جمعه, 14 ارديبهشت 1403

 



موضوع: سیر ارتباطات در ایران

سیر ارتباطات در ایران 10 سال 9 ماه ago #21198

سير ارتباطات در ايران
1)ارتباطات غیر کلامی : طبل، دود، برج هاي آتش ، مناره و مسجد
2) ارتباطات کلامی : خواندن ، نوشتن ، گفتن و شنیدن
نخستين چاپخانه در ايران قرن 17 م در شهر اصفهان (جلفاي اصفهان ) به همت يك مُبَلغ مسيحي و نخستين كتاب انتشار يافته انجيل به زبان ارمني بود.ورود چاپخانه به ايران در زمان عباس ميرزا بوده در تبريز كه به نشر كتاب می پرداخت.
-اولين روزنامه فارسي زبان داخل كشور «كاغذ اخبار» توسط ميرزا صالح شيرازي در زمان محمد شاه قاجار (1837) در اولين شمار 14 لقب براي ناصر الدين شاه بكار برد. (روزنامه اي درباري) روزنامه وقايع التفاقيه سومين روزنامه ای بود که توسط امير كبير منتشر شد.
راديو و تلويزيون در ايران
(1951) – 1330 شمسي طرح سازمان راديو و تلويزيون ملي ايران مطرح شد ولی عمل نشد. حبیب ثابت پامسال سرمايه دار بخش خصوصي يك فرستنده تلويزيون را به دولت وقت داد.مجلس در سال 1337 (1958) ماده اي با چهار تبصره به تصويب رساند كه به موجب آن اجازه داد که فرستنده تلويزيوني زير نظر پست و تگراف و تلفن ايجاد شود.
اين فرستنده از مقررات اداره كل انتشارات پيروي مي كرد.
بنابراين 11 مهر ماه سال 1337 اولين برنامه توسط فرستنده تلويزيوني آريان پخش شد ابتدا از ساعت 18 تا 21برنامه داشت و هزينه هاي آن از طريق آگهي بود پس از يك سال فعاليت برنامه ها روزانه خود را 5 ساعت افزايش و در سال 1340 فرستنده اي در آبادان و اهواز تاسيس كرد.در سال 1346 مجلس مقررات سازمان راديو و تلويزيون ايران را باز بيني كرد و اين سازمان به صورت مالي مستقل و وابسته به وزارت اطلاعات شد.
-در سال 47 نخستين مراكز توليد و پخش راديو و تلويزيون افتتاح و با توسعه شبكه هاي مخابراتي و مايكروويو از سال 1348 تلويزيون ملي ايران توانستند با ايستگاه هاي مختلف در سطح كشور ارتباط بر قرار كند برنامه هاي تلويزيون در ايران بيشتر سرگرم كننده بود.
- سال 47 نخستين مركز شهرستاني تولويزيون ملي در رضاييه گشايش يافت و بعد در بندرعباس .
-نخستين تلويزيون آموزشي سال 45 توسط آموزش راه اندازي شد.
-پخش برنامه هاي تلويزيون به صورت رنگي باز در سال 1350 بود.
راديو در ايران
فعاليت راديو در ايران با افتتاح اولين فرستنده هاي بي سيم در تهران آغاز شد. ابتدا مدرسه بي سيم قشون كل در وزارت جنگ براي تعليم نيروي انساني آموزش هايي را تدارك ديد و عده اي براي يادگيري تخصص راديو و ايستگاه بي سيم به فرانسه رفتند.
انديشه ايجاد راديو در ايران با توجه به پخش برنامه هاي هر فارسي زبان ديگر كشور ها مطرح شد.در سال 1318 كار نصب اولين دستگاه فرستنده صورت گرفت و با يك استوديو موقت در عمارت بي سيم ، سرانجام راديو تهران در 4 ارديبهشت سال 1319 اقتتاح شد.در آغاز كار از اخبار و گزارش خبري نبود و بیشتر موسيقي و ترانه پخش مي شد و گاهي نكته ادبي و انتقادي گفتارهاي تاريخي ، جغرافيايي ، کشاورزی، خانه داري و بهداشتي اضافه شد. برنامه افسانه هاي هزار و يك شب موفق ترین برنامه هاي آن عده است هنرمندان به راديو موجب شد كه برخي مواقع خيابان هاي تهران خلوت شود برنامه صبح جمعه با شما معروفترین بود .در سال 36 با راه اندازي ايستگاه 100 کیلو ولتی راديو ملي ايران شكل گرفت.
رسانه هاي سنتي يا ارتباطات سنتي
چنانچه رسانه هاي سنتي را در معنايي غير از معناي تكنولوژيك و به مفهوم هر نوع واسطه ارتباطي در نظر بگيريم عبارتند از :
1)سنگ نوشته ها 2)الواح گلي 3)نقاشي ديوار ها 4)پوست آهو 5) منبر 6)تعزيه خواني 7) مسجد 8) نمايش
رسانه هاي سنتي همچنان وجود دارند اما رسانه هاي نوين جايگاه ويژه اي يافته اند.
رسانه هاي نوين در امتداد رسانه هاي سنتي هستند و نه براي رقابت بلکه براي تكامل ارتباطات و تسهیل و صرف جويي در زمان و مكان ظهور پيدا كرده اتند گذر از جامع سنتي به مدرن را نبايد ستيز با سنت تلقی كرد.
مسجد و بازار يك نوع نظام ارتباطات تا رسانه ارتباطي و منبر رسانه عمومي در اسلام به حساب آمده است.

تقسیم بندی رسانه ها به گروه های مختلف به دلیل این نیست که بتوان کاربری ، با قدرت جایگزینی یک رسانه توسط رسانه ی دیگر را مورد بررسی قرار داد، بلکه به دلیل آن است که بتوان هر گروه را به طور مستقل مورد مطالعه و تحلیل قرار داد. گاه علاقه ی زیاد نسبت به فناوری های جدید موجب می شود تصور کنیم که هر فناوری جدید به زودی جایگزین فناوری پیشین خواهد شد. ولی تجربه های گوناگون به دفعات ثابت کرده که این تصورات پایه واساسی ندارد.
برای مثال، در حدود سال های ۱۹۲۰ میلادی پیش بینی می شد که رادیو جایگزین چاپ شود؛
در حدود سال های ۱۹۵۰ پیش بینی می شد که تلویزیون جایگزین چاپ شود؛
در حدود سال های ۱۹۸۰ پیش بینی می شد که کامپیوتر جایگزین چاپ شود.
در حدول سال های ۱۹۹۰ پیش بینی می شد که شبکه ی جهانی کامپیوتری (اینترنت) جایگزین چاپ شود.
ولی همان طور که امروز می دانیم همه ی آن پیش بینی ها نه تنها غلط و بی پایه بودند، بلکه برعکس رسانه هایی مانند رادیو وتلویزیون و حتی شبکه ی جهانی اینترنت باعث شدند میزان استفاده از رسانه های دیگر مانند رسانه های چاپ افزایش هم پیدا بکند.
امروز انواع مختلف رسانه ها را به دو گروه اصلی چاپی و الکترونیکی تقسیم می کنند.
رسانه های چاپی :
آمار و ارقام تهیه شده از سراسر جهان نشان می دهد که استفاده از رسانه های چاپی جهت اطلاع رسانی، به عموم در حال رشد و افزایش است. در پایان هزاره ی دوم ، مجله ی تایمز یوهانس گوتنبرگ ، مخترع آلمانی را، به خاطر اختراع دستگاه چاپ و تاثیر مستقیمی که اختراع او در پرورش افکار عمومی و بروز تحولات اجتماعی، از طریق در دسترس ساختن کتاب برای عموم ، به جا نهاد، به عنوان یکی از چهره های برتر این هزاره انتخاب کرد واختراع او را به عنوان مهم ترین اختراع هزاره ی دوم معرفی نمود.
کارهای چاپی امروزه بسیار متنوع و زیاد شده است . اگر به اطراف خود نگاه کنیم موارد مختلفی از کارهای چاپی مانند کتاب، مجله ، بروشور و… را خواهیم دید.
باید دانست که تقسیم بندی تولیدات چاپی این امکان را فراهم می سازد که مراکز ارائه کننده ی خدمات چاپی بتوانند به صورت تخصصی نسبت به فعالیت های خود، از نظر تجهیزات ، امکانات مورد نیاز، بازاریابی ، حجم کاری و حتی برنامه های توسعه تصمیم گیری و برنامه ریزی کنند.
مفهوم روزنامه نگاری :
روزنامه نگاری الکترونیک (electronic journalism) : منظور از الکترونیک در دانش ارتباطات، رادیو و تلویزیون است.
روزنامه نگاری دیجیتال (digital journalism) : منظور ذخیره کردن محتویات خبری اعم از متن، عکس، صدا و تصویر به صورت صفر و یک بر روی حافظه های دیجیتال از قبیل سی دی، دی وی دی، هارد دیسک، فلاپی دیسک یا فلش دیسک است.
روزنامه نگاری آنلاین (online journalism) : منظور ارائه محتویات خبری اعم از متن، عکس، صدا و تصویر بر روی وب است.
روزنامه نگاری سایبر (cyber journalism) : شکل پیشرفته روزنامه نگاری آنلاین است که تعامل کاربر با دستگاه در آن به حداکثر رسیده است. در روزنامه نگاری سایبر تلاش کاربر به حداقل می رسد در عوض نقش بیشتری بر عهدة دستگاه می باشد
تاريخچهَ پيدايش رسانه های الکترونيک:
در 17 ماه مه 1991،يک مؤسسه ی پژوهشی در ژنو ،معیارها یا استانداردهای شبکه ی جهانی تارنماها را منتشرکرد.در ماه مه1992،یک سال بعد،روزنامه ی"شیکاگو تریبیون"در ایالات متحده امریکا،نخستین نسخه ی روزنامه ی الکترونیکی را با نام"شیکاگو آنلاین"را بر روی مانیتور کامپیوترها فرستاد.
تا ماه اوریل 2001،بیش از 12هزاررسانه ی خبری الکترونیکی در ایالت متحده امریکا موجود بوده است.در دهه ی اول روزنامه های الکترونیکی،نه تنها هزاران رسانه ی خبری تارنماهای خود را راه اندازی کردند،بلکه میلیون ها نفرکاربروگروه های اجتماعی،سیاسی،فرهنگی،اقتصادی ونظایر ان نیزتارنماهای خود را وارد شبکه ی جهانی تارنماها کردند.
تعاریف:
رسانه های سنتی
رسانه های چاپی ( کتاب و مطبوعات )، رادیو و تلویزیون را گویند که مخاطبان را به واسطه یک "روایت خطی" هدایت می کنند.
رسانه های الکترونیک:
رسانه های الکترونیک به معنی انتشار اطلاعات در دوره های زمانی مشخص در قالب صفحات وب بر روی یک شبکه ی اطلاع رسانی یا روی اینترنت است.
محتویات چنین رسانه ای به جای چاپ شدن بر روی کاغذ،به صورت فایلهای کامپیوتری در حافظه ی یک کامپیوتر قرار دارد.این فایلها که در قالب خاصی به نام صفحات وب بهتر می شوند،در دوره های زمانی معینی در یک شبکه ی اطلاع رسانی متصل به اینترنت قرار می گیرند و مخاطبان چنین نشریاتی یعنی افرادی که با کامپیوتر شخصی خود به ان شبکه متصل شود،می توانند صفحات روزنامه را روی صفحه ی نمایش کامپیوترخود ببینند ویا ان را روی کاغذ جاپ وسپس مطالعه کنند.اتصال به شبکه ی اطلاع رسانی موردنظر ممکن است از طریق اینترنت یا در یک شبکه ی داخلی(اینترانت) صورت پذیرد.
مختصات رسانه های الکترونیک و سایبر:
- استفاده از فناوری چندرسانه ای
- فضای نا محدود
- به هنگام سازی و به روز رسانی مداوم
- آرشیو الکترونیکی
- ارایه در شبکه ی داخلی و اینترنت
- ارتباط دو سویه
- محتوای قابل دریافت و پردازش
- کاهش کنترل قدرتهای حاکم بر رسانه و تقویت آزادی بیان
- تجهیزات مورد استفاده
- شمار خوانندگان زیاد
- روزنامه نگاران اینترنتی
- خبرخوانهای اینترنتی
- روشهای نو و مداوم برای آگهی تبلیغ
- روشهای پیاده سازی
ولی باید دید این فرزندان شیکاگو آنلاین را چه باید خواند و این رشد شگفت انگیز را چگونه باید معنا کرد. روزنامه های الکترونیک، روزنامه های آنلاین، روزنامه های دیجیتال، نسخه های دیجیتال و روزنامه های سایبر صرفاً چند نمونه ازنام هایی هستند که به این نوع ازروزنامه ها اطلاق می شود.
اما آنچه که موجب رشد شگفت انگیز روزنامه های دیجیتال شده است، ویژگی های منحصربه فرد و مزایایی است که این روزنامه ها دارند. این ویژگی ها عبارتند از:
1)آزادی از زمان ومکان:
همان طورکه می دانید ما دردنیای مجازی با هیچگونه محدودیت زمانی و مکانی روبرو نیستیم. زمان درفضای مجازی تابع ابدیت نسبی است؛ بدین معنا که ازحیات دائمی برخورداراست و به چای مفهوم زندگی – مرگ که دردنیای فیزیکی با آن روبرو هستیم، با مفهوم زندگی – زندگی برخورد می کنیم. درمورد مکان نیز باید به این نکته اشاره کرد که دنیای مجازی وابسته به یک جغرافیا و یا منطقهَ خاصی نیست، بلکه درفضا بدون هیچگونه مرکزیت و یا وابستگی معلق است. مکان دراین فضا قابلیت شکسته شدن دارد و می توان ازهرنقطه ای وارد فضاهای دیگرشد.
درروزنامه نگاری سایبر نیز زمان و مکان هردو از بین رفته اند. شما به محض تماس با منبع خبری درجهان سایبر درموقعیت بی زمانی و بی مکانی قرارمی گیرید. اختلاف ساعت با کشورها برای دسترسی به اطلاعات و همچنین فاصلهَ مکانی با این کشورها هیچ مفهومی در رسانه های سایبر ندارد. رسانه های سایبر همیشه و لحظه به لحظه درمعرض دید مخاطب قراردارند و به عبارت بهترساعت انتشار برای آنها – که معمولاً برای رسانه های نوشتاری پس ازچاپ می باشد- هیچ مفهومی ندارد و این یعنی دسترسی سریع و مستقیم به اطلاعات.
در این رسانه های نوین، مفهوم شهروند جای خود را به مفهوم تازه ای به عنوان شبکه وند داده و این امربدین معناست که جغرافیا، درقلمرو روزنامه نگاری سایبر جان سپرده است. جغرافیای مخاطب درروزنامه نگاری سایبر یک جغرافیای جهانی و درروزنامه نگاری سنتی یک جغرافیای محلی است.
2) پارادایم دوسویه گی یا تعاملی بودن:
یکی ازهیجان انگیزترین ویژگی های روزنامه نگاری سایبر، پارادایم دوسویه گی یا دوسویه بودن رسانه های سایبرو تعاملی بودن آنهاست. همان طورکه مسیراطلاعات ازسوی روزنامه امتداد می یابد، مسیردیگری هم برای مخاطب هست تا اطلاعات خود را برای رسانه ارسال کند. کری هیتر(1989) شش ویژگی تعاملی بودن رسانه های سایبر را اینگونه شناسایی می کند:
1. انتخاب های متنوع و پیچیده و دردسترس
2. تلاش بیشترکاربران
3. میزان پاسخ دهندگی
4. تسهیل ارتباطات بین فردی
5. سهولت درافزایش اطلاعات
6. امکان نظارت برکاربرسیستم
مورد پنجم خاص رسانه های سایبراست که درآن مخاطب درنقش سردبیر( خبرنگار و یا گزارشگر) وارد عمل می شود و به اطلاعات رسانهَ سایبری که درحال مطالعهَ آن است می افزاید. این امرازطریق هایپرلینک کردن نیز امکان پذیراست. دراین صورت مخاطب نه تنها منفعل نیست بلکه کاملاً فعال است.
افزایش اطلاعات درجهان مجازی و ازآن جمله روزنامه های سایبر، به دلیل دیجیتالی بودن این فضاست. منظور ازدیجیتالی بودن همان عددی بودن است. تمامی اطلاعات و داده ها درفضای مجازی به عدد تبدیل می شوند که اصطلاحاً به آن منطق صفر و یکی گفته می شود. این اعداد براساس برنامه ای که به آنها داده می شود، به شکل های گوناگون درآمده و کالاهای متفاوتی را تولید می کنند. بنابراین منطق حاکم برفضای مجازی یک منطق دیجیتالی است ؛ درحالیکه دردنیای واقعی منطق آنالوگی حاکم است. درمنطق آنالوگی همچنان فکرو اندیشهَ انسان به کارگرفته می شود تا داده ها و اطلاعات تغییریابند. سیستم های آنالوگ نیازمند آن است که انسان درکنارش باشد. دراین سیستم اگراشتباهی رخ دهد، بسیاردشوارمی توان آن را تصحیح کرد و دربعضی ازموارد هم اصلاً اکان تصحیح وجود ندارد. مثلاً درروزنامه های سنتی اگراشتباهی رخ دهد باید تا 24 ساعت آینده و شمارهَ بعدی صبرکرد تا بتوان آن را تصحیح کرد؛ درحالیکه در روزنامه های سایبرهرلحظه که افراد اراده کنند امکان برطرف کردن اشتباهات وجود دارد. ویا زمانیکه روزنامه های سنتی به زیرچاپ می روند، دیگرامکان افزودن خبرجدید وجود ندارد ولی در روزنامه های آنلاین لحظه به لحظه امکان به روزکردن اخبار و اطلاعات میسر است.
3 )نزدیک بودن وبی واسطگی:
یکی ازمزایای دیگر روزنامه نگاری سایبر این است که بین تولیدکننده و مصرف کننده واسطه وجود ندارد و چیزی شبیه به ارتباط چهره به چهره است. به عبارت بهتر، هردوطرف همیشه به هم دسترسی دارند و امکان بازخورد به طور لحظه به لحظه برای طرفین موجود است. درچنین حالتی کاربران رسانه های سایبربه راحتی آنچه خوانده اند نظرمی دهند. این عامل موجب می گردد تا مخاطب فعال باشد نه صرفاً یک گیرندهَ منفعل، درنتیجه موجب جذب بیشترمخاطب می گردد. به همین خاطراست که اغلب جوانان ترجیح می دهند ازروزنامه های سایبر استفاده کنند؛ چراکه روزنامه های سنتی یک مسیریک سویه است و همچون خیابانی یکطرفه که تنها روزنامه نگاران به فعالیت می پردازند.
4-فرامتن وادبیات جهانی واژه ها:
فرامتن ازدیگر مزایای روزنامه نگاری سایبراست. استفاده ازاین امکان، به معنی دستیابی مخاطب به ادبیات جهانی یک واژه است. به دیگرسخن هرواژه ای که به صورت فرامتنی عرضه می شود، امکان دستیابی شما را به تمام اسناد مربوط به آن واژه دراینترنت فراهم می سازد. فرامتن ازجذاب ترین وجوه رسانه های سایبراست. مفهوم فرامتن این است که متون درجهان رسانه های سایبر به یکدیگر گره خورده اند و زمان ومکان دراین گره خوردگی نابود شده است. استفاده ازفرامتن به روزنامه نگاران سایبرازجنبهَ سندیت بخشیدن و معتبرتر ساختن آنچه گزارش می شود کمک بی سابقه ای می کند.
استفاده ازویژگی فرامتنی ازطریق هایپرلینک کردن امکان پذیراست. بنابراین می توان گفت که منطق کارمجازی مبتنی برتولید فراگیر، توزیع فراگیرو مصرف فراگیراست. بدین معنا که یک کاربرای بی نهایت تولید، یک کاربرای بی نهایت خدمات و یک کاربرای بی نهایت مصرف صورت می گیرد. درحالیکه منطق کارفیزیکی مبتنی بریک کاربرای یک تولید، یک کاربرای یک خدمت و یک کاربرای یک مصرف است.
یک کاربرمی تواند هنگام مطالعهَ اخباربرروی صفحهَ وب، به طورهمزمان پنجره های دیگری را نیزگشوده و ازاخبارو اطلاعات دیگرسایت ها هم استفاده کند و به مقایسه بپردازد. همچنین می تواند درکنارمتن موجود ازانواع گرافیک های ثابت و متحرک، تصاویرتغییریابنده و صدا وموزیک استفاده کند تا تأثیرگذاری مطلب به اوج خود برسد. اما دررسانه های چاپی هیچکدام ازاین امکانات وجود ندارد و تنها تصویراست که البته آن هم بدون تغییرمی ماند و برای یک شماره هم ثابت است.
ازدیگرمزایای روزنامه های سایبرمی توان به موارد زیراشاره کرد که به دلیل وجود محدودیت دراین مقاله تنها به برشمردن آنها اکتفا می کنم.
- پایائی و جنبهَ تکمیلی متن
- گرافیک متحرک، صدا و تصویر
- پیکربندی محتوا
- شخصی شدن
- نسل ها و کارکردها
- توزیع افقی وبدون سلسله مراتب
- گردآوری و توزیع ویژه
کاستیهای رسانه های نوین در مقایسه با رسانه های سنتی:
- سختی مطالعه روی صفحه ی نمایش
- وابستگی به فناوری روز
- حذف درآمد تکفروشی
- هزینه ی بالای نیروی متخصص وتجهیزات نوین
- امکانات ودانش انفورماتیک محدود مخاطبان
- کیفیت پایین وگرانی ارتباطات اینترنتی
- غیر تخصصی شدن روزنامه نگاری به واسطه ی حضورروزنامه نگاران کم تجربه،اما متخصص در امور رایانه ومخابرات
- منابع ناموثق خبر؛چرا که هرکس می تواند منبع خبر باشد.در حالی که انعکاس اخبار موثق برای حفظ مخاطب یکی از مهمترین دستورکارهای رسانه های چاپی است.
- زمان ماندگاری پیام در رسانه های الکترونیکی کمتر از روزنامه های چاپی است.
- مشکلات و محدودیت های فنی
- محدودیتهای اصول اخلاقی حرفه ای
رسانه و مدرنيته
تعامل رسانه اي
بيشترين اشکال تعامل اجتماعي در تاريخ بشر به صورت رودر رو بوده است .افراد از طريق گرد همائي و تبادل اشکال نمادين در محدوده يک مکان فيزيکي مشترک، با هم تعامل داشته اند. سنت ها پيش از هر چيز خصلتي شفاهي داشته و بقايشان به فراگرد مداوم نوسازي از طريق داستانگوئي و فعاليت ها ي مربوط به آن، در بافت هاي تعاملي رودررو وابسته بوده و دستيابي جغرافيائي نيز به نسبت محدود بوده است.
تحول رسانه هاي ارتباطي، اشکال جديد عمل و تعامل و نيز انواع جديد روابط اجتماعي را به وجود مي آورد. با تحول رسانه هاي ارتباطي، تعامل اجتماعي از مکان فيزيکي جدا شده، آنچنانکه افراد با وجود آنکه در يک محيط مشترک زماني- مکاني سهيم نيستند، مي توانند با يکديگر تعامل داشته باشند.
سه نوع تعامل
براي کاوش در انواع وضعيت تعاملي تشخيص سه نوع تعامل رودر رو، رسانه اي و شبه تعامل رسانه اي مفيد خواهد بود.
• تعامل رودر رو:
در يک بافت هم حضور به وقوع مي پيوندد، شرکت کنندگان نسبت به هم حضور بي واسطه دارند و در يک سيستم مرجع زماني- مکاني مشترک سهيم اند و از اصطلاحات و اسم هاي اشاره استفاده کرده تا ابهام مورد بحث را برطرف کنند. اين تعامل در سرشت خود ويژگي گفت و شنودي (ديالوژيک) دارد.
• تعامل رسانه اي:
شامل استفاده از يک رسانه فني است که اطلاعات يا محتواي نمادين را قابل انتقال و ارسال به افرادي ميکند که در دوردست از نظر زمان, مکان يا هر دو قرار دارند. تعامل رسانه اي در طول زمان و مکان گسترده است و اشکالي همچون نامه نويسي, گفت و گوي تلفني و از اين قبيل است به همين جهت, تعامل رسانه اي منش بازتري نسبت به تعامل رودررو دارد.
• شبه تعامل رسانه اي:
در سرشت خود حالت مونولوژيک دارد.بدين لحاظ که جريان ارتباط به طور عمده يک طرفه است .به عنوان مثال، خواننده يک کتاب، بيش از هر چيز گيرنده شکلي نمادين است که سازنده آن طالب پاسخ مستقيم و آني نيست. شبه تعامل رسانه اي موقعيتي منتظم وسازمان يافته است که در آن بعضي از افراد عمدتا در ساخت اشکال نمادين براي ديگراني که حضور فيزيکي ندارد، درگيرند، در حالي که افراد ديگر عمدتا در دريافت اشکال نمادين که به وسيله گروه نخست ساخته شده و در برابر آنها پاسخ يا واکنشي نمي توانند داشته باشند، ولي مي توانند علقه هاي دوستي، محبت يا وفاداري با ايشان برقرار سازند، شرکت دارند.
شبه تعامل رسانه اي با تعامل رو در رو وتعامل رسانه اي تفاوت دارد.جهت گيري شرکت کنندگان در تعامل رو در رو وتعامل رسانه اي به سمت ديگران خاصي است وشرکت کنندگان، براي اين ديگران کردار، گفتار وچيزهايي از اين قبيل مي سازند، اما در مورد شبه تعامل رسانه اي، اشکال نمادين براي گستره نامعيني از گيرندگان بالقوه ساخته مي شود.
تاسيس خبر گزاري هاي بين المللي
تحول دوم قرن 19 تاسيس نمايندگي هاي خبري بين المللي است. خبر گزاري ها با جمع آوري و انتشار خبر و ديگر اطلاعات در گستره هاي بسيار پهناور سر وکار داشتند. آنها پس از يک دوره رقابت در اين کار سر انجام در تقسيم جهان به حوزه هاي عملياتي اختصاصي به توافق رسيدند.
چنانکه يک نظام چند جانبه شبکه هاي ارتباطي به وجود آوردند که از نظر وسعت به گونه موثري جهاني بود. خبر گزاري ها از نزديک با مطبوعات کار کرده و اطلاعاتي که قابل چاپ وانتشار براي مخاطبان بيشمار بود، فراهم مي آوردند. بدين ترتيب خبرگزاري ها به شبکه هاي ارتباطي که از طريق چاپ (و بعدا راديو وتلويزيون) به بخش مهم و در حال رشدي از جمعيت مي رسيدند، متصل بودند.
به لطف معاهده " هم پيماني خبرگزاري ها " در سال 1869 رويتر مناطق امپراتوري بريتانيا و خاور دور؛ آواس امپراتوري فرانسه، ايتاليا، اسپانيا و پرتغال و ولف درمناطق آلمان، اتريش، اسکانديناوي و روسيه را بدست آورد.
کارتل خبر گزاري هاي سه گانه تا آغاز جنگ جهاني اول برجمع آوري و انتشار بين المللي خبر مسلط بود.
به واسطه توسعه دو خبرگزاري آمريکايي آسوشيتدپرس و يونايتد پرس از زمان جنگ دوم جهاني تاکنون، چهار خبرگزاري عمده رويترز، آسوشيتدپرس ، يونايتد پرس( آسوسيشن) اينتر نشنال و آژانس فرانس پرس موقعيت مسلط خود را در نظام بين المللي جمع آوري و انتشار اخبار واطلاعات ديگر حفظ کرده و به صورت بازيگران اصلي نظم جهاني اطلاعات باقي مانده اند.
به همت يونسکو تقاضاي همه جانبه براي سازماندهي مجدد نظم جهاني اطلاعات و ارتباطات شکل گرفته است که با مقاومت شديد گروه هاي ذي نفع غربي مواجه شد و به دنبال آن ايالات متحده و بريتانيا از عضويت يونسکو بيرون آمدند.

منبع : جزوه رسانه شناسی استاد فرزاد خلفی
پيوست:
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.
مدیران انجمن: سعید غفاری