سه شنبه, 18 ارديبهشت 1403

 



موضوع: بحران هاي فرهنگي زنان در ايران

بحران هاي فرهنگي زنان در ايران 10 سال 11 ماه ago #9430

:cheer:

نقش زنان فرهيخته در مديريت بحران
زنان به دليل نقش هاي چندگانه خود، انسان هايي مؤثر بر فرآيند تحول و پويايي در مديريت بحران مي باشند. آنان هم مي توانند تأثيرگذار بر روند کلي حرکت در مديريت بحران باشند و هم مي توانند هدايتگر و تغييردهنده رفتارها و منش ها در مناطق آسيب ديده باشند. زنان غالبا مي توانند به عنوان هدايتگران پرقدرت در موقعيت هاي بحراني عمل نمايند. براي فراهم ساختن نقش هدايتگرانه زنان در مديريت بحران، مشارکت آگاهانه آنان در اين فرآيند بسيار حائز اهميت است.
مفهوم آگاهي آنها به اين معنا است که زنان قبل از پذيرش اين نقش، بايد بينشي مثبت نسبت به آن داشته باشند. به هر حال زنان در موانع بحراني مي توانند در حوزه هاي مختلف فرهنگي، اجتماعي، اقتصادي و ... نقش آفريني نمايند و مهم ترين حوزه اي که در مديريت بحران تحت تأثير کار زن قرار مي گيرد حوزه تعليم و تربيت است.
آنچه در اين راستا بايد مورد توجه مديريت بحران قرار گيرد، در نظر گرفتن زنان به عنوان عوامل فرهنگ ساز و مؤثر و قبول توانمندي و قدرت آنان به عنوان بازوان پرتوان مخصوصا در حوزه تعليم و تربيت است و نبايد تمام توجه مديريت بحران معطوف به مردان باشد بالاخص استفاده از تمامي ظرفيت هاي علمي و عملي زنان فرهيخته و فرزانه براي حل مسائل و مشکلات و تبعات روحي، رواني و عاطفي پس از حوادث طبيعي مثل زلزله بايد مورد توجه باشد.
و نکته اي که بايد در برنامه ريزي توسط مديريت بحران مد نظر قرار گيرد، توجه به ويژگي هاي مديران زن است که در موانع بحران بسيار مي تواند راهگشا باشد. زنان مدير، مطابق پژوهش هاي به عمل آمده، داراي ويژگي هاي خاص خود مي باشند.

زنان به دليل احساسات، عواطف و ظرافت هاي غريزي، بسيار متعهدتر از مردان عمل مي کنند ... مطالعه بر روي 20 زن کارآفرين در ايران نشان مي دهد که اکثر آنان در فضاي کسب و کار خود رابطه اي عاطفي با کارکنان ايجاد کرده اند ... همچنين پاي بندي به قانون در زنان تأييد شده از سوي ديگر افراد حادثه ديده براي احساس امنيت نيازمند ايجاد الگوهاي پايدار دلبستگي عاطفي هستند و آنچه در اين موقعيت حساس براي آنان اهميت دارد ايجاد روابط پايدار و نزديک عاطفي با حداقل يک انسان بعد از بحران است و افرادي که بعد از حادثه اين امکان براي آنان ايجاد نمي شود دچار بحران هاي شديد روحي، رواني مي گردند و چرا که آنها نياز به مراقبت و پرستاري بدون چشمداشت همراه با عطوفت و رحمت دارند. بايد توجه داشت که اين کار فقط از زنان ساخته مي باشد. همچنان که ويژگي هاي فطري و ذاتي زنان موجب گشته که ايشان از ديرباز در برخي زمينه ها، همانند زمينه هاي تربيتي و پرورشي موفق تر از مردان باشند، ويژگي هاي مديريتي زنان نيز به شرط آنکه با قابليت و دانش لازم همراه باشد، مي تواند در بسياري از فعاليت هاي اجتماعي، اقتصادي از جمله فعاليت هاي آموزشي، پرورشي، بهداشتي و هنري، موفقيت را براي زنان به همراه بياورد. علاوه بر آن، مطالعات روانشناختي کارشناسان بيانگر اين است که زنان در مقابل تنش، اضطراب و استرس آسيب پذيرتر از مردان هستند. در صورتي که برنامه ها در مديريت بحران، با نيازهاي روحي و فطري زنان هماهنگ شد، مي توان با کمک آنها بسياري از معضلات و مشکلات در شرايط بحراني را حل نمود.
تعاريف نادرست از نقش زن در جوامع
استاد حوزه و دانشگاه در ادامه تشريح نقش زن در تمدن نوين جهاني با طرح اين پرسش که زن کيست؟، گفت: انديشمندان برخي جوامع در گذشته درباره زن تعاريف گوناگوني ارايه کرده اند که متاسفانه برخي از آنها داراي مضامين شرم آوري است.
حجت الاسلام والمسلمين شريف زاده افزود: به همين دليل در طول تاريخ حيات بشري زن همواره مورد ستم و محروميت هاي گوناگون قرار گرفته و بر اين اساس جايگاه مناسبي براي ايفاي نقش به او داده نشده است.
وي درباره تبيين نقش زن در پايه ريزي تمدن نوين جهاني، به انديشه عرفاني محي الدين ابن عربي عارف مسلمان عرب اندلسي و انديشمندي که بعدها شخصيت بزرگي همچون امام خميني (ره) از انديشه اين عارف متفکر تاثير پذيرفته اند، اشاره کرد.
زن مظهر اسم رحمان
مدير گروه مطالعات ديني مرکز ملي مطالعات جهاني شدن نهاد رياست جمهوري افزود: محي الدين ابن عربي انسان را مظهر اسماء و صفات خداوند که در برگيرنده همه کمالات از جمله عزت، عشق، علم، قدرت، مهر است مي داند و معتقد است که اگر انسان نباشد کمالات خدا آشکار نمي شود.
شريف زاده از زنان به عنوان مظهر اسم رحمان خداوند ياد کرد و گفت: مهمترين عنصر در تربيت، مهر و رحمت است و زن که مظهر اسم رحمان است مي تواند انسان را تربيت کند.
وي در ادامه با تاکيد بر اين که برقراري صلح در جهان با مردان محقق نمي شود، بلکه پيشرو اين حرکت در تحقق صلح و امنيت جهاني زنان هستند، افزود: زن مظهراسم رحمان است نه مرد و زماني به صلح و امنيت جهاني دست مي يابيم که زن شناسايي و شناسانده شود و مطابق ظرفيت به آنها نقش داده شود.
شريف زاده با بيان اين که شناسايي ظرفيت زن و بررسي تناسب آن با تمدن نوين جهاني تنها درسايه همدلي و يکپارچگي در جهان ازطريق رافت و رحمت، مهر و عشق امکانپذيراست، اظهار داشت: جنس زن تجلي گاه رحمت وعشق وعاطفه است و مردان بايد اسباب پايه ريزي تمدن نوين جهاني را براي زنان که راهبر جريان صلح و امنيت در جهان هستند، مهيا کنند.
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.