوری خانواده را برعهده گیرند.
بر همين اساس هدف این گزارش روشن کردن مشکلات این زنان و پرداختن به این مشکلاتشان از زبان برخي آنها و نیز تحلیل شرایطشان و نشان‌ دادن تصاویری واقعی و عمیق از زندگی و مشکلاتی ست که آن‌ها با آن روبه‌رو شده و در موارد متعددی حتی از بیان آن قاصرند.
با توجه به اينكه تحقيق و پژوهش مي تواند در برنامه ريزي ها و آينده نگري ها اثرگذار باشد، اما به نظر مي رسد كه تا كنون کمتر از زاویه‌ای نزدیک به این زنان و مسائل‌ آنها پرداخته‌ شده است و حتی در این مورد تعداد کمی تحقيق و پژوهش وجود دارد و در اغلب موارد نیز محققان از فاصله‌ای زياد به مسأله زنان سرپرست خانوار نگریسته‌اند.
بعد اجتماعي و اقتصادي
مسئله اقتصادي در واقع مهم ترين مسئله اي ست كه زنان سرپرست خانوار در زندگي روزمره خود با آن مواجه اند و قدرت و فشار اين مسئله تا حدي ست كه گاهي ساير گروه هاي مردم اساساّ زنان سرپرست خانوار را با اين مسئله مي شناسند. اين مشكل با بالارفتن تعداد افراد تحت تكفل زن، حادتر مي شود و كمترين مواجهه با چنين امري را مي توان نزد زنان سرپرست خانواره هاي تك نفره يافت، به خصوص اگر اين زنان شاغل و داراي درآمد هم باشند كمتر از ساير زنان براي فراهم كردن امكانات اقتصادي دچار مشكل مي شوند.
البته همان طور كه به آن اشاره شد در قانون براي دولت وظايفي در قبال اين افراد تعريف شده و نهادهاي حمايتي نيز اقداماتي انجام داده اند؛ مثلاَ برنامه بهزیستی برای اینگونه افراد شامل پرداخت کمک هزینه آموزشی از قبیل فنی و حرفه ای ،‌ تحصیلی (محصلین ،‌دانشجویان ، سواد آموزی) و ایجاد اشتغال و کار یابی و پرداخت سرمایه کار است، کمیته امداد نیز تأمين سرمايه يا ابزار كار، اعطاي وام هاي كسب و اشتغال (خودكفايي)، پرداخت وام هاي ضروري (قرض الحسنه)، ارائه آموزش هاي فني و حرفه‌اي و كاريابي را در دستور کار خود قرار داده است.

مشكلات عاطفي و تربيتي فرزندان
در اغلب موارد اين افراد به دليل از دست دادن همسر و سپس از بين رفتن حلقه روابط دوستانه، همسايگي و تا حد كمتري خانوادگي، زنان سرپرست خانوار مشكلات عاطفي زيادي در زندگي روزمره پيدا مي كنند. آنها از حقوق مسلمي مثل ازدواج مجدد و برقراري روابط عاطفي و احساسي با ديگر افراد محروم مي مانند و در اكثر موارد صرفاَ به فرزندان خود دلبسته مي شوند و اين دلبستگي عاطفي بيش از حد، موجب بروز مشكلاتي مي شود.
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.