چهارشنبه, 19 ارديبهشت 1403

 



موضوع: روان شناسی اجتماعی و معرفی کتاب

روان شناسی اجتماعی و معرفی کتاب 11 سال 1 هفته ago #4960

با سلام

دانش نويى كه چند دهه اى است زير عنوان «روانشناسى اجتماعى» در كشور رواج يافته علم تازه اى است كه ديوارهاى سخت و ستبرى كه روانشناسى و جامعه شناسى را از هم جدا مى كرد فرو مى ريزد و تباين فرد و جامعه را كه ساليان متمادى موجب استنتاج هاى نادرست علمى و عملى بوده و هست، از ميان برمى دارد.
روانشناسى اجتماعى به مطالعه علمى فردى كه تحت تأثير افراد ديگر است، مى پردازد. به اين اعتبار، اين علم با خط فاصل قاطعى نه از روانشناسى عمومى جدا شده است و نه از جامعه شناسى و نه از مردم شناسى. از اين رو، در اين كتاب سعى مؤلف براين است كه مواد و معلوماتى را كه به نحو مستقيم تر به فرد مربوط مى شود با مواد و معلوماتى كه جامعه شناسان و خصوصاً مردم شناسان گرد آورده اند، به هم پيوند زند.
هدفى كه اين كتاب دنبال مى كند تنها كشف عوامل ثابت طبيعت بشر نيست بلكه هدف اصلى آن نشان دادن تفاوت هاى رفتارى است كه از عوامل اجتماعى و فرهنگى ناشى مى شود. روش مؤلف در اين اثر را مى توان روانشناسى اجتماعى تطبيقى ناميد.
اين اثر مشتمل بر ۲۰ فصل است كه برخى از آنها چنين عنوان گرفته اند؛ رفتار اجتماعى جانوران، زبان، مفهوم طبيعت آدمى، عوامل اجتماعى مؤثر در ادراك حسى و حافظه، تفاوت هاى فردى و تفاوت هاى طبقاتى، تفاوت ميان زن و مرد، عوامل اجتماعى و فرهنگى مؤثر در شخصيت، عوامل اجتماعى جرم و جرم جوانان، تعامل اجتماعى، وضع رفتار و عقايد و ...
چاپ نخست اين اثر در سال ۱۳۴۱ بوده و اخيراً به همت انتشارات علمى فرهنگى به چاپ چهاردهم رسيده است
نظریه های روانشناسی شخصیت رویکرد مقایسه ای
ناشر : آییژ نويسنده : دکتر جعفر دارابی
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.