سه شنبه, 18 ارديبهشت 1403

 



موضوع: نقش جهاني شدن در توسعه جهان سوم

نقش جهاني شدن در توسعه جهان سوم 10 سال 11 ماه ago #7270

• نقش جهانی شدن درتوسعه جهان سوم
اما؛ آیا جهانی شدن موجب توسعه کشورهای جهان سوم می شود یا برعکس به توسعه آنها لطمه می زند؟پاسخ دادن به این سوال کاری دشوار است مافقط دونگاه رایج را در این جا مطرح می کنیم پاسخ اصلی را باید در جای دیگر جست.
یکی لیبرالها و نئو لیبرالها معتقدند بازار آزاد مناسب ترین سیاست برای توسعه وتوسعه جهان سوم است. زیرا بازار آزاد نقش خود تنظیم گر دارد. اگر دولتها در اقتصاد دخالت نکنند بازار گرایش تعادلی و توسعه بخش خود را به بهترین شکلی انجام می دهد. برای این که بازار نقش خود را بخوبی انجام دهد دولتها باید خود را از سرراه آن کناربکشد. اما رادیکال ها عقیده دارند که که بازار آزاد دروغی بیش نیست، بازار آزاد سرمایه داری نه تنها میل به تعادل ندارد بلکه ما هیتاً میل به بحران دارد .
• نقش ارتباطات درجهانی شدن فرهنگ
به نظرمی رسد که در جهانی شدن فرهنگ ارتباطات نقش کلیدی دارد واز اربتاطات می‌توان بعنوان شاکلید جهانی شدن فرهنگ نام برد. باتوجه به این مسئله در یک نگاه کلی می‌توان سه رویکرد را از هم تفکیک کرد.
رویکرد مثبت نگر که نقش ارتباطات در جهانی شدن را یک فرصت وزمینه می داند که از طریق ارتباطات به شکل گیری پروسه دولت – ملت سازی، استقرار همگرایی بین المللی، ایجاد فرهنگ های جهانی وعام ودر نتیجه به کاهش تنش ها ومنازعات قومی کمک می کند.
رویکردوم رویکرد منفی نگر که معتقداست ارتباطات به افزایش خود آگاهی قومی وفرهنگی می انجامد ودرنتیجه واگرایی، تعارض وبرخورد قومی،فرهنگی وتمدنی را پدید می آورد.
رویکرد سوم که یک رویکرد میانی است که معتقداست ارتباطات در جهانی شدن ضمن انیکه زمینه های تفاهم،هم سویی وهمگرایی فرهنگ ها را فراهم می آورد باتشدید آگاهی های محلی، قومی، تعارضات وتنش های قومی ومحلی را نیز دامن می زند که در موارد باعث بحران می شود
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.
كاربر(ان) زير تشكر كردند: وحيد قهرماني