چهارشنبه, 19 ارديبهشت 1403

 



موضوع: رسانه هاي جديد و وسايل ارتباط جمعي بين المللي

رسانه هاي جديد و وسايل ارتباط جمعي بين المللي 10 سال 11 ماه ago #7187

رسانه هاي جديد و وسايل ارتباط جمعي بين المللي
دستگاه رايانه به عنوان يك ماشين اطلاعاتي عمل مي‌كند و داراي تاثيراتي بر فضاي اطلاعاتي نزد انسان ها و در نهايت جامعه است كه از ابعاد زير قابل بررسي است :
1- تشديد فرايند اتوماتيك شدن كارها: در جامعه جديد برخي از تلاش هاي ذهني انسان از طريق روش هاي الكترونيكي انجام و تكميل مي‌شود و اين دگر گوني ها ، دنياي كار را متحول خواهند كرد.
2- اطلاعات منشا قدرت است و رايانه به معني اطلاعات است : متمركز سازي اطلاعات سبب تمركز بي سابقه قدرت در دست آنهايي مي شود كه به رايانه دسترسي دارند.
3- تغيير در نحوه ارتباط انسان ها : دريك مكالمه تلفني ما صداي طرف مقابل را مي‌شنويم ، در يك ارتباط روياروي ما مي بينيم كه اشخاص لبخند مي زنند ، اخم مي‌كنند و سر تكان مي‌دهند. در مبادلات رايانه . چنين نوع عكس العمل هاي حس نمي شود.
4- تاثير در آگاهي هاي خصوصي و محرمانه : كاربرد گسترده رايانه در جهت جمع آوري اطلاعات روي افراد و موسسه ها اين امكان را فراهم مي آورد.

حوزه هاي مختلف تكنولوژي اطلاعات رايانه اي
1- سيستم عامل رايانه هاي شخصي : مانند Ms-Dos پريروز ،‌Windows 95ديروز Windows 98 ،‌2000 و غيره . سيستم عامل unix همه در قالبي يك سويه عمل مي‌كنند.
2- سازندگان بزرگ تلويزيون در سطح جهان ( Philips , sony ، ....) و حامل هاي ذخيره روي ديسك فشرده ( Philips , sony ، ....) همگي با ايجاد يك استاندارد تازه تلويزيون و يا ويدئو ديجيتال توافق دارند . چيزي كه باعث سرعت توزيع و عموميت بخشي تصوير ديجيتال را بيشتر خواهد كرد.
3- اينترنت و استانداردهاي آن ( زبان HTml) و پروتكل انتقال (Tcp/Ip )سريعاً خود را در همه جا تحميل كرده اند.

تلفن همراه و مخابرات
پديده ديجيتال كه موجوديتش را در ابتدا در قلمرو انفورماتيك به ثبت رسانيد ، خود را به سرعت به قلمرو ارتباطات نيز تحميل كرد و با جايگزين كردن ساختار آنالوگ دنياي ارتباطات از راه دور را به كلي متحول كرد.

اينترنت
اينترنت در معناي عمومي به معناي مجموعه اي از شبكه ها است كه اولاً به صورت فيزيكي به هم متصل اند ، دوماً مي توانند با يكديگر ارتباط برقرار كنند و منابع اطلاعاتي را با هم به اشتراك بگذارند و سوم اين كه قادرند در كنار هم به صورت يك شبكه واحد عمل كنند.

جستجو و انتخاب مطلب ( داده)
ميزان توليد و نشر اطلاعات در جهان به سرعت در حال گسترش است . در چنين وضعيتي انتخاب و يافتن اطلاعات مورد نظر كاري بسيار وقت گير و پر هزينه است.

مديريت دانش و تجارب شخصي
مطالب مندرج در وبلاگ به منزله بايگاني افكار و انديشه هاي نويسندگان آن است.

دسترسي بدون اعمال نظر به اخبار و اطلاعات
وبلاگ با توجه به خصوصيات و ويژگي هايي كه دارد مي تواند به عنوان منبع مفيدي براي دسترسي بدون سانسور به اخبار و اطلاعات مطرح شود .

چرخش اطلاعات در فضاي محدود
وبلاگ ها با توجه به ويژگي هاي خود مي توانند ابزار مناسبي براي چرخش آزاد اطلاعات در فضاي گسترده و جهاني و زمينه ساز يك جامعه اطلاعاتي باشند.

كوتاه نويسي و ساده نويسي در ارائه اطلاعات و اخبار
وبلاگ نويسي قطعاً نوعي روزنامه نگاري است ، اما نوعي از روزنامه نگاري است كه به جاي علايق جمعي وسيعي از مخاطبان بر علايق شخصي استوار است.
با توجه به ويژگي هاي وبلاگ در فضاي مجازي عوامل زير را مي توان در رويكرد كاربران اينترنتي به وبلاگ نويسي برشمرد:
1) از مهم ترين علل رويكرد افراد به ويژه جوانان ايراني به وبلاگ نويسي ؛ سانسور سنتي عقايد ، اخبار ديدگاه ها و نبود آزادي بيان است.
2) وجه ابزاري وبلاگ براي طرح سوال ها و يافتن پاسخ . اين ابزار با توجه به ويژگي دو سويه بودن خود اين توانايي را دارد كه هم خوانندگان و هم نويسندگان را از سطح مخاطبان به سطح عموم برساند.
3) وبلاگ‌ها مشكلات رسانه هاي سنتي را ندارند و به شكلي بحران فرديت انسان امروزي را جبران كنند.
مهم ترين مشكلات وبلاگ ها ، استناد به آن ها است كه هنوز به سختي صورت مي گيرد.
در حقيقت هنوز مردم رسانه‌هاي سنتي را از نظر استناد خبري بيشتر از وبلاگ ها مي‌پذيرند. مشكل ديگر ، كمبود صنايع مالي براي انتشار تخصصي اخبار و تحليل ها يا تهيه گزارش است. به اين مشكلات مي توان مساله زبان را نيز افزود كه ميزان اثر گذاري وبلاگ را كاهش مي دهد.

مشخصات و ويژگي هاي سايبر ژورناليسم
1- استفاده از مولتي مديا
2- توزيع افقي اطلاعات
3- تمركز زدايي
4- قابليت دسترسي
5- فقدان محدوديت انتشار
6- فقدان سلسله مراتب
7- عد م سانسور
8- داشتن قابليت تعاملي
9- استفاده و هايپرلينك شدن
10- تازه بودن دائمي
11- شخصي شدن
12- نزديك بودن و بي واسطه گي از ويژگي ها و مزاياي ديگر روزنامه نگاري الكترونيك اين است كه بين توليد كننده و مصرف كننده ( رسانه و مخاطب) هيچ واسطه اي وجود ندارد به عبارت بهتر هر دو طرف هميشه به هم دسترسي دارند و امكان پس فرست هم به طورلحظه به لحظه براي طرفين موجود است.
13- آزادي از زمان و مكان
14- تحريريه آنلاين

ابرمتن يا فرامتن
يكي از بديع ترين ويژگي هاي روزنامه نگاري سايبر ؛ وجود فرامتن ( ابرمتن) است. احتمالاً به هنگام گشت و گذار و در وب سايت هاي مختلف و از جمله سايت هاي متنوع اطلاع رساني يا واژه هايي روبه رو شده ايد كه با كليك كردن بر روي آن ها صفحه ديگري كه حاوي اطلاعات بيشتري در مورد آن واژه بوده به نمايش درآمده است. اين همان مفهوم فرامتن است كه نشان مي دهد متون در جهان رسانه هاي سايبر به هم گره خورده اند.



ارتباطات بين المللي
يكي از جنبه هاي بارز جهاني شدن ارتباطات شبكه اخبار كابلي تد ترنر است كه از مركز خود در جورجيا ، اخبار را از چهار گوشه جهان و تمام قاره ها حتي از جوامع بسته اي نظير ميانمار ( برمه سابق) و كره شمالي تهيه مي‌كند.
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.
مدیران انجمن: مهناز ظاهری