شنبه, 15 ارديبهشت 1403

 



موضوع: درس جامعه شناسی - مبحث شماره 7

درس جامعه شناسی - مبحث شماره 7 10 سال 11 ماه ago #8727

ابعاد فرهنگ – 1-هنجارهای فرهنگی 2- فرهنگ آرمانی وفرهنگ موجود 3- خورده فرهنگ 4- ضد فرهنگ 5- قوم مداری
1-هنجارهای فرهنگی ، معیارهای ثابتی هستند که گروه به لحاظ فکری ورفتاری از افراد انتظار دارند ویا آنهارا تائید می کنند صورتهای مختلف هنجارهای فرهنگی الف – ارزشهااحساسات ریشه داروعمیقی است که اعضای جامعه در آن شریک اند این ارزشها واعمال ورفتار جامعه را تعیین می کن ب – آداب ورسوم ، به آن دسته از شیوه های رفتارهای عادی اطلاق می شود که درجامعه رواج دارد مانند دیدوباز ج: رسوم اخلاقی، عبارتنداز رسومی که ویژگی های معناداری از رفتارهای درست ونادرست را در برمی گیرد .
2- فرهنگ آرمانی وفرهنگ موجود ، فرهنگ آرمانی آنست که الگو های رفتاری آشکار ورسما تائید شده را در برمی گیرد .در حالی که فرهنگ موجود آن چیزی است که عملا برجامعه حاکم است.مثلا سیگارکشیدن در مکا نهای عمومی .
3-خورده فرهنگ ، به ارزشها وهنجارهای متفاوت با ارزشها وهنجارهای گروه اکثریت که یک گروه درون جامعه بزرگتر است . خورده فرهنگ ها قابل شناسایی وتغییر هستند .
4- ضد فرهنگ ، به گروههایی اطلاق می شود که با هنجارها وموازین فرهنگ قالب در جدال هستند و آن را شدیدا" طرد می کنند(مثلا ازدواج نکردن در سن بالا ) .
5- قوم مداری ، گرایشی است که برحسب آن افراد جامعه فرهنگ خود را برتراز فرهنگ دیگران می پندارند و آثار مثبت قوم مداری احساس مشروعیت گروه ، وفاداری، میهن دوستی و ملیت خواهی فرد را تقویت می کند و آثار زبان بار قوم مداری مانع نوع آوری های سودمند می شود .
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.