شنبه, 15 ارديبهشت 1403

 



موضوع: کاربرد فرهنگ در روابط بین‌الملل

کاربرد فرهنگ در روابط بین‌الملل 10 سال 11 ماه ago #9670

کاربرد فرهنگ در روابط بین‌الملل:

به طور کلی فرهنگ در روابط بین‌الملل دارای کارکردهای گوناگونی است که عبارتند از:



فرهنگ به عنوان ابزار تسهیل کننده تجارت:

اگر تجارت را قطب دوم سیاست خارجی دولت‌ها بدانیم؛ بی‌شک «فرهنگ» قطب سوم آن خواهد بود. فرهنگ از یک سو زمینه مناسبی برای تجارت فراهم می‌کند و از سوی دیگر، مناسبات تجاری را تسهیل می‌نماید.

شواهد تاریخی نشان می‌دهد که روابط فرهنگی بر تجارت و بازرگانی تاثیر عمده‌ای داشته است. فعالیت‌های شورای فرهنگی بریتانیا و گسترش زبان و فرهنگ انگلیسی زمینه را برای گسترش تجارت فراهم نمود.



کاربرد گسترش زبان:

فرهنگ و سطح فرهیختگی یک ملت به ویژه عنصر زبان می‌تواند به گسترش فرهنگ آن ملت کمک کند. به عنوان مثال هنگامی که زبان انگلیسی جهانی می‌شود، فرهنگ انگلیسی آمریکایی فراگیر می‌شود. در این زمینه فواد عجمی معتقد است که گسترش زبان انگلیسی و اینترنت موجبات تسلط فرهنگ آمریکایی را فراهم نموده است.



فعالیت های علمی آموزشی و رابطه آن با گسترش فرهنگ:

ایجاد دانشگاه‌های بزرگ و مدارس و مبادله استاد و دانشجو زمینه مناسبی را برای گسترش فرهنگی فراهم می‌آورد. تاسیس مدارس و ایجاد کرسی زبان‌های گوناگون می‌تواند به توسعه فرهنگی کمک کند. آلمانی‌ها با آگاهی از چنین زمینه‌ای اقدام به تأسیس مدارس زبان آلمانی در عراق کردند تا منافع و خواسته‌های خود را شناسایی نمایند. فرانسوی‌ها نیز اقدام به ارائه بورس‌های تحصیلی برای دانشجویان دیگر کشورهای دنیا می‌کنند.

آموزش در فضاهای مجازی، از شیوه‌های جدید و نویی است که با فراگیر شدن آن در تمام کشورهای جهان، این موضوع، در فرآیند جهانی شدن جوامع، روندی بسیار وسیع‌تر از دیگر پدیده‌ها دارد. به خصوص در دو دهه اخیر و با گسترش علوم کامپیوتری و ماهواره‌ای ارتباطات، روز به روز دنیا را کوچک‌تر می‌سازد. تا جایی که امروز به سوی دهکده جهانی پیش می‌رویم و دیگر جهانی جدا از هم معنی ندارد. از طریق ارتباطات ماهواره ای ، اینترنت و شبکه های مشابه امکان تماس مستقیم در هر نقطه از جهان میسر است و همین ارتباط، فرایند جهانی شدن فرهنگی و اجتماعی را نیز به دنبال دارد . یعنی نوعی زبان مشترک که در درجه اول یک زبان فنی است، در حال شکل‌گیری است که ارزش‌های اجتماعی و هنجارهای خاص خود را به همراه دارد. با آموزش‌های مجازی، جهان به سوی یک نوع فرهنگ و یا حداقل یک نوع زبان مشترک حرکت داده می‌شود . به عبارتی دیگر جهانی شدن فرهنگ تا اندازه زیادی مربوط به آموزش در فضاهای مجازی و ارتباطات افراد با همنوعان در دورترین نقطه این کره خاکی که به لطف پیشرفت فناوری ارتباطی امکان‌پذیر شده است. توسعه روز افزون رسانه های گروهی و ارایه برنامه‌های متنوع تلویزیونی از طریق ماهواره‌ها ، گسترش چشمگیر استفاده از رایانه‌های شخصی تا آموزش یکسویه اینترنت به زبان انگلیسی، رواج برنامه‌های نرم افزاری، امکان دریافت فیلم، موسیقی، کتاب و نشریات توسط شبکه‌های جهانی اطلاعات همه و همه به افزایش تشابهات فرهنگی کمک کرده‌اند .



فرهنگ و تکنولوژی های جدید ارتباطی:

ارتباط عبارت است از فرایند انتقال پیام از فرستنده به گیرنده مشروط بر آنکه محتوای مورد انتقال از سوی فرستنده به گیرنده منتقل شود و بالعکس. به عبارت دیگر مشابهات معنی در ذهن گیرنده پیام همانند، معنی مورد نظر فرستنده پیام باشد . فرایند ارتباط نه تنها به وسیله نوشته و صحبت برقرار شود، بلکه می تواند با اشاره ،موسیقی ، هنرهای تصویری ، تئاتر و سایر رسانه‌های آموزشی نیز در رفتارهای انسانی نیز انجام گیرد. پیدایش ماهواره‌ها و شبکه‌های جدید ارتباطی می‌تواند نقش مهمی در اتحاد و یکپارچگی فرهنگی ایفا نمایند.
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.