شنبه, 08 ارديبهشت 1403

 



موضوع: سیستم درجه بندی کمربند

سیستم درجه بندی کمربند 11 سال 1 ماه ago #982

جیگاروکانو یک سیستم درجه بندی کمربند مدرن را برای ورزش جودو انتخاب کرد. کانو درجات کمربند را به دوسطح تقسیم بندی کرد: کیو و دان.
کیو، معمولاً به کلاس کمربند اطلاق می شود و مربووط به آموزش های اولیه می باشد. کسانی که دارای درجه کیو هستند به نام مودانشا شناخته می شوند و معنی آن شخص بدون درجه است.
دان، معمولاً به درجه کمربند اطلاق داده می شود و به درجه آموزش مربوط می شود. همانطور که مدرسه 12 کلاس دارد جیگارو هم 12 درجه برای کمربند در نظر گرفت. جیگاروکانو هرگز درجه ای بالاتر از 10 به کسی اعطا نکرد. بنابراین دان 10 بالاترین درجه در جودو می باشد. در جودو کسانی که دارای درجه دان هستند با نام یودانشا شناخته شده اند و معنی آن شخص دارای درجه است.
درجه کیو وقتی بوسیله کانو ابداع شد نشانه کمربند سفید بود و درجه دان نشان دهنده کمربند سیاه بود.
به تدریج کانو رنگ های قهوه ای را برای بالاترین درجه کیو، کمربند قرمز و سفید را برای اساتید
بالاتر و بالاخره قرمز تک رنگ را برای اساتید با سابقه در نظر گرفت.
:woohoo: امروزه رنگ های دیگری در سطح کیو در کشورهای مختلف اضافه شده است. جودوکاهای تازه کار با کمربند سفید شروع می کنند و سپس کمربند زرد، سبز، بنفش، آبی و یا رنگ های دیگر را در این سطح به دست می آورند.
جودوکاهای دارای دان یک تا پنج معمولاً فقط یک کمربند سیاه می پوشند. و کسانی که دارای دان 6 تا 8 هستند کمربند قرمز و سفید می بندند. بالاخره آنهایی که دارای دان 9 یا 10 هستند کمربند قرمز یک رنگ می بندند. کسانی که دارای کمربند سیاه دان 5 یا بالاتر از آن هستند با اصطلاح کودانشا شناخته می شوند.

نام سطح کمربند
روک کیو کلاس ششم کیو سفید
گوکیو کلاس پنجم کیو سفید
یون کیو کلاس چهارم کیو سفید
سان کیو کلاس سوم کیو قهوه ای
نیک کیو کلاس دوم کیو قهوه ای
ایک کیو کلاس اول کیو قهوه ای
شودان دان یک سیاه
نی دان دان دو سیاه
سان دان دان سه سیاه
یودان دان چهار سیاه
گودان دان پنج سیاه
روکودان دان شش سیاه یا قرمز و سفید
شیچی دان دان هفت سیاه یا قرمز و سفید
هاچی دان دان هشت سیاه یا قرمز و سفید
کودان دان نه سیاه یا قرمز تک رنگ
جودان دان ده سیاه یا قرمز تک رنگ


وقتی که جودو برای اولین بار وارد ایالات متحده آمریکا و دیگر نقاط جهان شد، هدف بیشتر کسانی که به این ورزش روی می آوردند گرفتن کمربند سیاه بود. خیلی از مردم فکر می کردند که کمربند سیاه نشانه استاد بودن در نزاع می باشد و نشان دهنده آن است که این افراد شکست ناپذیر هستند، اما در ژاپن مردم این طرز فکر را ندارند.
کمربند نشان دهنده دانش یک شخصیت، مانند دیپلم می باشد. شودان (shodan) دادن یک کمربند سیاه نشان دهنده آن است که او تازه کار است. بنابراین شخصی که دارای این کمربند است نشان داده که باندازه کافی ورزش جودو را یادگرفته تا دانشجویی جدی باشد. هدف از یادگرفتن جودو نظم دادن به زندگی روزانه می باشد. کمربند سیاه نشانه انظباط و کار سخت است.
کسی که دارای کمربند سیاه است باید نشان دهنده تصویری از یک شخص آرام که زندگی او در صلح و همزیستی خوب با دیگران است باشد.
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.